Diplomová práce je zaměřena na vybrané aspekty environmentální gramotnosti žáků
základních škol z vyloučené lokality v Ústeckém kraji. Diplomová práce obsahuje dvě základní části. První část se zaměřuje na oblast teorie, ve které jsou popisovány základní pojmy, odborné termíny a jsou zmapovány poznatky související s danou problematikou. Druhá část představuje empirický výzkum, který se zaměřuje na sběr dat od respondentů -žáků z vyloučených lokalit.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on selected aspects of the environmental literacy of primary school pupils from an excluded locality in the Ústí Region. The diploma thesis contains two basic parts. The first part refers to the field of theory, in which the basic concepts are described, and the knowledge related to this issue is mapped. The second part presents empirical research, which focuses on collecting data from respondents - pupils from excluded localities
Klíčová slova
Environmentalismus, ekologie, sociální inkluze, sociální exkluze, vyloučená lokalita, environmentální výchova, sociální pedagogika, environmentální gramotnost.
Klíčová slova v angličtině
Environmentalism, ecology, social inclusion, social exclusion, excluded location,
environmental education, social pedagogy, environmental literacy
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na vybrané aspekty environmentální gramotnosti žáků
základních škol z vyloučené lokality v Ústeckém kraji. Diplomová práce obsahuje dvě základní části. První část se zaměřuje na oblast teorie, ve které jsou popisovány základní pojmy, odborné termíny a jsou zmapovány poznatky související s danou problematikou. Druhá část představuje empirický výzkum, který se zaměřuje na sběr dat od respondentů -žáků z vyloučených lokalit.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on selected aspects of the environmental literacy of primary school pupils from an excluded locality in the Ústí Region. The diploma thesis contains two basic parts. The first part refers to the field of theory, in which the basic concepts are described, and the knowledge related to this issue is mapped. The second part presents empirical research, which focuses on collecting data from respondents - pupils from excluded localities
Klíčová slova
Environmentalismus, ekologie, sociální inkluze, sociální exkluze, vyloučená lokalita, environmentální výchova, sociální pedagogika, environmentální gramotnost.
Klíčová slova v angličtině
Environmentalism, ecology, social inclusion, social exclusion, excluded location,
environmental education, social pedagogy, environmental literacy
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat vybranými aspekty environmentální gramotnosti žáků základních škol ve dvou vyloučených lokalitách v Ústeckém kraji. Klíčovými tématy budou: trávení volného času, vliv přírodního prostředí, sociálně vyloučené lokality. Studie je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a na část praktickou. V části teoretické budou objasněny termíny, environmentální výchova, environmentální gramotnost, sociální pedagogika a také vzdělávání ve vyloučených lokalitách. Praktická část je orientovaná na kvantitativní výzkum formou dotazníků a jeho cílem bude zjistit, zda žáci základních škol ve vyloučených lokalitách tráví svůj volný čas v přírodě nebo v domácím a volnočasovém prostředí a jak toto trávení ovlivňuje vybrané aspekty jejich environmentální gramotnosti. Výsledky budou prezentovány standardní formou a diskutovány.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat vybranými aspekty environmentální gramotnosti žáků základních škol ve dvou vyloučených lokalitách v Ústeckém kraji. Klíčovými tématy budou: trávení volného času, vliv přírodního prostředí, sociálně vyloučené lokality. Studie je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a na část praktickou. V části teoretické budou objasněny termíny, environmentální výchova, environmentální gramotnost, sociální pedagogika a také vzdělávání ve vyloučených lokalitách. Praktická část je orientovaná na kvantitativní výzkum formou dotazníků a jeho cílem bude zjistit, zda žáci základních škol ve vyloučených lokalitách tráví svůj volný čas v přírodě nebo v domácím a volnočasovém prostředí a jak toto trávení ovlivňuje vybrané aspekty jejich environmentální gramotnosti. Výsledky budou prezentovány standardní formou a diskutovány.
Seznam doporučené literatury
WINES, Jacquie. I ty můžeš zachránit planetu. Praha: Slovart, c 2008. ISBN 9788073910594.
CABADA, Ladislav a Michal KUBÁT. Úvod do studia politické vědy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. 978-80-7380-076-5.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha: Raabe, [2022]. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání, ISBN 978-80-7496-510-4.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
HRABCOVÁ, Dana. Sociální dialog: vyjednávání v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 9788072392339
KELLER, Jan. Sociologie a ekologie. Základy sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. ISBN 8085850427
KROUFEK, Roman, Jan JANOVEC a Renata ŠIKULOVÁ. Budoucí učitelé mateřských škol pohledem environmentální a technické edukace. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2020, s. 46, ISBN 978-80-7561-281-6
KNOTOVÁ, Dana. Úvod do sociální pedagogiky: studijní texty pro studenty oboru sociální pedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7077-6
Seznam doporučené literatury
WINES, Jacquie. I ty můžeš zachránit planetu. Praha: Slovart, c 2008. ISBN 9788073910594.
CABADA, Ladislav a Michal KUBÁT. Úvod do studia politické vědy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. 978-80-7380-076-5.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha: Raabe, [2022]. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání, ISBN 978-80-7496-510-4.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
HRABCOVÁ, Dana. Sociální dialog: vyjednávání v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 9788072392339
KELLER, Jan. Sociologie a ekologie. Základy sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. ISBN 8085850427
KROUFEK, Roman, Jan JANOVEC a Renata ŠIKULOVÁ. Budoucí učitelé mateřských škol pohledem environmentální a technické edukace. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2020, s. 46, ISBN 978-80-7561-281-6
KNOTOVÁ, Dana. Úvod do sociální pedagogiky: studijní texty pro studenty oboru sociální pedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7077-6