Diplomová práce Specifika environmentální výchovy ve vzdělávání žáků na základní škole speciální se zabývá zapojením prvků environmentální výchovy do činností, které jsou zařazovány do výuky na základní škole speciální, a to jak jednorázově, tak v průběhu celého školního roku. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení pojmů, které se váží k tématu environmentální výchovy. Dále se v této části práce zaměřuje na specifika vzdělávacího procesu u žáků se středně těžkým mentálním postižením. Empirická část zahrnuje kvalitativní výzkumné šetření, jehož cílem je zjistit a popsat, jakým způsobem lze aplikovat témata environmentální výchovy do vzdělávacích oblastí a předmětů na základní škole speciální. V této části jsou pak popsány aktivity a činnosti s environmentální tematikou, postup práce a samotný průběh jednotlivých činností. Při zpracování výzkumného šetření bylo využito technik zúčastněného pozorování, přímé práce s žáky a analýzy dokumentace.
Anotace v angličtině
The thesis Specifics of environmental education in the education of pupils in a special primary school deals with the inclusion of elements of environmental education in the activities that are included in the teaching in a special primary school, both on a one-off basis and throughout the school year. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part is aimed at explaining the concepts related to the topic of environmental education. Furthermore, this part of the thesis focuses on the specifics of the educational process for students with moderate intellectual disabilities. The empirical part includes a qualitative research investigation, which aims to identify and describe how the themes of environmental education can be applied to educational areas and subjects in a special primary school. This part then describes the activities and activities with environmental themes, the workflow and the actual course of the activities. Participant observation techniques, direct work with pupils and analysis of documentation were used in the research investigation.
Klíčová slova
environmentální výchova, žák s mentálním postižením, základní škola speciální, pracovní výchova
Klíčová slova v angličtině
environmental education, pupils with intellectual disabilities, special primary school, work education
Rozsah průvodní práce
67 s. (96 210 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Specifika environmentální výchovy ve vzdělávání žáků na základní škole speciální se zabývá zapojením prvků environmentální výchovy do činností, které jsou zařazovány do výuky na základní škole speciální, a to jak jednorázově, tak v průběhu celého školního roku. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení pojmů, které se váží k tématu environmentální výchovy. Dále se v této části práce zaměřuje na specifika vzdělávacího procesu u žáků se středně těžkým mentálním postižením. Empirická část zahrnuje kvalitativní výzkumné šetření, jehož cílem je zjistit a popsat, jakým způsobem lze aplikovat témata environmentální výchovy do vzdělávacích oblastí a předmětů na základní škole speciální. V této části jsou pak popsány aktivity a činnosti s environmentální tematikou, postup práce a samotný průběh jednotlivých činností. Při zpracování výzkumného šetření bylo využito technik zúčastněného pozorování, přímé práce s žáky a analýzy dokumentace.
Anotace v angličtině
The thesis Specifics of environmental education in the education of pupils in a special primary school deals with the inclusion of elements of environmental education in the activities that are included in the teaching in a special primary school, both on a one-off basis and throughout the school year. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part is aimed at explaining the concepts related to the topic of environmental education. Furthermore, this part of the thesis focuses on the specifics of the educational process for students with moderate intellectual disabilities. The empirical part includes a qualitative research investigation, which aims to identify and describe how the themes of environmental education can be applied to educational areas and subjects in a special primary school. This part then describes the activities and activities with environmental themes, the workflow and the actual course of the activities. Participant observation techniques, direct work with pupils and analysis of documentation were used in the research investigation.
Klíčová slova
environmentální výchova, žák s mentálním postižením, základní škola speciální, pracovní výchova
Klíčová slova v angličtině
environmental education, pupils with intellectual disabilities, special primary school, work education
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat problematice specifik environmentální výchovy na základní škole speciální. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu. Jedná se o otázky spojené s vymezením pojmu environmentální výchova, formou realizace a podmínek, dále charakteristikou žáků s mentálním postižením a základní školy speciální včetně rámcového popisu školního vzdělávacího programu doplněno o specifika vzdělávání v těchto školách.
