Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou komunikace s
lidmi s mentálním postižením, konkrétně se zaměří na praktické využití konceptu
snadného čtení (s mezinárodním označením Easy to read).
V teoretické části budou popsána specifika komunikace s lidmi s mentálním
postižením, čtení osob s mentálním postižením, alternativní a augmentativní
komunikace a zejména pak koncept snadné čtení.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Šetření proběhne v
prostředí komunitních sociálních služeb, které se zaměřují na cílovou skupinu
osob s mentálním postižením. Pro lepší vhled do problematiky budou použity
případové studie, které předkládají zkušenosti s technikou snadného čtení z
pohledu několika osob s mentálním postižením a zároveň z pohledu jejich
klíčových pracovníků ze sociálních služeb.
Cílem bude ověřit konkrétní možnosti využití techniky snadného čtení při
spolupráci s lidmi s mentálním postižením. Součástí práce tak budou konkrétní
závěry a doporučení pro praxi, která budou využitelná v praxi speciální
pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The author will deal in her bachelor's thesis with the issue of communication with people with mental disabilities, specifically focusing on the practical use of Easy to read.
The theoretical part will describe the specifics of communication with people with mental disabilities, reading for people with mental disabilities, alternative and augmentative communication and especially the concept of Easy to read.
The practical part will consist of the results of the own investigation. The
investigation will take place in the environment of community social services,
which focus on the target group of people with mental disabilities. For a better
insight into the issue, case studies will be added that present experiences with the Easy to read technique from the point of view of several people with mental
disabilities and from the point of view of their key workers from social services.
The goal will be to verify the specific possibilities of using the easy reading
technique in cooperation with people with mental disabilities. The work will thus include specific conclusions and recommendations for practice, which will be usable in the practice of special pedagogy and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
snadné čtení, Easy to read (ETR), narušená komunikační schopnost, čtení s
porozuměním, alternativní a augmentativní komunikace, mentální postižení,
komunitní sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Easy to read (ETR), impaired communication ability, reading comprehension,
alternative and augmentative communication, intellectual disabilities, community
social services
Rozsah průvodní práce
89 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou komunikace s
lidmi s mentálním postižením, konkrétně se zaměří na praktické využití konceptu
snadného čtení (s mezinárodním označením Easy to read).
V teoretické části budou popsána specifika komunikace s lidmi s mentálním
postižením, čtení osob s mentálním postižením, alternativní a augmentativní
komunikace a zejména pak koncept snadné čtení.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Šetření proběhne v
prostředí komunitních sociálních služeb, které se zaměřují na cílovou skupinu
osob s mentálním postižením. Pro lepší vhled do problematiky budou použity
případové studie, které předkládají zkušenosti s technikou snadného čtení z
pohledu několika osob s mentálním postižením a zároveň z pohledu jejich
klíčových pracovníků ze sociálních služeb.
Cílem bude ověřit konkrétní možnosti využití techniky snadného čtení při
spolupráci s lidmi s mentálním postižením. Součástí práce tak budou konkrétní
závěry a doporučení pro praxi, která budou využitelná v praxi speciální
pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The author will deal in her bachelor's thesis with the issue of communication with people with mental disabilities, specifically focusing on the practical use of Easy to read.
The theoretical part will describe the specifics of communication with people with mental disabilities, reading for people with mental disabilities, alternative and augmentative communication and especially the concept of Easy to read.
The practical part will consist of the results of the own investigation. The
investigation will take place in the environment of community social services,
which focus on the target group of people with mental disabilities. For a better
insight into the issue, case studies will be added that present experiences with the Easy to read technique from the point of view of several people with mental
disabilities and from the point of view of their key workers from social services.
The goal will be to verify the specific possibilities of using the easy reading
technique in cooperation with people with mental disabilities. The work will thus include specific conclusions and recommendations for practice, which will be usable in the practice of special pedagogy and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
snadné čtení, Easy to read (ETR), narušená komunikační schopnost, čtení s
porozuměním, alternativní a augmentativní komunikace, mentální postižení,
komunitní sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Easy to read (ETR), impaired communication ability, reading comprehension,
alternative and augmentative communication, intellectual disabilities, community
social services
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou komunikace s lidmi s mentálním postižením, konkrétně se zaměří na praktické využití konceptu snadného čtení (s mezinárodním označením Easy to read).
V teoretické části budou popsány specifika komunikace s lidmi s mentálním postižením, čtení osob s mentálním postižením, alternativní a augmentativní komunikace a zejména pak koncept snadné čtení.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Šetření proběhne v prostředí komunitních sociálních služeb, které se zaměřují na cílovou skupinu osoby s mentálním postižením. Pro lepší vhled do problematiky budou použity případové studie, které předkládají zkušenosti s technikou snadného čtení z pohledu několika osob s mentálním postižením a zároveň z pohledu jejich klíčových pracovníků ze sociálních služeb.
Cílem bude ověřit konkrétní možnosti využití techniky snadného čtení při spolupráci s lidmi s mentálním postižením. Součástí práce tak budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou komunikace s lidmi s mentálním postižením, konkrétně se zaměří na praktické využití konceptu snadného čtení (s mezinárodním označením Easy to read).
V teoretické části budou popsány specifika komunikace s lidmi s mentálním postižením, čtení osob s mentálním postižením, alternativní a augmentativní komunikace a zejména pak koncept snadné čtení.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Šetření proběhne v prostředí komunitních sociálních služeb, které se zaměřují na cílovou skupinu osoby s mentálním postižením. Pro lepší vhled do problematiky budou použity případové studie, které předkládají zkušenosti s technikou snadného čtení z pohledu několika osob s mentálním postižením a zároveň z pohledu jejich klíčových pracovníků ze sociálních služeb.
Cílem bude ověřit konkrétní možnosti využití techniky snadného čtení při spolupráci s lidmi s mentálním postižením. Součástí práce tak budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
JURKOVIČOVÁ, Petra et al. Metodický materiál. Část první. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2648-8.
Metodický postup pro tvorbu srozumitelných sdělení ve veřejné správě a pro tvorbu zjednodušených textů pro osoby vyžadující zvláštní přístup [online]. Praha: ministerstvo vnitra České republiky, 2019 [cit. 2023-01-06]. Dostupné z: http:// https://www.vlada.cz/cz/ppov/vvozp/dokumenty/metodika-easy-to-read-174932
SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8.
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
VALENTA, Milan et al. Psychopedie. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
VALENTA, Milan a MICHALÍK, Jan a LEČBYCH, Martin. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
Seznam doporučené literatury
JURKOVIČOVÁ, Petra et al. Metodický materiál. Část první. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2648-8.
Metodický postup pro tvorbu srozumitelných sdělení ve veřejné správě a pro tvorbu zjednodušených textů pro osoby vyžadující zvláštní přístup [online]. Praha: ministerstvo vnitra České republiky, 2019 [cit. 2023-01-06]. Dostupné z: http:// https://www.vlada.cz/cz/ppov/vvozp/dokumenty/metodika-easy-to-read-174932
SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8.
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
VALENTA, Milan et al. Psychopedie. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
VALENTA, Milan a MICHALÍK, Jan a LEČBYCH, Martin. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.