Státy Evropské unie si do roku 2030 stanovily jednotný cíl vycházející z Bílé knihy z roku 2011, jenž spočívá v převedení 30 % silniční přepravy nákladu nad 300 km na alternativní druh nákladní dopravy, tedy na železniční či lodní přepravu. Výzkumníci i odborníci z praxe hledají cesty, jak efektivně zajistit dosažení tohoto cíle. Literatura využívá jak kvalitativní, tak kvantitativní metody pro řešení otázek spojených s přesunem silniční nákladní přepravy na železnice. Řada autorů se zaměřuje na analýzu faktorů, které brání ve zvyšování podílu železniční přepravy zboží. Cílem práce je identifikovat možné bariéry spojené s převedením silniční přepravy nákladu na přepravu nákladu po železnici na území České republiky a zjistit názory klíčových zainteresovaných stran na závažnost bariér a na možnosti, jak je odstranit. K dosažení cíle práce bude využita metoda Delphi, jejíž součástí budou opakované rozhovory s 6 odborníky na tuto problematiku. Aplikace Delphi metody nabídne nový pohled na potenciál železniční dopravy a na možné překážky vycházející z převedení nákladu ze silnic na železnice. Výsledkem práce bude návrh scénářů vedoucích ke splnění plánovaného záměru Evropské unie na území České republiky.
Anotace v angličtině
The EU countries have set a target for 2030, based on the White Paper 2011, to shift 30 % of road freight transport over 300 km to alternative modes of freight transport, i.e. rail or ship transport. Researchers and practitioners alike are looking for ways to effectively ensure that this target is achieved. The literature uses both qualitative and quantitative methods to deal with issues related to the shift of road freight to rail. A number of authors focus on analysing the factors that hinder the increase in the share of rail freight transport. The aim of this thesis is to identify possible barriers associated with the transfer of road freight transport to rail freight transport in the Czech Republic and to find out the views of key stakeholders on the seriousness of the barriers and on the possibilities to remove them. The application of the Delphi method will offer a new perspective on the potential of rail transport and the possible barriers based on the transfer of freight from road to rail. The result of the thesis will be a proposal of scenarios leading to the implementation of the European Union's planned target on the Czech territory.
Klíčová slova
Nákladní doprava, Železniční doprava, Bílá kniha, Delphi metoda
Klíčová slova v angličtině
Freight transport, Rail transport, White Book, Delphi method
Rozsah průvodní práce
91 s. (150 818 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Státy Evropské unie si do roku 2030 stanovily jednotný cíl vycházející z Bílé knihy z roku 2011, jenž spočívá v převedení 30 % silniční přepravy nákladu nad 300 km na alternativní druh nákladní dopravy, tedy na železniční či lodní přepravu. Výzkumníci i odborníci z praxe hledají cesty, jak efektivně zajistit dosažení tohoto cíle. Literatura využívá jak kvalitativní, tak kvantitativní metody pro řešení otázek spojených s přesunem silniční nákladní přepravy na železnice. Řada autorů se zaměřuje na analýzu faktorů, které brání ve zvyšování podílu železniční přepravy zboží. Cílem práce je identifikovat možné bariéry spojené s převedením silniční přepravy nákladu na přepravu nákladu po železnici na území České republiky a zjistit názory klíčových zainteresovaných stran na závažnost bariér a na možnosti, jak je odstranit. K dosažení cíle práce bude využita metoda Delphi, jejíž součástí budou opakované rozhovory s 6 odborníky na tuto problematiku. Aplikace Delphi metody nabídne nový pohled na potenciál železniční dopravy a na možné překážky vycházející z převedení nákladu ze silnic na železnice. Výsledkem práce bude návrh scénářů vedoucích ke splnění plánovaného záměru Evropské unie na území České republiky.
Anotace v angličtině
The EU countries have set a target for 2030, based on the White Paper 2011, to shift 30 % of road freight transport over 300 km to alternative modes of freight transport, i.e. rail or ship transport. Researchers and practitioners alike are looking for ways to effectively ensure that this target is achieved. The literature uses both qualitative and quantitative methods to deal with issues related to the shift of road freight to rail. A number of authors focus on analysing the factors that hinder the increase in the share of rail freight transport. The aim of this thesis is to identify possible barriers associated with the transfer of road freight transport to rail freight transport in the Czech Republic and to find out the views of key stakeholders on the seriousness of the barriers and on the possibilities to remove them. The application of the Delphi method will offer a new perspective on the potential of rail transport and the possible barriers based on the transfer of freight from road to rail. The result of the thesis will be a proposal of scenarios leading to the implementation of the European Union's planned target on the Czech territory.
