Informace o kvalifikační práci Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků osmých a devátých ročníků na ZŠ Jaroslava Pešaty v Duchcově.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků osmých a devátých ročníků na ZŠ Jaroslava Pešaty v Duchcově.
Hlavní téma v angličtině
Selected characteristics of physical activities application and sedentary behavior of pupils of the eighth and ninth classes at the Jaroslav Pešata Elementary School in Duchcov.
Název dle studenta
Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků osmých a devátých ročníků na ZŠ Jaroslava Pešaty v Duchcově.
Název dle studenta v angličtině
Selected characteristics of physical activities application and sedentary behavior of pupils of the eighth and ninth classes at the Jaroslav Pešata Elementary School in Duchcov.
Tato závěrečná práce se zabývá vybranými charakteristikami uplatňování pohybové aktivity žáků osmých a devátých ročníků Základní školy Jaroslava Pešaty v Duchcově.
V teoretické části jsou představeny charakteristiky pohybové aktivity, sedavého chování, hlavní faktory ovlivňující úroveň pohybové aktivity a vliv pohybové aktivity na zdraví jedince.
Hlavním cílem je identifikace a hodnocení základních charakteristik pohybové aktivity, které jsou zjišťovány pomocí pedometrů a dotazníkového šetření po dobu jednoho týdne. Výzkum se zaměřuje na kvantitativní analýzu dat získaných z uvedených metod a jejich následné porovnání s doporučenými normami pro danou věkovou skupinu.
Výsledky této práce by měly poskytnout ucelený pohled na míru pohybové aktivity mezi vybranými žáky. Tato práce přispívá k lepšímu porozumění významu pohybové aktivity v životě adolescentů.
Anotace v angličtině
In childhood, movement and sports play a key role not only in the physical, but also in the psychological and social development of an individual. However, research suggests that many children are not physically active enough.
This bachelor's thesis focuses on a theoretical overview regarding physical activity and sports training in older school age and their importance for healthy development of children. The thesis also includes an examination of the specifics of endurance training and its impact on the health of individuals at this age, as it has a significant impact on their overall development.
Three groups of girls, each approximately 13 years old, participated in the research investigation and a total of 48 participants were involved. The groups were divided based on their level of physical activity, and a questionnaire was used to determine this activity for one group. For the measurement itself, a 20 meter endurance test was used, which provided us with data that was subsequently interpreted.
Tato závěrečná práce se zabývá vybranými charakteristikami uplatňování pohybové aktivity žáků osmých a devátých ročníků Základní školy Jaroslava Pešaty v Duchcově.
V teoretické části jsou představeny charakteristiky pohybové aktivity, sedavého chování, hlavní faktory ovlivňující úroveň pohybové aktivity a vliv pohybové aktivity na zdraví jedince.
Hlavním cílem je identifikace a hodnocení základních charakteristik pohybové aktivity, které jsou zjišťovány pomocí pedometrů a dotazníkového šetření po dobu jednoho týdne. Výzkum se zaměřuje na kvantitativní analýzu dat získaných z uvedených metod a jejich následné porovnání s doporučenými normami pro danou věkovou skupinu.
Výsledky této práce by měly poskytnout ucelený pohled na míru pohybové aktivity mezi vybranými žáky. Tato práce přispívá k lepšímu porozumění významu pohybové aktivity v životě adolescentů.
Anotace v angličtině
In childhood, movement and sports play a key role not only in the physical, but also in the psychological and social development of an individual. However, research suggests that many children are not physically active enough.
This bachelor's thesis focuses on a theoretical overview regarding physical activity and sports training in older school age and their importance for healthy development of children. The thesis also includes an examination of the specifics of endurance training and its impact on the health of individuals at this age, as it has a significant impact on their overall development.
Three groups of girls, each approximately 13 years old, participated in the research investigation and a total of 48 participants were involved. The groups were divided based on their level of physical activity, and a questionnaire was used to determine this activity for one group. For the measurement itself, a 20 meter endurance test was used, which provided us with data that was subsequently interpreted.
Aplikace pedometrů je hojně využívaný způsob monitorování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňovaní pohybových aktivit u vybraných ročníků žáků II. stupně základní školy v pracovních a víkendových dnech. Data budou získána celotýdenní aplikací pedometrů typu YAMAX SW 700 v klimaticky neutrálním období, přičemž získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy, Mann - Whitney test). Tato data budou doplněna daty ze záznamových archů a stručným dotazníkovým šetřením. Sledovanými soubory (počet cca 60-80 probandů) budou žáci získaní skupinovým či stratifikovaným náhodným výběrem na základní škole. Předpokládáme, že se u souborů žáků objeví rozdílné hodnoty v získaných hodnotách zátěže během pracovních a víkendových dnů. Výsledné hodnoty budeme porovnávat se zdravotně doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci. Další získané údaje by měly charakterizovat úlohu školních pohybových programů, zejména pak výuky předmětu "tělesná výchova." Součástí šetření bude vyhodnocení názorů na cvičení u sledované skupiny. 1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. 3. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 4. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. 5. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA 7 dle manuálu.
Zásady pro vypracování
Aplikace pedometrů je hojně využívaný způsob monitorování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňovaní pohybových aktivit u vybraných ročníků žáků II. stupně základní školy v pracovních a víkendových dnech. Data budou získána celotýdenní aplikací pedometrů typu YAMAX SW 700 v klimaticky neutrálním období, přičemž získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy, Mann - Whitney test). Tato data budou doplněna daty ze záznamových archů a stručným dotazníkovým šetřením. Sledovanými soubory (počet cca 60-80 probandů) budou žáci získaní skupinovým či stratifikovaným náhodným výběrem na základní škole. Předpokládáme, že se u souborů žáků objeví rozdílné hodnoty v získaných hodnotách zátěže během pracovních a víkendových dnů. Výsledné hodnoty budeme porovnávat se zdravotně doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci. Další získané údaje by měly charakterizovat úlohu školních pohybových programů, zejména pak výuky předmětu "tělesná výchova." Součástí šetření bude vyhodnocení názorů na cvičení u sledované skupiny. 1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. 3. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 4. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. 5. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA 7 dle manuálu.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Bláha, L., & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review, 7, 80–88. https://doi.org/10.16926/par.2019.07.10 Bláha, L. & Heidler, J. (2022). Selected parameters characterizing physical activity behavior in pupils of the second grade of elementary school in the Ústí Region, Czech Republic. Acta Gymnica, Vol. 52, Article e2022.006. Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41(2), 49-55.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39. Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24. Řepka, E., Dunovská, K., & Pospíšilová, M. (2020). Hlediska životního stylu dětí středního školního věku (9–11 let) v městské zástavbě [Aspects of the lifestyle of middle school—Age chil dren (9–11 years) in urban area]. Studia Kinanthropologica, 21(3), 267–276 Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A.,
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Bláha, L., & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review, 7, 80–88. https://doi.org/10.16926/par.2019.07.10 Bláha, L. & Heidler, J. (2022). Selected parameters characterizing physical activity behavior in pupils of the second grade of elementary school in the Ústí Region, Czech Republic. Acta Gymnica, Vol. 52, Article e2022.006. Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41(2), 49-55.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39. Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24. Řepka, E., Dunovská, K., & Pospíšilová, M. (2020). Hlediska životního stylu dětí středního školního věku (9–11 let) v městské zástavbě [Aspects of the lifestyle of middle school—Age chil dren (9–11 years) in urban area]. Studia Kinanthropologica, 21(3), 267–276 Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A.,