Tato diplomová práce se zabývá porovnáním kvality života pohybově aktivních a neaktivních pedagogů na základních školách ve městě Chomutov. Nejprve jsou v teoretické části objasněny témata jako je kvalita života, vliv stresu v učitelské profesi, pohybová aktivita a inaktivita, zdraví a životní styl. Cílem diplomové práce je porovnat kvalitu života pohybově aktivních a neaktivních pedagogů na základních školách ve městě Chomutov a zjistit, jaký vliv má pohybová aktivita na kvalitu jejich života. Práce je výzkumného charakteru. Sběr dat byl ošetřen pomocí standardizovaného dotazníku WHOQOL-BREF, ke kterému byly připojeny položky tázající se na pohybovou aktivitu. Soubor, s nímž se nadále pracovalo byl o velikosti 167 pedagogů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the comparison of the quality of life of physically active and inactive teachers at elementary schools in the city of Chomutov. First, topics such as quality of life, the influence of stress in the teaching profession, physical activity and inactivity, health and lifestyle are explained in the theoretical part. The aim of the thesis is to compare the quality of life of physically active and inactive teachers at elementary schools in the city of Chomutov and to find out what effect physical activity has on their quality of life. The work is of a research nature. Data collection was handled using a standardized WHOQOL-BREF questionnaire, to which items asking about physical activity were attached. The file with which we continued to work was the size of 167 pedagogues.
Klíčová slova
kvalita života, učitelská profese, stres, pohybová aktivita, zdraví, životní styl
Klíčová slova v angličtině
quality of life, teaching profession, stress, physical activity, health, lifestyle
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá porovnáním kvality života pohybově aktivních a neaktivních pedagogů na základních školách ve městě Chomutov. Nejprve jsou v teoretické části objasněny témata jako je kvalita života, vliv stresu v učitelské profesi, pohybová aktivita a inaktivita, zdraví a životní styl. Cílem diplomové práce je porovnat kvalitu života pohybově aktivních a neaktivních pedagogů na základních školách ve městě Chomutov a zjistit, jaký vliv má pohybová aktivita na kvalitu jejich života. Práce je výzkumného charakteru. Sběr dat byl ošetřen pomocí standardizovaného dotazníku WHOQOL-BREF, ke kterému byly připojeny položky tázající se na pohybovou aktivitu. Soubor, s nímž se nadále pracovalo byl o velikosti 167 pedagogů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the comparison of the quality of life of physically active and inactive teachers at elementary schools in the city of Chomutov. First, topics such as quality of life, the influence of stress in the teaching profession, physical activity and inactivity, health and lifestyle are explained in the theoretical part. The aim of the thesis is to compare the quality of life of physically active and inactive teachers at elementary schools in the city of Chomutov and to find out what effect physical activity has on their quality of life. The work is of a research nature. Data collection was handled using a standardized WHOQOL-BREF questionnaire, to which items asking about physical activity were attached. The file with which we continued to work was the size of 167 pedagogues.
