Téma vzdělávání žen na mateřské či rodičovské dovolené je stále více aktuální ve společnosti. Podpora a rozvoj jejich profesních dovedností a osobního růstu během tohoto období se stává důležitým cílem, kterého lze dosáhnout prostřednictvím dostupných vzdělávacích programů. Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu vzdělávacích možností žen, které se dále vzdělávaly po dobu jejich mateřské či rodičovské dovolené. V teoretické části práce jsou definovány možnosti vzdělávání dospělých, specifika vzdělávání matek na mateřské či rodičovské dovolené a identifikace hlavních překážek, které mohou bránit jejich dalšímu vzdělávání. Další kapitoly teoretické části se věnují právnímu rámci a motivaci zaměstnavatelů, jejich postojům a státní politice podporující vzdělávání dané cílové skupiny. Praktická část práce je založena na výsledcích kvalitativního šetření, které využívá metodu polostrukturovaných rozhovorů. Cílem výzkumu je zjistit vliv vzdělávacích aktivit na jejich osobní a profesní rozvoj a následný návrat do zaměstnání. Výzkum byl zaměřen na ženy z okresu Děčín, které mají středoškolské vzdělání. Bylo osloveno 8 respondentek.
Anotace v angličtině
The education of women on maternity or parental leave is a growing concern in today's society. Supporting their professional development and personal growth during this period has become a key goal, achievable through accessible educational programs. This bachelor thesis explores the educational opportunities available to women, who continue their studies while on maternity or parental leave. The theoretical part defines adult education, the specific needs of mothers on leave, and identifies the barriers they may face in pursuing further education. It also examines relevant laws, employer attitudes, and government policies. The practical part presents the findings of a qualitative study using semi-structured interviews. The study aims to understand how education impacts the personal and professional development of these women, and their subsequent return to work. The research focused on women from the Děčín district, with eight participants interviewed.
Téma vzdělávání žen na mateřské či rodičovské dovolené je stále více aktuální ve společnosti. Podpora a rozvoj jejich profesních dovedností a osobního růstu během tohoto období se stává důležitým cílem, kterého lze dosáhnout prostřednictvím dostupných vzdělávacích programů. Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu vzdělávacích možností žen, které se dále vzdělávaly po dobu jejich mateřské či rodičovské dovolené. V teoretické části práce jsou definovány možnosti vzdělávání dospělých, specifika vzdělávání matek na mateřské či rodičovské dovolené a identifikace hlavních překážek, které mohou bránit jejich dalšímu vzdělávání. Další kapitoly teoretické části se věnují právnímu rámci a motivaci zaměstnavatelů, jejich postojům a státní politice podporující vzdělávání dané cílové skupiny. Praktická část práce je založena na výsledcích kvalitativního šetření, které využívá metodu polostrukturovaných rozhovorů. Cílem výzkumu je zjistit vliv vzdělávacích aktivit na jejich osobní a profesní rozvoj a následný návrat do zaměstnání. Výzkum byl zaměřen na ženy z okresu Děčín, které mají středoškolské vzdělání. Bylo osloveno 8 respondentek.
Anotace v angličtině
The education of women on maternity or parental leave is a growing concern in today's society. Supporting their professional development and personal growth during this period has become a key goal, achievable through accessible educational programs. This bachelor thesis explores the educational opportunities available to women, who continue their studies while on maternity or parental leave. The theoretical part defines adult education, the specific needs of mothers on leave, and identifies the barriers they may face in pursuing further education. It also examines relevant laws, employer attitudes, and government policies. The practical part presents the findings of a qualitative study using semi-structured interviews. The study aims to understand how education impacts the personal and professional development of these women, and their subsequent return to work. The research focused on women from the Děčín district, with eight participants interviewed.
Cílem této bakalářské práce je zhodnocení možností dalšího vzdělávání žen se středním vzděláním s maturitou na mateřské či rodičovské dovolené. Kritérii hodnocení budou dostupnost vzdělání, ekonomické hledisko, dostupnost předškolní péče, sociální aspekty a podpora zaměstnavatele během mateřské nebo rodičovské dovolené a po návratu do zaměstnání. Práce má zjistit, zda existují vhodné vzdělávací programy a jejich dostupnost pro tuto specifickou skupinu žen a analyzovat, jaký vliv má jejich vzdělávání v tomto životním období na jejich návrat do zaměstnání a další kariérní rozvoj.
V teoretické části definujeme možnosti vzdělávání dospělých, kritéria tohoto vzdělávání a hlavní překážky ve vzdělávání matek na mateřské či rodičovské dovolené. V praktické části bude výzkum porovnávat dvě skupiny – první skupina budou ženy, které mají alespoň středoškolské vzdělání s maturitou a zároveň jsou na mateřské nebo rodičovské dovolené. Druhá skupina budou ženy se stejným vzděláním, které jsou aktuálně aktivní v zaměstnání. Bude použita kvalitativní metoda polostrukturovaných rozhovorů. Výzkum bude zaměřen na okres Děčín.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zhodnocení možností dalšího vzdělávání žen se středním vzděláním s maturitou na mateřské či rodičovské dovolené. Kritérii hodnocení budou dostupnost vzdělání, ekonomické hledisko, dostupnost předškolní péče, sociální aspekty a podpora zaměstnavatele během mateřské nebo rodičovské dovolené a po návratu do zaměstnání. Práce má zjistit, zda existují vhodné vzdělávací programy a jejich dostupnost pro tuto specifickou skupinu žen a analyzovat, jaký vliv má jejich vzdělávání v tomto životním období na jejich návrat do zaměstnání a další kariérní rozvoj.
V teoretické části definujeme možnosti vzdělávání dospělých, kritéria tohoto vzdělávání a hlavní překážky ve vzdělávání matek na mateřské či rodičovské dovolené. V praktické části bude výzkum porovnávat dvě skupiny – první skupina budou ženy, které mají alespoň středoškolské vzdělání s maturitou a zároveň jsou na mateřské nebo rodičovské dovolené. Druhá skupina budou ženy se stejným vzděláním, které jsou aktuálně aktivní v zaměstnání. Bude použita kvalitativní metoda polostrukturovaných rozhovorů. Výzkum bude zaměřen na okres Děčín.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4824-5.
BOWLBY, John. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0076-5.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7.
MAZÚCHOVÁ, Lucia, Erika MASKÁLOVÁ a Dominika DIVOKOVÁ. Úspěšné kojení: sebeúčinnost matek. Přeložil Ludmila MÍČOVÁ. Praha: Grada Publishing, 2022. ISBN 978-80-271-3390-1.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4748-4.
RYDVALOVÁ, Renata a Blanka JUNOVÁ. Jak sladit práci a rodinu: --a nezapomenout na sebe. Praha: Grada, 2011. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-3578-8.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
ZORMANOVÁ, Lucie. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0051-4.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4824-5.
BOWLBY, John. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0076-5.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7.
MAZÚCHOVÁ, Lucia, Erika MASKÁLOVÁ a Dominika DIVOKOVÁ. Úspěšné kojení: sebeúčinnost matek. Přeložil Ludmila MÍČOVÁ. Praha: Grada Publishing, 2022. ISBN 978-80-271-3390-1.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4748-4.
RYDVALOVÁ, Renata a Blanka JUNOVÁ. Jak sladit práci a rodinu: --a nezapomenout na sebe. Praha: Grada, 2011. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-3578-8.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
ZORMANOVÁ, Lucie. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0051-4.