ÚVOD:Tato bakalářská práce se zabývá problematikou kognitivního tréninku v komunitě seniorů z pohledu ergoterapeuta. CÍL PRÁCE: Cílem práce je poukázat na možnosti a smysl kognitivního tréninku u seniorů, zejména v komunitě seniorů a na důležitost ergoterapie v tomto odvětví na základě zpracování teoretických a praktických poznatků. METODIKA: Hlavní část bakalářské práce je tvořena formou kvalitativního výzkumu, je v ní zpracována kazuistika na základě strukturovaného pozorování, rozhovoru, vstupního, kontrolního a závěrečného testování a analýza odborné dokumentace, následně jsou zde popsaný jednotlivé intervence v rámci kognitivního tréninku. VÝSLEDKY: Souhrn a zhodnocení ergoterapeutické intervence u seniorů v rámci kognitivního tréninku a její úspěšnost na základě vstupního a výstupního testování. DISKUZE A ZÁVĚR: Zamyšlení se nad problematikou účinnosti kognitivního tréninku u seniorů a na jeho možnostech, zhodnocení celkové práce s klientem na základě dosažených výsledků, ergoterapeutická doporučení pro další pracovníky pečující o danou komunitu seniorů.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION: This bachelor thesis deals with cognitive training in the senior community. THE AIM OF THE THESIS: The aim of this thesis is to highlight the possibilities and meaning of cognitive training in seniors, especially in the senior community, and the importance of occupational therapy in this field by elaborating theoretical and practical findings. METHODOLOGY: The main part of the bachelor thesis is a form of qualitative research, it includes a case study based on structured observation, interview, initial, control and final testing and analysis of professional documentation, followed by a description of individual interventions within cognitive training.
RESULTS: Summary and evaluation of an occupational therapy intervention for seniors in cognitive training and its success based on entry and final testing.
DISCUSSION AND CONCLUSION: Reflection on the issue of the effectiveness of cognitive training for seniors and its possibilities, evaluation of the overall work with the client based on the results achieved, occupational therapy recommendations for other workers caring for the community of seniors.
Klíčová slova
Ergoterapie u seniorů, stáří a stárnutí, kognitivní funkce, kognitivní trénink, komunity seniorů
Klíčová slova v angličtině
Old age and aging, occupational therapy in seniors, cognitive function, cognitive training, community of seniors
Rozsah průvodní práce
64 s. + 16 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
ÚVOD:Tato bakalářská práce se zabývá problematikou kognitivního tréninku v komunitě seniorů z pohledu ergoterapeuta. CÍL PRÁCE: Cílem práce je poukázat na možnosti a smysl kognitivního tréninku u seniorů, zejména v komunitě seniorů a na důležitost ergoterapie v tomto odvětví na základě zpracování teoretických a praktických poznatků. METODIKA: Hlavní část bakalářské práce je tvořena formou kvalitativního výzkumu, je v ní zpracována kazuistika na základě strukturovaného pozorování, rozhovoru, vstupního, kontrolního a závěrečného testování a analýza odborné dokumentace, následně jsou zde popsaný jednotlivé intervence v rámci kognitivního tréninku. VÝSLEDKY: Souhrn a zhodnocení ergoterapeutické intervence u seniorů v rámci kognitivního tréninku a její úspěšnost na základě vstupního a výstupního testování. DISKUZE A ZÁVĚR: Zamyšlení se nad problematikou účinnosti kognitivního tréninku u seniorů a na jeho možnostech, zhodnocení celkové práce s klientem na základě dosažených výsledků, ergoterapeutická doporučení pro další pracovníky pečující o danou komunitu seniorů.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION: This bachelor thesis deals with cognitive training in the senior community. THE AIM OF THE THESIS: The aim of this thesis is to highlight the possibilities and meaning of cognitive training in seniors, especially in the senior community, and the importance of occupational therapy in this field by elaborating theoretical and practical findings. METHODOLOGY: The main part of the bachelor thesis is a form of qualitative research, it includes a case study based on structured observation, interview, initial, control and final testing and analysis of professional documentation, followed by a description of individual interventions within cognitive training.
