Bakalářská práce se zabývá problematikou sociálního znevýhodnění ve vzdělávání a možností jeho překonávání, a to z pohledu žáků vybraných základních škol. Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti nerovností ve vzdělávání na podkladě socioekonomického a sociokulturního statutu, jejich příčin a důsledků. Pozornost je též věnována možnostem komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním a dalším důležitým aspektům vzdělávání žáků ohrožených negativními důsledky nepříznivé sociální situace jejich rodin. Empirická část práce prezentuje výsledky kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zaměřeného na hodnocení vybraných aspektů podpory žáků se sociálním znevýhodněním a jejich rodin, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol. Sběr dat byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření s využitím situačního přístupu a jeho respondenty byli žáci vybraných základních škol na Lounsku. Výstupem bakalářské práce je formulace strukturovaných doporučení pro možné kvalitativní změny v oblasti poskytování komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním a překonávání sociálních nerovností ve vzdělávání.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the issue of social disadvantages in education and the possibility of overcoming them from the perspective of pupils in selected elementary schools. The theoretical grounding of this work is based upon current findings in the field of inequality in education due to socio-economic and socio-cultural status, and the causes and consequences of this inequality. Attention is also given to the possibilities of comprehensive support for pupils with social disadvantages, as well as other important aspects in the education of pupils who are threatened by the negative consequences of the unfavorable social situation of their families. The empirical part of this thesis presents the results of quantitative research which is focused on the evaluation of selected aspects of support given to socially disadvantaged pupils and their families from the perspective of students at the upper level of elementary school. Data collection was conducted by means of a survey questionnaire using the situational approach, and the respondents were pupils of selected elementary schools in the Louny district. The outcome of this bachelor's thesis is the resulting formulation of structured recommendations for possible qualitative changes in the provision of comprehensive support for socially disadvantaged pupils, thereby surmounting social inequalities in education.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, sociální služby, podpůrná opatření, nerovnosti, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage, social services, support measures, inequalities, education
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou sociálního znevýhodnění ve vzdělávání a možností jeho překonávání, a to z pohledu žáků vybraných základních škol. Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti nerovností ve vzdělávání na podkladě socioekonomického a sociokulturního statutu, jejich příčin a důsledků. Pozornost je též věnována možnostem komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním a dalším důležitým aspektům vzdělávání žáků ohrožených negativními důsledky nepříznivé sociální situace jejich rodin. Empirická část práce prezentuje výsledky kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zaměřeného na hodnocení vybraných aspektů podpory žáků se sociálním znevýhodněním a jejich rodin, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol. Sběr dat byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření s využitím situačního přístupu a jeho respondenty byli žáci vybraných základních škol na Lounsku. Výstupem bakalářské práce je formulace strukturovaných doporučení pro možné kvalitativní změny v oblasti poskytování komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním a překonávání sociálních nerovností ve vzdělávání.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the issue of social disadvantages in education and the possibility of overcoming them from the perspective of pupils in selected elementary schools. The theoretical grounding of this work is based upon current findings in the field of inequality in education due to socio-economic and socio-cultural status, and the causes and consequences of this inequality. Attention is also given to the possibilities of comprehensive support for pupils with social disadvantages, as well as other important aspects in the education of pupils who are threatened by the negative consequences of the unfavorable social situation of their families. The empirical part of this thesis presents the results of quantitative research which is focused on the evaluation of selected aspects of support given to socially disadvantaged pupils and their families from the perspective of students at the upper level of elementary school. Data collection was conducted by means of a survey questionnaire using the situational approach, and the respondents were pupils of selected elementary schools in the Louny district. The outcome of this bachelor's thesis is the resulting formulation of structured recommendations for possible qualitative changes in the provision of comprehensive support for socially disadvantaged pupils, thereby surmounting social inequalities in education.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, sociální služby, podpůrná opatření, nerovnosti, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage, social services, support measures, inequalities, education
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku sociálního znevýhodnění ve vzdělávání a možností jeho překonávání, a to z pohledu žáků vybraných základních škol. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti nerovností ve vzdělávání na podkladě socioekonomického a sociokulturního statutu, jejich příčin a důsledků. Pozornost bude věnována také možnostem komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním a dalším důležitým aspektům vzdělávání žáků ohrožených negativními důsledky nepříznivé sociální situace jejich rodin. V empirické části práce budou prezentovány výsledky kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zaměřeného na hodnocení vybraných aspektů podpory žáků se sociálním znevýhodněním a jejich rodin, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření s využitím situačního přístupu a jeho respondenty budou žáci vybraných základních škol v rámci Ústeckého kraje. Výstupem bakalářské práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné kvalitativní změny v oblasti poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním a překonávání sociálních nerovností ve vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku sociálního znevýhodnění ve vzdělávání a možností jeho překonávání, a to z pohledu žáků vybraných základních škol. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti nerovností ve vzdělávání na podkladě socioekonomického a sociokulturního statutu, jejich příčin a důsledků. Pozornost bude věnována také možnostem komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním a dalším důležitým aspektům vzdělávání žáků ohrožených negativními důsledky nepříznivé sociální situace jejich rodin. V empirické části práce budou prezentovány výsledky kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zaměřeného na hodnocení vybraných aspektů podpory žáků se sociálním znevýhodněním a jejich rodin, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření s využitím situačního přístupu a jeho respondenty budou žáci vybraných základních škol v rámci Ústeckého kraje. Výstupem bakalářské práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné kvalitativní změny v oblasti poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním a překonávání sociálních nerovností ve vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. 178 s. ISBN 978-80-7414-083.
HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva, ed. Pojďte do školy: nerovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
LÁBUSOVÁ, Adéla. Projevy sociálního znevýhodnění a jeho dopady do vzdělávání. In: FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.
NĚMEC, Zbyněk. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9.
NĚMEC, Zbyněk. Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2023. ISBN 978-80-7578-129-1.
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. 178 s. ISBN 978-80-7414-083.
HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva, ed. Pojďte do školy: nerovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
LÁBUSOVÁ, Adéla. Projevy sociálního znevýhodnění a jeho dopady do vzdělávání. In: FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.
NĚMEC, Zbyněk. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9.
NĚMEC, Zbyněk. Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2023. ISBN 978-80-7578-129-1.
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.