Diplomová práce je zaměřena na uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části jsou zpracovány informace oblasti věnující se pohybové aktivitě a inaktivitě a životnímu stylu. Tato část práce je zakončena přehledem výzkumů podobného zaměření a globálního plánu na rozvoj pohybových aktivit Světové zdravotnické organizace. Cílem práce je stanovení avyhodnocení základních charakteristik, které se uplatňují při pohybových aktivitách u žáků II. stupně základní školy v Ústeckém regionu.
Výzkum probíhal na jedné základní škole v Ústí nad Labem a výzkumný soubor tvořilo 102 žáků obou pohlaví. K monitorování pohybových aktivit byl použit pedometr značky YAMAX SW 700. Další data potřebná pro vyhodnocení pohybové aktivity a sedavého chování byla získána pomocí dotazníkového šetření, které bylo součástí komplexního záznamového archu. Z výsledků šetření bylo zjištěno, že mezi souborem dívek a chlapců neexistuje statisticky významný rozdíl ve vykazovaném denním objemu lokomoce. Denní hodnoty lokomoce se statisticky významně liší během pracovních a víkendových dnů. Během pracovního týdne se průměr denní lokomoce vyšplhal na 9 489 kroků za den. V rámci víkendových dnů byl zaznamenán pokles na 7 877 kroků za den. Ani jeden z údajů nesplňuje doporučený denní objem lokomoce (chlapci 13000 kroků adívky 11000 kroků). Zároveň bylo zjištěno, že existuje statisticky významný rozdíl mezi vykazovaným objemem denní lokomoce ve dnech svýukou tělesné výchovy ave dnech bez výuky tělesné výchovy. Ve dnech, kdy žáci absolvovali tělesnou výchovu, byla jejich průměrná denní krokovost 10 493 kroků. Naopak ve dnech bez tělesné výchovy jejich krokovost poklesla na průměrnou hodnotu 9 235 kroků. Každý den vtýdnu byla překročena doporučovaná hranice pro trávení volného času u obrazovek (120 minut). V průměru za jeden týden stráví žáci před obrazovkou 350 minut.
Anotace v angličtině
The thesis focused on the application of physical activities and sedentary behaviour in second grade primary school students. In the theoretical part, the information of the field devoted to physical activity and inactivity and lifestyle is elaborated. This part of the thesis is concluded with a review of researches of similar focus and the global plan for the development of physical activity of the World Health Organization. The aim of the thesis was to determine and evaluate the basic characteristics that are applied in physical activities among the pupils of the second stage of primary school in the Ústí region.
The research took place in one primary school in Ústí nad Labem and the research sample consisted of 102 pupils of both sexes. A YAMAX SW 700 pedometer was used to monitor physical activity. Additional data needed for the evaluation of physical activity and sedentary behaviour was obtained through aquestionnaire survey, which was part of a comprehensive record sheet. From the results of the survey, we found that there was no statistically significant difference in the reported daily locomotion volume between the set of girls and boys. Daily locomotion values differed statistically significantly during weekdays and weekends. During the working week, the average daily locomotion reached 9,489 steps per day. During weekend days, we observed a decrease to 7,877 steps per day. Neither figure meets the recommended daily locomotion volume (boys 13,000 steps and girls 11,000 steps). We also found that there is a statistically significant difference between the reported daily locomotion volume on days with physical education instruction and days without physical education instruction. On days when students received physical education, their average daily locomotion was 10,493 steps. Conversely, on days without physical education, their step count dropped to an average of 9,235 steps. Each day of the week exceeded the recommended threshold for spending leisure time in front of screens (120 minutes). On average, pupils spend 350 minutes in front of a screen in a week.
Klíčová slova
dotazníkové šetření, pedometr, pohybová aktivita, sedavé chování, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
questionnaire survey, pedometer, physical activity, sedentary behaviour, older school age
Rozsah průvodní práce
76 s. (127 486)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části jsou zpracovány informace oblasti věnující se pohybové aktivitě a inaktivitě a životnímu stylu. Tato část práce je zakončena přehledem výzkumů podobného zaměření a globálního plánu na rozvoj pohybových aktivit Světové zdravotnické organizace. Cílem práce je stanovení avyhodnocení základních charakteristik, které se uplatňují při pohybových aktivitách u žáků II. stupně základní školy v Ústeckém regionu.
