Předložená diplomová práce je zaměřena na jógu pro děti na 1. stupni základní školy. Cílem diplomové práce je na základě obsahové analýzy dostupných zdrojů vytvořit metodický materiál pro učitele 1. stupně ZŠ zaměřený na jógu. Zmíněný materiál bude k dispozici na veřejných webových stránkách platformy Webnode. V teoretické části jsou vymezeny obecné informace o józe a její historii. Dále se zabývá specifiky dětské jógy a vhodnou motivací pomocí jógových karet a příběhů. Součástí této práce je také charakteristika dechových cvičení a oční jógy. V praktické části je vytvořen metodický materiál pro všechny, kteří chtějí jógu poznat a vyzkoušet. Jedná se o čtyřtýdenní plán ve dvou úrovních, a to pro začátečníky a pro pokročilé. Lekce jsou sestaveny do videí, které jsou nahrány na webové stránky pomocí platformy Vimeo a YouTube. Pro sběr materiálu bylo použito zařízení iPhone 12 Pro od společnosti Apple. Každá lekce je tvořena úvodní průpravnou částí, dechovými cvičeními, aktivní částí se sestavou či jógovou pohádkou a relaxací. Metodický materiál obsahuje sborník základních pozic s popisem a účinkem cviku, návod, jak lekci připravit a také zmiňuje chyby, kterým se tak snaží předcházet. S tímto návodem si tak učitelé mohou nastudovat dané materiály, zhlédnout lekce a použít je jako inspiraci při praktické výuce tělesné výchovy, tělovýchovných chvilek, nebo daná videa využít přímo s žáky. Webové stránky mohou být využitelné v praxi, při cvičení rodičů s dětmi mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on yoga for elementary school age children. The objective of the thesis is to create a methodological material for primary school teachers, which is focused on yoga. Based on a content analysis of available resources. These materials will be available on the public website of the Webnode platform. The theoretical section provides general information about yoga and its historical background. It also deals with the specifics of children's yoga and offers motivational materials such as yoga cards and stories. This thesis also includes the characteristics of breathing exercises and eye yoga. In the practical section, methodological materials are created for anyone interested in learning and trying yoga. This includes a four-week plan with two levels: one for beginners and one for advanced students. The lessons will be compiled into videos and uploaded to the website using the Vimeo and YouTube platforms. Apple's iPhone 12 Pro was used to record the videos. Each lesson consists of an introduction, preparatory exercises, breathing exercises, an active part or a yoga story, and a relaxation part. The methodological material includes a collection of basic yoga poses with descriptions and explanations of their effects. There are also instructions on how to prepare for the class and guidance on common mistakes to avoid. This guide enables teachers to study the materials, watch the lessons and use them as inspiration for practical physical education lessons. The videos are also suitable for direct use with children. Websites can be used by parents who want to do yoga with elementary school age children.
Klíčová slova
Jóga, dechová cvičení, oční jóga, lekce, tělesná výchova, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Yoga, breathing exercises, eye yoga, lessons, physical education, elementary school age children
Rozsah průvodní práce
89 (129 488 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce je zaměřena na jógu pro děti na 1. stupni základní školy. Cílem diplomové práce je na základě obsahové analýzy dostupných zdrojů vytvořit metodický materiál pro učitele 1. stupně ZŠ zaměřený na jógu. Zmíněný materiál bude k dispozici na veřejných webových stránkách platformy Webnode. V teoretické části jsou vymezeny obecné informace o józe a její historii. Dále se zabývá specifiky dětské jógy a vhodnou motivací pomocí jógových karet a příběhů. Součástí této práce je také charakteristika dechových cvičení a oční jógy. V praktické části je vytvořen metodický materiál pro všechny, kteří chtějí jógu poznat a vyzkoušet. Jedná se o čtyřtýdenní plán ve dvou úrovních, a to pro začátečníky a pro pokročilé. Lekce jsou sestaveny do videí, které jsou nahrány na webové stránky pomocí platformy Vimeo a YouTube. Pro sběr materiálu bylo použito zařízení iPhone 12 Pro od společnosti Apple. Každá lekce je tvořena úvodní průpravnou částí, dechovými cvičeními, aktivní částí se sestavou či jógovou pohádkou a relaxací. Metodický materiál obsahuje sborník základních pozic s popisem a účinkem cviku, návod, jak lekci připravit a také zmiňuje chyby, kterým se tak snaží předcházet. S tímto návodem si tak učitelé mohou nastudovat dané materiály, zhlédnout lekce a použít je jako inspiraci při praktické výuce tělesné výchovy, tělovýchovných chvilek, nebo daná videa využít přímo s žáky. Webové stránky mohou být využitelné v praxi, při cvičení rodičů s dětmi mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on yoga for elementary school age children. The objective of the thesis is to create a methodological material for primary school teachers, which is focused on yoga. Based on a content analysis of available resources. These materials will be available on the public website of the Webnode platform. The theoretical section provides general information about yoga and its historical background. It also deals with the specifics of children's yoga and offers motivational materials such as yoga cards and stories. This thesis also includes the characteristics of breathing exercises and eye yoga. In the practical section, methodological materials are created for anyone interested in learning and trying yoga. This includes a four-week plan with two levels: one for beginners and one for advanced students. The lessons will be compiled into videos and uploaded to the website using the Vimeo and YouTube platforms. Apple's iPhone 12 Pro was used to record the videos. Each lesson consists of an introduction, preparatory exercises, breathing exercises, an active part or a yoga story, and a relaxation part. The methodological material includes a collection of basic yoga poses with descriptions and explanations of their effects. There are also instructions on how to prepare for the class and guidance on common mistakes to avoid. This guide enables teachers to study the materials, watch the lessons and use them as inspiration for practical physical education lessons. The videos are also suitable for direct use with children. Websites can be used by parents who want to do yoga with elementary school age children.
