Tato bakalářská práce se zabývá úrovní motorických schopností a dovedností u dětí v předškolním věku dle testové baterie MABC-2, při které je záměrem ověření a srovnání kros-kulturní validity pro celkové zhodnocení motoriky u českých dětí v porovnání s výsledky v jednotlivých motorických testech u standardizačního souboru britských dětí. Dále se v této práci budu zabývat analýzou výše uvedené validity MABC-2 na základě zhodnocení míry ekvivalence a jedinečnosti jednotlivých testových úloh včetně prezentace získaných výsledků, kdy bylo po realizaci samotného testování dětí a zaznamenání naměřených hodnot zjištěno, že metodika pro výpočet zaznamenaných hodnot podle metodiky MABC-2 není dostupná, respektive dostupná je, avšak za velmi vysokou cenu. Během výzkumu byla navštívena mateřské škola, kde byly děti rozděleny do dvou skupin. Při psaní této práce byla zakoupena příručka MABC-2. Empirická část této práce byla provedena formou kvantitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the level of motor abilities and skills in children of preschool age according to the MABC-2 test battery, in which the purpose is to verify and compare the cross-cultural validity for the overall evaluation of motor skills in Czech children in comparison with the results in individual motor tests of the standardization set of British children. Furthermore, in this work I will deal with the analysis of the abovementioned MABC-2 validity based on the evaluation of the degree of equivalence and uniqueness of individual test tasks, including the presentation of the obtained results, when after the implementation of the actual testing of the children and the recording of the measured values, it was found that the methodology for calculating the recorded values according to the methodology MABC-2 is not available, or rather it is available, but at a very high price. During the research, a kindergarten was visited, where the children were divided into two groups. The MABC-2 manual was purchased while writing this thesis. The empirical part of this work was carried out in the form of quantitative research. Key words: motor development, fine motor, gross motor, balance, coordination, validity, children.
Klíčová slova
motorický vývoj, jemná motorika, hrubá motorika, rovnováha, koordinace, validita, děti
Klíčová slova v angličtině
motor development, manual dexterity, gross motor coordination, balance, visuomotor coordination, validity, children
Rozsah průvodní práce
94 s. (96756)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá úrovní motorických schopností a dovedností u dětí v předškolním věku dle testové baterie MABC-2, při které je záměrem ověření a srovnání kros-kulturní validity pro celkové zhodnocení motoriky u českých dětí v porovnání s výsledky v jednotlivých motorických testech u standardizačního souboru britských dětí. Dále se v této práci budu zabývat analýzou výše uvedené validity MABC-2 na základě zhodnocení míry ekvivalence a jedinečnosti jednotlivých testových úloh včetně prezentace získaných výsledků, kdy bylo po realizaci samotného testování dětí a zaznamenání naměřených hodnot zjištěno, že metodika pro výpočet zaznamenaných hodnot podle metodiky MABC-2 není dostupná, respektive dostupná je, avšak za velmi vysokou cenu. Během výzkumu byla navštívena mateřské škola, kde byly děti rozděleny do dvou skupin. Při psaní této práce byla zakoupena příručka MABC-2. Empirická část této práce byla provedena formou kvantitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the level of motor abilities and skills in children of preschool age according to the MABC-2 test battery, in which the purpose is to verify and compare the cross-cultural validity for the overall evaluation of motor skills in Czech children in comparison with the results in individual motor tests of the standardization set of British children. Furthermore, in this work I will deal with the analysis of the abovementioned MABC-2 validity based on the evaluation of the degree of equivalence and uniqueness of individual test tasks, including the presentation of the obtained results, when after the implementation of the actual testing of the children and the recording of the measured values, it was found that the methodology for calculating the recorded values according to the methodology MABC-2 is not available, or rather it is available, but at a very high price. During the research, a kindergarten was visited, where the children were divided into two groups. The MABC-2 manual was purchased while writing this thesis. The empirical part of this work was carried out in the form of quantitative research. Key words: motor development, fine motor, gross motor, balance, coordination, validity, children.
Klíčová slova
motorický vývoj, jemná motorika, hrubá motorika, rovnováha, koordinace, validita, děti
Klíčová slova v angličtině
motor development, manual dexterity, gross motor coordination, balance, visuomotor coordination, validity, children
Zásady pro vypracování
Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání bakalářských prací na PF UJEP, dále pak realizování kvalifikační práce v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s účastníky, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem bakalářské práce je získání informací o aktuálním stavu úrovně motorických schopností a dovedností u dětí v předškolním věku provedené standartizovaným testem kroskulturní a konstruktové validity testované baterie s názvem: "Movement Assessment Battery for Children-2 (MABC-2)".
Úkolem této práce bude vyhledávání a prostudování odborné literatury k daným tématům. Zpracování teoretické části. Teoretická část bude věnována vysvětlení odborných termínů, které se vztahují k problematice daného tématu. Dále bude provedena realizace a vyhodnocení výzkumného šetření, zpracování údajů a sběru dat provedeného v rámci jedné mateřské školy "MŠ Skalnička" v Ústí nad Labem. Výzkumný úkol bude proveden za pomocí testových úloh MABC-2 pro jemnou pohybovou koordinaci, hrubou pohybovou koordinaci, rovnováhu a provedení srovnávací analýzy s výkony britského standardizačního souboru v motorických úlohách, dále také hodnocení míry ekvivalence a jedinečnosti jednotlivých testových úloh včetně prezentace získaných výsledků. Zobecnění získaných poznatků do bakalářské práce a na jejím základě specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Metodikou této práce bude sledování a zkoumání jednotlivých úrovní u dětí předškolního věku při sportovních aktivitách za užití výše uvedené testované baterie s využitím tzv. Cohenova koeficientu velikosti účinku a na základě výpočtu korelací.
