Tato bakalářská práce si klade za cíl prostřednictvím hloubkového zkoumání analyzovat motivace pracujících dospělých v regionu Ústeckého kraje dalšímu vzdělávání a reflektovat faktory, které brání v jejich aktivním zapojení do vzdělávacích aktivit.
Teoretická část práce se věnuje popisu a analýze identifikovaných problémů týkajících se motivace starších dospělých k účasti na dalším vzdělávání a vytyčuje příslušné bariéry.
V praktické části je použita metoda originálního dotazníkového šetření, jehož cílem je získat empirická data o faktorech, které motivují jednotlivce v pozdní dospělosti k dalšímu vzdělávání.
Na závěr práce jsou navržena možná doporučení, která mají potenciál zvýšit motivaci dospělých jedinců v této specifické věkové kategorii.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to analyse the motivation of working adults in the Ústí nad Labem region for further education and to reflect on the factors that hinder their active participation in educational activities.
The theoretical part of the thesis is devoted to the description and analysis of the identified problems related to the motivation of older adults to participate in further education and outlines the relevant barriers.
The practical part uses an original questionnaire survey method to obtain empirical data on the factors that motivate individuals in late adulthood to participate in further education.
The paper concludes by proposing possible recommendations that have the potential to increase the motivation of adult individuals in this specific age category.
Klíčová slova
motivace, další vzdělávání, vzdělávání dospělých, bariéry
Klíčová slova v angličtině
motivation, further education, adult education, barriers
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce si klade za cíl prostřednictvím hloubkového zkoumání analyzovat motivace pracujících dospělých v regionu Ústeckého kraje dalšímu vzdělávání a reflektovat faktory, které brání v jejich aktivním zapojení do vzdělávacích aktivit.
Teoretická část práce se věnuje popisu a analýze identifikovaných problémů týkajících se motivace starších dospělých k účasti na dalším vzdělávání a vytyčuje příslušné bariéry.
V praktické části je použita metoda originálního dotazníkového šetření, jehož cílem je získat empirická data o faktorech, které motivují jednotlivce v pozdní dospělosti k dalšímu vzdělávání.
Na závěr práce jsou navržena možná doporučení, která mají potenciál zvýšit motivaci dospělých jedinců v této specifické věkové kategorii.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to analyse the motivation of working adults in the Ústí nad Labem region for further education and to reflect on the factors that hinder their active participation in educational activities.
The theoretical part of the thesis is devoted to the description and analysis of the identified problems related to the motivation of older adults to participate in further education and outlines the relevant barriers.
The practical part uses an original questionnaire survey method to obtain empirical data on the factors that motivate individuals in late adulthood to participate in further education.
The paper concludes by proposing possible recommendations that have the potential to increase the motivation of adult individuals in this specific age category.
Klíčová slova
motivace, další vzdělávání, vzdělávání dospělých, bariéry
Klíčová slova v angličtině
motivation, further education, adult education, barriers
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je prozkoumat a analyzovat motivace dospělých jedinců pracujících v Ústeckém kraji k dalšímu vzdělávání a popsat bariéry, které dospělé od dalšího vzdělávání odrazují. Dalším prvkem práce je vyhodnocení a popis výsledků kvantitativního výzkumu. Na závěr jsou předložena možná doporučení ke zvýšení motivace dospělých v starší dospělosti.
V teoretické části práce jsou popsány a analyzovány identifikované problémy související s motivací starších dospělých účastnit se neformálního vzdělávání a s tím spojené bariéry. Zde budou identifikovány základní pojmy spojené s neformálním vzděláváním, formálním vzděláváním dospělých a s oblastí jejich motivace. Jedná se o souhrn možností k dalšímu vzdělávání dospělých a popisu bariér, se kterými dospělí přichází do styku.
V praktické části jsou výzkumná data zjišťována prostřednictvím originálního dotazníkového šetření. Toto šetření má za cíl zjistit, zda a s jakými konkrétními podněty jsou jedinci v starší dospělosti, od 45 do 60 let, motivováni k dalšímu vzdělávání.
Na závěr jsou zmíněna doporučení, jak u jedinců motivaci zvýšit.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je prozkoumat a analyzovat motivace dospělých jedinců pracujících v Ústeckém kraji k dalšímu vzdělávání a popsat bariéry, které dospělé od dalšího vzdělávání odrazují. Dalším prvkem práce je vyhodnocení a popis výsledků kvantitativního výzkumu. Na závěr jsou předložena možná doporučení ke zvýšení motivace dospělých v starší dospělosti.
V teoretické části práce jsou popsány a analyzovány identifikované problémy související s motivací starších dospělých účastnit se neformálního vzdělávání a s tím spojené bariéry. Zde budou identifikovány základní pojmy spojené s neformálním vzděláváním, formálním vzděláváním dospělých a s oblastí jejich motivace. Jedná se o souhrn možností k dalšímu vzdělávání dospělých a popisu bariér, se kterými dospělí přichází do styku.
V praktické části jsou výzkumná data zjišťována prostřednictvím originálního dotazníkového šetření. Toto šetření má za cíl zjistit, zda a s jakými konkrétními podněty jsou jedinci v starší dospělosti, od 45 do 60 let, motivováni k dalšímu vzdělávání.
Na závěr jsou zmíněna doporučení, jak u jedinců motivaci zvýšit.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR, 2015. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy: 13. vydání. Přeložil Martin ŠIKÝŘ. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5258-7.
