Práce se zabývá analýzou ženských stereotypů v dětské literatuře rakouského spisovatele Michaela Stavariče, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších
současných autorů německojazyčné literatury pro děti a mládež. V jeho tvorbě se odráží vzhledem k jeho původu (pochází z Brna) interkulturní aspekty, nicméně
zajímavá je jeho tvorba pro děti také z genderového hlediska. V jeho dětských knížkách "Die kleine Sensenfrau" (2010), "Gloria nach Adam Riese" (2012),
"Mathilda will zu den Sternen" (2015) a "Milli Hasenfuß" (2016) jsou hlavními postavami ženy (ilustrovány byly také výlučně ženami). Cílem práce je popsat
a charakterizovat hlavní ženské postavy a následně je porovnat z hlediska genderových stereotypů, tj. jak tyto postavy reprezentují resp. zpochybňují tradiční
sociální role žen a s nimi spojené stereotypy. Zároveň se práce bude snažit blíže osvětlit motivaci autora k volbě ženských hlavních postav, jejich jmen a nastínit
jeho postoj k genderové problematice (formou rozhovoru s autorem). Práce bude vycházet terminologicky z genderových studií se zaměřením na genderové
stereotypy (Geschlechterstereotypen). Přínos práce pak spočívá v jejich reflexi na příkladu zvolených dětských knížek rakouského autora Michaela Stavariče.
Anotace v angličtině
The work deals with the analysis of female stereotypes in the children's literature of Austrian writer Michael Stavarič, who is considered one of the most important contemporary authors of German-language literature for children and young people. His work reflects intercultural aspects due to his origin (he comes from Brno), however, his work for children is also interesting from a gender perspective. In his children's books "Die kleine Sensenfrau" (2010), "Gloria nach Adam Riese" (2012), "Mathilda will zu den Sternen" (2015), and "Milli Hasenfuß" (2016), the main characters are women (illustrated exclusively by women as well). The aim of the work is to describe and characterize the main female characters and then compare them in terms of gender stereotypes, i.e. how these characters represent or challenge traditional social roles of women and associated stereotypes. At the same time, the work will attempt to shed light on the author's motivation for choosing female main characters, their names, and outline his attitude towards gender issues (through an interview with the author). The work will be based on gender studies terminology focusing on gender stereotypes (Geschlechterstereotypen). The contribution of the work lies in reflecting on them using the example of selected children's books by Austrian author Michael Stavarič.
Klíčová slova
Michael Stavarič, dětské knížky, literatura pro děti a mládež, ženské postavy, ženské stereotypy, genderstereotypy, gender studies, stereotypy
Klíčová slova v angličtině
Michael Stavarič, children's books, literature for children and young people, female characters, female stereotypes, gender stereotypes, gender studies, stereotypes
Rozsah průvodní práce
59 s ., V s. (133 516 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Práce se zabývá analýzou ženských stereotypů v dětské literatuře rakouského spisovatele Michaela Stavariče, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších
současných autorů německojazyčné literatury pro děti a mládež. V jeho tvorbě se odráží vzhledem k jeho původu (pochází z Brna) interkulturní aspekty, nicméně
zajímavá je jeho tvorba pro děti také z genderového hlediska. V jeho dětských knížkách "Die kleine Sensenfrau" (2010), "Gloria nach Adam Riese" (2012),
"Mathilda will zu den Sternen" (2015) a "Milli Hasenfuß" (2016) jsou hlavními postavami ženy (ilustrovány byly také výlučně ženami). Cílem práce je popsat
a charakterizovat hlavní ženské postavy a následně je porovnat z hlediska genderových stereotypů, tj. jak tyto postavy reprezentují resp. zpochybňují tradiční
sociální role žen a s nimi spojené stereotypy. Zároveň se práce bude snažit blíže osvětlit motivaci autora k volbě ženských hlavních postav, jejich jmen a nastínit
jeho postoj k genderové problematice (formou rozhovoru s autorem). Práce bude vycházet terminologicky z genderových studií se zaměřením na genderové
stereotypy (Geschlechterstereotypen). Přínos práce pak spočívá v jejich reflexi na příkladu zvolených dětských knížek rakouského autora Michaela Stavariče.
Anotace v angličtině
The work deals with the analysis of female stereotypes in the children's literature of Austrian writer Michael Stavarič, who is considered one of the most important contemporary authors of German-language literature for children and young people. His work reflects intercultural aspects due to his origin (he comes from Brno), however, his work for children is also interesting from a gender perspective. In his children's books "Die kleine Sensenfrau" (2010), "Gloria nach Adam Riese" (2012), "Mathilda will zu den Sternen" (2015), and "Milli Hasenfuß" (2016), the main characters are women (illustrated exclusively by women as well). The aim of the work is to describe and characterize the main female characters and then compare them in terms of gender stereotypes, i.e. how these characters represent or challenge traditional social roles of women and associated stereotypes. At the same time, the work will attempt to shed light on the author's motivation for choosing female main characters, their names, and outline his attitude towards gender issues (through an interview with the author). The work will be based on gender studies terminology focusing on gender stereotypes (Geschlechterstereotypen). The contribution of the work lies in reflecting on them using the example of selected children's books by Austrian author Michael Stavarič.
