Bakalářská práce se zaměřuje na hodnocení a využití obrysových map ve výuce geografie. Jedním z cílů této práce je hodnocení vybraných obrysových map na základě předem stanovených kritérií. První část práce se zabývala vymezením pojmu obrysových map a nejasnostmi ohledně používání pojmu obrysová mapa na českých školách. Poté bude představovat možnosti využití obrysových map při hodinách geografie a práce s nimi. Dále práce obsahuje nástin základních konceptů, které se využívají při hodnocení kartografických děl. Ke sběru dat byl využit polostrukturovaný rozhovor s devíti respondenty. Po zpracování dat bylo zjištěno, že obrysové mapy jsou nejčastěji využívány v regionální geografii, někteří respondenti však integrují obrysové mapy do výuky i jiný způsoby. Kvalitu obrysových map dostupných na internetu a v pracovních sešitech respondenti hodnotili ve většině případě negativně, hlavně kvůli výskytu častých faktografických chyb.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the evaluation and use of contour maps in geography education. One of the aims of this thesis is to evaluate selected contour maps based on predetermined criteria. The first part of the thesis dealt with the definition of the term contour maps and the ambiguity regarding the use of the term contour map in Czech schools. Then it will present the possibilities of using contour maps in geography lessons and working with them. Furthermore, the thesis contains an outline of the basic concepts used in the evaluation of cartographic works. A semi-structured interview with nine respondents was used to collect data. After processing the data, it was found that contour maps are most commonly used in regional geography, but some respondents integrate contour maps into their teaching in other ways. The quality of contour maps available on the Internet and in workbooks was mostly negatively evaluated by respondents, mainly due to frequent factual errors.
Bakalářská práce se zaměřuje na hodnocení a využití obrysových map ve výuce geografie. Jedním z cílů této práce je hodnocení vybraných obrysových map na základě předem stanovených kritérií. První část práce se zabývala vymezením pojmu obrysových map a nejasnostmi ohledně používání pojmu obrysová mapa na českých školách. Poté bude představovat možnosti využití obrysových map při hodinách geografie a práce s nimi. Dále práce obsahuje nástin základních konceptů, které se využívají při hodnocení kartografických děl. Ke sběru dat byl využit polostrukturovaný rozhovor s devíti respondenty. Po zpracování dat bylo zjištěno, že obrysové mapy jsou nejčastěji využívány v regionální geografii, někteří respondenti však integrují obrysové mapy do výuky i jiný způsoby. Kvalitu obrysových map dostupných na internetu a v pracovních sešitech respondenti hodnotili ve většině případě negativně, hlavně kvůli výskytu častých faktografických chyb.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the evaluation and use of contour maps in geography education. One of the aims of this thesis is to evaluate selected contour maps based on predetermined criteria. The first part of the thesis dealt with the definition of the term contour maps and the ambiguity regarding the use of the term contour map in Czech schools. Then it will present the possibilities of using contour maps in geography lessons and working with them. Furthermore, the thesis contains an outline of the basic concepts used in the evaluation of cartographic works. A semi-structured interview with nine respondents was used to collect data. After processing the data, it was found that contour maps are most commonly used in regional geography, but some respondents integrate contour maps into their teaching in other ways. The quality of contour maps available on the Internet and in workbooks was mostly negatively evaluated by respondents, mainly due to frequent factual errors.
Cílem práce je zhodnotit kvalitu a možnosti využití obrysových map ve výuce zeměpisu, a to na základě rozhovorů s učiteli zeměpisu sekundárního vzdělávání.
Práce se bude zaměřovat na to, jak jednotlivé obrysové mapy splňují individuální potřeby učitelů ve výuce zeměpisu.
V první fázi výzkumu proběhne hodnocení dostupných obrysových map, na jehož základě budou vybrané obrysové mapy využity při rozhovorech s učiteli.
K dosažení cíle bakalářské práce bude proveden hloubkový rozhovor s přibližně 10 vybranými učiteli ze základních a středních škol. Hlavními výstupy rozhovorů budou informace o tom, jak jednotliví učitelé vnímají využitelnost obrysových map ve výuce zeměpisných pojmů, jaké zdroje těchto map využívají a na jaké úrovni splňují dostupné obrysové mapy jejich požadavky a potřeby do výuky.
