Předložená bakalářská práce se zabývá ergoterapií při vykonávání aktivit denního života u pacientů po cévní mozkové příhodě. Cílem práce je seznámení s problematikou cévní mozkové příhody a zlepšení soběstačnosti dvou pacientů. Jedná se o kvalitativní typ výzkumu. Výzkumný soubor je tvořen dvěma pacienty, u nichž bylo provedeno vstupní vyšetření, zhodnocení aktivity denního života pomocí protokolu Barthel index a instrumentální ADL aktivity. Následně byla provedena analýza prostředí. Byly použity standardizované i nestandardizované testy. Pro dosažení cílů práce byly využity teoretické i empirické metody výzkumu. Teoretická část uvádí do dané problematiky a zaměřuje se na klíčový přehled poznatků, založené především na studiu tuzemské a zahraniční odborné literatury. V praktické části je zpracována kazuistika obou pacientů. Je zde využito nestrukturovaného pozorování,strukturovaného rozhovoru, analýza zdravotní dokumentace, kineziologického vyšetření, standardizovaných a nestandardizovaných testů, měření a analýzy prostředí. V závěru práce je popsáno výstupní hodnocení obou pacientů, dosažené dílčí výsledky a zhodnocení samotné terapeutické intervence.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis deals with Occupational Therapy Aimed to Activities of Daily Living after Stroke. The aim of my thesis was to provide a general introduction to the issue of a stroke and to improve self-sufficiency of two patients. This thesis focuses on qualitative research. The sample consists of two patients that were examined at the beginning of the research and their daily living activities were evaluated according to the Barthel index and the Instrumental ADL assessment. After that the analysis of the patients' environments was performed. Standardised as well as nonstandardised tests were used. Theoretical and empirical methods of the research were applied to achieve the goals of this thesis. In the theoretical part the essential data are introduced that were acquired by studying Czech and foreign scientific literature. In the practical part the case study of both patients is designed. Unstructured exploration, structured interview, analysis of medical records,
kinesiology assessment, standardised and nonstandardised tests and environment analysis were used in this study.
Klíčová slova
aktivity denního života, cévní mozková příhoda, ergoterapie po cévní mozkové příhodě, pacient po cévní mozkové příhodě, rehabilitace po cévní mozkové příhodě
Klíčová slova v angličtině
Activities of Daily Living, stroke, occupational therapy after stroke, patient after stroke, stroke rehabilitation
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce se zabývá ergoterapií při vykonávání aktivit denního života u pacientů po cévní mozkové příhodě. Cílem práce je seznámení s problematikou cévní mozkové příhody a zlepšení soběstačnosti dvou pacientů. Jedná se o kvalitativní typ výzkumu. Výzkumný soubor je tvořen dvěma pacienty, u nichž bylo provedeno vstupní vyšetření, zhodnocení aktivity denního života pomocí protokolu Barthel index a instrumentální ADL aktivity. Následně byla provedena analýza prostředí. Byly použity standardizované i nestandardizované testy. Pro dosažení cílů práce byly využity teoretické i empirické metody výzkumu. Teoretická část uvádí do dané problematiky a zaměřuje se na klíčový přehled poznatků, založené především na studiu tuzemské a zahraniční odborné literatury. V praktické části je zpracována kazuistika obou pacientů. Je zde využito nestrukturovaného pozorování,strukturovaného rozhovoru, analýza zdravotní dokumentace, kineziologického vyšetření, standardizovaných a nestandardizovaných testů, měření a analýzy prostředí. V závěru práce je popsáno výstupní hodnocení obou pacientů, dosažené dílčí výsledky a zhodnocení samotné terapeutické intervence.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis deals with Occupational Therapy Aimed to Activities of Daily Living after Stroke. The aim of my thesis was to provide a general introduction to the issue of a stroke and to improve self-sufficiency of two patients. This thesis focuses on qualitative research. The sample consists of two patients that were examined at the beginning of the research and their daily living activities were evaluated according to the Barthel index and the Instrumental ADL assessment. After that the analysis of the patients' environments was performed. Standardised as well as nonstandardised tests were used. Theoretical and empirical methods of the research were applied to achieve the goals of this thesis. In the theoretical part the essential data are introduced that were acquired by studying Czech and foreign scientific literature. In the practical part the case study of both patients is designed. Unstructured exploration, structured interview, analysis of medical records,
kinesiology assessment, standardised and nonstandardised tests and environment analysis were used in this study.