Klíčová slova
kvalita života, učitelská profese, stres, pohybová aktivita, zdraví, životní styl
Klíčová slova v angličtině
quality of life, teaching profession, stress, physical activity, health, lifestyle
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s přísnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popřípadě v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP‘‘. 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6. Spolupracovat s vedoucí práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Cílem diplomové práce je porovnat kvalitu života pohybově aktivních a neaktivních pedagogů na základních školách ve městě Chomutov a zjistit, jaký vliv má pohybová aktivita na kvalitu jejich života. Práce bude výzkumného charakteru. Sběr dat pro tuto práci bude ošetřen pomocí standardizovaného dotazníku WHOQOL - 100 (Dragomerická & Bartoňová, 2009). Soubor, pro tuto práci bude o velikosti 150 - 170 pedagogů. Kvalita života je subjektivní vnímání vlastní životní situace ve vztahu ke kultuře a k systému hodnot, ve kterých daný člověk žije, a také ve vztahu ke svým cílům, očekáváním a starostem (Světová zdravotnická organizace, 2017). Práce pedagoga svou náročností velmi působí na psychické zdraví, o které je třeba se starat. Právě při pravidelné pohybové aktivitě dochází k posílení lidského zdraví - tělesného i psychického. Tuto problematiku bych chtěla sledovat, za účelem potvrzení či vyvrácení domněnky, že pohybová aktivita z určité části přispívá k dobré kvalitě života jedince.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s přísnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popřípadě v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP‘‘. 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6. Spolupracovat s vedoucí práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Cílem diplomové práce je porovnat kvalitu života pohybově aktivních a neaktivních pedagogů na základních školách ve městě Chomutov a zjistit, jaký vliv má pohybová aktivita na kvalitu jejich života. Práce bude výzkumného charakteru. Sběr dat pro tuto práci bude ošetřen pomocí standardizovaného dotazníku WHOQOL - 100 (Dragomerická & Bartoňová, 2009). Soubor, pro tuto práci bude o velikosti 150 - 170 pedagogů. Kvalita života je subjektivní vnímání vlastní životní situace ve vztahu ke kultuře a k systému hodnot, ve kterých daný člověk žije, a také ve vztahu ke svým cílům, očekáváním a starostem (Světová zdravotnická organizace, 2017). Práce pedagoga svou náročností velmi působí na psychické zdraví, o které je třeba se starat. Právě při pravidelné pohybové aktivitě dochází k posílení lidského zdraví - tělesného i psychického. Tuto problematiku bych chtěla sledovat, za účelem potvrzení či vyvrácení domněnky, že pohybová aktivita z určité části přispívá k dobré kvalitě života jedince.
Seznam doporučené literatury
Dragomirecká, E., Bartoňová J. (2006). WHOQOL-BREF, WHOQOL-100: World Health Organization Quality of Life Assessment: Příručka pro uživatele české verze dotaníků kvality života Světové zdravotnické organizace. Praha: Psychiatrické centrum.
Cinglová, L. (2010). Vybrané kapitoly z tělovýchovného lékařství: pro studenty FTVS. Praha: Karolinum.
Gruková, E. (2011). Hodnocení kvality života. Praha: Grada.
Heřmanová, E. (2012). Koncepty, teorie a měření kvality života. Praha: SLON.
Janderková, D. (2019). Rozvoj učitele a péče o sebe. Praha: RAABE.
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
Marcus, B. H. & Forsyth L. A. H. (2012). Psychologie aktivního způsobu života - motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha: Potál.
Máček, M. & Radvanský J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
Raboch, J. (2019). Duševní zdraví a životní styl: Psychiatrie životním stylem. Praha: Mladá fronta.
Smetáčková, I. & Štěch, S. (2020). Učitelské vyhoření: Proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Potál.
Stejskal, P (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. Praha: Potál.
Šauerová, Š. M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
Tichý, M. (2017). Funkční diagnostika pohynového aparátu. Praha: Triton.
Seznam doporučené literatury
Dragomirecká, E., Bartoňová J. (2006). WHOQOL-BREF, WHOQOL-100: World Health Organization Quality of Life Assessment: Příručka pro uživatele české verze dotaníků kvality života Světové zdravotnické organizace. Praha: Psychiatrické centrum.
Cinglová, L. (2010). Vybrané kapitoly z tělovýchovného lékařství: pro studenty FTVS. Praha: Karolinum.
Gruková, E. (2011). Hodnocení kvality života. Praha: Grada.
Heřmanová, E. (2012). Koncepty, teorie a měření kvality života. Praha: SLON.
Janderková, D. (2019). Rozvoj učitele a péče o sebe. Praha: RAABE.
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
Marcus, B. H. & Forsyth L. A. H. (2012). Psychologie aktivního způsobu života - motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha: Potál.
Máček, M. & Radvanský J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
Raboch, J. (2019). Duševní zdraví a životní styl: Psychiatrie životním stylem. Praha: Mladá fronta.
Smetáčková, I. & Štěch, S. (2020). Učitelské vyhoření: Proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Potál.
Stejskal, P (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. Praha: Potál.
Šauerová, Š. M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
Tichý, M. (2017). Funkční diagnostika pohynového aparátu. Praha: Triton.