Diplomová práce se zabývá analýzou problémového chování žáků v náhradní rodinné péči na základní škole a návrhy jejich řešení s cílem vytvořit návrhy vhodných řešení a postupy pro pedagogické pracovníky ke včasné identifikaci problémového chování u těchto dětí. K získání výzkumných dat byla jako hlavní zvolena metoda kvalitativního výzkumu prostřednictvím případové studie. Práce se věnuje pojmům rodina, attachment, specifika náhradní rodinné péči, podpora dětí vyrůstajících v náhradní rodinné péči, identifikace i předcházení problémového chování s ohledem na prevenci a neprospěch z nevhodného chování. V práci jsou dále zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména jak tato specifika identifikovat, jak podpořit vhodné chování, jak nalézt vhodné řešení i prevenci před školním neúspěchem či kázeňskými problémy žáka. Na závěr je navrženo vhodné řešení a vytvoření postupu pro pedagogické pracovníky k včasné identifikaci problémového chování u dětí v náhradní rodinné péči.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the analysis of the problematic behavior of pupils in substitute family care at elementary school and suggestions for their solutions with the aim of creating proposals for suitable solutions and creating a procedure for educational staff to early identify problem behavior in these children. A qualitative research method through a case study was set up as the general method to obtain the research data. The thesis focuses on the concepts of family, attachment, the specifics of substitute family care, the support of children growing up in substitute family care, the identification and prevention of problem behavior with regard to the prevention and disadvantage of inappropriate behavior. The thesis also deals with topics related to the chosen issue, especially how to identify these specifics, how to support appropriate behavior, how to find suitable solutions and prevention of school failure or disciplinary problems of the pupil. Finally, an appropriate solution is suggested and a procedure for educational staff is created to identify early problem behavior in children in substitute family care.
Attachment, foster care, developmental trauma, problem behavior, aggression, forgetting
Rozsah průvodní práce
90 s. (165 794 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou problémového chování žáků v náhradní rodinné péči na základní škole a návrhy jejich řešení s cílem vytvořit návrhy vhodných řešení a postupy pro pedagogické pracovníky ke včasné identifikaci problémového chování u těchto dětí. K získání výzkumných dat byla jako hlavní zvolena metoda kvalitativního výzkumu prostřednictvím případové studie. Práce se věnuje pojmům rodina, attachment, specifika náhradní rodinné péči, podpora dětí vyrůstajících v náhradní rodinné péči, identifikace i předcházení problémového chování s ohledem na prevenci a neprospěch z nevhodného chování. V práci jsou dále zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména jak tato specifika identifikovat, jak podpořit vhodné chování, jak nalézt vhodné řešení i prevenci před školním neúspěchem či kázeňskými problémy žáka. Na závěr je navrženo vhodné řešení a vytvoření postupu pro pedagogické pracovníky k včasné identifikaci problémového chování u dětí v náhradní rodinné péči.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the analysis of the problematic behavior of pupils in substitute family care at elementary school and suggestions for their solutions with the aim of creating proposals for suitable solutions and creating a procedure for educational staff to early identify problem behavior in these children. A qualitative research method through a case study was set up as the general method to obtain the research data. The thesis focuses on the concepts of family, attachment, the specifics of substitute family care, the support of children growing up in substitute family care, the identification and prevention of problem behavior with regard to the prevention and disadvantage of inappropriate behavior. The thesis also deals with topics related to the chosen issue, especially how to identify these specifics, how to support appropriate behavior, how to find suitable solutions and prevention of school failure or disciplinary problems of the pupil. Finally, an appropriate solution is suggested and a procedure for educational staff is created to identify early problem behavior in children in substitute family care.
Attachment, foster care, developmental trauma, problem behavior, aggression, forgetting
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude identifikovat specifika projevů problémového chování žáků v náhradní rodinné péči (dále jen NRP) na základní škole. V teoretické části se autorka bude věnovat pojmům attachmentu, specifikům NRP, podporou dětí, předcházení problémového chování s ohledem na prevenci a neprospěch z nevhodného chování. Praktickou část bude tvořit kvalitativní výzkumu, formou případové studie (case study). Zde bude analyzováno, porovnáváno jakým způsobem se problémové chování projevuje s ohledem na vývoj žáků v NPR. V práci budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména jak tato specifika identifikovat, jak podpořit vhodné chování, jak nalézt vhodné řešení i prevenci před školním neúspěchem či kázeňskými problémy žáka. Součástí práce budou návrhy vhodných řešení a vytvoření postupu pro pedagogické pracovníky k včasné identifikaci problémového chování u dětí v NRP.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude identifikovat specifika projevů problémového chování žáků v náhradní rodinné péči (dále jen NRP) na základní škole. V teoretické části se autorka bude věnovat pojmům attachmentu, specifikům NRP, podporou dětí, předcházení problémového chování s ohledem na prevenci a neprospěch z nevhodného chování. Praktickou část bude tvořit kvalitativní výzkumu, formou případové studie (case study). Zde bude analyzováno, porovnáváno jakým způsobem se problémové chování projevuje s ohledem na vývoj žáků v NPR. V práci budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména jak tato specifika identifikovat, jak podpořit vhodné chování, jak nalézt vhodné řešení i prevenci před školním neúspěchem či kázeňskými problémy žáka. Součástí práce budou návrhy vhodných řešení a vytvoření postupu pro pedagogické pracovníky k včasné identifikaci problémového chování u dětí v NRP.
Seznam doporučené literatury
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. 232 s. ISBN 978-80-247-5046-0
Goldingová, K., S. Terapeutické rodičovství: Metodika pro výuku skupin pěstounů a adoptivních rodičů. Praha: 65. pole, 2022. 332 s. ISBN 978-80-88268-60-4
Jedlička. R., Koťa, J., Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele. 1. vydání. Praha: Grada, 2018. 528 s. ISBN 978-80-271-0586-1
Jochmannová, L. Trauma u dětí. 1. vydání. Praha: Grada, 2021. 218 s. ISBN 978-80-271-2842-6
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vydání. Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0
Langmeier, J., Matějíček, Z. Psychická deprivace v dětství. 4. doplněné vydání. Praha: Karolinum, 2014. 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5
Slomek, Z. Etopedie. 1. vydání. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2010. 96 s. ISBN 978-80-86723-84-6
Thorová, K. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. 567 s. ISBN 978-80-262-0714-6
Seznam doporučené literatury
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. 232 s. ISBN 978-80-247-5046-0
Goldingová, K., S. Terapeutické rodičovství: Metodika pro výuku skupin pěstounů a adoptivních rodičů. Praha: 65. pole, 2022. 332 s. ISBN 978-80-88268-60-4
Jedlička. R., Koťa, J., Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele. 1. vydání. Praha: Grada, 2018. 528 s. ISBN 978-80-271-0586-1
Jochmannová, L. Trauma u dětí. 1. vydání. Praha: Grada, 2021. 218 s. ISBN 978-80-271-2842-6
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vydání. Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0
Langmeier, J., Matějíček, Z. Psychická deprivace v dětství. 4. doplněné vydání. Praha: Karolinum, 2014. 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5
Slomek, Z. Etopedie. 1. vydání. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2010. 96 s. ISBN 978-80-86723-84-6
Thorová, K. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. 567 s. ISBN 978-80-262-0714-6