Výzkum probíhal na jedné základní škole v Ústí nad Labem a výzkumný soubor tvořilo 102 žáků obou pohlaví. K monitorování pohybových aktivit byl použit pedometr značky YAMAX SW 700. Další data potřebná pro vyhodnocení pohybové aktivity a sedavého chování byla získána pomocí dotazníkového šetření, které bylo součástí komplexního záznamového archu. Z výsledků šetření bylo zjištěno, že mezi souborem dívek a chlapců neexistuje statisticky významný rozdíl ve vykazovaném denním objemu lokomoce. Denní hodnoty lokomoce se statisticky významně liší během pracovních a víkendových dnů. Během pracovního týdne se průměr denní lokomoce vyšplhal na 9 489 kroků za den. V rámci víkendových dnů byl zaznamenán pokles na 7 877 kroků za den. Ani jeden z údajů nesplňuje doporučený denní objem lokomoce (chlapci 13000 kroků adívky 11000 kroků). Zároveň bylo zjištěno, že existuje statisticky významný rozdíl mezi vykazovaným objemem denní lokomoce ve dnech svýukou tělesné výchovy ave dnech bez výuky tělesné výchovy. Ve dnech, kdy žáci absolvovali tělesnou výchovu, byla jejich průměrná denní krokovost 10 493 kroků. Naopak ve dnech bez tělesné výchovy jejich krokovost poklesla na průměrnou hodnotu 9 235 kroků. Každý den vtýdnu byla překročena doporučovaná hranice pro trávení volného času u obrazovek (120 minut). V průměru za jeden týden stráví žáci před obrazovkou 350 minut.
Anotace v angličtině
The thesis focused on the application of physical activities and sedentary behaviour in second grade primary school students. In the theoretical part, the information of the field devoted to physical activity and inactivity and lifestyle is elaborated. This part of the thesis is concluded with a review of researches of similar focus and the global plan for the development of physical activity of the World Health Organization. The aim of the thesis was to determine and evaluate the basic characteristics that are applied in physical activities among the pupils of the second stage of primary school in the Ústí region.
The research took place in one primary school in Ústí nad Labem and the research sample consisted of 102 pupils of both sexes. A YAMAX SW 700 pedometer was used to monitor physical activity. Additional data needed for the evaluation of physical activity and sedentary behaviour was obtained through aquestionnaire survey, which was part of a comprehensive record sheet. From the results of the survey, we found that there was no statistically significant difference in the reported daily locomotion volume between the set of girls and boys. Daily locomotion values differed statistically significantly during weekdays and weekends. During the working week, the average daily locomotion reached 9,489 steps per day. During weekend days, we observed a decrease to 7,877 steps per day. Neither figure meets the recommended daily locomotion volume (boys 13,000 steps and girls 11,000 steps). We also found that there is a statistically significant difference between the reported daily locomotion volume on days with physical education instruction and days without physical education instruction. On days when students received physical education, their average daily locomotion was 10,493 steps. Conversely, on days without physical education, their step count dropped to an average of 9,235 steps. Each day of the week exceeded the recommended threshold for spending leisure time in front of screens (120 minutes). On average, pupils spend 350 minutes in front of a screen in a week.
Klíčová slova
dotazníkové šetření, pedometr, pohybová aktivita, sedavé chování, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
questionnaire survey, pedometer, physical activity, sedentary behaviour, older school age
Zásady pro vypracování
Aplikace pedometrů je hojně využívaný způsob monitorování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňovaní pohybových aktivit u žáků II. stupně základních škol v pracovních a víkendových dnech. Data budou získána celotýdenní aplikací pedometrů typu YAMAX SW 700 v klimaticky neutrálním období, přičemž získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy, Mann - Whitney test). Tato data budou doplněna daty ze záznamových archů a stručným dotazníkovým šetřením. Sledovanými soubory (počet cca 80 - 100 probandů) budou žáci získaní skupinovým či stratifikovaným náhodným výběrem na základní škole. Předpokládáme, že se u souborů žáků objeví rozdílné hodnoty v získaných hodnotách zátěže během pracovních a víkendových dnů. Výsledné hodnoty budeme porovnávat se zdravotně doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci. Další získané údaje by měly charakterizovat úlohu školních pohybových programů, zejména pak výuky předmětu "tělesná výchova."
