Tématem diplomové práce je analýza příčin předčasných odchodů adolescentů z nižšího a vyššího stupně sekundárního vzdělávání (ISCED 2 a ISCED 3) v České Kamenici. Cílem práce je identifikovat faktory, které mohou hrát roli právě v těchto předčasných odchodech. Teoretický rámec práce se zaměřuje na vysvětlení klíčových termínů spojených se vzděláváním adolescentů, socioekonomickým znevýhodněním rodin a současnými poznatky týkajícími se problematiky předčasných odchodů ze vzdělávacího systému. Empirickou část tvoří vlastní výzkum realizovaný na početně menším vzorku adolescentů ve věku 14-22 let, kteří pocházejí ze sociálně nepodnětného prostředí, což je skupina s nejvyšším rizikem sociálního vyloučení. Designem výzkumu je kvalitativní přístup ke zkoumané problematice s využitím metody polostrukturovaného rozhovoru. Jeho hlavním cílem je identifikovat faktory, jež přispívají k předčasným odchodům ze vzdělávacího systému u žáků daného věkového období. Získané výsledky jsou v práci následně analyzovány, diskutovány a jsou podkladem pro formulaci doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The subject of the thesis is the analysis of the reasons for premature exits of adolescents from lower and higher secondary education (ISCED 2 and ISCED 3) in Česká Kamenice. The aim of the thesis is to identify factors that may play a role in these premature exits. The theoretical framework focuses on explaining key terms related to the education of adolescents, socio-economic disadvantages of families, and current knowledge regarding the issue of premature exits from the education system. The empirical part consists of original research conducted on a numerically smaller sample of adolescents aged 1422 who come from socially non-motivational backgrounds, a group with the highest risk of social exclusion. The research design employs a qualitative approach to the studied problematic using the method of semi-structured interviews. Its main objective is to identify factors contributing to premature exits from the education system among students in this age group. The obtained results are subsequently analyzed, discussed, and serve as a basis for formulating recommendations for pedagogical practice.
Klíčová slova
Adolescenti, předčasné odchody ze vzdělávání, socioekonomické znevýhodnění rodin, bariéry ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Adolescents, premature exits from education, socio-economic disadvantage of families, barriers in education
Rozsah průvodní práce
57 s. (100 535)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je analýza příčin předčasných odchodů adolescentů z nižšího a vyššího stupně sekundárního vzdělávání (ISCED 2 a ISCED 3) v České Kamenici. Cílem práce je identifikovat faktory, které mohou hrát roli právě v těchto předčasných odchodech. Teoretický rámec práce se zaměřuje na vysvětlení klíčových termínů spojených se vzděláváním adolescentů, socioekonomickým znevýhodněním rodin a současnými poznatky týkajícími se problematiky předčasných odchodů ze vzdělávacího systému. Empirickou část tvoří vlastní výzkum realizovaný na početně menším vzorku adolescentů ve věku 14-22 let, kteří pocházejí ze sociálně nepodnětného prostředí, což je skupina s nejvyšším rizikem sociálního vyloučení. Designem výzkumu je kvalitativní přístup ke zkoumané problematice s využitím metody polostrukturovaného rozhovoru. Jeho hlavním cílem je identifikovat faktory, jež přispívají k předčasným odchodům ze vzdělávacího systému u žáků daného věkového období. Získané výsledky jsou v práci následně analyzovány, diskutovány a jsou podkladem pro formulaci doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The subject of the thesis is the analysis of the reasons for premature exits of adolescents from lower and higher secondary education (ISCED 2 and ISCED 3) in Česká Kamenice. The aim of the thesis is to identify factors that may play a role in these premature exits. The theoretical framework focuses on explaining key terms related to the education of adolescents, socio-economic disadvantages of families, and current knowledge regarding the issue of premature exits from the education system. The empirical part consists of original research conducted on a numerically smaller sample of adolescents aged 1422 who come from socially non-motivational backgrounds, a group with the highest risk of social exclusion. The research design employs a qualitative approach to the studied problematic using the method of semi-structured interviews. Its main objective is to identify factors contributing to premature exits from the education system among students in this age group. The obtained results are subsequently analyzed, discussed, and serve as a basis for formulating recommendations for pedagogical practice.