Práce se bude skládat ze dvou částí, v první části budou zpracovány základní charakteristiky map a hodnocení kartografických prvků u vybraných obrysových map. Další část bakalářské práce bude prezentovat výsledky rozhovorů s učiteli zaměřené na dostupnost a využitelnost obrysových map ve výuce zeměpisu. V závěru budou formulována obecná doporučení pro tvorbu obrysových map ve vztahu k jejich potenciálnímu využití ve výuce zeměpisu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zhodnotit kvalitu a možnosti využití obrysových map ve výuce zeměpisu, a to na základě rozhovorů s učiteli zeměpisu sekundárního vzdělávání.
Práce se bude zaměřovat na to, jak jednotlivé obrysové mapy splňují individuální potřeby učitelů ve výuce zeměpisu.
V první fázi výzkumu proběhne hodnocení dostupných obrysových map, na jehož základě budou vybrané obrysové mapy využity při rozhovorech s učiteli.
K dosažení cíle bakalářské práce bude proveden hloubkový rozhovor s přibližně 10 vybranými učiteli ze základních a středních škol. Hlavními výstupy rozhovorů budou informace o tom, jak jednotliví učitelé vnímají využitelnost obrysových map ve výuce zeměpisných pojmů, jaké zdroje těchto map využívají a na jaké úrovni splňují dostupné obrysové mapy jejich požadavky a potřeby do výuky.
Práce se bude skládat ze dvou částí, v první části budou zpracovány základní charakteristiky map a hodnocení kartografických prvků u vybraných obrysových map. Další část bakalářské práce bude prezentovat výsledky rozhovorů s učiteli zaměřené na dostupnost a využitelnost obrysových map ve výuce zeměpisu. V závěru budou formulována obecná doporučení pro tvorbu obrysových map ve vztahu k jejich potenciálnímu využití ve výuce zeměpisu.
Seznam doporučené literatury
HANUS, Martin, Lenka HAVELKOVÁ, Tereza KOCOVÁ, Veronika BERNHÄUSEROVÁ, Kristýna ŠTOLCOVÁ, Karolína FENCLOVÁ a Marek ZÝMA. Práce s mapou ve výuce: certifikovaná metodika. [Praha]: P3K, 2020. ISBN 978-80-7667-014-3.
TRAHORSCH, Petr, Jan D. BLÁHA a Tomáš JANKO. Analýza výzkumů vizuálií v učebnicích na příkladu učebnic s geografickým obsahem. Pedagogická orientace. 2018, 28(1), 23.
BLÁHA, Jan D. Vybrané okruhy z geografické kartografie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2017. ISBN 978-80-7561-092-8.
MATĚJČEK, T. (2010): Místopisné pojmy ve výuce – kritéria výběru, metody výuky. Geografické rozhledy, 20(1), 16–17.
ŠIMON, Petr, Jana VÁCHOVÁ, Lucie MÜLLEROVÁ, Pavel TAUŠ, Iveta MARTINCOVÁ a Jana GÉRINGOVÁ. Hravý zeměpis 7: regionální zeměpis kontinentů : pro 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia : v souladu s RVP. 4. vydání. Praha: Taktik, [2016]-. ISBN 9788075630711.
ROBINSON, Arthur H. a Joel L. MORRISON. Elements of Cartography. 6. vydání. 1995. ISBN 0-471-55579-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
Seznam doporučené literatury
HANUS, Martin, Lenka HAVELKOVÁ, Tereza KOCOVÁ, Veronika BERNHÄUSEROVÁ, Kristýna ŠTOLCOVÁ, Karolína FENCLOVÁ a Marek ZÝMA. Práce s mapou ve výuce: certifikovaná metodika. [Praha]: P3K, 2020. ISBN 978-80-7667-014-3.
TRAHORSCH, Petr, Jan D. BLÁHA a Tomáš JANKO. Analýza výzkumů vizuálií v učebnicích na příkladu učebnic s geografickým obsahem. Pedagogická orientace. 2018, 28(1), 23.
BLÁHA, Jan D. Vybrané okruhy z geografické kartografie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2017. ISBN 978-80-7561-092-8.
MATĚJČEK, T. (2010): Místopisné pojmy ve výuce – kritéria výběru, metody výuky. Geografické rozhledy, 20(1), 16–17.
ŠIMON, Petr, Jana VÁCHOVÁ, Lucie MÜLLEROVÁ, Pavel TAUŠ, Iveta MARTINCOVÁ a Jana GÉRINGOVÁ. Hravý zeměpis 7: regionální zeměpis kontinentů : pro 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia : v souladu s RVP. 4. vydání. Praha: Taktik, [2016]-. ISBN 9788075630711.
ROBINSON, Arthur H. a Joel L. MORRISON. Elements of Cartography. 6. vydání. 1995. ISBN 0-471-55579-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.