Bakalářská práce je zaměřena na problematiku nástupu dětí do prvních tříd základních škol po absolvování lesní mateřské školy. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem se děti adaptují na odlišný přístup v rámci vyučování a jeho samotného průběhu. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V první části se zaměřujeme na základní principy edukace uplatňované v lesní mateřské škole. Nadále předkládáme informace o historii lesních mateřských škol, jejich aktuálnímu postavení v systému předškolního vzdělávání a jejich specificích. V praktické části jsou provedeny a zanalyzovány rozhovory s pedagogy a rodiči dětí, vztahující se k problematice nástupu dětí z lesních mateřských škol do prvních tříd základních škol klasického typu. Pomocí axiálního kódování jsou získaná data předkládána v souvislostech a vztazích. Na závěr práce jsou navržena doporučení pro rodiče, pedagogy mateřských škol a škol základních vyplývající z rozhovorů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issue of children entering the first grades of primary schools after graduating from the forest kindergarten. The aim of the thesis is to find out how children adapt to a different approach in the context of teaching and its actual course. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. In the first part we focus on the basic principles of education applied in the forest kindergarten. Next, we present information about the history of forest kindergartens, their current position in the system of preschool education and their specificities. In the practical part, interviews with teachers and parents of children are conducted and analyzed, related to the issue of the entry of children from forest kindergartens into the first classes of primary schools of the classical type. Using axial coding, the data obtained are presented in context and relationships. Finally, recommendations for parents, kindergarten and primary school teachers arising from the interviews are proposed.
Klíčová slova
Lesní mateřské školy, předškolní vzdělávání, základní školy, alternativní vzdělávání, přestup na ZŠ, komunikace, spolupráce, rodič, učitel
Klíčová slova v angličtině
Forest kindergartens, preeschool education, primary schools, alternative education, transfer to primary school, communication, cooperation, parent, teacher
Rozsah průvodní práce
49 s. (74 610 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku nástupu dětí do prvních tříd základních škol po absolvování lesní mateřské školy. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem se děti adaptují na odlišný přístup v rámci vyučování a jeho samotného průběhu. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V první části se zaměřujeme na základní principy edukace uplatňované v lesní mateřské škole. Nadále předkládáme informace o historii lesních mateřských škol, jejich aktuálnímu postavení v systému předškolního vzdělávání a jejich specificích. V praktické části jsou provedeny a zanalyzovány rozhovory s pedagogy a rodiči dětí, vztahující se k problematice nástupu dětí z lesních mateřských škol do prvních tříd základních škol klasického typu. Pomocí axiálního kódování jsou získaná data předkládána v souvislostech a vztazích. Na závěr práce jsou navržena doporučení pro rodiče, pedagogy mateřských škol a škol základních vyplývající z rozhovorů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issue of children entering the first grades of primary schools after graduating from the forest kindergarten. The aim of the thesis is to find out how children adapt to a different approach in the context of teaching and its actual course. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. In the first part we focus on the basic principles of education applied in the forest kindergarten. Next, we present information about the history of forest kindergartens, their current position in the system of preschool education and their specificities. In the practical part, interviews with teachers and parents of children are conducted and analyzed, related to the issue of the entry of children from forest kindergartens into the first classes of primary schools of the classical type. Using axial coding, the data obtained are presented in context and relationships. Finally, recommendations for parents, kindergarten and primary school teachers arising from the interviews are proposed.
Klíčová slova
Lesní mateřské školy, předškolní vzdělávání, základní školy, alternativní vzdělávání, přestup na ZŠ, komunikace, spolupráce, rodič, učitel
Klíčová slova v angličtině
Forest kindergartens, preeschool education, primary schools, alternative education, transfer to primary school, communication, cooperation, parent, teacher
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku nástupu dětí do prvních tříd základních škol po absolvování lesní mateřské školy. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V první části je práce zaměřena na základní principy edukace uplatňované v lesní mateřské škole. Nadále obsahuje informace o historii lesních mateřských škol, jejich aktuálnímu postavení v systému předškolního vzdělávání a dílčí komparaci s mateřskými školami běžného typu. V praktické části jsou uvedeny rozhovory s pedagogy a rodiči dětí, vztahující se k problematice nástupu dětí z lesních mateřských škol do prvních tříd. Cílem této práce je zjistit, jakým způsobem se děti adaptují na odlišný přístup v rámci vyučování a jeho samotného průběhu. V závěru práce budou navržena doporučení pro pedagogy mateřských škol a škol základních.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku nástupu dětí do prvních tříd základních škol po absolvování lesní mateřské školy. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V první části je práce zaměřena na základní principy edukace uplatňované v lesní mateřské škole. Nadále obsahuje informace o historii lesních mateřských škol, jejich aktuálnímu postavení v systému předškolního vzdělávání a dílčí komparaci s mateřskými školami běžného typu. V praktické části jsou uvedeny rozhovory s pedagogy a rodiči dětí, vztahující se k problematice nástupu dětí z lesních mateřských škol do prvních tříd. Cílem této práce je zjistit, jakým způsobem se děti adaptují na odlišný přístup v rámci vyučování a jeho samotného průběhu. V závěru práce budou navržena doporučení pro pedagogy mateřských škol a škol základních.
Seznam doporučené literatury
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Ministerstvo životního prostředí, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.
DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě: ohrožený druh? Ministerstvo životního prostředí ČR, 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
SYSLOVÁ, Zora. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-113-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, 1994, 264 s. ISBN 80-900035-8-3.
Seznam doporučené literatury
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Ministerstvo životního prostředí, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.
DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě: ohrožený druh? Ministerstvo životního prostředí ČR, 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
SYSLOVÁ, Zora. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-113-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, 1994, 264 s. ISBN 80-900035-8-3.