Klíčová slova
Adolescenti, předčasné odchody ze vzdělávání, socioekonomické znevýhodnění rodin, bariéry ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Adolescents, premature exits from education, socio-economic disadvantage of families, barriers in education
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientovaná na problematiku předčasných odchodů adolescentů z nižšího a vyššího sekundárního vzdělávání (ISCED 2 a ISCED 3) v České Kamenici. Cílem práce bude identifikovat bariéry, které mohou souviset s předčasnými odchody ze vzdělávání. Teoretická východiska práce budou postavena zejména na objasnění pojmů souvisejících se vzděláváním adolescentů, se socioekonomickým znevýhodněním rodin a na aktuálních poznatcích v oblasti problematiky předčasných odchodů ze vzdělávání. Empirická část bude věnována vlastnímu výzkumu, který bude realizován na početně malém vzorku adolescentů ve věku 14–22 let, kteří pocházejí ze sociálně nepodnětného prostředí, jakožto na jedince nejvíce ohrožené sociálním vyloučením. Designem výzkumu bude kvalitativní přístup ke zkoumané problematice s využitím metody rozhovoru. Cílem bude u těchto participantů identifikovat bariéry, které vedou k odchodu ze vzdělávání. Získané výsledky budou analyzovány, diskutovány a na jejich základě budou formulována doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientovaná na problematiku předčasných odchodů adolescentů z nižšího a vyššího sekundárního vzdělávání (ISCED 2 a ISCED 3) v České Kamenici. Cílem práce bude identifikovat bariéry, které mohou souviset s předčasnými odchody ze vzdělávání. Teoretická východiska práce budou postavena zejména na objasnění pojmů souvisejících se vzděláváním adolescentů, se socioekonomickým znevýhodněním rodin a na aktuálních poznatcích v oblasti problematiky předčasných odchodů ze vzdělávání. Empirická část bude věnována vlastnímu výzkumu, který bude realizován na početně malém vzorku adolescentů ve věku 14–22 let, kteří pocházejí ze sociálně nepodnětného prostředí, jakožto na jedince nejvíce ohrožené sociálním vyloučením. Designem výzkumu bude kvalitativní přístup ke zkoumané problematice s využitím metody rozhovoru. Cílem bude u těchto participantů identifikovat bariéry, které vedou k odchodu ze vzdělávání. Získané výsledky budou analyzovány, diskutovány a na jejich základě budou formulována doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BOSÁKOVÁ, Edita, Markéta HORÁKOVÁ, Monika KRAJČOVÁ, Eva PACHERNÍKOVÁ, Kateřina VAŘECHOVÁ a Jana ZBOŘILOVÁ, 2018. Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání: příručka pro metodiky KCPPO a pracovníky Školních poradenských pracovišť v Olomouckém kraji [online]. MŠMT [cit. 2023-10-13]. Dostupné z: https://www.ikap.cz/files/Prevence%20předčasných%20odchodů%20ze%20vzdělávání_Příručka%20pro%20pracovníky%20ŠPP.pdf
MAREŠ, Petr, 1999. Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: Sociologické nakladatelství. Základy sociologie. ISBN 80-858-5061-3.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona, 2009. Komunikace mezi rodičem a dítětem: styly a techniky komunikace, komunikace rodiče ve vztahu k dítěti, vývojová období dítěte, komunikace v náročných situacích. Praha: Grada. Pro rodiče. ISBN ISBN978-80-247-2698-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
VACEK, Jaroslav, Helena PACNEROVÁ a Markéta MENCLOVÁ, 2008. Příčiny předčasných odchodů ze středního školního vzdělávání u žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, průzkum pro projekt PROPOS. Praha: Centrum adiktologie a IPPP.
Seznam doporučené literatury
BOSÁKOVÁ, Edita, Markéta HORÁKOVÁ, Monika KRAJČOVÁ, Eva PACHERNÍKOVÁ, Kateřina VAŘECHOVÁ a Jana ZBOŘILOVÁ, 2018. Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání: příručka pro metodiky KCPPO a pracovníky Školních poradenských pracovišť v Olomouckém kraji [online]. MŠMT [cit. 2023-10-13]. Dostupné z: https://www.ikap.cz/files/Prevence%20předčasných%20odchodů%20ze%20vzdělávání_Příručka%20pro%20pracovníky%20ŠPP.pdf
MAREŠ, Petr, 1999. Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: Sociologické nakladatelství. Základy sociologie. ISBN 80-858-5061-3.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona, 2009. Komunikace mezi rodičem a dítětem: styly a techniky komunikace, komunikace rodiče ve vztahu k dítěti, vývojová období dítěte, komunikace v náročných situacích. Praha: Grada. Pro rodiče. ISBN ISBN978-80-247-2698-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
VACEK, Jaroslav, Helena PACNEROVÁ a Markéta MENCLOVÁ, 2008. Příčiny předčasných odchodů ze středního školního vzdělávání u žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, průzkum pro projekt PROPOS. Praha: Centrum adiktologie a IPPP.