Postoj žáků II. stupně základních škol v Novém Boru k tělesné výchově a sportu.
Cílem mé diplomové práce bylo přispět k pochopení postojů žáků 2. stupně základních škol v Novém Boru k tělesné výchově a sportu. Věřím, že tato práce přispěje k lepšímu pochopení této problematiky a poskytne užitečné informace pro pedagogickou praxi.
Pro učitele je důležité, aby co nejlépe porozuměli biologickým a psychickým specifikům žáků, se kterými pracují. Mezi tato specifika patří i postoje žáků, které nám pomáhají pochopit jejich pohled na tělesnou výchovu a sport. Pro zkoumání postojů použijeme dotazník DIPO - J, který se zaměřuje na dimenze postojů u žáků 2. stupně základních škol.
V teoretické části se zabýváme tělesnou výchovou a sportem. Tyto pojmy definujeme a popisujeme jejich historický vývoj ve světě i u nás. Teoretická část dále obsahuje kapitoly o výchově dětí ve volném čase, stylech výchovy, o výživě, sociálně patologických jevech a jejich prevenci, charakteristice věkového období, rodinném prostředí, charakteristice postojů.
V praktické části práce jsme zjišťovali postoje žáků k tělesné výchově a sportu pomocí dotazníku DIPO - J vytvořeného prof. PhDr. Bohumilem Svobodou, DrSc. a statistického zpracování dat.
Našeho šetření se celkem zúčastnilo 565 žáků ze dvou základních škol
v Novém Boru, kteří byli dotazování pomocí dotazníku. Ke sběru dat jsme využili metodu dotazování. K dotazování jsme použili dotazník DIPO - J pro děti a mládež, kterým jsme zjišťovali postoje žáků k tělesné výchově a sportu.
Z výsledků vyplývá, že nezávisle na třídě, pohlaví a známce z TV mají žáci 2. stupně základních škol negativní postoj k dimenzi č. V, která zahrnuje estetické zkušenosti. Naopak pozitivní postoje shledáváme v dimenzích č. I - postoje k zdatnosti, č. II - postoje k rozvoji osobnosti, č. III - postoje k sociální zkušenosti, č. IV - postoje k napětí, riziku a č. VI - postoje k relaxaci, uvolnění aj.
Anotace v angličtině
Attitude of pupils of II. grade of elementary schools in Nový Bor to physical education and sport.
The aim of my diploma thesis was to contribute to the understanding of the attitudes of pupils of the 2nd grade of elementary schools in Nový Bor to physical education and sport. I believe that this work will contribute to a better understanding of this issue and will provide useful information for pedagogical practice.
It is important for teachers to have the best possible understanding of the biological and psychological specifics of the pupils they are working with. These specifics include pupils' attitudes that help us understand their view of physical education and sport. To examine attitudes, we will use the DIPO - J questionnaire, which focuses on the dimensions of attitudes in pupils of the 2nd grade of elementary schools.
In the theoretical part we deal with physical education and sports. We define these terms and describe their historical development in the world and in our country. The theoretical part also contains chapters on the upbringing of children in leisure time, styles of upbringing, nutrition, socio-pathological phenomena and their prevention, characteristics of the age period, family environment, characteristics of attitudes.
In the practical part of the thesis, we investigated pupils' attitudes to physical education and sport using the DIPO - J questionnaire created by prof. PhDr. Bohumil Svoboda, DrSc. and statistical data processing.
A total of 565 pupils from two elementary schools in Nový Bor participated in our survey and were interviewed using a questionnaire. We used the method of questioning to collect the data. We used the questionnaire DIPO - J for children and youth, which we used to determine the attitudes of pupils to physical education and sport.
The results show that regardless of the class, gender and grade from PE, pupils of the 2nd grade of primary schools have a negative attitude towards dimension V, which includes aesthetic experience. On the contrary, we find positive attitudes in dimensions No. I - attitudes to fitness, No. II - attitudes to personality development, No. III - attitudes to social experience, No. IV - attitudes to tension, risk and No. VI - attitudes to relaxation, relaxation.