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem.
3. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
4. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
5. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA dle manuálu z r. 2006.
Zásady pro vypracování
Aplikace pedometrů je hojně využívaný způsob monitorování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňovaní pohybových aktivit u žáků II. stupně základních škol v pracovních a víkendových dnech. Data budou získána celotýdenní aplikací pedometrů typu YAMAX SW 700 v klimaticky neutrálním období, přičemž získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy, Mann - Whitney test). Tato data budou doplněna daty ze záznamových archů a stručným dotazníkovým šetřením. Sledovanými soubory (počet cca 80 - 100 probandů) budou žáci získaní skupinovým či stratifikovaným náhodným výběrem na základní škole. Předpokládáme, že se u souborů žáků objeví rozdílné hodnoty v získaných hodnotách zátěže během pracovních a víkendových dnů. Výsledné hodnoty budeme porovnávat se zdravotně doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci. Další získané údaje by měly charakterizovat úlohu školních pohybových programů, zejména pak výuky předmětu "tělesná výchova."
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem.
3. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
4. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
5. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA dle manuálu z r. 2006.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Bláha, L., & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review, 7, 80–88. https://doi.org/10.16926/par.2019.07.10
Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41(2), 49-55.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39.
Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24.
Řepka, E., Dunovská, K., & Pospíšilová, M. (2020). Hlediska životního stylu dětí středního školního věku (9–11 let) v městské zástavbě [Aspects of the lifestyle of middle school—Age chil dren (9–11 years) in urban area]. Studia Kinanthropologica, 21(3), 267–276
Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A., Klimtová, H., Valach, P., Bláha, L., & Frömel, K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí [Physical activity and physical fitness of czech adolescents in the context of the built environment] (1st ed.). Palacký University Olomouc. https://doi.org/10.5507/ftk.18.24454511
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Pohybová aktivita, sedavé chování a obezita rodičů a jejich dětí. Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmundová, D., Sigmund, E., & Šnoblová, R. (2012). Návrh doporučení k provádění pohybové aktivity pro podporu pohybově aktivního a zdravého životního stylu českých dětí. Tělesná kultura, 35(1), 9-27.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Only children or siblings: Who has higher physical activity and healthier weight? Acta Gymnica, 51, Article e2021.011. https://doi.org/10.5507/ag.2021.01
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Bláha, L., & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review, 7, 80–88. https://doi.org/10.16926/par.2019.07.10
Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41(2), 49-55.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39.
Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24.
Řepka, E., Dunovská, K., & Pospíšilová, M. (2020). Hlediska životního stylu dětí středního školního věku (9–11 let) v městské zástavbě [Aspects of the lifestyle of middle school—Age chil dren (9–11 years) in urban area]. Studia Kinanthropologica, 21(3), 267–276
Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A., Klimtová, H., Valach, P., Bláha, L., & Frömel, K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí [Physical activity and physical fitness of czech adolescents in the context of the built environment] (1st ed.). Palacký University Olomouc. https://doi.org/10.5507/ftk.18.24454511
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Pohybová aktivita, sedavé chování a obezita rodičů a jejich dětí. Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmundová, D., Sigmund, E., & Šnoblová, R. (2012). Návrh doporučení k provádění pohybové aktivity pro podporu pohybově aktivního a zdravého životního stylu českých dětí. Tělesná kultura, 35(1), 9-27.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Only children or siblings: Who has higher physical activity and healthier weight? Acta Gymnica, 51, Article e2021.011. https://doi.org/10.5507/ag.2021.01