Klíčová slova
aktivity denního života, cévní mozková příhoda, ergoterapie po cévní mozkové příhodě, pacient po cévní mozkové příhodě, rehabilitace po cévní mozkové příhodě
Klíčová slova v angličtině
Activities of Daily Living, stroke, occupational therapy after stroke, patient after stroke, stroke rehabilitation
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující ergoterapii u pacientů po cévní mozkové příhodě
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení - anamnéza, subjektivní hodnocení, objektivní hodnocení (orientace, statické a dynamické vyšetření, vyšetření spasticity, neurologická vyšetření, funkční test ruky, hodnocení ADL - základní a rozšířená verze Barthel indexu, hodnocení instrumentálních všedních denních činností, analýza prostředí, měření na přístroji Zebris)
Stanovení ergoterapeutických cílů a krátkodobého ergoterapeutického plánu (měkké, facilitační techniky, mobilizace, bazální stimulace, uvolnění spasticity, aktivní, pasivní cvičení, ergonomický sed, balanční, oporová cvičení, aktivity pro zlepšení stability a těžiště ve stoji, terapie na přístroji Zebris, nácvik ADL aktivit, nácvik úchopu, kognitivní trénink, vlastní orientační nestandardizované testování, pravidelná průběžná měření na přístroji Zebris).
Realizace ergoterapeutické intervence - Ústav rehabilitace Lékařské fakulty Ostravské univerzity (CMP klub), domov seniorů v Ostravě
Provedení výstupního ergoterapeutického vyšetření
Komparace výsledků vstupního a výstupního hodnocení
Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě výsledků výstupního hodnocení
Zhodnocení naplnění cíle a úkolů práce a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující ergoterapii u pacientů po cévní mozkové příhodě
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení - anamnéza, subjektivní hodnocení, objektivní hodnocení (orientace, statické a dynamické vyšetření, vyšetření spasticity, neurologická vyšetření, funkční test ruky, hodnocení ADL - základní a rozšířená verze Barthel indexu, hodnocení instrumentálních všedních denních činností, analýza prostředí, měření na přístroji Zebris)
Stanovení ergoterapeutických cílů a krátkodobého ergoterapeutického plánu (měkké, facilitační techniky, mobilizace, bazální stimulace, uvolnění spasticity, aktivní, pasivní cvičení, ergonomický sed, balanční, oporová cvičení, aktivity pro zlepšení stability a těžiště ve stoji, terapie na přístroji Zebris, nácvik ADL aktivit, nácvik úchopu, kognitivní trénink, vlastní orientační nestandardizované testování, pravidelná průběžná měření na přístroji Zebris).
Realizace ergoterapeutické intervence - Ústav rehabilitace Lékařské fakulty Ostravské univerzity (CMP klub), domov seniorů v Ostravě
Provedení výstupního ergoterapeutického vyšetření
Komparace výsledků vstupního a výstupního hodnocení
Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě výsledků výstupního hodnocení
Zhodnocení naplnění cíle a úkolů práce a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
GÁL, O., M. HOSKOVCOVÁ a R. JECH, 2015. Neuroplasticita, restituce motorických funkcí a možnosti rehabilitace spastické parézy. Rehabilitation [online]. 22(3), 101-127 [cit. 2021-02-03]. ISSN 12112658. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&an=110129205& scope=site
GILLEN, Glen, 2016. Stroke rehabilitation: a function-based approach. Fourth edition. St. Louis, Missouri: Elsevier. ISBN 978-0-323-17281-3.
