Abstrakt
Úvod: Alzheimerovou chorobou trpí v České republice přes 150 tisíc lidí. V následujících desetiletích je předpokládáno, že počet lidí s tímto onemocněním naroste až na dvojnásobek. Tato bakalářská práce je věnována problematice kognitivní rehabilitace při ergoterapeutické intervenci osob s Alzheimerovou chorobou.
Cíl práce: Cílem bakalářské práce je seznámení se s problematikou Alzheimerovy choroby a představení možnosti kognitivní rehabilitace u pacientů s Alzheimerovou chorobou.
Metodika: Hlavní část bakalářské práce je zaměřena na představení možností kognitivní rehabilitace u pacientů s Alzheimerovou chorobou. Bakalářská práce byla vypracována formou kvalitativního výzkumu s použitím kazuistiky u klientky trpící Alzheimerovou chorobou. K posouzení aktuálního stavu byla využita forma nestrukturovaného rozhovoru, přímého pozorování, využití standardizovaných testů (MMSE, Barthel index, geriatrická škála deprese). Na základě výsledků byl sestavený krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Výsledky: Zhodnocení vstupních a výstupních výsledků ergoterapeutických intervencí. Na základě výsledků z krátkodobého ergoterapeutického plánu byl vytvořen dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Závěr: Hodnocení úspěšnosti, důležitosti a využití ergoterapeutických intervencí u klientky s Alzheimerovou chorobou. Dále je zde uvedeno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Abstract
Introduction: Over 150 thousand people in the Czech Republic suffer from Alzheimer's
disease. In the coming decades, the number of people with the disease is expected
to double. This bachelor thesis is devoted to the problem of cognitive rehabilitation
in occupational therapy intervention of people with Alzheimer's disease.
Aim of the thesis: The aim of the bachelor thesis is to get acquainted with the issue
of Alzheimer's disease and to introduce the possibility of cognitive rehabilitation
in patients with Alzheimer's disease.
Methods: The main part of the bachelor thesis is focused on the presentation
of the possibilities of cognitive rehabilitation in patients with Alzheimer's disease.
The bachelor thesis was developed in the form of qualitative research using a case study
of a client suffering from Alzheimer's disease. The form of unstructured interview, direct
observation, and the use of standardized tests (MMSE, Barthel index, Geriatric
Depression Scale) were used to assess the current condition. Based on the results,
a short- term and long-term occupational therapy plan was developed.
Results: Evaluation of input and output outcomes of occupational therapy interventions.
Based on the results from the short-term occupational therapy plan, a long-term
occupational therapy plan was developed.
Conclusion: Evaluating the success, importance, and use of occupational therapy
interventions in a client with Alzheimer's disease. Recommendations for practice are also
provided.
Abstrakt
Úvod: Alzheimerovou chorobou trpí v České republice přes 150 tisíc lidí. V následujících desetiletích je předpokládáno, že počet lidí s tímto onemocněním naroste až na dvojnásobek. Tato bakalářská práce je věnována problematice kognitivní rehabilitace při ergoterapeutické intervenci osob s Alzheimerovou chorobou.
Cíl práce: Cílem bakalářské práce je seznámení se s problematikou Alzheimerovy choroby a představení možnosti kognitivní rehabilitace u pacientů s Alzheimerovou chorobou.
Metodika: Hlavní část bakalářské práce je zaměřena na představení možností kognitivní rehabilitace u pacientů s Alzheimerovou chorobou. Bakalářská práce byla vypracována formou kvalitativního výzkumu s použitím kazuistiky u klientky trpící Alzheimerovou chorobou. K posouzení aktuálního stavu byla využita forma nestrukturovaného rozhovoru, přímého pozorování, využití standardizovaných testů (MMSE, Barthel index, geriatrická škála deprese). Na základě výsledků byl sestavený krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Výsledky: Zhodnocení vstupních a výstupních výsledků ergoterapeutických intervencí. Na základě výsledků z krátkodobého ergoterapeutického plánu byl vytvořen dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Závěr: Hodnocení úspěšnosti, důležitosti a využití ergoterapeutických intervencí u klientky s Alzheimerovou chorobou. Dále je zde uvedeno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Abstract
Introduction: Over 150 thousand people in the Czech Republic suffer from Alzheimer's
disease. In the coming decades, the number of people with the disease is expected
to double. This bachelor thesis is devoted to the problem of cognitive rehabilitation
in occupational therapy intervention of people with Alzheimer's disease.
Aim of the thesis: The aim of the bachelor thesis is to get acquainted with the issue
of Alzheimer's disease and to introduce the possibility of cognitive rehabilitation
in patients with Alzheimer's disease.
Methods: The main part of the bachelor thesis is focused on the presentation
of the possibilities of cognitive rehabilitation in patients with Alzheimer's disease.
