Abstrakt
NÁZEV: Ergoterapie u dítěte s ADHD a vývojovou dysfázií ve volnočasových aktivitách
ÚVOD: Děti s ADHD jsou často vyčleňovány z dětských kolektivů vzhledem jejich impulzivnímu jednání a častým výkyvům nálad. Tato bakalářská práce je věnována problematice zapojení dítěte s ADHD a vývojovou dysfázií do činnosti oddílu zabývajícího se poznáváním přírody, turistiky a tábornictví.
CÍL PRÁCE: Cílem bakalářské práce je přispět k řešení problematiky ergoterapie v zájmové organizaci u klienta s ADHD a vývojovou dysfázií.
METODIKA: Pro vypracování bakalářské práce byla použita případová studie s klientem s diagnózou ADHD a vývojová dysfázie. V teoretické části práce je provedena analýza odborných studií a publikací na téma dětské tábory, ADHD, vývojová dysfázie, ergoterapie a lapbook. Teoretické poznatky byly uplatněny v hlavní části práce, kdy byl na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení sestaven a realizován krátkodobý ergoterapeutický plán s cílem zlepšení orientace v čase, motorické koordinace, porozumění, práce s chováním a zapojení do činností a zlepšení ADL v oblasti oblékání.
VÝSLEDKY: Při porovnání vstupních, kontrolních a výstupních výsledků lze pozorovat, že u klienta došlo ke zlepšení ve všech oblastech, na které byl krátkodobý ergoterapeutický plán zaměřen.
ZÁVĚR: Ergoterapie cílená na problémové oblasti klienta při zapojení do volnočasových aktivit přispěla ke zlepšení kognitivních a motorických funkcí.
Anotace v angličtině
Abstract
TITLE: Occupational therapy for a child with ADHD and developmental dysphasia in leisure activities
INTRODUCTION: Children with ADHD are often excluded from playgroups because of their impulsive behaviour and frequent mood swings. This bachelor's thesis is devoted to the issue of involving a child with ADHD and developmental dysphasia in the activities of a troop engaged in nature exploration, hiking and camping.
OBJECTIVE OF THE WORK: The aim of this thesis is to contribute to solving the problem of occupational therapy in a special interest organization for a client with ADHD and developmental dysphasia.
METHODOLOGY: A case study with a client diagnosed with ADHD and developmental dysphasia was used to complete the bachelor thesis. In the introduction of the bachelor thesis, an analysis of professional studies on children's camps, ADHD, developmental dysphasia, occupational therapy and lapbook is conducted. The theoretical findings were applied in the main part of the thesis, when a short-term occupational therapy plan was created and implemented on the basis of the initial occupational therapy assessment with the aim of improving time orientation, motor coordination, comprehension, working with behaviour and engagement in activities and improving ADL in the area of dressing.
RESULTS: When comparing the input, control and output results, it can be observed that the client improved in all areas targeted by the short-term occupational therapy plan.
CONCLUSION: Occupational therapy targeted the client's problem areas while engaging in leisure activities contributed to improved cognitive and motor function.
Abstrakt
NÁZEV: Ergoterapie u dítěte s ADHD a vývojovou dysfázií ve volnočasových aktivitách
ÚVOD: Děti s ADHD jsou často vyčleňovány z dětských kolektivů vzhledem jejich impulzivnímu jednání a častým výkyvům nálad. Tato bakalářská práce je věnována problematice zapojení dítěte s ADHD a vývojovou dysfázií do činnosti oddílu zabývajícího se poznáváním přírody, turistiky a tábornictví.
CÍL PRÁCE: Cílem bakalářské práce je přispět k řešení problematiky ergoterapie v zájmové organizaci u klienta s ADHD a vývojovou dysfázií.
METODIKA: Pro vypracování bakalářské práce byla použita případová studie s klientem s diagnózou ADHD a vývojová dysfázie. V teoretické části práce je provedena analýza odborných studií a publikací na téma dětské tábory, ADHD, vývojová dysfázie, ergoterapie a lapbook. Teoretické poznatky byly uplatněny v hlavní části práce, kdy byl na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení sestaven a realizován krátkodobý ergoterapeutický plán s cílem zlepšení orientace v čase, motorické koordinace, porozumění, práce s chováním a zapojení do činností a zlepšení ADL v oblasti oblékání.
