Cílem této práce je zjistit vztah realizovaných pohybových aktivit ke stanoveným doporučením a
úrovni emoční pohody studentů gymnázia v Lovosicích, zejména se zaměřením na sledování jejich
pohybové aktivity a sedavého chování v různých částech dne. Výzkum se soustředí na čtrnáctidenní
monitorování pohybové aktivity studentů pomocí chytrých náramků, spolu s hodnocením jejich
emoční pohody prostřednictvím dotazníků WHO-5. Vzorek pro výzkum zahrnuje dvě třídy Gymnázia
v Lovosicích, přičemž jedna třída dostala denní cíle k pohybové aktivitě a zbylé dvě třídy dostali
segmentové cíle. Z celkového počtu 49 studentů se podařilo získat validní data od 26. Ze
zpracovaných výsledku vychází, pohybová úroveň studentů je velice nízká. Nejméně aktivní byli
studenti v segmentu před školou (15,38 % celkové PA) a nejaktivnější ve škole (57,69 % celkové PA).
V ohledu během celého týdne byli nejméně aktivní o víkend (19,23 %) a naopak nejaktivnější o
všední den (30,77 %). Z toho je zřejmé, že je nutné se zaměřit pohybovou aktivitu adolescentů, a to
zejména před školou. Konkrétně lze doporučit aktivní transport do školy chůzí nebo na kole a
vytvořit jim pro to vhodné podmínky.
Anotace v angličtině
The aim of this study is to investigate the relationship of the implemented physical activities to the
established recommendations and the level of emotional well-being of students of the gymnasium
in Lovosice in different, especially focusing on the monitoring of their physical activity and sedentary
behaviour in different parts of the day. The research focuses on monitoring students' physical
activity using smart bracelets, along with assessing their emotional well-being through the WHO-5
questionnaire. The research sample includes two classes of the gymnasium in Lovosice, with one
class receiving daily physical activity recommendations and the other two classes receiving
segmental goals. From a total of 49 students, it was possible to obtain valid data from 26. From the
processed results, the physical activity level of the students is very low. The students were least
active in the before school segment (15.38% of total PA) and most active in school (57.69 % of total
PA). In terms of during the week, they were least active on the weekend (19.23%) and most active
on the weekday (30.77 %).
Cílem této práce je zjistit vztah realizovaných pohybových aktivit ke stanoveným doporučením a
úrovni emoční pohody studentů gymnázia v Lovosicích, zejména se zaměřením na sledování jejich
pohybové aktivity a sedavého chování v různých částech dne. Výzkum se soustředí na čtrnáctidenní
monitorování pohybové aktivity studentů pomocí chytrých náramků, spolu s hodnocením jejich
emoční pohody prostřednictvím dotazníků WHO-5. Vzorek pro výzkum zahrnuje dvě třídy Gymnázia
v Lovosicích, přičemž jedna třída dostala denní cíle k pohybové aktivitě a zbylé dvě třídy dostali
segmentové cíle. Z celkového počtu 49 studentů se podařilo získat validní data od 26. Ze
zpracovaných výsledku vychází, pohybová úroveň studentů je velice nízká. Nejméně aktivní byli
studenti v segmentu před školou (15,38 % celkové PA) a nejaktivnější ve škole (57,69 % celkové PA).
V ohledu během celého týdne byli nejméně aktivní o víkend (19,23 %) a naopak nejaktivnější o
všední den (30,77 %). Z toho je zřejmé, že je nutné se zaměřit pohybovou aktivitu adolescentů, a to
zejména před školou. Konkrétně lze doporučit aktivní transport do školy chůzí nebo na kole a
vytvořit jim pro to vhodné podmínky.
Anotace v angličtině
The aim of this study is to investigate the relationship of the implemented physical activities to the
established recommendations and the level of emotional well-being of students of the gymnasium
in Lovosice in different, especially focusing on the monitoring of their physical activity and sedentary
behaviour in different parts of the day. The research focuses on monitoring students' physical
activity using smart bracelets, along with assessing their emotional well-being through the WHO-5
questionnaire. The research sample includes two classes of the gymnasium in Lovosice, with one
class receiving daily physical activity recommendations and the other two classes receiving
segmental goals. From a total of 49 students, it was possible to obtain valid data from 26. From the
processed results, the physical activity level of the students is very low. The students were least
active in the before school segment (15.38% of total PA) and most active in school (57.69 % of total
PA). In terms of during the week, they were least active on the weekend (19.23%) and most active
on the weekday (30.77 %).
