Diplomová práce se zaměřuje na didaktické pomůcky, didaktiku hry a jejich využití a vliv ve vyučovacím procesu. V teoretické části bude poskytnut podrobný výklad základních pojmů a termínů souvisejících s těmito tématy, včetně identifikace nejvýznamnějších specifických rysů. Současně bude rozebrána teorie výuky českého jazyka jako vyučovacího předmětu na prvním stupni základní školy.
V praktické části práce bude dále specifikována metodologie kvantitativního výzkumu. Tato metodologie bude aplikována na vytvoření dotazníku, který bude distribuován pedagogům základních škol v České republice, specializujícím se na výuku českého jazyka v primárním školství.
Cílem výzkumu bude získat informace o didaktických pomůckách a hrách, které pedagogové v praxi využívají. Zároveň bude zkoumáno, zda tyto prvky mají vliv na kvalitu výuky českého jazyka z didaktického hlediska. Výsledky tohoto výzkumu mohou poskytnout užitečné poznatky pro další rozvoj didaktických metod a nástrojů ve výuce českého jazyka na primárních školách.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on didactic aids, the didactics of games, and their utilization and impact in the teaching process. The theoretical part will provide a detailed explanation of basic concepts and terms related to these topics, including the identification of the most significant specific features. Simultaneously, the theory of teaching the Czech language as a subject at the primary level of elementary school will be analyzed.
In the practical part of the thesis, the methodology of quantitative research will be specified. This methodology will be applied to create a questionnaire that will be distributed to teachers in primary schools in the Czech Republic specializing in the teaching of the Czech language in primary education.
The research aims to gather information about didactic aids and games that teachers use in practice. Additionally, it will examine whether these elements have an impact on the quality of teaching the Czech language from a didactic perspective. The results of this research can provide valuable insights for the further development of didactic methods and tools in the teaching of the Czech language in primary schools.
Klíčová slova
základní škola, didaktické pomůcky, didaktické hry, český jazyk, dotazníkové šetření
Diplomová práce se zaměřuje na didaktické pomůcky, didaktiku hry a jejich využití a vliv ve vyučovacím procesu. V teoretické části bude poskytnut podrobný výklad základních pojmů a termínů souvisejících s těmito tématy, včetně identifikace nejvýznamnějších specifických rysů. Současně bude rozebrána teorie výuky českého jazyka jako vyučovacího předmětu na prvním stupni základní školy.
V praktické části práce bude dále specifikována metodologie kvantitativního výzkumu. Tato metodologie bude aplikována na vytvoření dotazníku, který bude distribuován pedagogům základních škol v České republice, specializujícím se na výuku českého jazyka v primárním školství.
Cílem výzkumu bude získat informace o didaktických pomůckách a hrách, které pedagogové v praxi využívají. Zároveň bude zkoumáno, zda tyto prvky mají vliv na kvalitu výuky českého jazyka z didaktického hlediska. Výsledky tohoto výzkumu mohou poskytnout užitečné poznatky pro další rozvoj didaktických metod a nástrojů ve výuce českého jazyka na primárních školách.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on didactic aids, the didactics of games, and their utilization and impact in the teaching process. The theoretical part will provide a detailed explanation of basic concepts and terms related to these topics, including the identification of the most significant specific features. Simultaneously, the theory of teaching the Czech language as a subject at the primary level of elementary school will be analyzed.
In the practical part of the thesis, the methodology of quantitative research will be specified. This methodology will be applied to create a questionnaire that will be distributed to teachers in primary schools in the Czech Republic specializing in the teaching of the Czech language in primary education.
The research aims to gather information about didactic aids and games that teachers use in practice. Additionally, it will examine whether these elements have an impact on the quality of teaching the Czech language from a didactic perspective. The results of this research can provide valuable insights for the further development of didactic methods and tools in the teaching of the Czech language in primary schools.
Klíčová slova
základní škola, didaktické pomůcky, didaktické hry, český jazyk, dotazníkové šetření
Seznámit se s aktuální směrnicí děkana o vedení, psaní a odevzdání kvalifikační práce na PF UJEP.
Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu, která se vztahuje ke zvolenému tématu práce, poznatky průběžně konzultovat s vedoucí práce.
Na základě prostudované odborné literatury zpracovat teoretickou část, jež bude obsahovat výklad základních pojmů/termínů vztahujících se k didaktice hry, didaktickým pomůckám a jejich využití a vlivu ve vyučovacím procesu, včetně jejich nejvýznamnějších specifických rysů. Dále bude přiblížena také teorie výuky českého jazyka jako vyučovacího předmětu na prvním stupni základní školy.
Pro praktickou část blíže specifikovat volbu vhodného kvantitativního výzkumu. Následně vytvořit podklady k vybranému nástroji šetření v podobě dotazníku v písemné a elektronické formě, které budou určeny pedagogům základních škol v České republice, kteří vyučují český jazyk v primárním školství. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jaké didaktické hry a pomůcky ve výuce českého jazyka pedagogové využívají. Zároveň bude zkoumáno, jestli tyto prvky ovlivňují kvalitu výuky v předmětu český jazyk z didaktického hlediska.
Oslovit cílovou skupinu šetření, a to o počtu alespoň 80 respondentů, realizovat a zpracovat výsledky z dotazníkového šetření.
Na základně zjištěných poznatků provést závěrečné zhodnocení a shrnutí, specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Seznámit se s aktuální směrnicí děkana o vedení, psaní a odevzdání kvalifikační práce na PF UJEP.
Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu, která se vztahuje ke zvolenému tématu práce, poznatky průběžně konzultovat s vedoucí práce.
Na základě prostudované odborné literatury zpracovat teoretickou část, jež bude obsahovat výklad základních pojmů/termínů vztahujících se k didaktice hry, didaktickým pomůckám a jejich využití a vlivu ve vyučovacím procesu, včetně jejich nejvýznamnějších specifických rysů. Dále bude přiblížena také teorie výuky českého jazyka jako vyučovacího předmětu na prvním stupni základní školy.
Pro praktickou část blíže specifikovat volbu vhodného kvantitativního výzkumu. Následně vytvořit podklady k vybranému nástroji šetření v podobě dotazníku v písemné a elektronické formě, které budou určeny pedagogům základních škol v České republice, kteří vyučují český jazyk v primárním školství. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jaké didaktické hry a pomůcky ve výuce českého jazyka pedagogové využívají. Zároveň bude zkoumáno, jestli tyto prvky ovlivňují kvalitu výuky v předmětu český jazyk z didaktického hlediska.
Oslovit cílovou skupinu šetření, a to o počtu alespoň 80 respondentů, realizovat a zpracovat výsledky z dotazníkového šetření.
Na základně zjištěných poznatků provést závěrečné zhodnocení a shrnutí, specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-553-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
ROTPORT, Miloslav. Didaktická technika. Praha: Oeconomica, 2003. ISBN 80-245-0481-2.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: počáteční fáze výuky mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1734-0.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-553-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
ROTPORT, Miloslav. Didaktická technika. Praha: Oeconomica, 2003. ISBN 80-245-0481-2.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: počáteční fáze výuky mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1734-0.