Tato bakalářská práce má za cíl zmapovat a popsat, jaké formy tiskové propagace zvolila kopřivnická automobilka Tatra pro uvedení a prodejní podporu svého technicky přelomového luxusního aerodynamického automobilu Tatra 77 / 77a, jaká byla mediální reakce v československém i světovém tisku, a jakého postavení dosáhl tento velmi avantgardní a drahý vůz v tehdejší společnosti. Z propagačních materiálů automobilky Tatra je možno vysledovat hlavní témata, která byla vybírána pro mediální kampaně v letech 1934-1937. Následně je možné posoudit, zda a jak tehdejší tisk tato témata reflektoval, rozvíjel či naopak míjel. Jedním ze záměrů je též popsat, které významné osobnosti té doby byly v tisku s vozem Tatra 77 / 77a aktivně či pasivně spojovány.
Anotace v angličtině
The aim of this Bachelor's thesis is to identify and outline the forms of press promotion chosen by the Tatra car company to launch and sell its technically ground-breaking luxury aerodynamic car Tatra 77 / 77a, to depict the reaction in Czechoslovak and international press and the position that this expensive avant-garde car held in its contemporary society. The main themes chosen for the media campaigns from 1934 to 1937 can be traced in the promotional materials created by Tatra. It is subsequently possible to assess if and how the current press reflected, developed or ignored these themes. Another aim is to identify which prominent people were actively or passively associated with Tatra 77 / 77a in the press.
Klíčová slova
Tatra 77, Tatra 77a, Hans Ledwinka, Erich Ledwinka, Hanuš Ringhoffer, František Chovanec, Josef Václav Najman, Adolf Dubský, Sándor Török, autosalon 1934, hospodářská krize, historie reklamy,
Klíčová slova v angličtině
Tatra 77, Tatra 77a, Hans Ledwinka, Erich Ledwinka, Hanus Ringhoffer, Frantisek Chovanec, Josef Vaclav Najman, Adolf Dubsky, Sandor Török, 1934 auto show, world economic crisis, history of advertising
Rozsah průvodní práce
96 s. (135 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce má za cíl zmapovat a popsat, jaké formy tiskové propagace zvolila kopřivnická automobilka Tatra pro uvedení a prodejní podporu svého technicky přelomového luxusního aerodynamického automobilu Tatra 77 / 77a, jaká byla mediální reakce v československém i světovém tisku, a jakého postavení dosáhl tento velmi avantgardní a drahý vůz v tehdejší společnosti. Z propagačních materiálů automobilky Tatra je možno vysledovat hlavní témata, která byla vybírána pro mediální kampaně v letech 1934-1937. Následně je možné posoudit, zda a jak tehdejší tisk tato témata reflektoval, rozvíjel či naopak míjel. Jedním ze záměrů je též popsat, které významné osobnosti té doby byly v tisku s vozem Tatra 77 / 77a aktivně či pasivně spojovány.
Anotace v angličtině
The aim of this Bachelor's thesis is to identify and outline the forms of press promotion chosen by the Tatra car company to launch and sell its technically ground-breaking luxury aerodynamic car Tatra 77 / 77a, to depict the reaction in Czechoslovak and international press and the position that this expensive avant-garde car held in its contemporary society. The main themes chosen for the media campaigns from 1934 to 1937 can be traced in the promotional materials created by Tatra. It is subsequently possible to assess if and how the current press reflected, developed or ignored these themes. Another aim is to identify which prominent people were actively or passively associated with Tatra 77 / 77a in the press.
Klíčová slova
Tatra 77, Tatra 77a, Hans Ledwinka, Erich Ledwinka, Hanuš Ringhoffer, František Chovanec, Josef Václav Najman, Adolf Dubský, Sándor Török, autosalon 1934, hospodářská krize, historie reklamy,
Klíčová slova v angličtině
Tatra 77, Tatra 77a, Hans Ledwinka, Erich Ledwinka, Hanus Ringhoffer, Frantisek Chovanec, Josef Vaclav Najman, Adolf Dubsky, Sandor Török, 1934 auto show, world economic crisis, history of advertising
Zásady pro vypracování
Záměrem bakalářské práce je zmapovat a popsat, jakou formu propagace zvolila značka Ringhoffer – Tatra a. s. pro uvedení a marketingovou podporu svého přelomového luxusního aerodynamického vozu Tatra 77/77a, jaká byla mediální reakce v převážně odborném československém i světovém tisku a jakého postavení dosáhl tento ve své době velmi avantgardní vůz ve společnosti. Z propagačních materiálů výrobce automobilů je možné vysledovat markantní témata, která byla vybrána pro mediální kampaň v letech 1934 až 1937 a zda či jak tehdejší odborný tisk tato témata následně reflektoval a rozvíjel. Jedním ze záměrů je též popsat, které významné osobnosti byly v tisku s tímto vozem spojovány.
