Bakalářská práce se věnuje možnostem rozvoje finanční gramotnosti dětí předškolního věku pomocí hry na obchod. V teoretické části představíme základní pojmy finanční gramotnosti a možnosti využití těchto pojmů v mateřské škole v praxi. V praktické části navrhneme a popíšeme soubor činností a aktivit v prostředí obchodu zaměřené na rozvoj finanční gramotnosti, vytvoříme pomůcky potřebné k těmto aktivitám. Soubor činností a aktivit následně ověříme v praxi. Cílem bakalářské práce je poukázat a přiblížit dětem hodnotu peněz skrze hry na obchod a dále také seznámit děti s hospodařením s penězi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is devoted to the possibilities of developing financial literacy of preschool-age children by playing the game on business. In the theoretical part, we will present the basic concepts of financial literacy and the possibilities of using these concepts in kindergarten in practice. In the practical part, we will design and describe a set of activities and activities in the middle of the trade aimed at developing financial literacy, creating aids needed for these activities. We will then verify the set of activities and activities in practice. The aim of the bachelor's thesis is to point out and bring children closer to the value of money through games on trade, as well as to introduce children to money management.
Klíčová slova
finanční gramotnost, předškolní věk, finanční zralost, aktivity, finanční vzdělávání, peníze
Bakalářská práce se věnuje možnostem rozvoje finanční gramotnosti dětí předškolního věku pomocí hry na obchod. V teoretické části představíme základní pojmy finanční gramotnosti a možnosti využití těchto pojmů v mateřské škole v praxi. V praktické části navrhneme a popíšeme soubor činností a aktivit v prostředí obchodu zaměřené na rozvoj finanční gramotnosti, vytvoříme pomůcky potřebné k těmto aktivitám. Soubor činností a aktivit následně ověříme v praxi. Cílem bakalářské práce je poukázat a přiblížit dětem hodnotu peněz skrze hry na obchod a dále také seznámit děti s hospodařením s penězi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is devoted to the possibilities of developing financial literacy of preschool-age children by playing the game on business. In the theoretical part, we will present the basic concepts of financial literacy and the possibilities of using these concepts in kindergarten in practice. In the practical part, we will design and describe a set of activities and activities in the middle of the trade aimed at developing financial literacy, creating aids needed for these activities. We will then verify the set of activities and activities in practice. The aim of the bachelor's thesis is to point out and bring children closer to the value of money through games on trade, as well as to introduce children to money management.
Klíčová slova
finanční gramotnost, předškolní věk, finanční zralost, aktivity, finanční vzdělávání, peníze
Bakalářská práce se věnuje možnostem rozvoje finanční gramotnosti dětí předškolního věku prostřednictvím hry na obchod. Součástí vypracování bakalářské práce bude podrobné seznámení se směrnicí děkana 5E/2019 a dbání na její dodržování. V teoretické části představíme základní pojmy finanční gramotnosti a možnosti využití těchto pojmů v mateřské škole v praxi. V praktické části navrhneme a popíšeme soubor činností a aktivit v prostředí obchodu zaměřené na rozvoj finanční gramotnosti, vytvoříme pomůcky potřebné k těmto aktivitám. Soubor činností a aktivit následně ověříme v praxi. Cílem bakalářské práce je poukázat a přiblížit dětem hodnotu peněz skrze hry na obchod a dále také seznámit děti s hospodařením s penězi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje možnostem rozvoje finanční gramotnosti dětí předškolního věku prostřednictvím hry na obchod. Součástí vypracování bakalářské práce bude podrobné seznámení se směrnicí děkana 5E/2019 a dbání na její dodržování. V teoretické části představíme základní pojmy finanční gramotnosti a možnosti využití těchto pojmů v mateřské škole v praxi. V praktické části navrhneme a popíšeme soubor činností a aktivit v prostředí obchodu zaměřené na rozvoj finanční gramotnosti, vytvoříme pomůcky potřebné k těmto aktivitám. Soubor činností a aktivit následně ověříme v praxi. Cílem bakalářské práce je poukázat a přiblížit dětem hodnotu peněz skrze hry na obchod a dále také seznámit děti s hospodařením s penězi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku:co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0
BERTL, Ivan. Finanční gramotnost v kontextu rozvoje celoživotního učení dospělých: andragogické, metodické a psychologické souvislosti. Praha: Česká andragogická společnost, 2016. Česká a slovenská andragogika. ISBN 9788090546035
LICHTENBERKOVÁ, Kateřina, Renata MAJVALDOVÁ, Monika HOUŠKOVÁ a Jana DOLEŽALOVÁ. Jak učit finanční gramotnost?: tipy a podněty do výuky. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1959-0.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA, ed. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2.,aktualiz. vyd. Praha: COFET, 2011. ISBN 9788090439610
TOŠOVSKÝ, Michal. Ekonomické pojmy lidsky. Brno: Šuplík, c2014. ISBN 978-80-87590-70-6
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku:co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0
BERTL, Ivan. Finanční gramotnost v kontextu rozvoje celoživotního učení dospělých: andragogické, metodické a psychologické souvislosti. Praha: Česká andragogická společnost, 2016. Česká a slovenská andragogika. ISBN 9788090546035
LICHTENBERKOVÁ, Kateřina, Renata MAJVALDOVÁ, Monika HOUŠKOVÁ a Jana DOLEŽALOVÁ. Jak učit finanční gramotnost?: tipy a podněty do výuky. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1959-0.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA, ed. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2.,aktualiz. vyd. Praha: COFET, 2011. ISBN 9788090439610
TOŠOVSKÝ, Michal. Ekonomické pojmy lidsky. Brno: Šuplík, c2014. ISBN 978-80-87590-70-6