VÝSLEDKY: Při porovnání vstupních, kontrolních a výstupních výsledků lze pozorovat, že u klienta došlo ke zlepšení ve všech oblastech, na které byl krátkodobý ergoterapeutický plán zaměřen.
ZÁVĚR: Ergoterapie cílená na problémové oblasti klienta při zapojení do volnočasových aktivit přispěla ke zlepšení kognitivních a motorických funkcí.
Anotace v angličtině
Abstract
TITLE: Occupational therapy for a child with ADHD and developmental dysphasia in leisure activities
INTRODUCTION: Children with ADHD are often excluded from playgroups because of their impulsive behaviour and frequent mood swings. This bachelor's thesis is devoted to the issue of involving a child with ADHD and developmental dysphasia in the activities of a troop engaged in nature exploration, hiking and camping.
OBJECTIVE OF THE WORK: The aim of this thesis is to contribute to solving the problem of occupational therapy in a special interest organization for a client with ADHD and developmental dysphasia.
METHODOLOGY: A case study with a client diagnosed with ADHD and developmental dysphasia was used to complete the bachelor thesis. In the introduction of the bachelor thesis, an analysis of professional studies on children's camps, ADHD, developmental dysphasia, occupational therapy and lapbook is conducted. The theoretical findings were applied in the main part of the thesis, when a short-term occupational therapy plan was created and implemented on the basis of the initial occupational therapy assessment with the aim of improving time orientation, motor coordination, comprehension, working with behaviour and engagement in activities and improving ADL in the area of dressing.
RESULTS: When comparing the input, control and output results, it can be observed that the client improved in all areas targeted by the short-term occupational therapy plan.
CONCLUSION: Occupational therapy targeted the client's problem areas while engaging in leisure activities contributed to improved cognitive and motor function.
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u dětského klienta s diagnózou ADHD a vývojová dysfázie– literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení-DOTCA-CH, diagnostika kresby
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie - DOTCA-CH
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení (vychází ze vstupního ergoterapeutického hodnocení)
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie, vytvoření individuálních pomůcek
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie, po bloku intenzivní terapie a po delším období bez terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u dětského klienta s diagnózou ADHD a vývojová dysfázie– literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení-DOTCA-CH, diagnostika kresby
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie - DOTCA-CH
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení (vychází ze vstupního ergoterapeutického hodnocení)
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie, vytvoření individuálních pomůcek
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie, po bloku intenzivní terapie a po delším období bez terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Markéta a Michaela CHOTĚBOROVÁ. Vývojová dysfázie: průvodce pro rodiče a další zájemce o tuto problematiku. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88429-11-1
PROCHÁZKA, Roman a Miroslav OREL. Vývojová neuropsychologie. Praha: Grada, 2021. Psyché. ISBN 978-80-271-3080-1
MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Vyd. 3 Jinočany : H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Markéta a Michaela CHOTĚBOROVÁ. Vývojová dysfázie: průvodce pro rodiče a další zájemce o tuto problematiku. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88429-11-1
PROCHÁZKA, Roman a Miroslav OREL. Vývojová neuropsychologie. Praha: Grada, 2021. Psyché. ISBN 978-80-271-3080-1
MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Vyd. 3 Jinočany : H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Ergoterapie u dítěte s ADHD a vývojovou dysfázií ve volnočasových aktivitách“. Cílem studentky bylo přispět k řešení problematiky ergoterapie v zájmové organizaci u klienta s ADHD a vývojovou dysfázií. V teoretické části své obhajoby popsala studentka analýzu odborných studií a publikací na téma dětské tábory, ADHD, vývojová dysfázie, ergoterapie a lapbook. V hlavní části obhajoby popsala studentka kazuistiku svého 10 letého klienta s diagnózou ADHD a vývojová dysfázie. Na základě vstupního vyšetření sestavila studentka krátkodobý ergoterapeutický plán s cílem zlepšení orientace v čase, motorické koordinace, porozumění, práce s chováním a zapojení do činností a zlepšení ADL v oblasti oblékání. V závěru obhajoby porovnala studentka výsledky u vstupního a výstupního vyšetření a popsala postup při navržení dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
+ otázky vedoucího BP
Myslíte, že je ergoterapeut přínosný jako člen ve volnočasových aktivitách?
+ otázky oponenta BP
Uveďte, jaké další vhodné volnočasové aktivity byste navrhla klientovi do budoucna?
Studentka prokázala erudovanost v dané problematice. Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.