Diplomová práce se zabývá výchovou a vzděláváním, neboli celkovou péčí o tělesně a duševně znevýhodněné děti v letech 1920 až do roku 1955 na Berounsku. Teoretická část diplomové práce souhrnně zkoumá dějiny českých zemí v časovém rozmezí od první republiky až po začátek padesátých let, vývoj speciální pedagogiky a přístup společnosti k postiženým lidem. Speciální pedagogika je rozčleněna do oborů, které se dělí podle určitého druhu handicapu či znevýhodnění. Závěrem je školství na Berounsku a tzv. Věstník z ministerstva školství a národní osvěty. V praktické části práce je úvod do pedagogického výzkumu a historicko-pedagogického výzkumu. Výzkumná část využívá poznatků na podkladě doložených historických pramenů z let 1920 až 1955, včetně pamětních knih a zápisů z porad, podobně jako dalších relevantních dokumentů, přičemž je sledován vývoj Pomocné školy v Berouně. Závěrem je analýza a splnění stanovených otázek, včetně diskuse a závěru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with education and upbringing, or the overall care of physically and mentally disadvantaged children in the years 1920 to 1955 in the Beroun region. The theoretical part of the thesis summarizes the history of the Czech lands in the time span from the First Republic to the beginning of the 1950s, the development of special pedagogy and the attitude of society towards disabled people. Special pedagogy is divided into disciplines, which are subdivided according to a certain type of handicap or disadvantage. Finally, education in the Beroun region and the so-called Bulletin from the Ministry of Education and National Enlightenment. In the practical part of the thesis there is an introduction to pedagogical research and historical-pedagogical research. The research part uses knowledge based on documented historical sources from 1920 to 1955, including memory books and minutes of meetings, as well as other relevant documents, while the development of the Auxiliary School in Beroun is traced. It concludes with an analysis and the completion of the set questions, including a discussion and conclusion.
Klíčová slova
pomocná škola, výchova a vzdělávání v letech 1920 - 1955, historie pedagogiky, speciální pedagogika, pamětní kniha, zápisy z porad, školní rok, řídící učitel
Klíčová slova v angličtině
assistant school, education and training in the years 1920 - 1955, history of pedagogy, special education, memorial book, minutes from meetings, school year, leading teacher
Rozsah průvodní práce
94 s. (163 376 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výchovou a vzděláváním, neboli celkovou péčí o tělesně a duševně znevýhodněné děti v letech 1920 až do roku 1955 na Berounsku. Teoretická část diplomové práce souhrnně zkoumá dějiny českých zemí v časovém rozmezí od první republiky až po začátek padesátých let, vývoj speciální pedagogiky a přístup společnosti k postiženým lidem. Speciální pedagogika je rozčleněna do oborů, které se dělí podle určitého druhu handicapu či znevýhodnění. Závěrem je školství na Berounsku a tzv. Věstník z ministerstva školství a národní osvěty. V praktické části práce je úvod do pedagogického výzkumu a historicko-pedagogického výzkumu. Výzkumná část využívá poznatků na podkladě doložených historických pramenů z let 1920 až 1955, včetně pamětních knih a zápisů z porad, podobně jako dalších relevantních dokumentů, přičemž je sledován vývoj Pomocné školy v Berouně. Závěrem je analýza a splnění stanovených otázek, včetně diskuse a závěru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with education and upbringing, or the overall care of physically and mentally disadvantaged children in the years 1920 to 1955 in the Beroun region. The theoretical part of the thesis summarizes the history of the Czech lands in the time span from the First Republic to the beginning of the 1950s, the development of special pedagogy and the attitude of society towards disabled people. Special pedagogy is divided into disciplines, which are subdivided according to a certain type of handicap or disadvantage. Finally, education in the Beroun region and the so-called Bulletin from the Ministry of Education and National Enlightenment. In the practical part of the thesis there is an introduction to pedagogical research and historical-pedagogical research. The research part uses knowledge based on documented historical sources from 1920 to 1955, including memory books and minutes of meetings, as well as other relevant documents, while the development of the Auxiliary School in Beroun is traced. It concludes with an analysis and the completion of the set questions, including a discussion and conclusion.