Cíl: Cílem práce je zjistit základní charakteristiky realizovaných pohybových aktivit studentů gymnázia v Lovosicích v průběhu školního dne. Projekt: V rámci realizace diplomové práce budou získávány informace o pohybové aktivitě pomocí nositelné elektroniky a dotazníkového šetření (IPAQ, YAP, Well-being). Výzkumný soubor budou tvořit dva paralelní ročníky na gymnáziu v Lovosicích (2 třídy, n = cca 50 osob). Řešení projektu navazuje na dlouhodobě realizovaný výzkum školní pohybové aktivity a je součástí aktuálně řešeného výzkumného projektu TAČR (TL02000033) a výzkumných projektů Institutu aktivního životního stylu Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouc a AWF Katowice v Polsku.
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Cíl: Cílem práce je zjistit základní charakteristiky realizovaných pohybových aktivit studentů gymnázia v Lovosicích v průběhu školního dne. Projekt: V rámci realizace diplomové práce budou získávány informace o pohybové aktivitě pomocí nositelné elektroniky a dotazníkového šetření (IPAQ, YAP, Well-being). Výzkumný soubor budou tvořit dva paralelní ročníky na gymnáziu v Lovosicích (2 třídy, n = cca 50 osob). Řešení projektu navazuje na dlouhodobě realizovaný výzkum školní pohybové aktivity a je součástí aktuálně řešeného výzkumného projektu TAČR (TL02000033) a výzkumných projektů Institutu aktivního životního stylu Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouc a AWF Katowice v Polsku.
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Frömel, K., Groffik, D., Chmelík, F., Cocca, A., & Skalik, K. (2018). Physical activity of 15-17 years old adolescents in different educational settings: A Polish-Czech study. Central European Journal of Public Health, 26(2), 137–143. https://doi.org/10.21101/cejph.a4521
Frömel, K., Groffik, D., Mitáš, J., Madarasová Gecková, A., & Csányi, T. (2020). Physical Activity Recommendations for Segments of School Days in Adolescents: Support for Health Behavior in Secondary Schools. Frontiers in Public Health, 8, 527442. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.527442
Frömel, K., Svozil, Z., Chmelík, F., Jakubec, L., & Groffik, D. (2016). The Role of Physical Education Lessons and Recesses in School Lifestyle of Adolescents. Journal of School Health, 86(2), 143–151. https://doi.org/10.1111/josh.12362
Groffik, D., Mitáš, J., Jakubec, L., Svozil, Z., & Frömel, K. (2020). Adolescents’ Physical Activity in Education Systems Varying in the Number of Weekly Physical Education Lessons. Research Quarterly for Exercise and Sport, 91(4), 551–561. https://doi.org/10.1080/02701367.2019.1688754
Hills, A. P., Dengel, D. R., & Lubans, D. R. (2015). Supporting Public Health Priorities: Recommendations for Physical Education and Physical Activity Promotion in Schools. Progress in Cardiovascular Diseases, 57(4), 368–374. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2014.09.010
Jakubec, L., Frömel, K., Chmelík, F., & Groffik, D. (2020). Physical Activity in 15–17-Year-Old Adolescents as Compensation for Sedentary Behavior in School. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9), 3281. https://doi.org/10.3390/ijerph17093281
Kudláček, M., Frömel, K., Jakubec, L., & Groffik, D. (2016). Compensation for Adolescents’ School Mental Load by Physical Activity on Weekend Days. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(3), 308. https://doi.org/10.3390/ijerph13030308
Mitáš, J., Frömel, K., Valach, P., Suchomel, A., Vorlíček, M., & Groffik, D. (2020). Secular Trends in the Achievement of Physical Activity Guidelines: Indicator of Sustainability of Healthy Lifestyle in Czech Adolescents. Sustainability, 12(12), 5183. https://doi.org/10.3390/su12125183
