Úvod: Bakalářská práce se zabývá ergoterapeutickou intervencí u dítěte v předškolním věku s diagnózami vývojová dyspraxie a vývojová dysfázie.
Cíl práce: Cílem této bakalářské práce je přiblížit problematiku vývojové dyspraxie a vývojové dysfázie u dítěte v předškolním věku a poukázat na možnosti využití v rámci ergoterapeutické intervence.
Metodika: Teoretická část se zabývá fyziologickým vývojem dítěte, diagnózami vývojová dyspraxie a vývojová dysfázie, ergoterapeutickou intervencí a metodikou u těchto diagnóz. Praktická část je věnována kazuistice dětského klienta s vývojovou dyspraxií a vývojovou dysfázií. Následně zpracování anamnézy, provedení vstupního hodnocení pomocí standardizovaného testu MABC2, vypracování a realizace krátkodobého ergoterapeutického plánu. Terapie je zaměřena na slabé oblasti klienta, výstupní hodnocení za pomoci standardizovaného testu MABC2, porovnání výsledků vstupního a výstupního hodnocení, sestavení dlouhodobého ergoterapeutického plánu a edukace klienta i jeho matky.
Výsledky: Shrnutí ergoterapeutické intervence a následné zhodnocení vstupního hodnocení a výstupního hodnocení. Na základě výsledků z výstupního hodnocení z testu MABC2 se projevilo zlepšení v oblastech jemné a hrubé motoriky, avšak u rovnováhy v jednom úkolu došlo k mírnému zhoršení. Ke zlepšení došlo i v rámci ADL, kdy si klient schopen obléknout kalhoty ve stoje. Při chůzi po schodech začal převážně střídat nohy a knoflíky mu již nedělají problém. Rovněž se mu daří zvládat zip převážně bez problémů.
Závěr: Psaní této bakalářské práce mi prohloubilo znalosti v oblasti ergoterapeutické intervence u dítěte s vývojovou dyspraxií a vývojovou dysfázií. Získala jsem mnoho zkušeností do budoucího povolání a prohloubilo to moji motivaci zabývat se ergoterapií u dětských klientů.
Anotace v angličtině
Introduction: The bachelor thesis deals with occupational therapy intervention in a preschool child with diagnoses of developmental dyspraxia and developmental dysphasia.
The aim of the work: The aim of this bachelor thesis is to present the issue of developmental dyspraxia and developmental dysphasia in a preschool child and to point out the possibilities of occupational therapy intervention.
Methodology: The theoretical part deals with the physiological development of the child, diagnoses of developmental dyspraxia and dysphasia, occupational therapy intervention and methodology for these diagnoses. The practical part is devoted to a case report of a child client with developmental dyspraxia and developmental dysphasia. Subsequently, history taking, initial assessment using the standardized MABC2 test, development and realization of a short-term occupational therapy plan. Therapy focused on the client's weakness areas, outcome assessment using the standardized MABC2 test, comparison of the results of the initial and outcome assessment, development of a long-term occupational therapy plan and education of the client as well as his mother.
Results: Summary of the occupational therapy intervention and subsequent evaluation of the initial assessment and outcome assessment. Based on the results from the MABC2 exit assessment, there was improvement in the areas of fine and gross motor skills, but a slight deterioration in balance in one task. There was also improvement in ADLs where the client was able to put on his pants while standing. He has started to mostly alternate legs when walking up stairs and buttons are no longer a problem for him. He is also able to manage the zipper mostly without problems.
Conclusion: Writing this bachelor's thesis has deepened my knowledge of occupational therapy intervention for the child with developmental dyspraxia and developmental dysphasia. I have gained a lot of experience for my future profession and it has deepened my motivation to pursue occupational therapy with pediatric clients.
Úvod: Bakalářská práce se zabývá ergoterapeutickou intervencí u dítěte v předškolním věku s diagnózami vývojová dyspraxie a vývojová dysfázie.
Cíl práce: Cílem této bakalářské práce je přiblížit problematiku vývojové dyspraxie a vývojové dysfázie u dítěte v předškolním věku a poukázat na možnosti využití v rámci ergoterapeutické intervence.
Metodika: Teoretická část se zabývá fyziologickým vývojem dítěte, diagnózami vývojová dyspraxie a vývojová dysfázie, ergoterapeutickou intervencí a metodikou u těchto diagnóz. Praktická část je věnována kazuistice dětského klienta s vývojovou dyspraxií a vývojovou dysfázií. Následně zpracování anamnézy, provedení vstupního hodnocení pomocí standardizovaného testu MABC2, vypracování a realizace krátkodobého ergoterapeutického plánu. Terapie je zaměřena na slabé oblasti klienta, výstupní hodnocení za pomoci standardizovaného testu MABC2, porovnání výsledků vstupního a výstupního hodnocení, sestavení dlouhodobého ergoterapeutického plánu a edukace klienta i jeho matky.
