V dětském věku hraje pohyb a sport klíčovou roli nejen ve fyzickém, ale i v psychickém a sociálním vývoji jedince. Nicméně výzkumy naznačují, že mnoho dětí není dostatečně pohybově aktivních. Tato bakalářská práce se zaměřuje na teoretický přehled týkající se fyzické aktivity a vytrvalostních schopností ve starším školním věku a jejich významu pro zdravý vývoj dětí. Součástí práce je také zkoumání specifik vytrvalostního tréninku a jeho vlivu na zdraví jednotlivců v tomto věku, neboť má značný dopad na jejich celkový rozvoj.
Na výzkumném šetření se podílely tři skupiny dívek, každá ve věku přibližně 13 let, celkem bylo zapojeno 48 účastnic. Skupiny byly rozděleny na základě míry jejich pohybové aktivity a u jedné skupiny byl k určení této aktivity použit dotazník. K samotnému měření byl využit vytrvalostní test na 20 metrů, který nám poskytl data, jež byla následně interpretována.
Anotace v angličtině
In childhood, movement and sports play a key role not only in the physical, but also in the psychological and social development of an individual. However, research suggests that many children are not physically active enough.
This bachelor's thesis focuses on a theoretical overview regarding physical activity and sports training in older school age and their importance for healthy development of children. The thesis also includes an examination of the specifics of endurance training and its impact on the health of individuals at this age, as it has a significant impact on their overall development.
Three groups of girls, each approximately 13 years old, participated in the research investigation and a total of 48 participants were involved. The groups were divided based on their level of physical activity, and a questionnaire was used to determine this activity for one group. For the measurement itself, a 20 meter endurance test was used, which provided us with data that was subsequently interpreted.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, sportovní trénink, starší školní věk, vytrvalost
Klíčová slova v angličtině
Endurance, older school age, physical activity, sports training
Rozsah průvodní práce
63 s. (90 015)
Jazyk
CZ
Anotace
V dětském věku hraje pohyb a sport klíčovou roli nejen ve fyzickém, ale i v psychickém a sociálním vývoji jedince. Nicméně výzkumy naznačují, že mnoho dětí není dostatečně pohybově aktivních. Tato bakalářská práce se zaměřuje na teoretický přehled týkající se fyzické aktivity a vytrvalostních schopností ve starším školním věku a jejich významu pro zdravý vývoj dětí. Součástí práce je také zkoumání specifik vytrvalostního tréninku a jeho vlivu na zdraví jednotlivců v tomto věku, neboť má značný dopad na jejich celkový rozvoj.
Na výzkumném šetření se podílely tři skupiny dívek, každá ve věku přibližně 13 let, celkem bylo zapojeno 48 účastnic. Skupiny byly rozděleny na základě míry jejich pohybové aktivity a u jedné skupiny byl k určení této aktivity použit dotazník. K samotnému měření byl využit vytrvalostní test na 20 metrů, který nám poskytl data, jež byla následně interpretována.
Anotace v angličtině
In childhood, movement and sports play a key role not only in the physical, but also in the psychological and social development of an individual. However, research suggests that many children are not physically active enough.
This bachelor's thesis focuses on a theoretical overview regarding physical activity and sports training in older school age and their importance for healthy development of children. The thesis also includes an examination of the specifics of endurance training and its impact on the health of individuals at this age, as it has a significant impact on their overall development.
Three groups of girls, each approximately 13 years old, participated in the research investigation and a total of 48 participants were involved. The groups were divided based on their level of physical activity, and a questionnaire was used to determine this activity for one group. For the measurement itself, a 20 meter endurance test was used, which provided us with data that was subsequently interpreted.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, sportovní trénink, starší školní věk, vytrvalost
Klíčová slova v angličtině
Endurance, older school age, physical activity, sports training
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP”.
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Hlavním cílem této práce je provést analýzu vytrvalostních schopností u vybraných ročníků dětí na druhém stupni základní školy a porovnat dvě skupiny stejného věku, které se významně liší v míře své sportovní aktivity. Dalším cílem je vyhodnotit nasbíraná data, která budou získána jednorázovým testováním pomocí vytrvalostního běhu na 20m. Použití tohoto testu je motivováno snahou o standardizované měření vytrvalosti, což přispívá ke kvalitě a spolehlivosti studie. Získané hodnoty budou vyhodnoceny odpovídajícími statistickými postupy. Na základě výsledků budeme schopni zkoumat tento vztah a potvrdit nebo vyvrátit předpokládané hypotézy. Na závěr budou formulovány praktické závěry, které mohou být klíčové pro lepší porozumění a podporu zdravého rozvoje dětí a mládeže.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP”.
