Cílem této diplomové práce je zjistit, zda a v jakém rozsahu studenti FSE vnímají současné problémy omezených zdrojů. Dále identifikovat míru environmentálně šetrného chování a uskromnění a v poslední řadě zjistit, zda jsou rozdíly v environmentálním šetření a finančním uskromňování mezi studenty prezenční, či kombinované formy studia, bakalářského nebo magisterského (navazujícího) programu a nebo oboru studia. V současné době, kdy populace Země narůstá a s tím i využívání přírodních zdrojů, se čím dál více dostává do povědomí problematika s tím spojená. Je možné se ve škole naučit environmentálnímu chování, ale výsledné šetření a samotné činy pro uchování životního prostředí do budoucnosti zůstává na aktech samotných jedinců. Z rešerše vyplynulo, že je zapotřebí, aby si lidé začali uvědomovat své činy vůči životnímu prostředí již v mladém věku, a proto byli vybráni ke zkoumání vysokoškolští studenti. Data budou sesbírána za pomoci dotazníkového šetření. Následně budou data vyhodnocena za pomoci statistických testů jako regrese Forward Stepwise, Wilcoxonův a Kruskal-Wallisův test. Díky výsledkům práce se přinese pohled o smýšlení vysokoškolských studentů na FSE ohledně environmentálně šetrného chování. Následně informace od studentů by mohly zapříčinit vznik zcela nového předmětu zaměřeného na všeobecné povědomí o environmentálně šetrném chování, což následně bude prospěšné pro Fakultu sociálně ekonomickou, Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně i životní prostředí celkově.
Anotace v angličtině
This master's thesis aims to find out whether and to what extent Faculty of Social and Economic Studies (FSE) students perceive the current problems of limited resources. Furthermore, the thesis aims to identify the level of environmentally friendly behavior and economizing, and, finally, to find out if there are differences in environmental saving and financial economizing among students of full-time or part-time study, bachelor's or master's (follow-up) program, or field of study. At a time when the world's population is growing and with it the use of natural resources, the associated problems are becoming increasingly well-known. Environmental behavior can be learned in school, but the ultimate saving and the acts themselves for the preservation of the environment in the future remain the responsibility of the individuals. The research has shown that it is necessary for people to become aware of their actions towards the environment at a young age, which is why university students were selected for the study. The data will be collected using a questionnaire survey. Subsequently, the data will be evaluated using statistical tests such as Forward Stepwise regression, Wilcoxon test, and Kruskal-Wallis test. The results of the study will provide insight into the attitudes of FSE university students regarding environmentally friendly behavior. Subsequently, the information from the students could lead to the creation of a completely new subject focused on general awareness of environmentally friendly behavior, which would subsequently benefit the Faculty of Social and Economic Studies, Jan Evangelista Purkyně University, and the environment as a whole.
Klíčová slova
vnímání, environmentální šetření, omezování, životní prostředí
Cílem této diplomové práce je zjistit, zda a v jakém rozsahu studenti FSE vnímají současné problémy omezených zdrojů. Dále identifikovat míru environmentálně šetrného chování a uskromnění a v poslední řadě zjistit, zda jsou rozdíly v environmentálním šetření a finančním uskromňování mezi studenty prezenční, či kombinované formy studia, bakalářského nebo magisterského (navazujícího) programu a nebo oboru studia. V současné době, kdy populace Země narůstá a s tím i využívání přírodních zdrojů, se čím dál více dostává do povědomí problematika s tím spojená. Je možné se ve škole naučit environmentálnímu chování, ale výsledné šetření a samotné činy pro uchování životního prostředí do budoucnosti zůstává na aktech samotných jedinců. Z rešerše vyplynulo, že je zapotřebí, aby si lidé začali uvědomovat své činy vůči životnímu prostředí již v mladém věku, a proto byli vybráni ke zkoumání vysokoškolští studenti. Data budou sesbírána za pomoci dotazníkového šetření. Následně budou data vyhodnocena za pomoci statistických testů jako regrese Forward Stepwise, Wilcoxonův a Kruskal-Wallisův test. Díky výsledkům práce se přinese pohled o smýšlení vysokoškolských studentů na FSE ohledně environmentálně šetrného chování. Následně informace od studentů by mohly zapříčinit vznik zcela nového předmětu zaměřeného na všeobecné povědomí o environmentálně šetrném chování, což následně bude prospěšné pro Fakultu sociálně ekonomickou, Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně i životní prostředí celkově.
