Diplomová práce je tematicky zaměřena na problematiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí malotřídních škol. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část se zabývá nejaktuálnějšími trendy v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a současně vymezuje základní pojmy. Dále charakterizuje malotřídní školy. Část praktická je realizována prostřednictvím kvalitativně orientovaného výzkumného šetření. Cílem empirické části práce je zjistit, jakým způsobem jsou uplatňovány strategie pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v malotřídních školách. Za účelem triangulace dat budou výzkumný vzorek tvořit ředitelé škol, učitelé, rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a rodiče žáků intaktních. V závěrečné části práce bude pozornost věnována zhodnocení efektivnosti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na malotřídních školách.
Anotace v angličtině
The thesis is thematically focused on the issue of pupils with special educational needs in the environment of small schools with composite classes. The text of the thesis is conventionally divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part deals with the most current trends in the education of pupils with special educational needs and simultaneously defines basic concepts. It also characterizes small schools with composite classes. The practical part is implemented through a qualitatively oriented research survey. The aim of the empirical part of the thesis is to find out how strategies for educating pupils with special educational needs are implemented in small schools with composite classes. To triangulate the data, the research sample will consist of school headmasters, teachers, parents of pupils with special educational needs, and parents of intact pupils. In the concluding part of the thesis, attention will be given to evaluating the effectiveness of support for pupils with special educational needs in small schools with composite classes.
Klíčová slova
základní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření, malotřídní školy
Klíčová slova v angličtině
elementary education, pupil with special educational needs, support measures, small schools with composite classes
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je tematicky zaměřena na problematiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí malotřídních škol. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část se zabývá nejaktuálnějšími trendy v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a současně vymezuje základní pojmy. Dále charakterizuje malotřídní školy. Část praktická je realizována prostřednictvím kvalitativně orientovaného výzkumného šetření. Cílem empirické části práce je zjistit, jakým způsobem jsou uplatňovány strategie pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v malotřídních školách. Za účelem triangulace dat budou výzkumný vzorek tvořit ředitelé škol, učitelé, rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a rodiče žáků intaktních. V závěrečné části práce bude pozornost věnována zhodnocení efektivnosti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na malotřídních školách.
Anotace v angličtině
The thesis is thematically focused on the issue of pupils with special educational needs in the environment of small schools with composite classes. The text of the thesis is conventionally divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part deals with the most current trends in the education of pupils with special educational needs and simultaneously defines basic concepts. It also characterizes small schools with composite classes. The practical part is implemented through a qualitatively oriented research survey. The aim of the empirical part of the thesis is to find out how strategies for educating pupils with special educational needs are implemented in small schools with composite classes. To triangulate the data, the research sample will consist of school headmasters, teachers, parents of pupils with special educational needs, and parents of intact pupils. In the concluding part of the thesis, attention will be given to evaluating the effectiveness of support for pupils with special educational needs in small schools with composite classes.
Klíčová slova
základní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření, malotřídní školy
Klíčová slova v angličtině
elementary education, pupil with special educational needs, support measures, small schools with composite classes
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je tematicky zaměřena na problematiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí malotřídních škol. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá nejaktuálnějšími trendy v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a současně vymezuje základní pojmy. Dále charakterizuje malotřídní školy. Část praktická je realizována prostřednictvím kvalitativně orientovaného výzkumného šetření. Cílem empirické části práce je zjistit, jakým způsobem jsou uplatňovány strategie pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v malotřídních školách. Za účelem triangulace dat budou výzkumný vzorek tvořit ředitelé škol, učitelé, rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a rodiče žáků intaktních. V závěrečné části práce bude pozornost věnována zhodnocení efektivnosti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na malotřídních školách.
Studentka byla obeznámena se směrnicí č. 5E/2019.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je tematicky zaměřena na problematiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí malotřídních škol. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá nejaktuálnějšími trendy v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a současně vymezuje základní pojmy. Dále charakterizuje malotřídní školy. Část praktická je realizována prostřednictvím kvalitativně orientovaného výzkumného šetření. Cílem empirické části práce je zjistit, jakým způsobem jsou uplatňovány strategie pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v malotřídních školách. Za účelem triangulace dat budou výzkumný vzorek tvořit ředitelé škol, učitelé, rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a rodiče žáků intaktních. V závěrečné části práce bude pozornost věnována zhodnocení efektivnosti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na malotřídních školách.
Studentka byla obeznámena se směrnicí č. 5E/2019.
Seznam doporučené literatury
ADAMUS, Petr, Petr FRANIOK, Martin KALEJA a Eva ZEZULKOVÁ, 2015. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. ISBN 978-80-7464-798-7.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2007. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-158-4.
BASLEROVÁ, Pavlína, Jan MICHALÍK a Lenka FELCMANOVÁ A KOL., 2023. Katalog podpůrných opatření. 3. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7676-633-4.
HENDRICK, Carl a Robin MACPHERSON, 2019. Co funguje ve třídě?: Most mezi výzkumem a praxí. Praha: Euromedia Group. ISBN 978-80-7617-335-4.
KOSOVÁ, Beata a Bronislava KASÁČOVÁ, 2009. Základné pojmy a vzťahy v edukácii. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. ISBN 978-80-7414-188-1.
PUŠKINOVÁ, Monika, Šárka DUŠKOVÁ, Jan FIALA, Adam HLAVÁČ, Petr KONEČNÝ a Lucie OBROVSKÁ, 2021. Základní vzdělávání prakticky. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7598-388-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1:. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie CHALOUPKOVÁ, 2010. Málotřídní školy v České republice. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-204-8.
Seznam doporučené literatury
ADAMUS, Petr, Petr FRANIOK, Martin KALEJA a Eva ZEZULKOVÁ, 2015. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. ISBN 978-80-7464-798-7.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2007. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-158-4.
BASLEROVÁ, Pavlína, Jan MICHALÍK a Lenka FELCMANOVÁ A KOL., 2023. Katalog podpůrných opatření. 3. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7676-633-4.
HENDRICK, Carl a Robin MACPHERSON, 2019. Co funguje ve třídě?: Most mezi výzkumem a praxí. Praha: Euromedia Group. ISBN 978-80-7617-335-4.
KOSOVÁ, Beata a Bronislava KASÁČOVÁ, 2009. Základné pojmy a vzťahy v edukácii. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. ISBN 978-80-7414-188-1.
PUŠKINOVÁ, Monika, Šárka DUŠKOVÁ, Jan FIALA, Adam HLAVÁČ, Petr KONEČNÝ a Lucie OBROVSKÁ, 2021. Základní vzdělávání prakticky. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7598-388-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1:. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie CHALOUPKOVÁ, 2010. Málotřídní školy v České republice. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-204-8.