Bakalářská práce s názvem "Socializace předškolních dětí s vývojovou dysfázií v mateřské škole" se zabývá socializací předškolních dětí v mateřské škole logopedické, kterým byla diagnostikována vývojová dysfázie. Zkoumá především dopad vývojové dysfázie na socializaci těchto jedinců s jejich vrstevníky. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Cílem empirické části je zjištění, zda vývojová dysfázie ovlivňuje socializaci jedinců s diagnostikovanou vývojovou dysfázií. Empirická část se dále věnuje hledáním odpovědí na 3 výzkumné otázky: Má vývojová dysfázie vliv na socializaci u vybraných jedinců v MŠ? Do jaké míry ovlivňuje vývojová dysfázie socializaci vybraných jedinců vMŠ? Byly po dobu výzkumu u vybraných jedinců s diagnostikovanou vývojovou dysfázií zaznamenány pokroky v oblasti socializace? Ve výzkumném šetření byl použit kvalitativní výzkumný model. Sběr dat probíhal formou pozorování a polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled "Socialization of preschool children with developmental dysphasia in kindergarten" deals with the socialization of preschool children in a speech therapy kindergarten who have been diagnosed with developmental dysphasia. In particular, it examines the impact of developmental dysphasia on the socialization of these individuals with their peers. The bachelor thesis is divided into theoretical and empirical part. The aim of the empirical part is to determine whether developmental dysphasia affects the socialization of individuals diagnosed with developmental dysphasia. The empirical part is further devoted to finding answers to 3 research questions: Does developmental dysphasia affect socialization in selected individuals in kindergarten? To what extent does developmental dysphasia affect the socialization of selected individuals in kindergarten? Have the selected individuals diagnosed with developmental dysphasia made progress in socialization during the research period? A quantitative research design was used in the research investigation. Data collection was in the form of observation and a case study.
Bakalářská práce s názvem "Socializace předškolních dětí s vývojovou dysfázií v mateřské škole" se zabývá socializací předškolních dětí v mateřské škole logopedické, kterým byla diagnostikována vývojová dysfázie. Zkoumá především dopad vývojové dysfázie na socializaci těchto jedinců s jejich vrstevníky. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Cílem empirické části je zjištění, zda vývojová dysfázie ovlivňuje socializaci jedinců s diagnostikovanou vývojovou dysfázií. Empirická část se dále věnuje hledáním odpovědí na 3 výzkumné otázky: Má vývojová dysfázie vliv na socializaci u vybraných jedinců v MŠ? Do jaké míry ovlivňuje vývojová dysfázie socializaci vybraných jedinců vMŠ? Byly po dobu výzkumu u vybraných jedinců s diagnostikovanou vývojovou dysfázií zaznamenány pokroky v oblasti socializace? Ve výzkumném šetření byl použit kvalitativní výzkumný model. Sběr dat probíhal formou pozorování a polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled "Socialization of preschool children with developmental dysphasia in kindergarten" deals with the socialization of preschool children in a speech therapy kindergarten who have been diagnosed with developmental dysphasia. In particular, it examines the impact of developmental dysphasia on the socialization of these individuals with their peers. The bachelor thesis is divided into theoretical and empirical part. The aim of the empirical part is to determine whether developmental dysphasia affects the socialization of individuals diagnosed with developmental dysphasia. The empirical part is further devoted to finding answers to 3 research questions: Does developmental dysphasia affect socialization in selected individuals in kindergarten? To what extent does developmental dysphasia affect the socialization of selected individuals in kindergarten? Have the selected individuals diagnosed with developmental dysphasia made progress in socialization during the research period? A quantitative research design was used in the research investigation. Data collection was in the form of observation and a case study.
Práce bude zaměřena na socializaci předškolních dětí s vývojovou dysfázií v církevní mateřské škole logopedické Don Bosco. Cílem bude zjistit, jaký vliv má vývojová dysfázie na průběh socializace těchto dětí a to především na průběh socializace s ostatními jedinci. V mé práci bych se také chtěla věnovat tématu komunikace těchto dětí. Praktická část bude obsahovat pozorování několika vybraných jedinců s vývojovou dysfázií a dotazník pro učitele a logopedy.Výstupem práce bude výsledné zjištění toho, zda vývojová dysfázie má vliv na průběh socializace dětí, do jaké míry a případné pokroky v socializaci za dobu pozorování.
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na socializaci předškolních dětí s vývojovou dysfázií v církevní mateřské škole logopedické Don Bosco. Cílem bude zjistit, jaký vliv má vývojová dysfázie na průběh socializace těchto dětí a to především na průběh socializace s ostatními jedinci. V mé práci bych se také chtěla věnovat tématu komunikace těchto dětí. Praktická část bude obsahovat pozorování několika vybraných jedinců s vývojovou dysfázií a dotazník pro učitele a logopedy.Výstupem práce bude výsledné zjištění toho, zda vývojová dysfázie má vliv na průběh socializace dětí, do jaké míry a případné pokroky v socializaci za dobu pozorování.
Seznam doporučené literatury
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
BENDOVÁ, Petra, 2011. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3853-6.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5
KUTÁLKOVÁ, Dana. Opožděný vývoj řeči: dysfázie : metodika reedukace. Druhé vydání. Praha: Septima, 2018. ISBN 978-80-7216-349-6.
DLOUHÁ, Olga. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén, [2017]. ISBN 978-80-7492-314-2.
ČADILOVÁ, Věra, Blanka HOUSAROVÁ, Dita JANDERKOVÁ a Jitka KENDÍKOVÁ. Řečové a komunikační obtíže. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-214-1.
Seznam doporučené literatury
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
BENDOVÁ, Petra, 2011. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3853-6.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5
KUTÁLKOVÁ, Dana. Opožděný vývoj řeči: dysfázie : metodika reedukace. Druhé vydání. Praha: Septima, 2018. ISBN 978-80-7216-349-6.
DLOUHÁ, Olga. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén, [2017]. ISBN 978-80-7492-314-2.
ČADILOVÁ, Věra, Blanka HOUSAROVÁ, Dita JANDERKOVÁ a Jitka KENDÍKOVÁ. Řečové a komunikační obtíže. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-214-1.