Klíčová slova
Klíčová slova: tělesná výchova, sport, rodina, starší školní věk, postoje, DIPO - J
Postoj žáků II. stupně základních škol v Novém Boru k tělesné výchově a sportu.
Cílem mé diplomové práce bylo přispět k pochopení postojů žáků 2. stupně základních škol v Novém Boru k tělesné výchově a sportu. Věřím, že tato práce přispěje k lepšímu pochopení této problematiky a poskytne užitečné informace pro pedagogickou praxi.
Pro učitele je důležité, aby co nejlépe porozuměli biologickým a psychickým specifikům žáků, se kterými pracují. Mezi tato specifika patří i postoje žáků, které nám pomáhají pochopit jejich pohled na tělesnou výchovu a sport. Pro zkoumání postojů použijeme dotazník DIPO - J, který se zaměřuje na dimenze postojů u žáků 2. stupně základních škol.
V teoretické části se zabýváme tělesnou výchovou a sportem. Tyto pojmy definujeme a popisujeme jejich historický vývoj ve světě i u nás. Teoretická část dále obsahuje kapitoly o výchově dětí ve volném čase, stylech výchovy, o výživě, sociálně patologických jevech a jejich prevenci, charakteristice věkového období, rodinném prostředí, charakteristice postojů.
V praktické části práce jsme zjišťovali postoje žáků k tělesné výchově a sportu pomocí dotazníku DIPO - J vytvořeného prof. PhDr. Bohumilem Svobodou, DrSc. a statistického zpracování dat.
Našeho šetření se celkem zúčastnilo 565 žáků ze dvou základních škol
v Novém Boru, kteří byli dotazování pomocí dotazníku. Ke sběru dat jsme využili metodu dotazování. K dotazování jsme použili dotazník DIPO - J pro děti a mládež, kterým jsme zjišťovali postoje žáků k tělesné výchově a sportu.
Z výsledků vyplývá, že nezávisle na třídě, pohlaví a známce z TV mají žáci 2. stupně základních škol negativní postoj k dimenzi č. V, která zahrnuje estetické zkušenosti. Naopak pozitivní postoje shledáváme v dimenzích č. I - postoje k zdatnosti, č. II - postoje k rozvoji osobnosti, č. III - postoje k sociální zkušenosti, č. IV - postoje k napětí, riziku a č. VI - postoje k relaxaci, uvolnění aj.
Anotace v angličtině
Attitude of pupils of II. grade of elementary schools in Nový Bor to physical education and sport.
The aim of my diploma thesis was to contribute to the understanding of the attitudes of pupils of the 2nd grade of elementary schools in Nový Bor to physical education and sport. I believe that this work will contribute to a better understanding of this issue and will provide useful information for pedagogical practice.
It is important for teachers to have the best possible understanding of the biological and psychological specifics of the pupils they are working with. These specifics include pupils' attitudes that help us understand their view of physical education and sport. To examine attitudes, we will use the DIPO - J questionnaire, which focuses on the dimensions of attitudes in pupils of the 2nd grade of elementary schools.
In the theoretical part we deal with physical education and sports. We define these terms and describe their historical development in the world and in our country. The theoretical part also contains chapters on the upbringing of children in leisure time, styles of upbringing, nutrition, socio-pathological phenomena and their prevention, characteristics of the age period, family environment, characteristics of attitudes.
In the practical part of the thesis, we investigated pupils' attitudes to physical education and sport using the DIPO - J questionnaire created by prof. PhDr. Bohumil Svoboda, DrSc. and statistical data processing.
A total of 565 pupils from two elementary schools in Nový Bor participated in our survey and were interviewed using a questionnaire. We used the method of questioning to collect the data. We used the questionnaire DIPO - J for children and youth, which we used to determine the attitudes of pupils to physical education and sport.
