Diplomová práce se zabývá zkoumáním mediální výchovy ve výuce na SOŠ. Práce se snaží nastínit i manipulativní techniky, které jsou využívány při tvorbě dezinformací. Součástí jsou i jazykové rozbory 20 vybraných fake news a hoaxů. Dále byl pomocí dotazníkového šetření proveden výzkum mezi žáky a žákyněmi středních odborných škol, kterým bylo zjišťováno, jaká je mediální gramotnost současné Generace Z.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the investigation of Media education in the teaching process of vocational schools. The thesis also tries to outline the manipulative techniques that are used in the creation of misinformation. It includes linguistic analyses of 20 selected fake news and hoaxes. In addition, a survey of secondary school students was conducted using a questionnaire survey to determine the media literacy of the current Generation Z.
fake news, disinformation, hoax, Media Education, language means, manipulation
Rozsah průvodní práce
135
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zkoumáním mediální výchovy ve výuce na SOŠ. Práce se snaží nastínit i manipulativní techniky, které jsou využívány při tvorbě dezinformací. Součástí jsou i jazykové rozbory 20 vybraných fake news a hoaxů. Dále byl pomocí dotazníkového šetření proveden výzkum mezi žáky a žákyněmi středních odborných škol, kterým bylo zjišťováno, jaká je mediální gramotnost současné Generace Z.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the investigation of Media education in the teaching process of vocational schools. The thesis also tries to outline the manipulative techniques that are used in the creation of misinformation. It includes linguistic analyses of 20 selected fake news and hoaxes. In addition, a survey of secondary school students was conducted using a questionnaire survey to determine the media literacy of the current Generation Z.
fake news, disinformation, hoax, Media Education, language means, manipulation
Zásady pro vypracování
Cíl Práce
Cílem diplomové práce je zjistit možnosti začlenění mediální výchovy do výuky Českého jazyka a literatury a celkové uchopení tohoto průřezového tématu v rámci RVP na SOŠ. Součástí této práce bude seznámení s dezinformačními prostředky na sociálních sítích a internetu a popis jazykové stránky a způsobu fungování dezinformací.
V teoretické části budou stručně nastíněny základní pojmy z oblasti médií a mediální výchovy. Diplomant se pokusí podat charakteristiku žáků SOŠ jako zástupců "generace Z". Budou vymezeny základní manipulativní techniky a jejich jazykové prostředky a jejich výskyt ve fake news a hoaxech.
V praktické části bude analyzováno 20 fake news a hoaxů z různých internetových zdrojů. Diplomant se zaměří na lexikální a syntaktické prostředky, které jsou typické pro jejich užití. Provede dotazníkové šetření, jehož pomocí se pokusí zjistit, jak dezinformace ovlivňují názory žáků SOŠ.
Osnova
Vymezení základních pojmů týkajících se médií, mediální výchovy, hoaxů a fake news.
Fake news a hoax – jeho využití, stále rostoucí vliv a šíření (sběr dat ze sociálních sítí, webových stránek).
Metody užívané při tvorbě fake news se zaměřením na jejich jazykové prostředky.
Charakteristika žáků SOŠ.
Vliv fake news na studenty SOŠ vzhledem k jejich specifikům (věk, malé zkušenosti, vliv rodiny, školy, okolí).
Hypotézy
Hypotéza č. 1: Hoaxy a fake news obsahují gramatické chyby.
Hypotéza č. 2: Hoaxy a fake news ovlivňují názory žáků středních odborných škol.
Hypotéza č. 3: Žáci čtyřletých maturitních oborů rozeznají lépe lživou zprávu oproti žákům tříletých učebních oborů.
Zásady pro vypracování
Cíl Práce
Cílem diplomové práce je zjistit možnosti začlenění mediální výchovy do výuky Českého jazyka a literatury a celkové uchopení tohoto průřezového tématu v rámci RVP na SOŠ. Součástí této práce bude seznámení s dezinformačními prostředky na sociálních sítích a internetu a popis jazykové stránky a způsobu fungování dezinformací.
V teoretické části budou stručně nastíněny základní pojmy z oblasti médií a mediální výchovy. Diplomant se pokusí podat charakteristiku žáků SOŠ jako zástupců "generace Z". Budou vymezeny základní manipulativní techniky a jejich jazykové prostředky a jejich výskyt ve fake news a hoaxech.
V praktické části bude analyzováno 20 fake news a hoaxů z různých internetových zdrojů. Diplomant se zaměří na lexikální a syntaktické prostředky, které jsou typické pro jejich užití. Provede dotazníkové šetření, jehož pomocí se pokusí zjistit, jak dezinformace ovlivňují názory žáků SOŠ.
Osnova
Vymezení základních pojmů týkajících se médií, mediální výchovy, hoaxů a fake news.