Klíčová slova
Jóga, dechová cvičení, oční jóga, lekce, tělesná výchova, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Yoga, breathing exercises, eye yoga, lessons, physical education, elementary school age children
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování práce:
1) Kvalifikační práce bude zpracována v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními příslušného pracoviště.
2) Realizace práce v souladu se zásadami na ochranu osobních údajů a dodržováním autorského zákona.
3) Zpracování kvalifikační práce proběhne v souladu s dodržením předložených norem, metod, technik, postupů.
4) Při tvorbě kvalifikační práce vycházet z odborných českých i zahraničních zdrojů a z ověřených pramenů.
5) S vedoucím práce spolupracovat podle dohodnutých způsobů a dodržovat stanovený harmonogram.
Cílem práce je na základě obsahové analýzy dostupných zdrojů vytvořit metodický materiál pro učitele 1. stupně ZŠ zaměřený na jógu.
Pro přípravu metodického materiálu bude využita sportovní kamera Go Pro 3 a mobilní telefon Apple iPhone 12Pro. Natáčení se zúčastní pouze figurant, jehož rodiče podepíší informovaný souhlas s natáčením a fotografováním. Natočený materiál bude dále zpracován v příslušném editoru a dále využit. V průběhu tvorby kvalifikační práce budou vytvořeny webové stránky, které budou nápomocny pedagogům, rodičům i dětem.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování práce:
1) Kvalifikační práce bude zpracována v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními příslušného pracoviště.
2) Realizace práce v souladu se zásadami na ochranu osobních údajů a dodržováním autorského zákona.
3) Zpracování kvalifikační práce proběhne v souladu s dodržením předložených norem, metod, technik, postupů.
4) Při tvorbě kvalifikační práce vycházet z odborných českých i zahraničních zdrojů a z ověřených pramenů.
5) S vedoucím práce spolupracovat podle dohodnutých způsobů a dodržovat stanovený harmonogram.
Cílem práce je na základě obsahové analýzy dostupných zdrojů vytvořit metodický materiál pro učitele 1. stupně ZŠ zaměřený na jógu.
Pro přípravu metodického materiálu bude využita sportovní kamera Go Pro 3 a mobilní telefon Apple iPhone 12Pro. Natáčení se zúčastní pouze figurant, jehož rodiče podepíší informovaný souhlas s natáčením a fotografováním. Natočený materiál bude dále zpracován v příslušném editoru a dále využit. V průběhu tvorby kvalifikační práce budou vytvořeny webové stránky, které budou nápomocny pedagogům, rodičům i dětem.
Seznam doporučené literatury
Bannenberg, T. (2011). Jóga pro děti. Brno: Computer Press.
Brown, Ch. (2017). Moderní jóga od A do Z: kompletní průvodce současnou jógou. Praha: Metafora.
Cunningham, R. (2017). Jóga pro sportovce. Praha: Grada.
Dvořáková, A. (2016). Hravá jóga pro děti. Praha: Grada.
Gulden, E., Pohl, G., & Scheer, B. (2020). Jóga pro děti: 30 obrázkových karet : cviky a říkanky pro malé jogíny. Libčice nad Vltavou: Pasparta.
Machová, J., & Kubátová, D. (2015). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
Mandžuková, J. (2019). Zdravé dýchání. Praha: Vyšehrad..
Pajalunga, L. V. (2018). Hravá jóga. Praha: Euromedia.
Pénichot, A. (2019). Oční jóga: snižte oční únavu a zlepšete svůj zrak!. Brno: Cpress.
Rojová, V. (2016). Jóga, hry a pohádky. Praha: Portál.
Willey, K. (2019). Dýchej jako medvídek: 30 cvičení, které dětem pomohou cítit se uvolněně a soustředěně, nezávisle na místě nebo čase. Praha: Fragment.
Seznam doporučené literatury
Bannenberg, T. (2011). Jóga pro děti. Brno: Computer Press.
Brown, Ch. (2017). Moderní jóga od A do Z: kompletní průvodce současnou jógou. Praha: Metafora.
Cunningham, R. (2017). Jóga pro sportovce. Praha: Grada.
Dvořáková, A. (2016). Hravá jóga pro děti. Praha: Grada.
Gulden, E., Pohl, G., & Scheer, B. (2020). Jóga pro děti: 30 obrázkových karet : cviky a říkanky pro malé jogíny. Libčice nad Vltavou: Pasparta.
Machová, J., & Kubátová, D. (2015). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
Mandžuková, J. (2019). Zdravé dýchání. Praha: Vyšehrad..
Pajalunga, L. V. (2018). Hravá jóga. Praha: Euromedia.
Pénichot, A. (2019). Oční jóga: snižte oční únavu a zlepšete svůj zrak!. Brno: Cpress.
Rojová, V. (2016). Jóga, hry a pohádky. Praha: Portál.
Willey, K. (2019). Dýchej jako medvídek: 30 cvičení, které dětem pomohou cítit se uvolněně a soustředěně, nezávisle na místě nebo čase. Praha: Fragment.