Klíčová slova
Nákladní doprava, Železniční doprava, Bílá kniha, Delphi metoda
Klíčová slova v angličtině
Freight transport, Rail transport, White Book, Delphi method
Zásady pro vypracování
Státy Evropské unie si do roku 2030 stanovily jednotný cíl vycházející z Bílé knihy z roku 2011, jenž spočívá v převedení 30 % silniční přepravy nákladu nad 300 km na alternativní druh nákladní dopravy, tedy na železniční či lodní přepravu. Výzkumníci i odborníci z praxe hledají cesty, jak efektivně zajistit dosažení tohoto cíle. Literatura využívá jak kvalitativní, tak kvantitativní metody pro řešení otázek spojených s přesunem silniční nákladní přepravy na železnice. Řada autorů se zaměřuje na analýzu faktorů, které brání ve zvyšování podílu železniční přepravy zboží. Cílem práce je identifikovat možné bariéry spojené s převedením silniční přepravy nákladu na přepravu nákladu po železnici na území České republiky a zjistit názory klíčových zainteresovaných stran na závažnost bariér a na možnosti, jak je odstranit. K dosažení cíle práce bude využita metoda Delphi, jejíž součástí budou opakované rozhovory s 6 odborníky na tuto problematiku. Aplikace Delphi metody nabídne nový pohled na potenciál železniční dopravy a na možné překážky vycházející z převedení nákladu ze silnic na železnice. Výsledkem práce bude návrh scénářů vedoucích ke splnění plánovaného záměru Evropské unie na území České republiky.
Zásady pro vypracování
Státy Evropské unie si do roku 2030 stanovily jednotný cíl vycházející z Bílé knihy z roku 2011, jenž spočívá v převedení 30 % silniční přepravy nákladu nad 300 km na alternativní druh nákladní dopravy, tedy na železniční či lodní přepravu. Výzkumníci i odborníci z praxe hledají cesty, jak efektivně zajistit dosažení tohoto cíle. Literatura využívá jak kvalitativní, tak kvantitativní metody pro řešení otázek spojených s přesunem silniční nákladní přepravy na železnice. Řada autorů se zaměřuje na analýzu faktorů, které brání ve zvyšování podílu železniční přepravy zboží. Cílem práce je identifikovat možné bariéry spojené s převedením silniční přepravy nákladu na přepravu nákladu po železnici na území České republiky a zjistit názory klíčových zainteresovaných stran na závažnost bariér a na možnosti, jak je odstranit. K dosažení cíle práce bude využita metoda Delphi, jejíž součástí budou opakované rozhovory s 6 odborníky na tuto problematiku. Aplikace Delphi metody nabídne nový pohled na potenciál železniční dopravy a na možné překážky vycházející z převedení nákladu ze silnic na železnice. Výsledkem práce bude návrh scénářů vedoucích ke splnění plánovaného záměru Evropské unie na území České republiky.
Seznam doporučené literatury
Gleave, S. D., Dionori, F., Casullo, L., Ellis, S., Ranghetti, D., Bablinski, K., Soutra, C., & Vollath, C. (2015). Freight on road: why EU shippers prefer truck to train. European Parliamentary Research Service, 1–69. doi: 20.500.12592/d8bh02
Hsu, C., & Sandford, B. A. (2007). The Delphi Technique: Making Sense Of Consensus. Practical Assessment, Research, and Evaluation,12(10), 1-8. doi:10.7275/pdz9-th90
Islam, D. M., Ricci, S., & Nelldal, B. (2016). How to make modal shift from road to rail possible in the European transport market, as aspired to in the EU Transport White Paper 2011. European Transport Research Review, 8(3), 1-14. doi:10.1007/s12544-016-0204-x
Pfoser, S. (2022). Developing user-centered measures to increase the share of multimodal freight transport. Research in Transportation Business & Management, 43, 1-10. doi:10.1016/j.rtbm.2021.100729
Pittman, R., Jandová, M., Król, M., Nekrasenko, L., & Paleta, T. (2020). The effectiveness of EC policies to move freight from road to rail: Evidence from CEE grain markets. Research in Transportation Business & Management, 37, 1-15. doi:10.1016/j.rtbm.2020.100482
Seznam doporučené literatury
Gleave, S. D., Dionori, F., Casullo, L., Ellis, S., Ranghetti, D., Bablinski, K., Soutra, C., & Vollath, C. (2015). Freight on road: why EU shippers prefer truck to train. European Parliamentary Research Service, 1–69. doi: 20.500.12592/d8bh02
Hsu, C., & Sandford, B. A. (2007). The Delphi Technique: Making Sense Of Consensus. Practical Assessment, Research, and Evaluation,12(10), 1-8. doi:10.7275/pdz9-th90
Islam, D. M., Ricci, S., & Nelldal, B. (2016). How to make modal shift from road to rail possible in the European transport market, as aspired to in the EU Transport White Paper 2011. European Transport Research Review, 8(3), 1-14. doi:10.1007/s12544-016-0204-x
Pfoser, S. (2022). Developing user-centered measures to increase the share of multimodal freight transport. Research in Transportation Business & Management, 43, 1-10. doi:10.1016/j.rtbm.2021.100729
Pittman, R., Jandová, M., Król, M., Nekrasenko, L., & Paleta, T. (2020). The effectiveness of EC policies to move freight from road to rail: Evidence from CEE grain markets. Research in Transportation Business & Management, 37, 1-15. doi:10.1016/j.rtbm.2020.100482