V praktické části budou představeny integrované celky zaměřené na dvě roční období. Dále zde budou zařazeny případové studie žáků, se kterými budou integrované celky realizovány. Smyslem těchto celků bude prohloubení environmentální gramotnosti žáků, umožnění aktivního prožitku pro žáky a zároveň inspirace pro další pedagogy. Dále bude v práci využito metody přímého pozorování žáků ve výuce a zaznamenávání jejich chování. Empirická část diplomové práce bude představovat vyhodnocení získaných dat adekvátními statistickými metodami. Kvalitativní výzkumná část bude vyhodnocována v rámci případové studie, pozorování a pomocí terénních zápisů na základě realizace integrovaných tematických celků s žáky základních škol speciálních. Kvalitativní výzkum bude doplněn dotazníky, které budou vyplňovat pedagogičtí pracovníci základní školy speciální. Výsledky výzkumu diplomové práce budou zaznamenané ve slovní a grafické formě. V závěru práce budou uvedena konkrétní doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat problematice specifik environmentální výchovy na základní škole speciální. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu. Jedná se o otázky spojené s vymezením pojmu environmentální výchova, formou realizace a podmínek, dále charakteristikou žáků s mentálním postižením a základní školy speciální včetně rámcového popisu školního vzdělávacího programu doplněno o specifika vzdělávání v těchto školách.
V praktické části budou představeny integrované celky zaměřené na dvě roční období. Dále zde budou zařazeny případové studie žáků, se kterými budou integrované celky realizovány. Smyslem těchto celků bude prohloubení environmentální gramotnosti žáků, umožnění aktivního prožitku pro žáky a zároveň inspirace pro další pedagogy. Dále bude v práci využito metody přímého pozorování žáků ve výuce a zaznamenávání jejich chování. Empirická část diplomové práce bude představovat vyhodnocení získaných dat adekvátními statistickými metodami. Kvalitativní výzkumná část bude vyhodnocována v rámci případové studie, pozorování a pomocí terénních zápisů na základě realizace integrovaných tematických celků s žáky základních škol speciálních. Kvalitativní výzkum bude doplněn dotazníky, které budou vyplňovat pedagogičtí pracovníci základní školy speciální. Výsledky výzkumu diplomové práce budou zaznamenané ve slovní a grafické formě. V závěru práce budou uvedena konkrétní doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J. Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha, 2013. ISBN 978-80-904141-1-2.
DANIŠ, P. Děti venku v přírodě: ohrožený druh. MŽP, 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělání ve škole 21. století. Brno: PedF, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-7496-510-4.
JANÁKOVÁ, M. (2023). Kůň v pedagogické praxi. Aktivity s koněm (nejen) v rámci EVVO pro MŠ a ZŠ.: Využití koně v mimoškolních a volnočasových aktivitách. (Horse Asisted education). Envigogika, 18(1). https://doi.org/10.14712/18023061.641
KRAJHANZL, J., CHABADA, T. & SVOBODOVÁ, R. 2018. Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí. Reprezentativní studie veřejného mínění. Masarykova univerzita,2018. ISBN 978-80-210-8967-9.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J. Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha, 2013. ISBN 978-80-904141-1-2.
DANIŠ, P. Děti venku v přírodě: ohrožený druh. MŽP, 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělání ve škole 21. století. Brno: PedF, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-7496-510-4.
JANÁKOVÁ, M. (2023). Kůň v pedagogické praxi. Aktivity s koněm (nejen) v rámci EVVO pro MŠ a ZŠ.: Využití koně v mimoškolních a volnočasových aktivitách. (Horse Asisted education). Envigogika, 18(1). https://doi.org/10.14712/18023061.641
KRAJHANZL, J., CHABADA, T. & SVOBODOVÁ, R. 2018. Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí. Reprezentativní studie veřejného mínění. Masarykova univerzita,2018. ISBN 978-80-210-8967-9.
Přílohy volně vložené
Informovaný souhlas zákonného zástupce
Vyplněné pracovní listy
Pracovní postupy