Autorka se ve své bakalářské práci zaměřuje na problematiku rozvoje dílčích funkcí podmiňujících úspěšné osvojování čtení a psaní. Hlavním cílem práce je zhodnotit míru rozvoje dílčích funkcí u vybrané skupiny dětí v předškolním věku. Teoretická část se věnuje vývoji základních schopností a dovedností dítěte předškolního věku, konceptu školní zralosti a připravenosti. Dále jsou v teoretické části představeny kapitoly týkající se dílčích funkcí, jejich deficitů a odrazu v osvojování trivia, možností diagnostiky a intervence u dětí s deficity dílčích funkcí. V empirické části je pomocí depistážního nástroje zjišťována míra rozvoje oslabených dílčích funkcí u dětí v předškolním věku před a po zahájení stimulačního programu. Stimulační program je nastaven na základě prostudované literatury. Součástí práce je formulace konkrétních závěrů a doporučení využitelných ve speciálně pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
In her bachelor's thesis, the author focuses on the development of partial functions that condition the successful mastery of reading and writing. The main goal of the thesis is to evaluate the degree of development of partial functions in a selected group of preschool children. The theoretical part deals with the development of basic abilities and skills of a preschool child, the concept of school maturity and readiness. Furthermore, the theoretical part introduces chapters related to partial functions, their deficits and reflection in the acquisition of trivia, possibilities of diagnostics and intervention in children with deficits of partial functions. In the empirical part, a screening tool is used to determine the degree of development of weakened partial functions in preschool children before and after the start of the stimulation program. The stimulation program is set based on the studied literature. Part of the thesis is the formulation of specific conclusions and recommendations that can be used in special pedagogical practice.
Klíčová slova
dílčí funkce, předškolní věk, prevence, školní zralost, stimulační program, depistáž
Klíčová slova v angličtině
partial functions, preschool age, prevention, school maturity, stimulation program,
screening
Rozsah průvodní práce
104 s. (152 168 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Autorka se ve své bakalářské práci zaměřuje na problematiku rozvoje dílčích funkcí podmiňujících úspěšné osvojování čtení a psaní. Hlavním cílem práce je zhodnotit míru rozvoje dílčích funkcí u vybrané skupiny dětí v předškolním věku. Teoretická část se věnuje vývoji základních schopností a dovedností dítěte předškolního věku, konceptu školní zralosti a připravenosti. Dále jsou v teoretické části představeny kapitoly týkající se dílčích funkcí, jejich deficitů a odrazu v osvojování trivia, možností diagnostiky a intervence u dětí s deficity dílčích funkcí. V empirické části je pomocí depistážního nástroje zjišťována míra rozvoje oslabených dílčích funkcí u dětí v předškolním věku před a po zahájení stimulačního programu. Stimulační program je nastaven na základě prostudované literatury. Součástí práce je formulace konkrétních závěrů a doporučení využitelných ve speciálně pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
In her bachelor's thesis, the author focuses on the development of partial functions that condition the successful mastery of reading and writing. The main goal of the thesis is to evaluate the degree of development of partial functions in a selected group of preschool children. The theoretical part deals with the development of basic abilities and skills of a preschool child, the concept of school maturity and readiness. Furthermore, the theoretical part introduces chapters related to partial functions, their deficits and reflection in the acquisition of trivia, possibilities of diagnostics and intervention in children with deficits of partial functions. In the empirical part, a screening tool is used to determine the degree of development of weakened partial functions in preschool children before and after the start of the stimulation program. The stimulation program is set based on the studied literature. Part of the thesis is the formulation of specific conclusions and recommendations that can be used in special pedagogical practice.
Klíčová slova
dílčí funkce, předškolní věk, prevence, školní zralost, stimulační program, depistáž
Klíčová slova v angličtině
partial functions, preschool age, prevention, school maturity, stimulation program,
screening
Zásady pro vypracování
Autorka prostudovala aktuální směrnici děkana č. 5E/2019 - Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP, s platností a účinností od 14. 12. 2021 a bude podle ní práci zpracovávat. Autorka se bude ve své bakalářské práci zaměřovat na problematiku rozvoje dílčích funkcí podmiňujících úspěšné osvojování čtení a psaní. Hlavním cílem práce bude zhodnotit míru rozvoje dílčích funkcí u vybrané skupiny dětí v předškolním věku. Teoretická část se bude věnovat vývoji základních schopností a dovedností dítěte předškolního věku, konceptu školní zralosti a připravenosti. Dále budou v teoretické části představeny kapitoly týkající se dílčích funkcí, jejich deficitů a odrazu v osvojování trivia, možností diagnostiky a intervence u dětí s deficity dílčích funkcí. V empirické části bude pomocí depistážního nástroje zjišťována míra rozvoje oslabených dílčích funkcí u dětí v předškolním věku před a po zahájení stimulačního programu. Stimulační program bude nastaven na základě prostudované literatury. Součástí práce bude formulace konkrétních závěrů a doporučení využitelných ve speciálně pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
Autorka prostudovala aktuální směrnici děkana č. 5E/2019 - Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP, s platností a účinností od 14. 12. 2021 a bude podle ní práci zpracovávat. Autorka se bude ve své bakalářské práci zaměřovat na problematiku rozvoje dílčích funkcí podmiňujících úspěšné osvojování čtení a psaní. Hlavním cílem práce bude zhodnotit míru rozvoje dílčích funkcí u vybrané skupiny dětí v předškolním věku. Teoretická část se bude věnovat vývoji základních schopností a dovedností dítěte předškolního věku, konceptu školní zralosti a připravenosti. Dále budou v teoretické části představeny kapitoly týkající se dílčích funkcí, jejich deficitů a odrazu v osvojování trivia, možností diagnostiky a intervence u dětí s deficity dílčích funkcí. V empirické části bude pomocí depistážního nástroje zjišťována míra rozvoje oslabených dílčích funkcí u dětí v předškolním věku před a po zahájení stimulačního programu. Stimulační program bude nastaven na základě prostudované literatury. Součástí práce bude formulace konkrétních závěrů a doporučení využitelných ve speciálně pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku 2: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2022. ISBN 9788026618041.
FICOVÁ, Lenka Theodora. Hry na rozvoj dílčích funkcí u dětí: optické a akustické vnímání, jemná motorika a prostorová orientace. Praha: Grada, 2020. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-1045-2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. 142 s. ISBN 978-80-262-1092-4.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
VALENTA, Milan, Lenka KREJČOVÁ a Bibiána HLEBOVÁ. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku?. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-321-5.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku 2: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2022. ISBN 9788026618041.
FICOVÁ, Lenka Theodora. Hry na rozvoj dílčích funkcí u dětí: optické a akustické vnímání, jemná motorika a prostorová orientace. Praha: Grada, 2020. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-1045-2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. 142 s. ISBN 978-80-262-1092-4.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
VALENTA, Milan, Lenka KREJČOVÁ a Bibiána HLEBOVÁ. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku?. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-321-5.