Diplomová práce s názvem Vliv volnočasových aktivit na školní prospěch u žáků ze sociálně znevýhodněných rodin na Šluknovsku se zabývá vlivem těchto aktivit na rozvoj dovedností studentů, kteří pocházejí ze sociálně znevýhodněných rodin. Vznik práce byl motivován využitelností jejích výstupů do praxe a možností pomoci zlepšit dětem organizaci volného času a usnadnění výběru kroužků při poznávání vlastních potřeb. Teoretická část diplomové práce se zaměřuje na literární rešerši základních pojmů, které se prolínají celou prací, včetně praktické části. Jedná se především o pojmy, které úzce souvisejí se školstvím a volnočasovými aktivitami. Dále jsou zde popsána specifika Šluknovského výběžku a organizace, které poskytují nabídku volnočasových aktivit a kroužků. V praktické části bude proveden výzkum, jehož cílem je zkoumat na určitém reprezentativním vzorku danou problematiku u vybraných škol. Využití výsledků práce může přispět ke zlepšení zaměření organizacím, rodičům při výběru aktivit pro jejich děti a také školám v poznávání potřeb svých žáků.
Anotace v angličtině
The thesis entitled the influence of leisure activities on the school performance of students from sociály disadvantaged families in the Šluknov region deals with the influence of these activities on the development of skills of students from sociály disadvantaged families. The thesis was created in order to use the results of the work to help improve children's leisure time organisation and to facilitate the choice of clubs in exploring their own needs.The theoretical part of the thesis focuses on the literary research of basic concepts that are interwoven throughout the work, including the practical part. These are primarily terms that are closely related to education and leisureactivities. Furthermore, the specifics of the Šluknovské outcrop and organizations that provide an offer of leisureactivities and clubs are described here. In the practical part, research will be carried out, the aim of which is to examine the given issue in selected schools on a certain representative sample. Using the results of the work, you can contribute to improving the focus of organizations, parents in choosing activities for their children, and schools in recognizing the needs of their pupils.
Klíčová slova
volnočasové aktivity, znevýhodněné rodiny, školní prospěch, Šluknovsko
Klíčová slova v angličtině
leisureactivities, disadvantaged families, school success, Šluknovsko
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Vliv volnočasových aktivit na školní prospěch u žáků ze sociálně znevýhodněných rodin na Šluknovsku se zabývá vlivem těchto aktivit na rozvoj dovedností studentů, kteří pocházejí ze sociálně znevýhodněných rodin. Vznik práce byl motivován využitelností jejích výstupů do praxe a možností pomoci zlepšit dětem organizaci volného času a usnadnění výběru kroužků při poznávání vlastních potřeb. Teoretická část diplomové práce se zaměřuje na literární rešerši základních pojmů, které se prolínají celou prací, včetně praktické části. Jedná se především o pojmy, které úzce souvisejí se školstvím a volnočasovými aktivitami. Dále jsou zde popsána specifika Šluknovského výběžku a organizace, které poskytují nabídku volnočasových aktivit a kroužků. V praktické části bude proveden výzkum, jehož cílem je zkoumat na určitém reprezentativním vzorku danou problematiku u vybraných škol. Využití výsledků práce může přispět ke zlepšení zaměření organizacím, rodičům při výběru aktivit pro jejich děti a také školám v poznávání potřeb svých žáků.
Anotace v angličtině
The thesis entitled the influence of leisure activities on the school performance of students from sociály disadvantaged families in the Šluknov region deals with the influence of these activities on the development of skills of students from sociály disadvantaged families. The thesis was created in order to use the results of the work to help improve children's leisure time organisation and to facilitate the choice of clubs in exploring their own needs.The theoretical part of the thesis focuses on the literary research of basic concepts that are interwoven throughout the work, including the practical part. These are primarily terms that are closely related to education and leisureactivities. Furthermore, the specifics of the Šluknovské outcrop and organizations that provide an offer of leisureactivities and clubs are described here. In the practical part, research will be carried out, the aim of which is to examine the given issue in selected schools on a certain representative sample. Using the results of the work, you can contribute to improving the focus of organizations, parents in choosing activities for their children, and schools in recognizing the needs of their pupils.