Klíčová slova
pomocná škola, výchova a vzdělávání v letech 1920 - 1955, historie pedagogiky, speciální pedagogika, pamětní kniha, zápisy z porad, školní rok, řídící učitel
Klíčová slova v angličtině
assistant school, education and training in the years 1920 - 1955, history of pedagogy, special education, memorial book, minutes from meetings, school year, leading teacher
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5E/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP. V teoretické části popíšeme všechny základní pojmy a souvislosti nutné pro komplexní uchopení vlastního výzkumu. V praktické části diplomové práce popíšeme metodologii historického výzkumu v pedagogických vědách, stanovíme cíl i výzkumné otázky. Na základě studia archivních pramenů a sekundární odborné literatury zrekonstrujeme péči o duševně a telěsně znevýhodněné děti v letech 1920 až 1955 na Berounsku. Zjištěné závěry uvedeme do širších souvislotí speciálně pedagogické reality soudobého bádání.
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5E/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP. V teoretické části popíšeme všechny základní pojmy a souvislosti nutné pro komplexní uchopení vlastního výzkumu. V praktické části diplomové práce popíšeme metodologii historického výzkumu v pedagogických vědách, stanovíme cíl i výzkumné otázky. Na základě studia archivních pramenů a sekundární odborné literatury zrekonstrujeme péči o duševně a telěsně znevýhodněné děti v letech 1920 až 1955 na Berounsku. Zjištěné závěry uvedeme do širších souvislotí speciálně pedagogické reality soudobého bádání.
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
2. PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 132 s. ISBN 80-7184-132-3.
3.ČORNEJOVÁ, Ivana et al. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Školství a vzdělanost. Vydání první. Praha: Paseka, 2020. 722 stran, 24 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-7432-985-2.
4. FRANC, Martin et al. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Dětství. Vydání první. Praha: Paseka, 2021. 669 stran, 40 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-7637-211-5.
5. BLÁHOVÁ, Marie, FROLÍK, Jan a PROFANTOVÁ, Naďa. Velké dějiny zemí Koruny české. Vydání první. Praha: Paseka, 1999- . svazků. ISBN 80-7185-264-3 .
6. TITZL, Boris. "Mýty" a mýty o postavení osob s postižením ve společnosti. Vydání první. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2020. 81 stran. ISBN 978-80-01-06737-6.
7. FISCHER, Slavomil et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2014. 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7 .
8. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. 162 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0095-8.
9. KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2429-4.
10. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
11. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996, 77 s. ISBN 80-85931-20-6.
12. JEŘÁBKOVÁ, Kateřina. Lidé se zdravotním postižením - historické aspekty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3602-9.
13. VOJTKO, Tibor, ed. Postižený člověk v dějinách : vybrané přednášky k dějinám speciálně pedagogické teorie a praxe. 1. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 48 s. Edice speciální pedagogiky. ISBN 80-7041-007-8.
14. VOJTKO, Tibor, ed. Postižený člověk v dějinách II : texty k dějinám speciálně pedagogické teorie a praxe : vybrané příspěvky z konferencí Postižený člověk v proměnách času I a II. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. 106 s. : Edice speciální pedagogiky. ISBN 978-80-7041-081-3.
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
2. PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 132 s. ISBN 80-7184-132-3.
3.ČORNEJOVÁ, Ivana et al. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Školství a vzdělanost. Vydání první. Praha: Paseka, 2020. 722 stran, 24 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-7432-985-2.
4. FRANC, Martin et al. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Dětství. Vydání první. Praha: Paseka, 2021. 669 stran, 40 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-7637-211-5.
5. BLÁHOVÁ, Marie, FROLÍK, Jan a PROFANTOVÁ, Naďa. Velké dějiny zemí Koruny české. Vydání první. Praha: Paseka, 1999- . svazků. ISBN 80-7185-264-3 .
6. TITZL, Boris. "Mýty" a mýty o postavení osob s postižením ve společnosti. Vydání první. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2020. 81 stran. ISBN 978-80-01-06737-6.
7. FISCHER, Slavomil et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2014. 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7 .
8. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. 162 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0095-8.
9. KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2429-4.
10. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
11. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996, 77 s. ISBN 80-85931-20-6.
12. JEŘÁBKOVÁ, Kateřina. Lidé se zdravotním postižením - historické aspekty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3602-9.
13. VOJTKO, Tibor, ed. Postižený člověk v dějinách : vybrané přednášky k dějinám speciálně pedagogické teorie a praxe. 1. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 48 s. Edice speciální pedagogiky. ISBN 80-7041-007-8.
14. VOJTKO, Tibor, ed. Postižený člověk v dějinách II : texty k dějinám speciálně pedagogické teorie a praxe : vybrané příspěvky z konferencí Postižený člověk v proměnách času I a II. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. 106 s. : Edice speciální pedagogiky. ISBN 978-80-7041-081-3.