Cílem diplomové práce je vytvořit multimediální materiál pro učitele na 1. stupni základních škol, za pomocí obsahové analýzy dostupných zdrojů, jež je zaměřen na herní a průpravná cvičení pro miniházenou. Multimediální materiál je zpracován formou webových stránek, které mají sloužit jako jistá inspirace, jež povede k zařazení miniházené do hodin tělesné výchovy. Webové stránky obsahují základní informace o herních a průpravných cvičeních. Největší část samotných webových stránek pak tvoří dílčí odvětví průpravných cvičení, která jsou zaměřena na manipulaci s míčem, házení, chytání a dribling. Tato část je doprovázena také příklady herních cvičení. Všechny cviky byly vybrány na základě prostudované dostupné literatury.
Této praktické části předchází část teoretická, ve které jsou definovány pojmy, jako je mladší školní věk a s tím související vývoj tělesné, psychické, pohybové a emoční stránky u dětí. Další kapitola v části teoretické je věnována senzitivnímu období a jednotlivým schopnostem a dovednostem, k jejichž rozvoji dochází. V neposlední řadě je zde zmíněna samotná házená a její modifikace. Největší prostor je věnován miniházené, jejím pravidlům, nácviku, hernímu systému, herním činnostem a její výuce v tělesné výchově na 1. stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis aims to create multimedia material for teachers in the 1st grade of elementary schools, with the help of content analysis of available resources, which is focused on games and preparatory exercises for mini handball. The multimedia material is processed in the form of websites, that are intended to serve as a certain inspiration that will lead to the inclusion of mini handball in physical education lessons. The website contains basic information about games and preparatory exercises. The largest part of the website itself then consists of the sub-branch of preparatory exercises, which are focused on handling the ball, throwing, catching, and dribbling. This section is also accompanied by examples of game exercises. All exercises were selected based on the studied available literature.
This practical part is preceded by a theoretical part, in which terms such as younger school age and the related development of physical, psychological, movement, and emotional aspects in children are defined. The next chapter in the theoretical part is devoted to the sensitive period and the individual abilities and skills that are being developed. Last but not least, the handball itself and its modification are mentioned here. The largest space is devoted to mini handball, its rules, practice, game system, game activities, and its teaching in physical education at the 1st grade of elementary school.
Klíčová slova
Miniházená, házená, hra, soupeř, družstvo, míč, multimediální materiál
Klíčová slova v angličtině
Mini handball, handball, game, opponent, team, ball, multimedia material
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je vytvořit multimediální materiál pro učitele na 1. stupni základních škol, za pomocí obsahové analýzy dostupných zdrojů, jež je zaměřen na herní a průpravná cvičení pro miniházenou. Multimediální materiál je zpracován formou webových stránek, které mají sloužit jako jistá inspirace, jež povede k zařazení miniházené do hodin tělesné výchovy. Webové stránky obsahují základní informace o herních a průpravných cvičeních. Největší část samotných webových stránek pak tvoří dílčí odvětví průpravných cvičení, která jsou zaměřena na manipulaci s míčem, házení, chytání a dribling. Tato část je doprovázena také příklady herních cvičení. Všechny cviky byly vybrány na základě prostudované dostupné literatury.
Této praktické části předchází část teoretická, ve které jsou definovány pojmy, jako je mladší školní věk a s tím související vývoj tělesné, psychické, pohybové a emoční stránky u dětí. Další kapitola v části teoretické je věnována senzitivnímu období a jednotlivým schopnostem a dovednostem, k jejichž rozvoji dochází. V neposlední řadě je zde zmíněna samotná házená a její modifikace. Největší prostor je věnován miniházené, jejím pravidlům, nácviku, hernímu systému, herním činnostem a její výuce v tělesné výchově na 1. stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis aims to create multimedia material for teachers in the 1st grade of elementary schools, with the help of content analysis of available resources, which is focused on games and preparatory exercises for mini handball. The multimedia material is processed in the form of websites, that are intended to serve as a certain inspiration that will lead to the inclusion of mini handball in physical education lessons. The website contains basic information about games and preparatory exercises. The largest part of the website itself then consists of the sub-branch of preparatory exercises, which are focused on handling the ball, throwing, catching, and dribbling. This section is also accompanied by examples of game exercises. All exercises were selected based on the studied available literature.
