Diplomová práce zkoumá vliv taneční průpravy na hrubou motoriku u dětí mladšího
školního věku.
Teoretická část se zaobírá taneční průpravou a popisuje její hlavní cíle a úkoly. Taktéž charakterizuje pojem motorika člověka, její jednotlivé znaky, základní rozdělení na jemnou a hrubou motoriku či např. motorické předpoklady kam řadíme vlohy, motorické schopnosti a motorické dovednosti. V rámci celkového vývoje lidské motoriky, je zde z důvodu zaměření klasifikační práce nejvíce rozepsán mladší školní věk.
V praktické části jsou uvedeny souhrnné výsledky kvantitativního i kvalitativního
hodnocení, jehož cílem bylo za pomoci NT hrubé motoriky zjistit, zda taneční průprava
ovlivňuje hrubou motoriku u dětí v mladším školním věku. Dalším cílem zde bylo porovnání
hrubé motoriky mezi skupinou dívek a chlapců. Závěry jsou nedílnou součástí této diplomové práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis investigates the impact of a dance grounding on gross-motor skills by kids in early childhood education.
The theoretical part examines dance grounding and describes its main aims and tasks.
It also characterizes the concept of human motor activity, its individual features, basic division into fine and gross-motor skills or motor preconditions such as talent, motor abilities
and motor skills, for instance. Within the overall human motor development, early childhood
school age is the part broken down the most, due to the focus of the classification of my
thesis.
In the practical part, I have listed general results of the quantitative and qualitative
assessment, which aim was to elicit, with the help of NT of gross-motor skills, if the dance
grounding has an impact on gross-motor skills on kids in early childhood education. The
next aim was to compare gross-motor skills between a group of girls and boys. Conclusions
are an inherent part of this thesis.
Klíčová slova
Taneční průprava, motorika, hrubá motorika, Nový test (NT) hrubé motoriky
Klíčová slova v angličtině
dance grounding, motor skills, gross-motor skills, NT (new test) of gross-motor skills
Rozsah průvodní práce
83 s. (129 984 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zkoumá vliv taneční průpravy na hrubou motoriku u dětí mladšího
školního věku.
Teoretická část se zaobírá taneční průpravou a popisuje její hlavní cíle a úkoly. Taktéž charakterizuje pojem motorika člověka, její jednotlivé znaky, základní rozdělení na jemnou a hrubou motoriku či např. motorické předpoklady kam řadíme vlohy, motorické schopnosti a motorické dovednosti. V rámci celkového vývoje lidské motoriky, je zde z důvodu zaměření klasifikační práce nejvíce rozepsán mladší školní věk.
V praktické části jsou uvedeny souhrnné výsledky kvantitativního i kvalitativního
hodnocení, jehož cílem bylo za pomoci NT hrubé motoriky zjistit, zda taneční průprava
ovlivňuje hrubou motoriku u dětí v mladším školním věku. Dalším cílem zde bylo porovnání
hrubé motoriky mezi skupinou dívek a chlapců. Závěry jsou nedílnou součástí této diplomové práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis investigates the impact of a dance grounding on gross-motor skills by kids in early childhood education.
The theoretical part examines dance grounding and describes its main aims and tasks.
It also characterizes the concept of human motor activity, its individual features, basic division into fine and gross-motor skills or motor preconditions such as talent, motor abilities
and motor skills, for instance. Within the overall human motor development, early childhood
school age is the part broken down the most, due to the focus of the classification of my
thesis.
In the practical part, I have listed general results of the quantitative and qualitative
assessment, which aim was to elicit, with the help of NT of gross-motor skills, if the dance
grounding has an impact on gross-motor skills on kids in early childhood education. The
next aim was to compare gross-motor skills between a group of girls and boys. Conclusions
are an inherent part of this thesis.
Klíčová slova
Taneční průprava, motorika, hrubá motorika, Nový test (NT) hrubé motoriky
Klíčová slova v angličtině
dance grounding, motor skills, gross-motor skills, NT (new test) of gross-motor skills
Zásady pro vypracování
Cíl
Hlavním cílem diplomové práce je prostřednictvím Nového testu porovnat úroveň hrubé motoriky mezi skupinou dětí s taneční průpravou a skupinou dětí bez taneční průpravy. Výzkum bude zaměřen na děti ve věku 6-8 let na 1. stupni ZŠ.
Zásady
Při vypracování diplomové práce dodržovat novelu děkana UJEP č.5D/2019.
V rámci teoretické části práce nalézt, nastudovat a shrnout nashromážděné informace související s daným tématem z dostupné literatury a využít vlastní poznatky z praxe.
V rámci praktické části práce určit hlavní a dílčí cíle výzkumu.
Příprava úkonů pro provedení Nového testu.
Porovnání skupiny dětí s taneční průpravou a bez taneční průpravy za pomoci Nového testu.
V závěru shrnutí a zhodnocení získaných poznatků.
Zásady pro vypracování
Cíl
Hlavním cílem diplomové práce je prostřednictvím Nového testu porovnat úroveň hrubé motoriky mezi skupinou dětí s taneční průpravou a skupinou dětí bez taneční průpravy. Výzkum bude zaměřen na děti ve věku 6-8 let na 1. stupni ZŠ.
Zásady
Při vypracování diplomové práce dodržovat novelu děkana UJEP č.5D/2019.
V rámci teoretické části práce nalézt, nastudovat a shrnout nashromážděné informace související s daným tématem z dostupné literatury a využít vlastní poznatky z praxe.
V rámci praktické části práce určit hlavní a dílčí cíle výzkumu.
Příprava úkonů pro provedení Nového testu.
Porovnání skupiny dětí s taneční průpravou a bez taneční průpravy za pomoci Nového testu.
V závěru shrnutí a zhodnocení získaných poznatků.
Seznam doporučené literatury
Čelikovský, S. & kol. (1990). Antropomotorika. Státní pedagogické nakladatelství.
Hájek, J. (2001). Antropomotorika. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Kouba, V. (1995). Motorika dítěte. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Měkota, K. & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
Šlachtová, M. (2012). Hodnocení hrubé motoriky dětí ve věku 4-6 let. [Disertační práce, Univerzita Palackého v Olomouci]. Theses.cz.https://theses.cz/id/xejtih/ https://theses.cz/id/wgvrq9/lang=en;verze=2017;info=1#panel_bibtex
Zvonař, M., & Duvač, I. (2011). Antropomotorika pro magisterský program tělesná výchova a sport. Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Čelikovský, S. & kol. (1990). Antropomotorika. Státní pedagogické nakladatelství.
Hájek, J. (2001). Antropomotorika. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Kouba, V. (1995). Motorika dítěte. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Měkota, K. & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
Šlachtová, M. (2012). Hodnocení hrubé motoriky dětí ve věku 4-6 let. [Disertační práce, Univerzita Palackého v Olomouci]. Theses.cz.https://theses.cz/id/xejtih/ https://theses.cz/id/wgvrq9/lang=en;verze=2017;info=1#panel_bibtex
Zvonař, M., & Duvač, I. (2011). Antropomotorika pro magisterský program tělesná výchova a sport. Masarykova univerzita.