The bachelor thesis was developed in the form of qualitative research using a case study
of a client suffering from Alzheimer's disease. The form of unstructured interview, direct
observation, and the use of standardized tests (MMSE, Barthel index, Geriatric
Depression Scale) were used to assess the current condition. Based on the results,
a short- term and long-term occupational therapy plan was developed.
Results: Evaluation of input and output outcomes of occupational therapy interventions.
Based on the results from the short-term occupational therapy plan, a long-term
occupational therapy plan was developed.
Conclusion: Evaluating the success, importance, and use of occupational therapy
interventions in a client with Alzheimer's disease. Recommendations for practice are also
provided.
Zpracování odborné literatury a informačních zdrojů souvisejících s problematikou kognitivní rehabilitace u osob s Alzheimerovou chorobou-literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení-Mini Mental State Exam (MMSE), Geriatrická škála deprese, Barthel index.
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovení cíle ergoterapie a vytvoření krátkodobého ergoterapeutického plánu zaměřenou na kognitivní rehabilitaci u lidí s Alzheimerovou chorobou.
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení-Mini Mental State Exam (MMSE), Geriatrická škála deprese, Barthel index.
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Porovnání výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek.
Zásady pro vypracování
Zpracování odborné literatury a informačních zdrojů souvisejících s problematikou kognitivní rehabilitace u osob s Alzheimerovou chorobou-literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení-Mini Mental State Exam (MMSE), Geriatrická škála deprese, Barthel index.
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovení cíle ergoterapie a vytvoření krátkodobého ergoterapeutického plánu zaměřenou na kognitivní rehabilitaci u lidí s Alzheimerovou chorobou.
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení-Mini Mental State Exam (MMSE), Geriatrická škála deprese, Barthel index.
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Porovnání výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠ, Aleš a RAISOVÁ, Miloslava. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. 2. vydání. Aeskulap. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-5490-4.
DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
ZVĚŘOVÁ, Martina. Alzheimerova demence. Psyché. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0561-8.
PIDRMAN, Vladimír. Poruchy nálady u seniorů: příručka pro pacienty a jejich rodiny. Praha: Maxdorf, 2010. ISBN 978-80-7345-209-4.
VÁLKOVÁ, Lenka. Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5571-7.
HOLMEROVÁ, Iva; JAROLÍMOVÁ, Eva a SUCHÁ, Jitka. Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Vážka. Praha: Pro Gerontologické centrum vydalo EV public relations, 2007. ISBN 978-80-254-0177-4.
ŠTUREKOVÁ, Lenka. Demence: hodnoticí techniky a nástroje. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-1695-9.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠ, Aleš a RAISOVÁ, Miloslava. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. 2. vydání. Aeskulap. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-5490-4.
DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
ZVĚŘOVÁ, Martina. Alzheimerova demence. Psyché. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0561-8.
PIDRMAN, Vladimír. Poruchy nálady u seniorů: příručka pro pacienty a jejich rodiny. Praha: Maxdorf, 2010. ISBN 978-80-7345-209-4.
VÁLKOVÁ, Lenka. Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5571-7.
HOLMEROVÁ, Iva; JAROLÍMOVÁ, Eva a SUCHÁ, Jitka. Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Vážka. Praha: Pro Gerontologické centrum vydalo EV public relations, 2007. ISBN 978-80-254-0177-4.
ŠTUREKOVÁ, Lenka. Demence: hodnoticí techniky a nástroje. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-1695-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Kognitivní rehabilitace v ergoterapii osob s Alzheimerovou chorobou“. Cílem studentky bylo seznámit komisi s problematikou Alzheimerovy choroby a představit možnosti kognitivní rehabilitace u pacientů s Alzheimerovou chorobou. Při obhajobě teoretické části vysvětlila studentka komisi základní pojmy. V hlavní části své obhajoby, kterou studentka pojala formou kvalitativního výzkumu s použitím kazuistiky u 88leté klientky trpící Alzheimerovou chorobou popsala využití použitých metod jako např. nestrukturovaného rozhovoru, přímého pozorování, využití standardizovaných testů (MMSE, Barthel index, geriatrická škála deprese). Na základě výsledků sestavila studentka krátkodobý ergoterapeutický plán, popsala výsledky ergoterapeutické intervence a popsala postup při navrhování dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
+ otázky vedoucího BP
Při použití IT uvádíte zkušenosti s pozitivním přístupem ze strany klientky. Spatřujete i na základě svých zkušeností některá negativa při použití IT v osob s ACH.
Jaké vidíte možnosti pro rozšíření reminiscenčního přístupu u vaší klientky. Je zde možnost většího zapojení rodiny?
+ otázky oponenta BP
Jak vnímáte důležitost působení ergoterapeuta v jednotlivých fázích prevence (primární, sekundární a terciální)?
Jaké moderní metody lze aplikovat v rozvoji narušených kognitivních funkcí?
Studentka prokázala erudovanost v dané problematice. Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.