Mura, G., Rocha, N. B. F., Helmich, I., Budde, H., Machado, S.,...Carta, M. G. (2015). Physical Activity Interventions in Schools for Improving Lifestyle in European Countries. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health, 11(1). https://doi.org/10.2174/1745017901511010077
Svozil, Z., Frömel, K., Chmelík, F., Jakubec, L., Groffik, D., & Šafář, M. (2015). Mental Load and Its Compensation by Physical Activity in Adolescents at Secondary Schools. Central European Journal of Public Health, 23(Suppl._issue), S44–S49. https://doi.org/10.21101/cejph.a4186
Vanhelst, J., Béghin, L., Duhamel, A., De Henauw, S., Molnar, D., Vicente-Rodriguez, G.,... Gottrand, F. (2017). Relationship between school rhythm and physical activity in adolescents: The HELENA study. Journal of Sports Sciences, 35(16), 1666–1673. https://doi.org/10.1080/02640414.2016.1229013
Seznam doporučené literatury
Frömel, K., Groffik, D., Chmelík, F., Cocca, A., & Skalik, K. (2018). Physical activity of 15-17 years old adolescents in different educational settings: A Polish-Czech study. Central European Journal of Public Health, 26(2), 137–143. https://doi.org/10.21101/cejph.a4521
Frömel, K., Groffik, D., Mitáš, J., Madarasová Gecková, A., & Csányi, T. (2020). Physical Activity Recommendations for Segments of School Days in Adolescents: Support for Health Behavior in Secondary Schools. Frontiers in Public Health, 8, 527442. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.527442
Frömel, K., Svozil, Z., Chmelík, F., Jakubec, L., & Groffik, D. (2016). The Role of Physical Education Lessons and Recesses in School Lifestyle of Adolescents. Journal of School Health, 86(2), 143–151. https://doi.org/10.1111/josh.12362
Groffik, D., Mitáš, J., Jakubec, L., Svozil, Z., & Frömel, K. (2020). Adolescents’ Physical Activity in Education Systems Varying in the Number of Weekly Physical Education Lessons. Research Quarterly for Exercise and Sport, 91(4), 551–561. https://doi.org/10.1080/02701367.2019.1688754
Hills, A. P., Dengel, D. R., & Lubans, D. R. (2015). Supporting Public Health Priorities: Recommendations for Physical Education and Physical Activity Promotion in Schools. Progress in Cardiovascular Diseases, 57(4), 368–374. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2014.09.010
Jakubec, L., Frömel, K., Chmelík, F., & Groffik, D. (2020). Physical Activity in 15–17-Year-Old Adolescents as Compensation for Sedentary Behavior in School. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9), 3281. https://doi.org/10.3390/ijerph17093281
Kudláček, M., Frömel, K., Jakubec, L., & Groffik, D. (2016). Compensation for Adolescents’ School Mental Load by Physical Activity on Weekend Days. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(3), 308. https://doi.org/10.3390/ijerph13030308
Mitáš, J., Frömel, K., Valach, P., Suchomel, A., Vorlíček, M., & Groffik, D. (2020). Secular Trends in the Achievement of Physical Activity Guidelines: Indicator of Sustainability of Healthy Lifestyle in Czech Adolescents. Sustainability, 12(12), 5183. https://doi.org/10.3390/su12125183
Mura, G., Rocha, N. B. F., Helmich, I., Budde, H., Machado, S.,...Carta, M. G. (2015). Physical Activity Interventions in Schools for Improving Lifestyle in European Countries. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health, 11(1). https://doi.org/10.2174/1745017901511010077
Svozil, Z., Frömel, K., Chmelík, F., Jakubec, L., Groffik, D., & Šafář, M. (2015). Mental Load and Its Compensation by Physical Activity in Adolescents at Secondary Schools. Central European Journal of Public Health, 23(Suppl._issue), S44–S49. https://doi.org/10.21101/cejph.a4186
Vanhelst, J., Béghin, L., Duhamel, A., De Henauw, S., Molnar, D., Vicente-Rodriguez, G.,... Gottrand, F. (2017). Relationship between school rhythm and physical activity in adolescents: The HELENA study. Journal of Sports Sciences, 35(16), 1666–1673. https://doi.org/10.1080/02640414.2016.1229013