Diplomová práce se bude zaměřovat na rozvoj digitálních kompetencí a využívání digitálních technologií v matematice na 1. stupni základní školy. Teoretická část bude zkoumat digitální kompetence a různé nástroje ve výuce matematiky s důrazem na rozvoj digitálních dovedností u žáků. Praktická část bude prezentovat případovou studii založenou na kvalitativním výzkumu na vybraných školách, zahrnující pozorování vyučovacích hodin, strukturované rozhovory s pedagogy a hodnotící dotazníky pro žáky. Výsledky studie budou poskytovat konkrétní závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The thesis will focus on the development of digital competencies and the utilization of digital technologies in mathematics at the primary level of elementary schools. The theoretical part will examine digital competencies and various methods in mathematics education with an emphasis on developing digital skills among students. The practical part will present a case study based on qualitative research at selected schools, including observations of teaching hours, structured interviews with teachers, and evaluative questionnaires for students. The study results will provide specific conclusions and recommendations for pedagogical practice.
Klíčová slova
Digitální kompetence, digitální technologie, rozvoj digitálních dovedností, motivace, hra, pozorování, aplikace
Klíčová slova v angličtině
Digital competencies, digital technologies, development of digital skills, motivation,gamification, observation, applications
Rozsah průvodní práce
73 s. (82 983 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se bude zaměřovat na rozvoj digitálních kompetencí a využívání digitálních technologií v matematice na 1. stupni základní školy. Teoretická část bude zkoumat digitální kompetence a různé nástroje ve výuce matematiky s důrazem na rozvoj digitálních dovedností u žáků. Praktická část bude prezentovat případovou studii založenou na kvalitativním výzkumu na vybraných školách, zahrnující pozorování vyučovacích hodin, strukturované rozhovory s pedagogy a hodnotící dotazníky pro žáky. Výsledky studie budou poskytovat konkrétní závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The thesis will focus on the development of digital competencies and the utilization of digital technologies in mathematics at the primary level of elementary schools. The theoretical part will examine digital competencies and various methods in mathematics education with an emphasis on developing digital skills among students. The practical part will present a case study based on qualitative research at selected schools, including observations of teaching hours, structured interviews with teachers, and evaluative questionnaires for students. The study results will provide specific conclusions and recommendations for pedagogical practice.
Klíčová slova
Digitální kompetence, digitální technologie, rozvoj digitálních dovedností, motivace, hra, pozorování, aplikace
Klíčová slova v angličtině
Digital competencies, digital technologies, development of digital skills, motivation,gamification, observation, applications
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na rozvoj digitálních kompetencí, využití digitálních technologií a nástrojů v matematice na 1. stupni základní školy. Práce je napsána v souladu s aktuálními směrnicemi fakulty, dle novely směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje digitálním kompetencím, výhodám a nevýhodám různých metod a přístupů ve výuce matematiky s akcentem na rozvoj digitálních kompetencí u žáků.Praktická část diplomové práce bude zpracována formou případové studie na základě kvalitativního výzkumu na vybraných základních školách. Případová studie bude vycházet z pozorování vyučovacích hodin, strukturovaného rozhovoru s pedagogy a hodnotícího dotazníku pro žáky, a bude popisovat, jakým způsobem učitelé pracují s digitálními technologiemi a jak rozvíjejí digitální kompetence u žáků 1. stupně ZŠ. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na rozvoj digitálních kompetencí, využití digitálních technologií a nástrojů v matematice na 1. stupni základní školy. Práce je napsána v souladu s aktuálními směrnicemi fakulty, dle novely směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje digitálním kompetencím, výhodám a nevýhodám různých metod a přístupů ve výuce matematiky s akcentem na rozvoj digitálních kompetencí u žáků.Praktická část diplomové práce bude zpracována formou případové studie na základě kvalitativního výzkumu na vybraných základních školách. Případová studie bude vycházet z pozorování vyučovacích hodin, strukturovaného rozhovoru s pedagogy a hodnotícího dotazníku pro žáky, a bude popisovat, jakým způsobem učitelé pracují s digitálními technologiemi a jak rozvíjejí digitální kompetence u žáků 1. stupně ZŠ. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BLANNIN, Joanne. Beginning Teaching with Digital Technology. United Kingdom: Sage Publications Ltd, 2022, 192 s. ISBN 978-15-264-8868-8
ČERNOCHOVÁ, M. Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-272-6
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 3. vyd. Praha: Portál, 2011, 172 s. ISBN 978-80-262-0043-7
HORNÝ, S. Úvod do multimédií. 1. vyd. Praha: 2013, 307 s. ISBN 978-80-245-1987-6
NEUMAJER, Ondřej et al. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. 2015, 190 s. ISBN 978-807-4787-683
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995, 324 s. ISBN 80-7178-029-4
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3
SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004, 158 s. ISBN 80-731- 5060-3
ZOUNEK, Jiří a ŠEĎOVÁ, Klára. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009, 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4
Seznam doporučené literatury
BLANNIN, Joanne. Beginning Teaching with Digital Technology. United Kingdom: Sage Publications Ltd, 2022, 192 s. ISBN 978-15-264-8868-8
ČERNOCHOVÁ, M. Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-272-6
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 3. vyd. Praha: Portál, 2011, 172 s. ISBN 978-80-262-0043-7
HORNÝ, S. Úvod do multimédií. 1. vyd. Praha: 2013, 307 s. ISBN 978-80-245-1987-6
NEUMAJER, Ondřej et al. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. 2015, 190 s. ISBN 978-807-4787-683
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995, 324 s. ISBN 80-7178-029-4
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3
SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004, 158 s. ISBN 80-731- 5060-3
ZOUNEK, Jiří a ŠEĎOVÁ, Klára. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009, 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4