The results show that regardless of the class, gender and grade from PE, pupils of the 2nd grade of primary schools have a negative attitude towards dimension V, which includes aesthetic experience. On the contrary, we find positive attitudes in dimensions No. I - attitudes to fitness, No. II - attitudes to personality development, No. III - attitudes to social experience, No. IV - attitudes to tension, risk and No. VI - attitudes to relaxation, relaxation.
Klíčová slova
Klíčová slova: tělesná výchova, sport, rodina, starší školní věk, postoje, DIPO - J
Cílem práce je zjištění názorů a postojů žáků 2. stupně základních škol v Novém Boru ve věku 11 - 15 let na tělesnou výchovu a sport. Použité metody dotazování formou standardizovaného dotazníku DIPO - J (dimenze postojů pro juniory), komparace a vyhodnocení bude zpracováno formou vybraných matematicko-statistických metod. Počet respodentů je 565 z toho 303 žáků ze ZŠ náměstí Míru a 262 ze ZŠ U Lesa.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjištění názorů a postojů žáků 2. stupně základních škol v Novém Boru ve věku 11 - 15 let na tělesnou výchovu a sport. Použité metody dotazování formou standardizovaného dotazníku DIPO - J (dimenze postojů pro juniory), komparace a vyhodnocení bude zpracováno formou vybraných matematicko-statistických metod. Počet respodentů je 565 z toho 303 žáků ze ZŠ náměstí Míru a 262 ze ZŠ U Lesa.
Seznam doporučené literatury
Jansa, Petr. (2012) Pedagogika sportu (1. vydání). Praha, Česká republika: Karolinum, ISBN 978-80-246-2026-8.
Walterová, Eliška. (2005). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno, Česká republika: Paido, ISBN 978-80-7315-083-9.
Rychtecký, A., & Fialová, L. (1995). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha, Česká republika: Univerzita Karlova.
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele (2. vydání). Praha, Česká republika, ISBN: 978-80-7367-273-7
Čáp, Jan. (1993). Psychologie výchovy a vyučování (1. vydání). Praha, Česká republika: Karolinum, ISBN 80-7066-534-3
Dovalil, J. (1992). Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink (1. vydání). Praha, Česká republika: Karolinum, ISBN 978-807-0665688.
Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (2. vydání). Praha, Česká republika, ISBN 80-7178-626-8.
Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha, Česká republika: Academia.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc, Česká republika: Univerzita Palackého.
Bunc, V. (2004). Role pohybových aktivit v životě dětí a mládeže. Závěrečná zpráva VZ MSM 11510001. Praha, Česká republika: UK FTVS.
Cihlář, D., & Fialová, L. (2012). Hodnocení žáků 2. stupně základních škol a jejich vztah ke školní tělesné výchově. Praha, Česká republika: FTVS UK.
Seznam doporučené literatury
Jansa, Petr. (2012) Pedagogika sportu (1. vydání). Praha, Česká republika: Karolinum, ISBN 978-80-246-2026-8.
Walterová, Eliška. (2005). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno, Česká republika: Paido, ISBN 978-80-7315-083-9.
Rychtecký, A., & Fialová, L. (1995). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha, Česká republika: Univerzita Karlova.
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele (2. vydání). Praha, Česká republika, ISBN: 978-80-7367-273-7
Čáp, Jan. (1993). Psychologie výchovy a vyučování (1. vydání). Praha, Česká republika: Karolinum, ISBN 80-7066-534-3
Dovalil, J. (1992). Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink (1. vydání). Praha, Česká republika: Karolinum, ISBN 978-807-0665688.
Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (2. vydání). Praha, Česká republika, ISBN 80-7178-626-8.
Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha, Česká republika: Academia.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc, Česká republika: Univerzita Palackého.
Bunc, V. (2004). Role pohybových aktivit v životě dětí a mládeže. Závěrečná zpráva VZ MSM 11510001. Praha, Česká republika: UK FTVS.
Cihlář, D., & Fialová, L. (2012). Hodnocení žáků 2. stupně základních škol a jejich vztah ke školní tělesné výchově. Praha, Česká republika: FTVS UK.