Cílem této práce je předložit náměty na práci se zhudebněnou poezií do výuky
na střední škole. První část diplomové práce se věnuje vymezení literatury, propojení slova a hudby, metodám do výuky literární výchovy v rámci třífázové koncepce výuky. Druhá část práce obsahuje návrhy výuky s vybranými zhudebněnými texty jako jsou Variace na renesanční téma, Stříhali dohola malého chlapečka či Sbohem
a šáteček. Z poezie pro děti a mládež byly vybrány tři básně od Jiřího Žáčka z knihy Jak počítají koťata. Poslední námět obsahuje zhudebněné texty žáků střední pedagogické školy. V závěru je shrnuta žákovská zpětná vazba na práci s vybranými poetickými texty. Náměty jsou založeny na mezioborovém propojování s využitím různých metod.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to present themes for working with poetry set to music in secondary school teaching. The first part of the thesis deals with the definition of literature, the connection between word and music, and methods for teaching literary education within a three-phase teaching concept. The second part of the thesis contains teaching proposals with selected musical texts such as Variace na renesanční téma, Stříhali dohola malého chlapečka či Sbohem a šáteček. From the poetry for children and young people, three poems were selected by Jiří Žáček from the book Jak počítají koťata. The last topic contains musical lyrics from high school pupils. In conclusion, student feedback on working with selected poetic texts is summarised. The themes are based on interdisciplinary linking using different methods.
Klíčová slova
Zhudebněná poezie, literatura, hudba, metoda, střední škola
Klíčová slova v angličtině
Poetry set to music, literature, music, method, high school
Rozsah průvodní práce
78 s. (94 000 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je předložit náměty na práci se zhudebněnou poezií do výuky
na střední škole. První část diplomové práce se věnuje vymezení literatury, propojení slova a hudby, metodám do výuky literární výchovy v rámci třífázové koncepce výuky. Druhá část práce obsahuje návrhy výuky s vybranými zhudebněnými texty jako jsou Variace na renesanční téma, Stříhali dohola malého chlapečka či Sbohem
a šáteček. Z poezie pro děti a mládež byly vybrány tři básně od Jiřího Žáčka z knihy Jak počítají koťata. Poslední námět obsahuje zhudebněné texty žáků střední pedagogické školy. V závěru je shrnuta žákovská zpětná vazba na práci s vybranými poetickými texty. Náměty jsou založeny na mezioborovém propojování s využitím různých metod.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to present themes for working with poetry set to music in secondary school teaching. The first part of the thesis deals with the definition of literature, the connection between word and music, and methods for teaching literary education within a three-phase teaching concept. The second part of the thesis contains teaching proposals with selected musical texts such as Variace na renesanční téma, Stříhali dohola malého chlapečka či Sbohem a šáteček. From the poetry for children and young people, three poems were selected by Jiří Žáček from the book Jak počítají koťata. The last topic contains musical lyrics from high school pupils. In conclusion, student feedback on working with selected poetic texts is summarised. The themes are based on interdisciplinary linking using different methods.
Klíčová slova
Zhudebněná poezie, literatura, hudba, metoda, střední škola
Klíčová slova v angličtině
Poetry set to music, literature, music, method, high school
Zásady pro vypracování
1. Vytvořit soubor zhudebněných básnických textů, které lze využít v literární výchově na střední pedagogické škole.
2. Shromáždit odbornou literaturu zabývající se tématem zhudebněné poezie.
3. Navrhnout využití vybraných textů v hodinách literární výchovy.
4. Realizovat aktivity ve výuce a zhodnotit jejich přínos pro literární výchovu.
Zásady pro vypracování
1. Vytvořit soubor zhudebněných básnických textů, které lze využít v literární výchově na střední pedagogické škole.
2. Shromáždit odbornou literaturu zabývající se tématem zhudebněné poezie.
3. Navrhnout využití vybraných textů v hodinách literární výchovy.
4. Realizovat aktivity ve výuce a zhodnotit jejich přínos pro literární výchovu.
Seznam doporučené literatury
MERTA, Vladimír. Zpívaná poezie: úvaha vzniklá za pochodu v letech 1982-84. Praha: Panton, 1990. Impuls (Panton). ISBN 80-7039-032-8.
SPOUSTA, Vladimír. Hudebně-literární slovník: hudební díla inspirovaná slovesným uměním. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-5641-1.
KOŽMÍN, Zdeněk. Umění básně: Skácel, Mikulášek, Kundera. Brno: K 22a, 1990. ISBN 80-900115-5-1.
CULLER, Jonathan D. Teorie lyriky. Přeložil Martin POKORNÝ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020. Studia poetica (Univerzita Karlova). ISBN 978-80-246-4456-1.
BURT, Stephen. What Is This Thing Called Lyric? Modern Philology [online]. 2016, 2016-02-01, 113(3), 422-440. ISSN 0026-8232. DOI:10.1086/684097.
BRADLEY, Adam. Book of Rhymes: The Poetics of Hip Hop. Basic Civitas Books, 2017. ISBN 0465094406.
Seznam doporučené literatury
MERTA, Vladimír. Zpívaná poezie: úvaha vzniklá za pochodu v letech 1982-84. Praha: Panton, 1990. Impuls (Panton). ISBN 80-7039-032-8.
SPOUSTA, Vladimír. Hudebně-literární slovník: hudební díla inspirovaná slovesným uměním. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-5641-1.
KOŽMÍN, Zdeněk. Umění básně: Skácel, Mikulášek, Kundera. Brno: K 22a, 1990. ISBN 80-900115-5-1.
CULLER, Jonathan D. Teorie lyriky. Přeložil Martin POKORNÝ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020. Studia poetica (Univerzita Karlova). ISBN 978-80-246-4456-1.
BURT, Stephen. What Is This Thing Called Lyric? Modern Philology [online]. 2016, 2016-02-01, 113(3), 422-440. ISSN 0026-8232. DOI:10.1086/684097.
BRADLEY, Adam. Book of Rhymes: The Poetics of Hip Hop. Basic Civitas Books, 2017. ISBN 0465094406.