Informace o kvalifikační práci Multifaktoriální výzkum pohybové aktivity dětí mladšího školního věku ve školních dnech na ZŠ Hoštka a na ZŠ Bohušovice nad Ohří
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Multifaktoriální výzkum pohybové aktivity dětí mladšího školního věku ve školních dnech na ZŠ Hoštka a na ZŠ Bohušovice nad Ohří.
Hlavní téma v angličtině
Multifactorial research of physical activity of children of younger school age on school days at primary school Hoštka and at primary school Bohušovice nad Ohří.
Název dle studenta
Multifaktoriální výzkum pohybové aktivity dětí mladšího školního věku ve školních dnech na ZŠ Hoštka a na ZŠ Bohušovice nad Ohří
Název dle studenta v angličtině
Multifactorical research of physical activity of children of younger school age on school days at primary school Hoštka and at primary school Bohušovice nad Ohří
Hlavním cílem diplomové práce je monitorovat pohybovou aktivitu dětí mladšího školního věku v různých segmentech všedního dne. Za tímto účelem jsem měřil pohybové chování dětí pomocí chytrých náramků ve dvou základních školách - ZŠ Bohušovice nad Ohří a ZŠ Hoštka. Měření se účastnily celkem 3 třídy dětí z pátých ročníků. Jednalo se o jednu pátou třídu ze základní školy v Bohušovicích nad Ohří a 5.A a 5.B ze základní školy v Hoštce. Celkem tedy 46 dětí, z čehož nakonec vyšlo 24 validních dat. Všechny třídy dostaly doporučení ohledně pohybové aktivity v rámci jednotlivých segmentů dne. Samotné monitorování probíhalo po dobu jednoho školního týdne. Porovnával jsem jak pohybovou aktivitu dětí před školou, ve škole a po škole, tak také mezi jednotlivými školami. Na základě získaných výsledků vyšlo najevo, že nejméně naměřených kroků a MVPA mají děti před školou, kdežto ve škole a po škole aktivita dětí narůstá a nejvíce kroků a MVPA měly po škole. Z hlediska celkových doporučení z výsledků vyplynulo, že chlapcům se podařilo splnit celková doporučení o 15 % lépe než dívkám. A z porovnání jednotlivých škol jsme zjistili, že celkový rozdíl v průměrném počtu naměřených kroků u dětí nebyl tak velký. Žáci ze ZŠ Bohušovice nad Ohří předčili žáky ze ZŠ Hoštka o pouhých 500 kroků.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to monitor the physical activity of younger school age children in different segments of the school day. For this purpose, I measured the physical activity of children using smart bracelets at two primary schools in Bohušovice nad Ohří and Hoštka. A total of 3 classes of children from the fifth grade participated in the research. These were one fifth grade class from the primary school in Bohušovice nad Ohří and 5.A and 5.B from the primary school in Hoštka. In total, 46 children, from which 24 valid data were finally obtained. All classes received recommendations for physical activity within each segment of the day. The monitoring itself took place during one school week. Comparisons were made between children's physical activity before school, during school and after school, as well as between different schools. Based on the obtained results, it became clear that children had the least measured steps and MVPA before school, whereas children's activity increased during school and after school, and they had the most steps and MVPA after school. In terms of overall recommendations, the results showed that boys were more successful in complying with the overall recommendations by 15 % than girls. And from the comparison between different schools, we found that the overall difference in the average number of steps measured for the children was not that great. The pupils from Bohušovice nad Ohří Primary School surpassed the pupils from Hoštka Primary School by only 500 steps.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, školní pohybová aktivita, mimoškolní pohybová aktivita, mladší školní věk, multifaktoriální výzkum, chytré náramky
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, school physical activity, extracurricular physical activity, younger school age, multifactorial research, smart bracelets
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce je monitorovat pohybovou aktivitu dětí mladšího školního věku v různých segmentech všedního dne. Za tímto účelem jsem měřil pohybové chování dětí pomocí chytrých náramků ve dvou základních školách - ZŠ Bohušovice nad Ohří a ZŠ Hoštka. Měření se účastnily celkem 3 třídy dětí z pátých ročníků. Jednalo se o jednu pátou třídu ze základní školy v Bohušovicích nad Ohří a 5.A a 5.B ze základní školy v Hoštce. Celkem tedy 46 dětí, z čehož nakonec vyšlo 24 validních dat. Všechny třídy dostaly doporučení ohledně pohybové aktivity v rámci jednotlivých segmentů dne. Samotné monitorování probíhalo po dobu jednoho školního týdne. Porovnával jsem jak pohybovou aktivitu dětí před školou, ve škole a po škole, tak také mezi jednotlivými školami. Na základě získaných výsledků vyšlo najevo, že nejméně naměřených kroků a MVPA mají děti před školou, kdežto ve škole a po škole aktivita dětí narůstá a nejvíce kroků a MVPA měly po škole. Z hlediska celkových doporučení z výsledků vyplynulo, že chlapcům se podařilo splnit celková doporučení o 15 % lépe než dívkám. A z porovnání jednotlivých škol jsme zjistili, že celkový rozdíl v průměrném počtu naměřených kroků u dětí nebyl tak velký. Žáci ze ZŠ Bohušovice nad Ohří předčili žáky ze ZŠ Hoštka o pouhých 500 kroků.