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Hlavním cílem této práce je provést analýzu vytrvalostních schopností u vybraných ročníků dětí na druhém stupni základní školy a porovnat dvě skupiny stejného věku, které se významně liší v míře své sportovní aktivity. Dalším cílem je vyhodnotit nasbíraná data, která budou získána jednorázovým testováním pomocí vytrvalostního běhu na 20m. Použití tohoto testu je motivováno snahou o standardizované měření vytrvalosti, což přispívá ke kvalitě a spolehlivosti studie. Získané hodnoty budou vyhodnoceny odpovídajícími statistickými postupy. Na základě výsledků budeme schopni zkoumat tento vztah a potvrdit nebo vyvrátit předpokládané hypotézy. Na závěr budou formulovány praktické závěry, které mohou být klíčové pro lepší porozumění a podporu zdravého rozvoje dětí a mládeže.
Seznam doporučené literatury
Vágnerová, M., & Lisá, L. (2021). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Charles University in Prague, Karolinum Press.
Tomáš, Z. (2019). Kondiční příprava dětí a mládeže: Zásobník cvičení s moderními pomůckami. Grada Publishing as.
Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově.
Mayorga-Vega, D., Viciana, J., & Cocca, A. (2013). Effects of a circuit training program on muscular and cardiovascular endurance and their maintenance in schoolchildren. Journal of Human Kinetics, 37, 153.
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Only children or siblings: Who has higher physical activity and healthier weight? Acta Gymnica, 51, Article e2021.011. https://doi.org/10.5507/ag.2021.01
Sigmundová, D., Sigmund, E., & Šnoblová, R. (2012). Návrh doporučení k provádění pohybové aktivity pro podporu pohybově aktivního a zdravého životního stylu českých dětí. Tělesná kultura, 35(1), 9-27.
Hájek, J. (2012). Antropomotorika. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Miroslav, C. (2016). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu, 2., aktualizované vydání. Grada Publishing as.
Jansa, P., Dovalil, J., & Bunc, V. (2009). Sportovní příprava: vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Q-art.
Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci
Neumann, G., Pfützner, A., & Hottenrott, K. (2005). Trénink pod kontrolou: Metody, kontrola a vyhodnocení vytrvalostního tréninku. Grada Publishing as.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39.
Hnízdil, J., & Havel, Z. (2012). Rozvoj a diagnostika vytrvalostních schopností. Univerzita JE Purkyně v Ústí nad Labem.
Seznam doporučené literatury
Vágnerová, M., & Lisá, L. (2021). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Charles University in Prague, Karolinum Press.
Tomáš, Z. (2019). Kondiční příprava dětí a mládeže: Zásobník cvičení s moderními pomůckami. Grada Publishing as.
Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově.
Mayorga-Vega, D., Viciana, J., & Cocca, A. (2013). Effects of a circuit training program on muscular and cardiovascular endurance and their maintenance in schoolchildren. Journal of Human Kinetics, 37, 153.
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Only children or siblings: Who has higher physical activity and healthier weight? Acta Gymnica, 51, Article e2021.011. https://doi.org/10.5507/ag.2021.01
Sigmundová, D., Sigmund, E., & Šnoblová, R. (2012). Návrh doporučení k provádění pohybové aktivity pro podporu pohybově aktivního a zdravého životního stylu českých dětí. Tělesná kultura, 35(1), 9-27.
Hájek, J. (2012). Antropomotorika. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Miroslav, C. (2016). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu, 2., aktualizované vydání. Grada Publishing as.
Jansa, P., Dovalil, J., & Bunc, V. (2009). Sportovní příprava: vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Q-art.
Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci
Neumann, G., Pfützner, A., & Hottenrott, K. (2005). Trénink pod kontrolou: Metody, kontrola a vyhodnocení vytrvalostního tréninku. Grada Publishing as.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39.
Hnízdil, J., & Havel, Z. (2012). Rozvoj a diagnostika vytrvalostních schopností. Univerzita JE Purkyně v Ústí nad Labem.