Bakalářská práce se zabývá tématem menstruace a menstruační pomůcky. Práce je
dělena do dvou částí, a to teoretické a praktické části. V teoretické části je popsána anatomie ženy, fyziologie, fáze a poruchy menstruačního cyklu. Další kapitoly se zaměřují na jednotlivé menstruační pomůcky. Vempirické části jsou přiblíženy výsledky anonymního dotazníkového šetření, kde bylo cílem zjistit povědomí dívek druhého stupně základních škol o menstruaci a menstruačních pomůckách.
Téma je zaměřené na povědomí dívek druhého stupně základní školy o menstruaci a menstruačních pomůckách. Konkrétně se šetření zaměřovalo na dívky šestých, sedmých, osmých a devátých tříd, tedy žačky ve věku deset až patnáct let, což jsou studentky druhých stupňů základních škol.
Sběru dat na jednotlivých ZŠ předcházelo schválení Etické komise, dále jednání s řediteli oslovených ZŠ, dále spolupráce s třídními učiteli, kteří distribuovali souhlasy zákonným zástupcům pro následné dotazníkové šetření, rozdání dotazníků respondentkám a výběr vyplněných dotazníků. Dotazník byl tištěný, nestandardizovaný, polostrukturovaný, skládající se ze 17 otázek.
Hlavní cíl, který zjišťoval povědomí dívek o menstruačních pomůckách ukázal, že dívky znají možnosti druhů jednotlivých pomůcek v 76 % (140 respondentek). Dále dívky ale vědomostně zaostávají vinformovanosti o nebezpečí nesprávného používání a hygienických zásad menstruačních pomůcek, zejména pak tamponu. 118 (64 %) respondentek si bylo jistých, jak často je potřeba měnit menstruační pomůcky, pouze 52 (28 %) zvolilo možnost, že znají riziko spojené s používáním tamponů.
První dílčí cíl se zaměřoval na dostatečnou informovanost o menstruaci a menstruačních pomůckách a výsledkem byla ne zcela dostačující úroveň.
Druhý dílčí cíl mapoval to, zda dívky znají alespoň 3 druhy menstruačních pomůcek a výsledek byl kladný.
Třetí dílčí cíl zjišťoval, zda dívky vědí, jak často menstruační pomůcky měnit a zda vědí, jaké jsou zásady hygieny při využívání menstruačních pomůcek. Z jejich odpovědí je patrné, že kromě 20 (11 %) respondentek ze 185 (100 %) každá zná aspoň nějakou část z hygienických zásad. Povědomí však nemají ucelené.
Je nutné se zaměřit na lepší edukaci dívek na základních školách, propojit základní školy a rodiny dívek a přizvat také externisty v podobě nelékařských zdravotnických pracovníků pro vytvoření spolupráce se zaměřením na dané téma. Dívky musejí mít dostatek informací, které je dovedou ke kvalitní znalosti fungování svého těla.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis addresses the topic of menstruation and menstrual hygiene
products. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part describes female anatomy, physiology, phases, and disorders of the menstrual cycle. Additional chapters focus on individual menstrual hygiene products. In the empirical part, the results of an anonymous questionnaire survey are presented, aiming to assess the awareness of lower secondary stage elementary school girls about menstruation and menstrual hygiene products. The thesis specifically focuses on girls in the sixth, seventh, eighth, and ninth grades, aged ten to fifteen.
Data collection at individual elementary schools was preceded by approval from the Ethics Committee, followed by discussion with the principals of the selected elementary schools, cooperation with the teachers who distributed consent forms to parents for subsequent questionnaire surveys, distribution of questionnaires to respondents, and collection of completed questionnaires. The questionnaire was printed, non-standardized, semi-structured, consisting of 17 questions.
The main objective, which assessed girls' awareness of menstrual hygiene products, showed that girls are aware of the types of individual products in 76 % (140 respondents). However, girls lag in knowledge about the dangers of improper use and hygiene principles of menstrual hygiene products, especially tampons. 118 (64 %) respondents were confident about how often menstrual hygiene products need to be changed, with only 52 (28 %) opting for the option that they are aware of the risks associated with using tampons.
The first sub-objective focused on sufficient awareness of menstruation and menstrual hygiene products, resulting in a somewhat insufficient level of girls' knowledge. The second sub-objective mapped whether girls are aware of at least three types of menstrual hygiene products, with a positive result. The third sub-objective determined whether girls know how often to change menstrual hygiene products and the hygiene principles when using them. From their responses, it is evident that, except for 20 (11 %) respondents out of 185 (100 %), each one of them knows at least some part of the hygiene principles. However, their awareness is not comprehensive.
There is a need to focus on a better education of girls in elementary schools, to connect elementary schools and the girls' families, and to involve non-medical professionals to create collaboration focusing on the topic. Girls must have sufficient information to lead to a quality understanding of how their bodies function.