This practical part is preceded by a theoretical part, in which terms such as younger school age and the related development of physical, psychological, movement, and emotional aspects in children are defined. The next chapter in the theoretical part is devoted to the sensitive period and the individual abilities and skills that are being developed. Last but not least, the handball itself and its modification are mentioned here. The largest space is devoted to mini handball, its rules, practice, game system, game activities, and its teaching in physical education at the 1st grade of elementary school.
Klíčová slova
Miniházená, házená, hra, soupeř, družstvo, míč, multimediální materiál
Klíčová slova v angličtině
Mini handball, handball, game, opponent, team, ball, multimedia material
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit multimediální materiál pro výuku miniházené na 1. stupni ZŠ obsahující zásobník průpravných a herních cvičení pro rozvoj pohybových schopností a nácvik základních herních dovedností minižáků.
V první fázi tvorby diplomové práce bude provedena obsahová analýza dostupných zdrojů, ze které budou vybrána cvičení uplatnitelná při výuce na 1. stupni základních škol. Následně budou vytvořeny webové stránky, na kterých budou učitelům k dispozici videa a obrázky napomáhající k výuce miniházené. Jednotlivé úkony budou detailně popsány.
Zásady pro vypracování:
Zpracování kvalifikační práce bude realizováno v souladu se směrnicemi PF UJEP a doporučeními dané katedrou TVS.
Práce bude realizována v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy a nakládání s údaji a získanými daty bude vedena s obecně platnými etickými pravidly a v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práce bude zpracována v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Kvalifikační práce bude vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Práce bude konzultována s vedoucím práce a samotné zpracování proběhne na základě dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit multimediální materiál pro výuku miniházené na 1. stupni ZŠ obsahující zásobník průpravných a herních cvičení pro rozvoj pohybových schopností a nácvik základních herních dovedností minižáků.
V první fázi tvorby diplomové práce bude provedena obsahová analýza dostupných zdrojů, ze které budou vybrána cvičení uplatnitelná při výuce na 1. stupni základních škol. Následně budou vytvořeny webové stránky, na kterých budou učitelům k dispozici videa a obrázky napomáhající k výuce miniházené. Jednotlivé úkony budou detailně popsány.
Zásady pro vypracování:
Zpracování kvalifikační práce bude realizováno v souladu se směrnicemi PF UJEP a doporučeními dané katedrou TVS.
Práce bude realizována v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy a nakládání s údaji a získanými daty bude vedena s obecně platnými etickými pravidly a v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práce bude zpracována v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Kvalifikační práce bude vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Práce bude konzultována s vedoucím práce a samotné zpracování proběhne na základě dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Bělka Jan, & Salčáková Kristýna. (2014). Nebojme se házené: (metodika a didaktika házené). Hanex.
Dobrý, L.. (1977). Didaktika sportovních her: Učeb. Pro Fak. tělesné výchovy a sportu univerzity Karlovy. SPN.
Hapková, I., Dias, E. M. L., Rot, C., & Tůma, M. (2019). Výuka Házené. Wendy, spol. s.r.o.
Choutka, M., & Dovalil, J. (1991). Sportovní Trénink. Olympia/Karolinum.
Jančálek, S., Sodoma, V., Táborský, F., Šafaříková, J., & Jelen, K. (1990). Házená: Teorie A didaktika. SPN.
Neuman, J., & Ďoubalík P. (2001). Dobrodružné Hry V tělocvičně. Portál.
Nykodým, J. (2006). Teorie a didaktika sportovních her. Masarykova univerzita.
Perič, T. (2012). Sportovní Příprava dětí. Grada.
Pokorný, I. (2019). Pohybové Hry Pro školáky: 129 cvičení pro rozvoj základních pohybových Dovedností. Grada Publishing.