V této práci jsem se zabývala klimatickou gramotností u studenů učitelství pro mateřské
školy. Cílem bakalářské práce je za pomoci kvantitativní metody zjistit
a vyhodnotit klimatickou gramotnost studentů učitelství pro mateřské školy a dále také
vyhodnotit jaké mají studenti postoje, vědomosti, pocity a názory u tématu klimatické změny
a environmentální výchovy. Výzkum byl veden pomocí dotazníkového šetření. Dotazováni
byli jak studenti prezenčního studia, tak i kombinovaného studia. V teoretické části,
konkrétně v první kapitole se zaměřuji na problematiku klimatické změny. Jsou zde popsány
její příčiny a důsledky. V dalších dvou kapitolách se práce zabývá současným stavem
klimatického systému v České republice, kde je podkapitola věnována výzkumu klimatické
gramotnosti u občanů České republiky. Poslední kapitola v teoretické části je zaměřena na
environmentální výchovu v předškolním vzdělávání, která zahrnuje i pohled na
environmentální vzdělávání v RVP PV a klimatické vzdělávání. Empirická část se věnuje
metodologii a interpretaci sesbíraných dat, které jsou následně vyhodnoceny a diskutovány.
Anotace v angličtině
In this thesis, I examined climate literacy in kindergarten teacher education students. The
aim of this bachelor thesis is to find out and evaluate the climate literacy of kindergarten
teacher education students using quantitative method and also to evaluate what attitudes,
knowledge, feelings and opinions students have on the topic of climate change and
environmental education. The research was conducted through a questionnaire survey. Both
full-time and combined study students were interviewed. In the theoretical part, specifically
in the first chapter, I focus on the issue of climate change. It describes
the causes and consequences of climate change. In the next two chapters, the thesis deals
with the current state of the climate system in the Czech Republic, where a subchapter is
devoted to research on climate literacy among citizens of the Czech Republic. The last
chapter in the theoretical part focuses on environmental education in preschool education,
which also includes a look at environmental education in the RVP PV and climate education.
The empirical part is devoted to the methodology and interpretation of the collected data,
which are then evaluated and discussed
Environmental education, climate literacy, climate change, greenhouse effect, greenhouse
gas
Rozsah průvodní práce
57 s.(57 803 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci jsem se zabývala klimatickou gramotností u studenů učitelství pro mateřské
školy. Cílem bakalářské práce je za pomoci kvantitativní metody zjistit
a vyhodnotit klimatickou gramotnost studentů učitelství pro mateřské školy a dále také
vyhodnotit jaké mají studenti postoje, vědomosti, pocity a názory u tématu klimatické změny
a environmentální výchovy. Výzkum byl veden pomocí dotazníkového šetření. Dotazováni
byli jak studenti prezenčního studia, tak i kombinovaného studia. V teoretické části,
konkrétně v první kapitole se zaměřuji na problematiku klimatické změny. Jsou zde popsány
její příčiny a důsledky. V dalších dvou kapitolách se práce zabývá současným stavem
klimatického systému v České republice, kde je podkapitola věnována výzkumu klimatické
gramotnosti u občanů České republiky. Poslední kapitola v teoretické části je zaměřena na
environmentální výchovu v předškolním vzdělávání, která zahrnuje i pohled na
environmentální vzdělávání v RVP PV a klimatické vzdělávání. Empirická část se věnuje
metodologii a interpretaci sesbíraných dat, které jsou následně vyhodnoceny a diskutovány.
Anotace v angličtině
In this thesis, I examined climate literacy in kindergarten teacher education students. The
aim of this bachelor thesis is to find out and evaluate the climate literacy of kindergarten
teacher education students using quantitative method and also to evaluate what attitudes,
knowledge, feelings and opinions students have on the topic of climate change and
environmental education. The research was conducted through a questionnaire survey. Both
full-time and combined study students were interviewed. In the theoretical part, specifically
in the first chapter, I focus on the issue of climate change. It describes
the causes and consequences of climate change. In the next two chapters, the thesis deals
with the current state of the climate system in the Czech Republic, where a subchapter is
devoted to research on climate literacy among citizens of the Czech Republic. The last
chapter in the theoretical part focuses on environmental education in preschool education,
which also includes a look at environmental education in the RVP PV and climate education.
The empirical part is devoted to the methodology and interpretation of the collected data,
which are then evaluated and discussed
Environmental education, climate literacy, climate change, greenhouse effect, greenhouse
gas
Zásady pro vypracování
Při zpracování kvalifikační práce se řídit aktuální směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. Realizovat práci v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami pro ochranu osobních údajů.
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolené problematice a doplnit ji vlastním komentářem.
Pravidelně konzultovat poznatky a zvolenou problematiku s vedoucím práce.