Bakalářská práce se zabývá tématem menstruace a menstruační pomůcky. Práce je
dělena do dvou částí, a to teoretické a praktické části. V teoretické části je popsána anatomie ženy, fyziologie, fáze a poruchy menstruačního cyklu. Další kapitoly se zaměřují na jednotlivé menstruační pomůcky. Vempirické části jsou přiblíženy výsledky anonymního dotazníkového šetření, kde bylo cílem zjistit povědomí dívek druhého stupně základních škol o menstruaci a menstruačních pomůckách.
Téma je zaměřené na povědomí dívek druhého stupně základní školy o menstruaci a menstruačních pomůckách. Konkrétně se šetření zaměřovalo na dívky šestých, sedmých, osmých a devátých tříd, tedy žačky ve věku deset až patnáct let, což jsou studentky druhých stupňů základních škol.
Sběru dat na jednotlivých ZŠ předcházelo schválení Etické komise, dále jednání s řediteli oslovených ZŠ, dále spolupráce s třídními učiteli, kteří distribuovali souhlasy zákonným zástupcům pro následné dotazníkové šetření, rozdání dotazníků respondentkám a výběr vyplněných dotazníků. Dotazník byl tištěný, nestandardizovaný, polostrukturovaný, skládající se ze 17 otázek.
Hlavní cíl, který zjišťoval povědomí dívek o menstruačních pomůckách ukázal, že dívky znají možnosti druhů jednotlivých pomůcek v 76 % (140 respondentek). Dále dívky ale vědomostně zaostávají vinformovanosti o nebezpečí nesprávného používání a hygienických zásad menstruačních pomůcek, zejména pak tamponu. 118 (64 %) respondentek si bylo jistých, jak často je potřeba měnit menstruační pomůcky, pouze 52 (28 %) zvolilo možnost, že znají riziko spojené s používáním tamponů.
První dílčí cíl se zaměřoval na dostatečnou informovanost o menstruaci a menstruačních pomůckách a výsledkem byla ne zcela dostačující úroveň.
Druhý dílčí cíl mapoval to, zda dívky znají alespoň 3 druhy menstruačních pomůcek a výsledek byl kladný.
Třetí dílčí cíl zjišťoval, zda dívky vědí, jak často menstruační pomůcky měnit a zda vědí, jaké jsou zásady hygieny při využívání menstruačních pomůcek. Z jejich odpovědí je patrné, že kromě 20 (11 %) respondentek ze 185 (100 %) každá zná aspoň nějakou část z hygienických zásad. Povědomí však nemají ucelené.
Je nutné se zaměřit na lepší edukaci dívek na základních školách, propojit základní školy a rodiny dívek a přizvat také externisty v podobě nelékařských zdravotnických pracovníků pro vytvoření spolupráce se zaměřením na dané téma. Dívky musejí mít dostatek informací, které je dovedou ke kvalitní znalosti fungování svého těla.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis addresses the topic of menstruation and menstrual hygiene
products. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part describes female anatomy, physiology, phases, and disorders of the menstrual cycle. Additional chapters focus on individual menstrual hygiene products. In the empirical part, the results of an anonymous questionnaire survey are presented, aiming to assess the awareness of lower secondary stage elementary school girls about menstruation and menstrual hygiene products. The thesis specifically focuses on girls in the sixth, seventh, eighth, and ninth grades, aged ten to fifteen.
Data collection at individual elementary schools was preceded by approval from the Ethics Committee, followed by discussion with the principals of the selected elementary schools, cooperation with the teachers who distributed consent forms to parents for subsequent questionnaire surveys, distribution of questionnaires to respondents, and collection of completed questionnaires. The questionnaire was printed, non-standardized, semi-structured, consisting of 17 questions.
The main objective, which assessed girls' awareness of menstrual hygiene products, showed that girls are aware of the types of individual products in 76 % (140 respondents). However, girls lag in knowledge about the dangers of improper use and hygiene principles of menstrual hygiene products, especially tampons. 118 (64 %) respondents were confident about how often menstrual hygiene products need to be changed, with only 52 (28 %) opting for the option that they are aware of the risks associated with using tampons.
The first sub-objective focused on sufficient awareness of menstruation and menstrual hygiene products, resulting in a somewhat insufficient level of girls' knowledge. The second sub-objective mapped whether girls are aware of at least three types of menstrual hygiene products, with a positive result. The third sub-objective determined whether girls know how often to change menstrual hygiene products and the hygiene principles when using them. From their responses, it is evident that, except for 20 (11 %) respondents out of 185 (100 %), each one of them knows at least some part of the hygiene principles. However, their awareness is not comprehensive.
There is a need to focus on a better education of girls in elementary schools, to connect elementary schools and the girls' families, and to involve non-medical professionals to create collaboration focusing on the topic. Girls must have sufficient information to lead to a quality understanding of how their bodies function.