KOVÁŘOVÁ, I., A. OKTÁBCOVÁ, T. GUEYE a O. ŠVESTKOVÁ, 2018. Cévní mozková příhoda: Soubor doporučení pro pacienty a jejich rodiny. Rehabilitation [online]. 25(3), 126-130 [cit. 2021-4-24]. ISSN 12112658. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx direct=true&db=a9h&an=133625549& scope=site
LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, Marcela, 2015. Rehabilitace po náhlé cévní mozkové příhodě. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-225-1.
RADOMSKI, Mary Vining a Catherine A. Trombly LATHAM, 2014. Occupational therapy for physical dysfunction. Seventh edition. Philadelphia: Lippincott. ISBN 978-1-4511-8921-6.
Seznam doporučené literatury
GÁL, O., M. HOSKOVCOVÁ a R. JECH, 2015. Neuroplasticita, restituce motorických funkcí a možnosti rehabilitace spastické parézy. Rehabilitation [online]. 22(3), 101-127 [cit. 2021-02-03]. ISSN 12112658. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&an=110129205& scope=site
GILLEN, Glen, 2016. Stroke rehabilitation: a function-based approach. Fourth edition. St. Louis, Missouri: Elsevier. ISBN 978-0-323-17281-3.
KOVÁŘOVÁ, I., A. OKTÁBCOVÁ, T. GUEYE a O. ŠVESTKOVÁ, 2018. Cévní mozková příhoda: Soubor doporučení pro pacienty a jejich rodiny. Rehabilitation [online]. 25(3), 126-130 [cit. 2021-4-24]. ISSN 12112658. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx direct=true&db=a9h&an=133625549& scope=site
LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, Marcela, 2015. Rehabilitace po náhlé cévní mozkové příhodě. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-225-1.
RADOMSKI, Mary Vining a Catherine A. Trombly LATHAM, 2014. Occupational therapy for physical dysfunction. Seventh edition. Philadelphia: Lippincott. ISBN 978-1-4511-8921-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Ergoterapie zaměřená na vykonávání aktivit denního života u pacientů po cévní mozkové příhodě“. Cílem studentky bylo seznámit komisi s problematikou cévní mozkové příhody a zlepšení soběstačnosti vybraných pacientů. V teoretické části obhajoby uvedla komisi do dané problematiky a zaměřila se na klíčový přehled poznatků, založených především na studiu tuzemské a zahraniční odborné literatury. V hlavní části své obhajoby popsala studentka kazuistiku dvou vybraných klientů, u nichž provedla vstupní vyšetření, zhodnocení aktivity denního života pomocí protokolu Barthel index a instrumentální ADL aktivity. Následně provedla studentka analýzu prostředí. Studentka použila standardizované i nestandardizované testy. Pro dosažení cílů využila teoretické i empirické metody výzkumu. V závěru své obhajoby popsala komisi hodnocení obou pacientů, dosažené dílčí výsledky a zhodnocení samotné terapeutické intervence.
+ otázky vedoucího BP
Využila jste v rámci nácviku či poradenství nějaké kompenzační pomůcky nebo mechanismy pro zvýšení soběstačnosti u pacientky č. 1?
Doplňte dlouhodobý plán u pacienta č. 2 o další metody ergoterapie zaměřené na ADL.
Porovnejte a krátce shrňte rozdíly mezi Vašimi pacienty z pohledu ergoterapeuta.
+ otázky oponenta BP
Mezi metodami (s. 24) uvádíte CIMT. Vysvětlete, co je předpokladem vhodnosti této metody, v jakém období po CMP se používá.
Mezi ovlivnitelnými rizikovými faktory (s. 18) uvádíte antikoncepci. Vysvětlete podrobněji.
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta velmi dobře. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.