Předběžná osnova:
Úvod
1. Popis a historie vozu Tatra 77/77a.
2. Tiskoviny a brožury výrobce, které definovaly markantní témata propagace a mediální kampaně.
3. Placená inzerce v československém i zahraničním tisku, která pracovala s vybranými tématy mediální kampaně.
4. Články v odborném automobilovém či technicky zaměřeném tisku v reakci na uvedení vozu, jeho prezentace na autosalonech či reakce na jeho účast v motoristických soutěžích.
5. Výčet a popis osobností, které se s Tatrou 77/77a prezentovaly v tisku, či si je média s tímto vozem spojila.
Závěr
Časový harmonogram vzniku práce:
3/2023 – Zpravování bibliografie
4–9/2023 – Studium pramenů a odborné literatury
10–11/2023 – Kritické zhodnocení a shrnutí výzkumu
11/2023–2/2024 – Zpracování kapitol
3–4/2024 – Vypracování čistopisu
4/2024 – Odevzdání bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Záměrem bakalářské práce je zmapovat a popsat, jakou formu propagace zvolila značka Ringhoffer – Tatra a. s. pro uvedení a marketingovou podporu svého přelomového luxusního aerodynamického vozu Tatra 77/77a, jaká byla mediální reakce v převážně odborném československém i světovém tisku a jakého postavení dosáhl tento ve své době velmi avantgardní vůz ve společnosti. Z propagačních materiálů výrobce automobilů je možné vysledovat markantní témata, která byla vybrána pro mediální kampaň v letech 1934 až 1937 a zda či jak tehdejší odborný tisk tato témata následně reflektoval a rozvíjel. Jedním ze záměrů je též popsat, které významné osobnosti byly v tisku s tímto vozem spojovány.
Předběžná osnova:
Úvod
1. Popis a historie vozu Tatra 77/77a.
2. Tiskoviny a brožury výrobce, které definovaly markantní témata propagace a mediální kampaně.
3. Placená inzerce v československém i zahraničním tisku, která pracovala s vybranými tématy mediální kampaně.
4. Články v odborném automobilovém či technicky zaměřeném tisku v reakci na uvedení vozu, jeho prezentace na autosalonech či reakce na jeho účast v motoristických soutěžích.
5. Výčet a popis osobností, které se s Tatrou 77/77a prezentovaly v tisku, či si je média s tímto vozem spojila.
Závěr
Časový harmonogram vzniku práce:
3/2023 – Zpravování bibliografie
4–9/2023 – Studium pramenů a odborné literatury
10–11/2023 – Kritické zhodnocení a shrnutí výzkumu
11/2023–2/2024 – Zpracování kapitol
3–4/2024 – Vypracování čistopisu
4/2024 – Odevzdání bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
Prameny a literatura:
Dobový tisk:
Acta et monumenta primi congressus [Pragensis] catholicorum Reipublicae Cecoslovacae, Praha 1935.
Algemeine Automobil Zeitung, Vídeň 1934.
Auto, Budapest 1934–1936.
Autojournal, Bratislava 1936.
Automobil-Revue, Erste Schweizerische Automobil-Zeitung, Bern 1934–1935.
Automobil-revue, illustrovaný časopis věnovaný zájmům automobilistů, Praha 1934–1935.
Československý motorista, Praha 1934.
Deutsches Wirtschaftsjahrbuch für die Tschechoslowakei, Praha 1936.
Jas. Rodinný ilustrovaný nepolitický týdeník, Praha 1937.
Světozor, světová kronika současná slovem i obrazem, Praha 1937.
The Autocar, Londýn 1935.
Venkov. Orgán České strany agrární, Praha 1935.
Vynálezy a pokroky, populární časopis technický, Praha 1934–1937.
Zlín. Časopis pro šíření zásad služby veřejnosti, Zlín 1937.
Literatura:
GOMOLA, Miroslav, Automobily Tatra – aerodynamické vozy z Kopřivnice, Brno 2002
KÁRNÍK, Zdeněk, České země v éře první republiky. Vznik, budování a zlatá léta první republiky (1918–1929), Praha 2000
KÁRNÍK, Zdeněk, České země v éře první republiky. Československo v krizi a ohrožení (1930–1935), Praha 2002
MARGOLIUS, Ivan – HENRY, John G., Tatra. Odkaz Hanse Ledwinky, Praha 2020
ROSENKRANZ, Karel, Osobní automobily Tatra, Kopřivnice 2007
ROSENKRANZ, Karel – STOJAN, Mojmír, Tatra 1897–1947 v archívní dokumentaci, Brno 2013
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve představil téma své bakalářské práce a motiv jeho volby. Pohovořil o zdrojích, které pro svou práci použil. Plynule přešel k představení obsahu práce. Představení tématu bylo poměrně obsáhlé. Následně byl přednesen posudek vedoucího. Ten práci zhodnotil velice pozitivně. Poté byl resumován posudek oponenta, který také vyzněl pozitivně. Vytkl některé chybějící sekundární tituly literatury. Práci by rovněž prospělo, kdyby byl čtenář seznámen s předcházející podobou reklam Tatry. Jinak práci posudek chválí. Následovala všeobecná rozprava a obhajoba tím byla ukončena.