Osvojit si potřebnou terminologii a zpracovat teoretická východiska do teoretické části práce – vymezení pojmů klimatického systému, definice klimatické změny a její druhy, klimatické gramotnosti u studentů v zahraničí.
Specifikovat cíle kvantitativního výzkumu a navrhnout metodologii šetření. Oslovení minimálně 100 studentů, kteří studují učitelství pro mateřské školy, prostřednictvím dotazníku a testu.
Vytvořit test s konkrétními otázkami, které otestují gramotnost studentů učitelství pro mateřské školy. Zpracování dotazníku, který má zjistit, jaké vědomosti, postoje, pocity a názory mají studenti učitelství pro mateřské školy v tématu klimatické změny a enviromentální výchovy.
Zpracovat získaná data.
Shrnout získané poznatky do závěru práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Při zpracování kvalifikační práce se řídit aktuální směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. Realizovat práci v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami pro ochranu osobních údajů.
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolené problematice a doplnit ji vlastním komentářem.
Pravidelně konzultovat poznatky a zvolenou problematiku s vedoucím práce.
Osvojit si potřebnou terminologii a zpracovat teoretická východiska do teoretické části práce – vymezení pojmů klimatického systému, definice klimatické změny a její druhy, klimatické gramotnosti u studentů v zahraničí.
Specifikovat cíle kvantitativního výzkumu a navrhnout metodologii šetření. Oslovení minimálně 100 studentů, kteří studují učitelství pro mateřské školy, prostřednictvím dotazníku a testu.
Vytvořit test s konkrétními otázkami, které otestují gramotnost studentů učitelství pro mateřské školy. Zpracování dotazníku, který má zjistit, jaké vědomosti, postoje, pocity a názory mají studenti učitelství pro mateřské školy v tématu klimatické změny a enviromentální výchovy.
Zpracovat získaná data.
Shrnout získané poznatky do závěru práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
MAREK, Michal V. Klimatická změna - příčiny, dopady a adaptace. Praha: Academia, 2022. ISBN 978-80-200-3362-8.
BARROS, Vicente. Globální změna klimatu. Kolumbus. Praha: Mladá fronta, 2006. ISBN 80-204-1356-1.
KOPECKÝ, Václav a EBERLE, Jakub. Jak učit o změně klimatu? Praha: Asociace pro mezinárodní otázky, c2011. ISBN 978-80-87092-16-3.
MOLLENDA, Alois. Hlasatel povětrnosti: stručný výklad Meterologie a Klimatologie s praktickým návodem, jak poznati příští povětrnosť : pro školy odborné, pro hospodáře, lesníky a každého, jehož meteorologie zajímá. 2., rozšířené vyd. Praha: J. Otto, 1896.
Kniha ekologie. Přeložil Petr ROTH. Universum (Euromedia Group). Praha: Euromedia Group, 2020. ISBN 978-80-242-7011-1.
KADRNOŽKA, Jaroslav. Energie a globální oteplování: Země v proměnách při opatřování energie. Brno: VUTIUM, 2006. ISBN 80-214-2919-4.
Meteorologický slovník výkladový terminologický: s cizojazyčnými názvy hesel ve slovenštině, angličtině, němčině, francouzštině a ruštině. Praha: Academia, 1993. ISBN 80-85368-45-5.
Seznam doporučené literatury
MAREK, Michal V. Klimatická změna - příčiny, dopady a adaptace. Praha: Academia, 2022. ISBN 978-80-200-3362-8.
BARROS, Vicente. Globální změna klimatu. Kolumbus. Praha: Mladá fronta, 2006. ISBN 80-204-1356-1.
KOPECKÝ, Václav a EBERLE, Jakub. Jak učit o změně klimatu? Praha: Asociace pro mezinárodní otázky, c2011. ISBN 978-80-87092-16-3.
MOLLENDA, Alois. Hlasatel povětrnosti: stručný výklad Meterologie a Klimatologie s praktickým návodem, jak poznati příští povětrnosť : pro školy odborné, pro hospodáře, lesníky a každého, jehož meteorologie zajímá. 2., rozšířené vyd. Praha: J. Otto, 1896.
Kniha ekologie. Přeložil Petr ROTH. Universum (Euromedia Group). Praha: Euromedia Group, 2020. ISBN 978-80-242-7011-1.
KADRNOŽKA, Jaroslav. Energie a globální oteplování: Země v proměnách při opatřování energie. Brno: VUTIUM, 2006. ISBN 80-214-2919-4.
Meteorologický slovník výkladový terminologický: s cizojazyčnými názvy hesel ve slovenštině, angličtině, němčině, francouzštině a ruštině. Praha: Academia, 1993. ISBN 80-85368-45-5.