Klíčová slova
Michael Stavarič, dětské knížky, literatura pro děti a mládež, ženské postavy, ženské stereotypy, genderstereotypy, gender studies, stereotypy
Klíčová slova v angličtině
Michael Stavarič, children's books, literature for children and young people, female characters, female stereotypes, gender stereotypes, gender studies, stereotypes
Zásady pro vypracování
Anotace: Práce se zabývá analýzou ženských stereotypů v dětské literatuře rakouského spisovatele Michaela Stavariče, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších současných autorů německojazyčné literatury pro děti a mládež. V jeho tvorbě se odráží vzhledem k jeho původu (pochází z Brna) interkulturní aspekty, nicméně zajímavá je jeho tvorba pro děti také z genderového hlediska. V jeho dětských knížkách "Die kleine Sensenfrau" (2010), "Gloria nach Adam Riese" (2012), "Mathilda will zu den Sternen" (2015) a "Milli Hasenfuß" (2016) jsou hlavními postavami ženy (ilustrovány byly také výlučně ženami). Cílem práce je popsat a charakterizovat hlavní ženské postavy a následně je porovnat z hlediska genderových stereotypů, tj. jak tyto postavy reprezentují resp. zpochybňují tradiční sociální role žen a s nimi spojené stereotypy. Zároveň se práce bude snažit blíže osvětlit motivaci autora k volbě ženských hlavních postav, jejich jmen a nastínit jeho postoj k genderové problematice (formou rozhovoru s autorem). Práce bude vycházet terminologicky z genderových studií se zaměřením na genderové stereotypy (Geschlechterstereotypen). Přínos práce pak spočívá v jejich reflexi na příkladu zvolených dětských knížek rakouského autora Michaela Stavariče.
Zásady pro vypracování práce:
Studium odborné literatury vztahující se k genderu jako sociální roli a k genderovým stereotypům (Geschlechterstereotype), a to i v kontextu literatury pro děti
Definice pojmů relevantních pro zvolené téma a zvolení vhodného metodického postupu
Charakteristika ženských postav a jejich analýza z pohledu genderových stereotypů
Srovnání a závěr
Práce bude psána v německém jazyce
Zásady pro vypracování
Anotace: Práce se zabývá analýzou ženských stereotypů v dětské literatuře rakouského spisovatele Michaela Stavariče, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších současných autorů německojazyčné literatury pro děti a mládež. V jeho tvorbě se odráží vzhledem k jeho původu (pochází z Brna) interkulturní aspekty, nicméně zajímavá je jeho tvorba pro děti také z genderového hlediska. V jeho dětských knížkách "Die kleine Sensenfrau" (2010), "Gloria nach Adam Riese" (2012), "Mathilda will zu den Sternen" (2015) a "Milli Hasenfuß" (2016) jsou hlavními postavami ženy (ilustrovány byly také výlučně ženami). Cílem práce je popsat a charakterizovat hlavní ženské postavy a následně je porovnat z hlediska genderových stereotypů, tj. jak tyto postavy reprezentují resp. zpochybňují tradiční sociální role žen a s nimi spojené stereotypy. Zároveň se práce bude snažit blíže osvětlit motivaci autora k volbě ženských hlavních postav, jejich jmen a nastínit jeho postoj k genderové problematice (formou rozhovoru s autorem). Práce bude vycházet terminologicky z genderových studií se zaměřením na genderové stereotypy (Geschlechterstereotypen). Přínos práce pak spočívá v jejich reflexi na příkladu zvolených dětských knížek rakouského autora Michaela Stavariče.
Zásady pro vypracování práce:
Studium odborné literatury vztahující se k genderu jako sociální roli a k genderovým stereotypům (Geschlechterstereotype), a to i v kontextu literatury pro děti
Definice pojmů relevantních pro zvolené téma a zvolení vhodného metodického postupu
Charakteristika ženských postav a jejich analýza z pohledu genderových stereotypů
Srovnání a závěr
Práce bude psána v německém jazyce
Seznam doporučené literatury
PRIMÁRNÍ LITERATURA:
STAVARIČ, M. (2010): Die kleine Sensenfrau. Wien: Luftschacht.
STAVARIČ, M. (2012): Gloria nach Adam Riese. Wien: Luftschacht.
STAVARIČ, M. (2015): Mathilda will zu den Sternen. Zürich: NordSüd.
STAVARIČ, M. (2016): Milli Hasenfuß. Mannheim: Kunstanstifter.