Anotace v angličtině
This master's thesis aims to find out whether and to what extent Faculty of Social and Economic Studies (FSE) students perceive the current problems of limited resources. Furthermore, the thesis aims to identify the level of environmentally friendly behavior and economizing, and, finally, to find out if there are differences in environmental saving and financial economizing among students of full-time or part-time study, bachelor's or master's (follow-up) program, or field of study. At a time when the world's population is growing and with it the use of natural resources, the associated problems are becoming increasingly well-known. Environmental behavior can be learned in school, but the ultimate saving and the acts themselves for the preservation of the environment in the future remain the responsibility of the individuals. The research has shown that it is necessary for people to become aware of their actions towards the environment at a young age, which is why university students were selected for the study. The data will be collected using a questionnaire survey. Subsequently, the data will be evaluated using statistical tests such as Forward Stepwise regression, Wilcoxon test, and Kruskal-Wallis test. The results of the study will provide insight into the attitudes of FSE university students regarding environmentally friendly behavior. Subsequently, the information from the students could lead to the creation of a completely new subject focused on general awareness of environmentally friendly behavior, which would subsequently benefit the Faculty of Social and Economic Studies, Jan Evangelista Purkyně University, and the environment as a whole.
Klíčová slova
vnímání, environmentální šetření, omezování, životní prostředí
Cílem této diplomové práce je zjistit, zda a v jakém rozsahu studenti FSE jsou ochotni environmentálně šetřit. Dále Identifikovat míru environmentálního šetření a uskromnění a v poslední řadě zjistit, zda jsou rozdíly v environmentálním šetření v rámci omezování či nahrazování mezi studenty na různých formách a oborech studia. V současné době, kdy populace Země narůstá a s tím i využívání přírodních zdrojů, se čím dál více dostává do povědomí problematika s tím spojená. Je možné se ve škole naučit environmentálnímu chování, ale výsledné šetření a samotné činy pro uchování životního prostředí do budoucnosti zůstává na aktech samotných jedinců. Z rešerše vyplynulo, že je zapotřebí, aby si lidé začali uvědomovat své činy vůči životnímu prostředí již v mladém věku, a proto byli vybráni ke zkoumání vysokoškolští studenti. Data budou sesbírána za pomoci dotazníkového šetření. Následně budou data vyhodnocena za pomoci statistických testů jako Anova anebo korelace, dvouvýběrový t-test a další, či neparametrické podoby testů. Díky výsledkům práce se přinese pohled o smýšlení vysokoškolských studentů na fakultě FSE ohledně environmentálně šetrného chování. Díky informacím od studentů by mohl vzniknout zcela nový předmět zaměřený na všeobecné povědomí o environmentálně šetrném chování, což následně bude prospěšné pro fakultu sociálně ekonomickou, Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně i životní prostředí celkově.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je zjistit, zda a v jakém rozsahu studenti FSE jsou ochotni environmentálně šetřit. Dále Identifikovat míru environmentálního šetření a uskromnění a v poslední řadě zjistit, zda jsou rozdíly v environmentálním šetření v rámci omezování či nahrazování mezi studenty na různých formách a oborech studia. V současné době, kdy populace Země narůstá a s tím i využívání přírodních zdrojů, se čím dál více dostává do povědomí problematika s tím spojená. Je možné se ve škole naučit environmentálnímu chování, ale výsledné šetření a samotné činy pro uchování životního prostředí do budoucnosti zůstává na aktech samotných jedinců. Z rešerše vyplynulo, že je zapotřebí, aby si lidé začali uvědomovat své činy vůči životnímu prostředí již v mladém věku, a proto byli vybráni ke zkoumání vysokoškolští studenti. Data budou sesbírána za pomoci dotazníkového šetření. Následně budou data vyhodnocena za pomoci statistických testů jako Anova anebo korelace, dvouvýběrový t-test a další, či neparametrické podoby testů. Díky výsledkům práce se přinese pohled o smýšlení vysokoškolských studentů na fakultě FSE ohledně environmentálně šetrného chování. Díky informacím od studentů by mohl vzniknout zcela nový předmět zaměřený na všeobecné povědomí o environmentálně šetrném chování, což následně bude prospěšné pro fakultu sociálně ekonomickou, Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně i životní prostředí celkově.