Fake news a hoax – jeho využití, stále rostoucí vliv a šíření (sběr dat ze sociálních sítí, webových stránek).
Metody užívané při tvorbě fake news se zaměřením na jejich jazykové prostředky.
Charakteristika žáků SOŠ.
Vliv fake news na studenty SOŠ vzhledem k jejich specifikům (věk, malé zkušenosti, vliv rodiny, školy, okolí).
Hypotézy
Hypotéza č. 1: Hoaxy a fake news obsahují gramatické chyby.
Hypotéza č. 2: Hoaxy a fake news ovlivňují názory žáků středních odborných škol.
Hypotéza č. 3: Žáci čtyřletých maturitních oborů rozeznají lépe lživou zprávu oproti žákům tříletých učebních oborů.
Seznam doporučené literatury
BUERMANN Uwe. Jak (pře)žít s médii - Příležitosti a hrozby informačního věku a nové úkoly pedagogiky. 2009
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000
ČAMEK Jakub. Fenomén Facebook. Jakub Čamek, 2012 DeVito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001
ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
ECKERTOVÁ Lenka; DOČEKAL Daniel. Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer Press, 2013 GILES David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012
GIDDENS, A., 1998. Důsledky modernity, Praha: Sociologické nakladatelství Slon, 1998. ISBN 80-85850-62-1.
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 9788026418054.
GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998. ISBN 80- 7198-281-4.
HAYESOVÁ, N., 1998. Základy sociální psychologie. Praha: Portál 1998. ISBN 80-7178-415-X.
JEŽEK, Vlastimil a Jan JIRÁK. Média a my. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. Management umění - umění managementu. ISBN 978-80-7331-304-3.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.
KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů: nestvůry, nástroje, obrana. Nové, přeprac. vyd. Praha: Galén, 2006. Makropulos. ISBN 80-7262-410-5.
KRAUS, Jiří. Češtinářovy problémy s hoaxem, phishingem. fejkovými hodinkami a nejen s tím vším, Český jazyk a literatura, 2016–2017č. 1, s. 1–6.
KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií, Praha: Karolinum, 2008.
MACKOVÁ, Alena. Nová média v politické komunikaci: politici, občané a online sociální sítě. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Mezinárodní politologický ústav, 2017. ISBN 978-80-210-8745-3.
MARTINCOVÁ, Olga. Nová slova v češtině: slovník neologizmů. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1168-4.
MLEZIVA, Emil. Encyklopedie lži, podvádění a klamání s příklady a obrana proti nim. Praha: Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-391-4
NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0716-2.
OSVALDOVÁ, Barbora a Radim KOPÁČ, ed. Co je bulvár, co je bulvarizace. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 9788024632292.
SCHULZ, Winfried a Irena REIFOVÁ a kol. Analýza obsahu mediálních sdělení.
Seznam doporučené literatury
BUERMANN Uwe. Jak (pře)žít s médii - Příležitosti a hrozby informačního věku a nové úkoly pedagogiky. 2009
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000
ČAMEK Jakub. Fenomén Facebook. Jakub Čamek, 2012 DeVito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001
ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
ECKERTOVÁ Lenka; DOČEKAL Daniel. Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer Press, 2013 GILES David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012
GIDDENS, A., 1998. Důsledky modernity, Praha: Sociologické nakladatelství Slon, 1998. ISBN 80-85850-62-1.
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 9788026418054.
GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998. ISBN 80- 7198-281-4.
HAYESOVÁ, N., 1998. Základy sociální psychologie. Praha: Portál 1998. ISBN 80-7178-415-X.
JEŽEK, Vlastimil a Jan JIRÁK. Média a my. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. Management umění - umění managementu. ISBN 978-80-7331-304-3.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.
KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů: nestvůry, nástroje, obrana. Nové, přeprac. vyd. Praha: Galén, 2006. Makropulos. ISBN 80-7262-410-5.
KRAUS, Jiří. Češtinářovy problémy s hoaxem, phishingem. fejkovými hodinkami a nejen s tím vším, Český jazyk a literatura, 2016–2017č. 1, s. 1–6.
KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií, Praha: Karolinum, 2008.
MACKOVÁ, Alena. Nová média v politické komunikaci: politici, občané a online sociální sítě. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Mezinárodní politologický ústav, 2017. ISBN 978-80-210-8745-3.
MARTINCOVÁ, Olga. Nová slova v češtině: slovník neologizmů. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1168-4.
MLEZIVA, Emil. Encyklopedie lži, podvádění a klamání s příklady a obrana proti nim. Praha: Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-391-4
NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0716-2.
OSVALDOVÁ, Barbora a Radim KOPÁČ, ed. Co je bulvár, co je bulvarizace. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 9788024632292.