Zásady pro vypracování
Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání bakalářských prací na PF UJEP, dále pak realizování kvalifikační práce v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s účastníky, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem bakalářské práce je získání informací o aktuálním stavu úrovně motorických schopností a dovedností u dětí v předškolním věku provedené standartizovaným testem kroskulturní a konstruktové validity testované baterie s názvem: "Movement Assessment Battery for Children-2 (MABC-2)".
Úkolem této práce bude vyhledávání a prostudování odborné literatury k daným tématům. Zpracování teoretické části. Teoretická část bude věnována vysvětlení odborných termínů, které se vztahují k problematice daného tématu. Dále bude provedena realizace a vyhodnocení výzkumného šetření, zpracování údajů a sběru dat provedeného v rámci jedné mateřské školy "MŠ Skalnička" v Ústí nad Labem. Výzkumný úkol bude proveden za pomocí testových úloh MABC-2 pro jemnou pohybovou koordinaci, hrubou pohybovou koordinaci, rovnováhu a provedení srovnávací analýzy s výkony britského standardizačního souboru v motorických úlohách, dále také hodnocení míry ekvivalence a jedinečnosti jednotlivých testových úloh včetně prezentace získaných výsledků. Zobecnění získaných poznatků do bakalářské práce a na jejím základě specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Metodikou této práce bude sledování a zkoumání jednotlivých úrovní u dětí předškolního věku při sportovních aktivitách za užití výše uvedené testované baterie s využitím tzv. Cohenova koeficientu velikosti účinku a na základě výpočtu korelací.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, H. (2006). Základní motorika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, KTV, ISBN 80-729-0259-8.
KOŤÁTKOVÁ, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-7367-819-7
KOUBA, V. (1995). Motorika dítěte. České Budějovice: Jihočeská univerzita. ISBN 80-704-0137-0
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2008). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let, 1.vyd. Brno: Computer Press, 212 s. ISBN 978-80-251-1829-0.
MACHOVÁ, J. (2002). Biologie člověka pro učitele. Praha Karolinum. ISBN 80-718-4867-0.
MATĚJČEK, Z., KLÉGROVÁ, J. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství: celostátní vysokoškolská příručka pro studenty filozofických a pedagogických fakult studijního oboru 77-01-8 Psychologie a skupiny oborů Učitelství. Praha: Portál. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 978-80-262-0000-0
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (2010), ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-627-8
DVOŘÁKOVÁ, H. (2011). Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: (tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy). Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-819-7.
ČEPIČKOVÁ, I., WEDLICHOVÁ, I., ŠIKULOVÁ, R., (2005). Et al. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. ISBN 978-80-7044-685-0
HENDERSON, S. E., SUDGEN, D. A. (1992). Movement Assessment Battery for Children. London: Psychological Corporation
HENDERSON, S. E., SUDGEN, D. L., BARNETT A, L. (2007). The Movement Assessment Battery for Children-2nd editon. London: Harcourt Assessment.
CHOW, S. M. K., HENDERSON, S. E., BARNETT, A. L. (2001). The Movement Assessment Battery for Children: a comparison of 4-year-old to 6-year-old children from Hong Kong and the United States. American Journal of Occupational Therapy, page, 55(1), 55-61.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, H. (2006). Základní motorika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, KTV, ISBN 80-729-0259-8.
KOŤÁTKOVÁ, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-7367-819-7
KOUBA, V. (1995). Motorika dítěte. České Budějovice: Jihočeská univerzita. ISBN 80-704-0137-0
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2008). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let, 1.vyd. Brno: Computer Press, 212 s. ISBN 978-80-251-1829-0.
MACHOVÁ, J. (2002). Biologie člověka pro učitele. Praha Karolinum. ISBN 80-718-4867-0.
MATĚJČEK, Z., KLÉGROVÁ, J. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství: celostátní vysokoškolská příručka pro studenty filozofických a pedagogických fakult studijního oboru 77-01-8 Psychologie a skupiny oborů Učitelství. Praha: Portál. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 978-80-262-0000-0
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (2010), ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-627-8
DVOŘÁKOVÁ, H. (2011). Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: (tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy). Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-819-7.
ČEPIČKOVÁ, I., WEDLICHOVÁ, I., ŠIKULOVÁ, R., (2005). Et al. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. ISBN 978-80-7044-685-0
HENDERSON, S. E., SUDGEN, D. A. (1992). Movement Assessment Battery for Children. London: Psychological Corporation
HENDERSON, S. E., SUDGEN, D. L., BARNETT A, L. (2007). The Movement Assessment Battery for Children-2nd editon. London: Harcourt Assessment.
CHOW, S. M. K., HENDERSON, S. E., BARNETT, A. L. (2001). The Movement Assessment Battery for Children: a comparison of 4-year-old to 6-year-old children from Hong Kong and the United States. American Journal of Occupational Therapy, page, 55(1), 55-61.