BALVÍN, Jaroslav a Lenka HABURAJOVÁ-ILAVSKÁ. Andragogics, social pedagogy and social work: pedagogic, philosophical and ethical aspects. Prague: Hnutí R, 2012. ISBN 978-80-86798-20-2.
BERTL, Ivan. Aktuální témata teorie a praxe vzdělávání dospělých a seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2018. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-906894-3-5.
BERTL, Ivan, 2019. Jak vzdělávat dospělé?: andragodidaktická doporučení pro vzdělávání dospělých. II. doplněné a rozšířené vydání. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7561-187-1.
HOLÁTOVÁ, Darja, Vlasta DOLEŽALOVÁ a Monika BŘEZINOVÁ, 2018. Řízení lidských zdrojů v malých a středních podnicích: vybrané faktory, procesy a vztahy v řízení. Žilina: Georg. ISBN 978-80-8154-260-2.
KOUBEK, Josef. Personální práce v malých a středních firmách. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. Management (Grada). ISBN 978-80-247-3823-9.
MATOUŠ, Zdeněk, Lucie PAULOVČÁKOVÁ, Michaela TURECKIOVÁ a Jaroslav VETEŠKA. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2021. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-907809-3-4.
MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. Vzdělávání dospělých. ISBN 978-80-7357-581-6.
MUŽÍK, Jaroslav a Pavel KRPÁLEK. Lidské zdroje a personální management. Vydání I. Praha: Academia, 2017. Společnost (Academia). ISBN 978-80-200-2773-3.
PETŘÍKOVÁ, Růžena, Šárka JANKŮ a Zdenka HOFBRUCKEROVÁ, 2020. Lidé v procesech řízení: (o kvalitě, znalostech, odpovědnosti a udržitelném rozvoji). [Průhonice]: Professional Publishing. ISBN 978-80-88260-43-1.
URBAN, Jan. Motivace a odměňování pracovníků: co musíte vědět, abyste ze svých spolupracovníků dostali to nejlepší. Praha: Grada, 2017. Manažer. ISBN 978-80-271-0227-3.
URBANCOVÁ, Hana a Pavla VRABCOVÁ. Strategický management lidských zdrojů: moderní trendy v HR. Praha: Grada Publishing, 2023. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-3675-9.
VETEŠKA, Jaroslav. Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2017. ISBN 978-80-7561-073-7.
VETEŠKA, Jaroslav. Nové paradigma v kurikulu vzdělávání dospělých. Praha: Educa Service, 2009. ISBN 978-80-87306-04-8.
VODÁK, Jozef a Alžbeta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. Management (Grada). ISBN 978-80-247-3651-8.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR, 2015. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy: 13. vydání. Přeložil Martin ŠIKÝŘ. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5258-7.
BALVÍN, Jaroslav a Lenka HABURAJOVÁ-ILAVSKÁ. Andragogics, social pedagogy and social work: pedagogic, philosophical and ethical aspects. Prague: Hnutí R, 2012. ISBN 978-80-86798-20-2.
BERTL, Ivan. Aktuální témata teorie a praxe vzdělávání dospělých a seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2018. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-906894-3-5.
BERTL, Ivan, 2019. Jak vzdělávat dospělé?: andragodidaktická doporučení pro vzdělávání dospělých. II. doplněné a rozšířené vydání. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7561-187-1.
HOLÁTOVÁ, Darja, Vlasta DOLEŽALOVÁ a Monika BŘEZINOVÁ, 2018. Řízení lidských zdrojů v malých a středních podnicích: vybrané faktory, procesy a vztahy v řízení. Žilina: Georg. ISBN 978-80-8154-260-2.
KOUBEK, Josef. Personální práce v malých a středních firmách. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. Management (Grada). ISBN 978-80-247-3823-9.
MATOUŠ, Zdeněk, Lucie PAULOVČÁKOVÁ, Michaela TURECKIOVÁ a Jaroslav VETEŠKA. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2021. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-907809-3-4.
MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. Vzdělávání dospělých. ISBN 978-80-7357-581-6.
MUŽÍK, Jaroslav a Pavel KRPÁLEK. Lidské zdroje a personální management. Vydání I. Praha: Academia, 2017. Společnost (Academia). ISBN 978-80-200-2773-3.
PETŘÍKOVÁ, Růžena, Šárka JANKŮ a Zdenka HOFBRUCKEROVÁ, 2020. Lidé v procesech řízení: (o kvalitě, znalostech, odpovědnosti a udržitelném rozvoji). [Průhonice]: Professional Publishing. ISBN 978-80-88260-43-1.
URBAN, Jan. Motivace a odměňování pracovníků: co musíte vědět, abyste ze svých spolupracovníků dostali to nejlepší. Praha: Grada, 2017. Manažer. ISBN 978-80-271-0227-3.
URBANCOVÁ, Hana a Pavla VRABCOVÁ. Strategický management lidských zdrojů: moderní trendy v HR. Praha: Grada Publishing, 2023. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-3675-9.
VETEŠKA, Jaroslav. Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2017. ISBN 978-80-7561-073-7.
VETEŠKA, Jaroslav. Nové paradigma v kurikulu vzdělávání dospělých. Praha: Educa Service, 2009. ISBN 978-80-87306-04-8.
VODÁK, Jozef a Alžbeta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. Management (Grada). ISBN 978-80-247-3651-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se dne 21.5.2024 k obhajobě bakalářské práce nedostavila.