Klíčová slova
volnočasové aktivity, znevýhodněné rodiny, školní prospěch, Šluknovsko
Klíčová slova v angličtině
leisureactivities, disadvantaged families, school success, Šluknovsko
Zásady pro vypracování
Seznámení s aktuální směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací".
Vymezení cíle a obsahu diplomové práce
Nastudování odborné literatury z oblasti psychologie, sociální práce, pedagogiky a metodologie výzkumu.
Vypracování teoretické části – zaměření na pojmy související se školním prospěchem, volný čas a volnočasové aktivity, Šluknovsko a instituce zabývající se volnočasovými aktivitami, sociálně znevýhodněné rodiny
Vypracování empirické části práce, která bude zaměřena na zmapovaní četnosti, kvality, pravidelnosti a možnosti volnočasových aktivit žáků základní školy, ověření zda žáci, kteří navštěvují nějaký volnočasový kroužek, mají lepší prospěch, než jejich spolužáci bez organizovaného volného času, jak se tato volnočasová aktivita projevuje na celkovém školním prospěchu.
Volba vhodných výzkumných nástrojů a výběr vzorku respondentů.
Analýza výsledků a jejich přehledné zpracování do tabulek a grafů
Závěr, zhodnocení dosažení cíle diplomové práce. Přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Zásady pro vypracování
Seznámení s aktuální směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací".
Vymezení cíle a obsahu diplomové práce
Nastudování odborné literatury z oblasti psychologie, sociální práce, pedagogiky a metodologie výzkumu.
Vypracování teoretické části – zaměření na pojmy související se školním prospěchem, volný čas a volnočasové aktivity, Šluknovsko a instituce zabývající se volnočasovými aktivitami, sociálně znevýhodněné rodiny
Vypracování empirické části práce, která bude zaměřena na zmapovaní četnosti, kvality, pravidelnosti a možnosti volnočasových aktivit žáků základní školy, ověření zda žáci, kteří navštěvují nějaký volnočasový kroužek, mají lepší prospěch, než jejich spolužáci bez organizovaného volného času, jak se tato volnočasová aktivita projevuje na celkovém školním prospěchu.
Volba vhodných výzkumných nástrojů a výběr vzorku respondentů.
Analýza výsledků a jejich přehledné zpracování do tabulek a grafů
Závěr, zhodnocení dosažení cíle diplomové práce. Přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Seznam doporučené literatury
⦁ BOCAN, M. Děti v ringu dnešního světa: hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. ISBN 978-80-87449-24-0. ⦁ BORNSTEIN, M.H. akol. Child psychology and developmental science: Ecologicalsettings and processes. Hoboken: John Wiley and Sons, 2015. ISBN 978-1-118-13680-5. ⦁ BRAUN, R. Praktikum školní psychologie, Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0176-2. ⦁ ČÁP, J. Psychologie pro učitele, Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-736-7273-7. ⦁ ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3. ⦁ HÁBROVÁ, M. a kolektiv, Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4. ⦁ HELUS, Z. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ⦁ HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005- ISBN 80-7367-040-2. ⦁ HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. ⦁ HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, s. 194. ISBN 8004221491. ⦁ ZÍKOVÁ, T.Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0053-9.
Seznam doporučené literatury
⦁ BOCAN, M. Děti v ringu dnešního světa: hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. ISBN 978-80-87449-24-0. ⦁ BORNSTEIN, M.H. akol. Child psychology and developmental science: Ecologicalsettings and processes. Hoboken: John Wiley and Sons, 2015. ISBN 978-1-118-13680-5. ⦁ BRAUN, R. Praktikum školní psychologie, Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0176-2. ⦁ ČÁP, J. Psychologie pro učitele, Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-736-7273-7. ⦁ ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3. ⦁ HÁBROVÁ, M. a kolektiv, Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4. ⦁ HELUS, Z. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ⦁ HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005- ISBN 80-7367-040-2. ⦁ HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. ⦁ HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, s. 194. ISBN 8004221491. ⦁ ZÍKOVÁ, T.Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0053-9.