RESULTS: Summary and evaluation of an occupational therapy intervention for seniors in cognitive training and its success based on entry and final testing.
DISCUSSION AND CONCLUSION: Reflection on the issue of the effectiveness of cognitive training for seniors and its possibilities, evaluation of the overall work with the client based on the results achieved, occupational therapy recommendations for other workers caring for the community of seniors.
Klíčová slova
Ergoterapie u seniorů, stáří a stárnutí, kognitivní funkce, kognitivní trénink, komunity seniorů
Klíčová slova v angličtině
Old age and aging, occupational therapy in seniors, cognitive function, cognitive training, community of seniors
Zásady pro vypracování
• Cílem bakalářské práce bude poukázat na možnosti a efektivitu kurzů trénování kognitivních funkcí v komunitě seniorů.
• Teoretická analýza odborné literatury zaměřená na oblast ergoterapie v geriiatrii a gerontopsychologii
• stanovení krátkodobého a dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě vstupního vyšetření a spolupráce s trenérem paměti
• kontrolní vyšetření v průběhu terapie tréninku kognitivních funkcí
• provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení a vyhodnocení úspěšnosti kognitivního tréninku
• porovnání výsledků stavu seniora před zahájením terapie (kognitivního tréninku) a po ukončení terapie
• na základě porovnání výsledků po ukončení kognitivního tréninku (10 lekcí) doporučení dlouhodobého ergoterapeutického plánu
• shrnutí dosažených výsledků, formulování závěrů a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ČELEDOVÁ, Libuše, Zdeněk KALVACH a ČEVELA. Úvod do gerontologie. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3404-3.
KARSTEN, Michaela a Gunther KARSTEN. Úspěšná paměť: kniha o tréninku paměti od světových šampionů soutěží v paměťových schopnostech. Praha: Scientia, 2003. ISBN 80-718-3309-6.
KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3271-8
WALSH, Danny. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8970-4.
VOSTRÝ, Michal a Jaroslav VETEŠKA, 2021. Kognitivní rehabilitace seniorů psychosocialní a edukační souvislosti, Praha: Grada publishing a.s.ISBN 978-80-271-2866-2.
Seznam doporučené literatury
ČELEDOVÁ, Libuše, Zdeněk KALVACH a ČEVELA. Úvod do gerontologie. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3404-3.
KARSTEN, Michaela a Gunther KARSTEN. Úspěšná paměť: kniha o tréninku paměti od světových šampionů soutěží v paměťových schopnostech. Praha: Scientia, 2003. ISBN 80-718-3309-6.
KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3271-8
WALSH, Danny. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8970-4.
VOSTRÝ, Michal a Jaroslav VETEŠKA, 2021. Kognitivní rehabilitace seniorů psychosocialní a edukační souvislosti, Praha: Grada publishing a.s.ISBN 978-80-271-2866-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Kognitivní trénink v komunitě seniorů z pohledu ergoterapeuta“. Cílem studentky bylo ukázat komisi možnosti a smysl kognitivního tréninku u seniorů, zejména v komunitě seniorů a na důležitost ergoterapie v tomto odvětví na základě zpracování teoretických a praktických poznatků. V hlavní části své obhajoby popsala kazuistiku vybrané 76leté klientky. Studentka využila metodu strukturovaného pozorování, rozhovoru, vstupního, kontrolního a závěrečného testování a analýzu odborné dokumentace. Následně studentka popsala komisi jednotlivé intervence v rámci kognitivního tréninku. V závěru své obhajoby zhodnotila studentka výsledky ergoterapeutické intervence a navrhla pro svoji klientku dlouhodobý ergoterapeutický plán.
+ otázky vedoucího BP
Jak vnímáte důležitost ergoterapie při kognitivním tréninku?
Jsou nějaké osvětové kampaně, které poukazují na danou problematiku? Jak se v nich může ergoterapeut angažovat?
+ otázky oponenta BP
Jaké aktivity může realizovat ergoterapeut v rámci prevence a podpory aktivit ve stáří v oblasti trávení volného času.
Představte benefity ergoterapie dle webové stránky Senior living, tak jak se zmiňujete ve své práci na s. 20.
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta velmi dobře. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.