SEKUNDÁRNÍ LITERATURA:
BECK, S. (2018): Von Sensenmannschwarz zu Sensenfraugelb: Die farbintensive Emanzipation einer Tochter - initiiert durch den Vater. Zu Michael Stavaričs und Dorothee Schwabs "Die kleine Sensenfrau". In: Bartl, A. / Brendel-Perpina, I. (Hg.): Ästhetische Grenzüberschreitungen. Eine literaturwissenschaftliche und literaturdidaktische Erschließung des Werks von Michael Stavarič. Würzburg: Königshausen & Neumann, S. 145-159.
ECKES, T. (2010): Geschlechterstereotype: Von Rollen, Identitäten und Vorurteilen. In: Becker, R./ Kortendiek, B. (Hg.): Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, S. 178-189.
HULTSCH, A. (2018): Stavarič als Wanderer zwischen Sprachen und Kulturen. Spuren des Tschechischen in Michael Stavaričs deutschsprachigen Texten. In: Bartl, A./ Brendel-Perpina, I. (Hg.): Ästhetische Grenzüberschreitungen. Eine literaturwissenschaftliche und literaturdidaktische Erschließung des Werks von Michael Stavarič. Würzburg: Königshausen & Neumann, S. 71-102.
KROLL, R. (Hg.) (2002): Metzler Lexikon: Gender Studies: Geschlechterforschung: Ansätze – Personen – Grundbegriffe. Stuttgart: J.B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung.
MAIKE, W. (2012): Geschlechterstereotype Definition, Merkmale, Inhalte. München: GRIN.
NIEBERLE, S. (2013): Gender Studies und Literatur: eine Einführung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
SCHULZE, D. (2009): Der Wandel der Geschlechterrolle in Kinderbüchern von den 1950er Jahren bis zur Gegenwart: "Hannelies und Wiltrud" und "Wehr dich doch, Ivo!" im Vergleich. München: Grin.
SCHULZE, E. (Hg.) (2022): Diversität im Kinderbuch: Wie Vielfalt (nicht) vermittelt wird. Stuttgart: Kohlhammer.
WEERTJE, W. (Hg.) (2022): Gender in der deutschsprachigen Kinder- und Jugendliteratur. Vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Berlin/ Boston: De Gruyter.
Seznam doporučené literatury
PRIMÁRNÍ LITERATURA:
STAVARIČ, M. (2010): Die kleine Sensenfrau. Wien: Luftschacht.
STAVARIČ, M. (2012): Gloria nach Adam Riese. Wien: Luftschacht.
STAVARIČ, M. (2015): Mathilda will zu den Sternen. Zürich: NordSüd.
STAVARIČ, M. (2016): Milli Hasenfuß. Mannheim: Kunstanstifter.
SEKUNDÁRNÍ LITERATURA:
BECK, S. (2018): Von Sensenmannschwarz zu Sensenfraugelb: Die farbintensive Emanzipation einer Tochter - initiiert durch den Vater. Zu Michael Stavaričs und Dorothee Schwabs "Die kleine Sensenfrau". In: Bartl, A. / Brendel-Perpina, I. (Hg.): Ästhetische Grenzüberschreitungen. Eine literaturwissenschaftliche und literaturdidaktische Erschließung des Werks von Michael Stavarič. Würzburg: Königshausen & Neumann, S. 145-159.
ECKES, T. (2010): Geschlechterstereotype: Von Rollen, Identitäten und Vorurteilen. In: Becker, R./ Kortendiek, B. (Hg.): Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, S. 178-189.
HULTSCH, A. (2018): Stavarič als Wanderer zwischen Sprachen und Kulturen. Spuren des Tschechischen in Michael Stavaričs deutschsprachigen Texten. In: Bartl, A./ Brendel-Perpina, I. (Hg.): Ästhetische Grenzüberschreitungen. Eine literaturwissenschaftliche und literaturdidaktische Erschließung des Werks von Michael Stavarič. Würzburg: Königshausen & Neumann, S. 71-102.
KROLL, R. (Hg.) (2002): Metzler Lexikon: Gender Studies: Geschlechterforschung: Ansätze – Personen – Grundbegriffe. Stuttgart: J.B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung.
MAIKE, W. (2012): Geschlechterstereotype Definition, Merkmale, Inhalte. München: GRIN.
NIEBERLE, S. (2013): Gender Studies und Literatur: eine Einführung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
SCHULZE, D. (2009): Der Wandel der Geschlechterrolle in Kinderbüchern von den 1950er Jahren bis zur Gegenwart: "Hannelies und Wiltrud" und "Wehr dich doch, Ivo!" im Vergleich. München: Grin.
SCHULZE, E. (Hg.) (2022): Diversität im Kinderbuch: Wie Vielfalt (nicht) vermittelt wird. Stuttgart: Kohlhammer.
WEERTJE, W. (Hg.) (2022): Gender in der deutschsprachigen Kinder- und Jugendliteratur. Vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Berlin/ Boston: De Gruyter.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Kandidátka představila komisi cíle a výsledky své práce.
Komise se seznámila s hodnocením obou posudků.
Kandidátka velmi přesvědčivě reagovala na kritiku v posudcích a zodpověděla pohotově otázky komise, která proto hodnotí celkově práci a její obhajobu známkou výborně,