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy, - z dostupných databází EBSCO, MEDLINE, SCOPUS, Google Scholar)
2. Analýza informací - zpracování literární rešerše
3. Vymezení hlavního cíle práce a dílčích cílů práce, vymezení sledovaných fenoménů
4. Zpracování průzkumné části
5. Analýza sledovaných fenoménů
6. Diskuze, komparace výsledků, závěr, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy, - z dostupných databází EBSCO, MEDLINE, SCOPUS, Google Scholar)
2. Analýza informací - zpracování literární rešerše
3. Vymezení hlavního cíle práce a dílčích cílů práce, vymezení sledovaných fenoménů
4. Zpracování průzkumné části
5. Analýza sledovaných fenoménů
6. Diskuze, komparace výsledků, závěr, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
1. Roztočil A. 2017. Moderní Gynekologie. 2. vydání, Grada. ISBN 978-80-247-5753-7
2. Procházka M. 2020. Porodní Asistence. 1. vydání. Maxdorf. ISBN 978-80-7345-618-4
3. Čech, E. et al. 2006. Porodnictví. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1303-8.
4. Ferin M., R. Jewelewicz, M. Warren. 1997. Menstruační cyklus. Grada. ISBN 80-7169-350-2
5. Edozien, L. C., P. M. Shaughn O'Brien. 2017. Biopsychosocial factors in obstetrics and gynaecology. 1. vyd. Cambridge. ISBN 978-1-107-12014-3
Seznam doporučené literatury
1. Roztočil A. 2017. Moderní Gynekologie. 2. vydání, Grada. ISBN 978-80-247-5753-7
2. Procházka M. 2020. Porodní Asistence. 1. vydání. Maxdorf. ISBN 978-80-7345-618-4
3. Čech, E. et al. 2006. Porodnictví. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1303-8.
4. Ferin M., R. Jewelewicz, M. Warren. 1997. Menstruační cyklus. Grada. ISBN 80-7169-350-2
5. Edozien, L. C., P. M. Shaughn O'Brien. 2017. Biopsychosocial factors in obstetrics and gynaecology. 1. vyd. Cambridge. ISBN 978-1-107-12014-3
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Bakalářská práce se zabývá tématem menstruace a menstruační pomůcky. Práce je dělena do dvou částí, a to teoretické a praktické části. V teoretické části je popsána anatomie ženy, fyziologie, fáze a poruchy menstruačního cyklu. Další kapitoly se zaměřují na jednotlivé menstruační pomůcky. V empirické části jsou přiblíženy výsledky anonymního dotazníkového šetření, kde bylo cílem zjistit povědomí dívek druhého stupně základních škol o menstruaci a menstruačních pomůckách. Téma je zaměřené na povědomí dívek druhého stupně základní školy o menstruaci a menstruačních pomůckách. Konkrétně se šetření zaměřovalo na dívky šestých, sedmých, osmých a devátých tříd, tedy žačky ve věku deset až patnáct let, což jsou studentky druhých stupňů základních škol. Sběru dat na jednotlivých ZŠ předcházelo schválení Etické komise, dále jednání s řediteli oslovených ZŠ, dále spolupráce s třídními učiteli, kteří distribuovali souhlasy zákonným zástupcům pro následné dotazníkové šetření, rozdání dotazníků respondentkám a výběr vyplněných dotazníků. Dotazník byl tištěný, nestandardizovaný, polostrukturovaný, skládající se ze 17 otázek. Hlavní cíl, který zjišťoval povědomí dívek o menstruačních pomůckách ukázal, že dívky znají možnosti druhů jednotlivých pomůcek v 76 % (140 respondentek). Dále dívky ale vědomostně zaostávají v informovanosti o nebezpečí nesprávného používání a hygienických zásad menstruačních pomůcek, zejména pak tamponu. 118 (64 %) respondentek si bylo jistých, jak často je potřeba měnit menstruační pomůcky, pouze 52 (28 %) zvolilo možnost, že znají riziko spojené s používáním tamponů. První dílčí cíl se zaměřoval na dostatečnou informovanost o menstruaci a menstruačních pomůckách a výsledkem byla ne zcela dostačující úroveň. Druhý dílčí cíl mapoval to, zda dívky znají alespoň 3 druhy menstruačních
pomůcek a výsledek byl kladný. Třetí dílčí cíl zjišťoval, zda dívky vědí, jak často menstruační pomůcky měnit a zda vědí, jaké jsou zásady hygieny při využívání menstruačních pomůcek. Z jejich odpovědí je patrné, že kromě 20 (11 %) respondentek ze 185 (100 %) každá zná aspoň nějakou část z hygienických zásad. Povědomí však nemají ucelené. Je nutné se zaměřit na lepší edukaci dívek na základních školách, propojit základní školy a rodiny dívek a přizvat také externisty v podobě nelékařských zdravotnických pracovníků pro vytvoření spolupráce se zaměřením na dané téma. Dívky musejí mít dostatek informací, které je dovedou ke kvalitní znalosti fungování svého těla.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR – vedoucí bakalářské práce
Jak si vysvětlujete, tak nízkou míru informovanosti žákyň ohledně menstruace, a jak byste tuto situaci mohla z pozice PA změnit?
Jak zpětně hodnotíte zájem o spolupráci na Vašem průzkumu ze strany ředitelů/lek ZŠ a zákonných zástupců?
Studentka erudovaně zodpověděla všechny dotazy členů zkušební komise.
Zkušební komise se shodla na celkovém hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou: výborně.