Seznam doporučené literatury
Arshad, H. M., Saleem, K., Shafi, S., Ahmad, T., & Kanwal, S. (2020). Environmental awareness, concern, attitude and behavior of university students: A comparison across academic disciplines. Polish Journal of Environmental Studies, 30(1), 561-570. Dostupné 5.4.2023 z: http://www.pjoes.com/pdf12261757259?filename=Environmental%20Awareness_.pdf
Cirrincione, L., Di Dio, S., Peri, G., Scaccianoce, G., Schillaci, D., & Rizzo, G. (2022). A win-win scheme for improving the environmental sustainability of university commuters’ mobility and getting environmental credits. Energies, 15(2), 396. Dostupné 10.4.2023 z: https://www.mdpi.com/1437576
Dunlap, R. E., Van Liere, K. D., Mertig, A. G., & Jones, R. E. (2000). New trends in measuring environmental attitudes: measuring endorsement of the new ecological paradigm: a revised NEP scale. Journal of social issues, 56(3), 425-442. Dostupné 1.5.2023 z: https://spssi.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/0022-4537.00176?casa_token=GJxeW44EQE8AAAAA%3ALplKg9naPWoAaKoZHA-XxwLhXarMNB3NkIZ7A5RqQC9pPhs9EV4oi5qzWfyLOhdvPQoj2tNin1JbKAHa
Iwasaki, S. (2022). Effects of environmental education on young Children’s water-saving behaviors in japan. Sustainability, 14(6), 3382. Dostupné 1.4.2023 z: https://www.mdpi.com/2071-1050/14/6/3382
Liu, P., Teng, M., & Han, C. (2020). How does environmental knowledge translate into pro-environmental behaviors?: The mediating role of environmental attitudes and behavioral intentions. Science of the total environment, 728, 138126. Dostupné 20.4.2023 z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969720316399?casa_token=6etjvABQargAAAAA:QLqU2p9LzLG1Mav0_wHsd-jmVhTabUW6c9esnlmXIGm6yGj207f_fpBptM-MzrbomDuk4lJFo58
Shafiei, A., & Maleksaeidi, H. (2020). Pro-environmental behavior of university students: Application of protection motivation theory. Global Ecology and Conservation, 22, e00908. Dostupné 1.4.2023 z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2351989419305955
Zeqir, V., Behxhet, M., & Zenel, K. (2019). Pro-ecological views of Kosovar teachers measured by endorsement of the new ecological paradigm statements. Journal of Teacher Education for Sustainability, 21(1), 88-102. Dostupné 17.3.2023 z: https://sciendo.com/pdf/10.2478/jtes-2019-0007
Seznam doporučené literatury
Arshad, H. M., Saleem, K., Shafi, S., Ahmad, T., & Kanwal, S. (2020). Environmental awareness, concern, attitude and behavior of university students: A comparison across academic disciplines. Polish Journal of Environmental Studies, 30(1), 561-570. Dostupné 5.4.2023 z: http://www.pjoes.com/pdf12261757259?filename=Environmental%20Awareness_.pdf
Cirrincione, L., Di Dio, S., Peri, G., Scaccianoce, G., Schillaci, D., & Rizzo, G. (2022). A win-win scheme for improving the environmental sustainability of university commuters’ mobility and getting environmental credits. Energies, 15(2), 396. Dostupné 10.4.2023 z: https://www.mdpi.com/1437576
Dunlap, R. E., Van Liere, K. D., Mertig, A. G., & Jones, R. E. (2000). New trends in measuring environmental attitudes: measuring endorsement of the new ecological paradigm: a revised NEP scale. Journal of social issues, 56(3), 425-442. Dostupné 1.5.2023 z: https://spssi.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/0022-4537.00176?casa_token=GJxeW44EQE8AAAAA%3ALplKg9naPWoAaKoZHA-XxwLhXarMNB3NkIZ7A5RqQC9pPhs9EV4oi5qzWfyLOhdvPQoj2tNin1JbKAHa
Iwasaki, S. (2022). Effects of environmental education on young Children’s water-saving behaviors in japan. Sustainability, 14(6), 3382. Dostupné 1.4.2023 z: https://www.mdpi.com/2071-1050/14/6/3382
Liu, P., Teng, M., & Han, C. (2020). How does environmental knowledge translate into pro-environmental behaviors?: The mediating role of environmental attitudes and behavioral intentions. Science of the total environment, 728, 138126. Dostupné 20.4.2023 z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969720316399?casa_token=6etjvABQargAAAAA:QLqU2p9LzLG1Mav0_wHsd-jmVhTabUW6c9esnlmXIGm6yGj207f_fpBptM-MzrbomDuk4lJFo58
Shafiei, A., & Maleksaeidi, H. (2020). Pro-environmental behavior of university students: Application of protection motivation theory. Global Ecology and Conservation, 22, e00908. Dostupné 1.4.2023 z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2351989419305955
Zeqir, V., Behxhet, M., & Zenel, K. (2019). Pro-ecological views of Kosovar teachers measured by endorsement of the new ecological paradigm statements. Journal of Teacher Education for Sustainability, 21(1), 88-102. Dostupné 17.3.2023 z: https://sciendo.com/pdf/10.2478/jtes-2019-0007