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to monitor the physical activity of younger school age children in different segments of the school day. For this purpose, I measured the physical activity of children using smart bracelets at two primary schools in Bohušovice nad Ohří and Hoštka. A total of 3 classes of children from the fifth grade participated in the research. These were one fifth grade class from the primary school in Bohušovice nad Ohří and 5.A and 5.B from the primary school in Hoštka. In total, 46 children, from which 24 valid data were finally obtained. All classes received recommendations for physical activity within each segment of the day. The monitoring itself took place during one school week. Comparisons were made between children's physical activity before school, during school and after school, as well as between different schools. Based on the obtained results, it became clear that children had the least measured steps and MVPA before school, whereas children's activity increased during school and after school, and they had the most steps and MVPA after school. In terms of overall recommendations, the results showed that boys were more successful in complying with the overall recommendations by 15 % than girls. And from the comparison between different schools, we found that the overall difference in the average number of steps measured for the children was not that great. The pupils from Bohušovice nad Ohří Primary School surpassed the pupils from Hoštka Primary School by only 500 steps.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, školní pohybová aktivita, mimoškolní pohybová aktivita, mladší školní věk, multifaktoriální výzkum, chytré náramky
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, school physical activity, extracurricular physical activity, younger school age, multifactorial research, smart bracelets
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Stručné shrnutí obsahu kvalifikační práce
Cíl: Cílem projektu je verifikovat fakta, podporující stanovená doporučení k pohybové aktivitě (PA) ve školních dnech a zjistit reakce dětí mladšího školního věku na tato doporučení.
Metody: Sběr kvantitativních dat pomocí nositelné elektroniky (množství pohybové aktivity v jednotlivých segmentech školního dne); sběr dat pomocí dotazníkového šetření (YAP, Well-being, dotazník k hodině TV).
Výzkumný soubor: Žáci 1.stupně ZŠ. Zkoumaný objekt kolem 50 až 55 žáků.
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Stručné shrnutí obsahu kvalifikační práce
Cíl: Cílem projektu je verifikovat fakta, podporující stanovená doporučení k pohybové aktivitě (PA) ve školních dnech a zjistit reakce dětí mladšího školního věku na tato doporučení.
Metody: Sběr kvantitativních dat pomocí nositelné elektroniky (množství pohybové aktivity v jednotlivých segmentech školního dne); sběr dat pomocí dotazníkového šetření (YAP, Well-being, dotazník k hodině TV).
Výzkumný soubor: Žáci 1.stupně ZŠ. Zkoumaný objekt kolem 50 až 55 žáků.
Seznam doporučené literatury
Čelikovský, S. et. al. (1984). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. SPN.
Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Karolinum.
Fromel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Univerzita Palackého v Olomouci.
Hills, A. P., Dengel, D. R., & Lubans, D. R. (2015). Supporting Public Health Priorities: Recommendations for Physical Education and Physical Activity Promotion in Schools. Progress in Cardiovascular Diseases, 57(4), 368–374. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2014.09.010
Choutka, M., & Dovalil, J. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Olympia.
Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. SPN.
Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Univerzita Palackého v Olomouci.
Mura, G., Rocha, N. B. F., Helmich, I., Budde, H., Machado, S., Wegner, M., Nardi, A. E., Arias-Carrión, O., Vellante, M., Baum, A., Guicciardi, M., Patten, S. B., & Carta, M. G. (2015). Physical Activity Interventions in Schools for Improving Lifestyle in European Countries. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health, 11(1). https://doi.org/10.2174/1745017901511010077
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2014). School-related physical activity, lifestyle and obesity in children. Palacký University in Olomouc. http://doi.org/10.5507/ftk.14.24439266
Seznam doporučené literatury
Čelikovský, S. et. al. (1984). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. SPN.
Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Karolinum.
Fromel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Univerzita Palackého v Olomouci.
Hills, A. P., Dengel, D. R., & Lubans, D. R. (2015). Supporting Public Health Priorities: Recommendations for Physical Education and Physical Activity Promotion in Schools. Progress in Cardiovascular Diseases, 57(4), 368–374. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2014.09.010
Choutka, M., & Dovalil, J. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Olympia.
Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. SPN.
Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Univerzita Palackého v Olomouci.
Mura, G., Rocha, N. B. F., Helmich, I., Budde, H., Machado, S., Wegner, M., Nardi, A. E., Arias-Carrión, O., Vellante, M., Baum, A., Guicciardi, M., Patten, S. B., & Carta, M. G. (2015). Physical Activity Interventions in Schools for Improving Lifestyle in European Countries. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health, 11(1). https://doi.org/10.2174/1745017901511010077
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2014). School-related physical activity, lifestyle and obesity in children. Palacký University in Olomouc. http://doi.org/10.5507/ftk.14.24439266