Výsledky: Shrnutí ergoterapeutické intervence a následné zhodnocení vstupního hodnocení a výstupního hodnocení. Na základě výsledků z výstupního hodnocení z testu MABC2 se projevilo zlepšení v oblastech jemné a hrubé motoriky, avšak u rovnováhy v jednom úkolu došlo k mírnému zhoršení. Ke zlepšení došlo i v rámci ADL, kdy si klient schopen obléknout kalhoty ve stoje. Při chůzi po schodech začal převážně střídat nohy a knoflíky mu již nedělají problém. Rovněž se mu daří zvládat zip převážně bez problémů.
Závěr: Psaní této bakalářské práce mi prohloubilo znalosti v oblasti ergoterapeutické intervence u dítěte s vývojovou dyspraxií a vývojovou dysfázií. Získala jsem mnoho zkušeností do budoucího povolání a prohloubilo to moji motivaci zabývat se ergoterapií u dětských klientů.
Anotace v angličtině
Introduction: The bachelor thesis deals with occupational therapy intervention in a preschool child with diagnoses of developmental dyspraxia and developmental dysphasia.
The aim of the work: The aim of this bachelor thesis is to present the issue of developmental dyspraxia and developmental dysphasia in a preschool child and to point out the possibilities of occupational therapy intervention.
Methodology: The theoretical part deals with the physiological development of the child, diagnoses of developmental dyspraxia and dysphasia, occupational therapy intervention and methodology for these diagnoses. The practical part is devoted to a case report of a child client with developmental dyspraxia and developmental dysphasia. Subsequently, history taking, initial assessment using the standardized MABC2 test, development and realization of a short-term occupational therapy plan. Therapy focused on the client's weakness areas, outcome assessment using the standardized MABC2 test, comparison of the results of the initial and outcome assessment, development of a long-term occupational therapy plan and education of the client as well as his mother.
Results: Summary of the occupational therapy intervention and subsequent evaluation of the initial assessment and outcome assessment. Based on the results from the MABC2 exit assessment, there was improvement in the areas of fine and gross motor skills, but a slight deterioration in balance in one task. There was also improvement in ADLs where the client was able to put on his pants while standing. He has started to mostly alternate legs when walking up stairs and buttons are no longer a problem for him. He is also able to manage the zipper mostly without problems.
Conclusion: Writing this bachelor's thesis has deepened my knowledge of occupational therapy intervention for the child with developmental dyspraxia and developmental dysphasia. I have gained a lot of experience for my future profession and it has deepened my motivation to pursue occupational therapy with pediatric clients.
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u dítěte v předškolním věku s diagnózou vývojová dyspraxie
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení pomocí anamnézy, vyšetření jemné a hrubé motoriky pomocí MABC-2, vyšetření grafomotoriky na základě kresby, vyšetření faktických a kognitivních funkcí, ADL dle Barthelové indexu, vizuální zhodnocení stability a koordinace na labilních plochách.
Stanovení ergoterapeutických cílů (krátkodobý ergoterapeutický plán a časový horizont).
Zhodnocení výstupního ergoterapeutického hodnocení a doporučení dlouhodobého plánu a navržení terapie po ukončení léčby
Zhodnocení výsledků terapie klienta během léčby, význam vlivu prostředí v sociálních službách
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u dítěte v předškolním věku s diagnózou vývojová dyspraxie
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení pomocí anamnézy, vyšetření jemné a hrubé motoriky pomocí MABC-2, vyšetření grafomotoriky na základě kresby, vyšetření faktických a kognitivních funkcí, ADL dle Barthelové indexu, vizuální zhodnocení stability a koordinace na labilních plochách.
Stanovení ergoterapeutických cílů (krátkodobý ergoterapeutický plán a časový horizont).
Zhodnocení výstupního ergoterapeutického hodnocení a doporučení dlouhodobého plánu a navržení terapie po ukončení léčby
Zhodnocení výsledků terapie klienta během léčby, význam vlivu prostředí v sociálních službách
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Seznam doporučené literatury
VYSKOTOVÁ, J. a K. MACHÁČKOVÁ. 2013. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.
KRIVOŠÍKOVÁ, M. 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
ZELINKOVÁ, O. 2015. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0875-4.
ZELINKOVÁ, O. 2017. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1266-9.
Seznam doporučené literatury
VYSKOTOVÁ, J. a K. MACHÁČKOVÁ. 2013. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.
KRIVOŠÍKOVÁ, M. 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
ZELINKOVÁ, O. 2015. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0875-4.
ZELINKOVÁ, O. 2017. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1266-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se k obhajobě BP nedostavila, omluvila se písemně po emailu.