Diplomová práce je zaměřena na hodnocení a jeho vliv na motivaci a rozvoj žákových dovedností v předmětu anglický jazyk. Práce poskytuje teoretické
informace o funkcích, typech a cílech hodnocení. Zabývá se dále tím, co je cílem výuky anglického jazyka a jak tyto cíle efektivně hodnotit. Nahlíží do strategických dokumentů týkajících se vzdělávání v České republice a vybírá z nich vizi hodnocení. Cílem této prá-ce je zjistit, jaký vliv má změna způsobu hodnocení na žáky a na jejich přístup k angličtině a na rozvoj jejich dovedností. Výzkum probíhal v hodinách anglického jazy-ka v osmém a devátém ročníku dvou základních škol, kde používají běžnou klasifikaci a v devátém ročníku školy, kde se používá slovní hodnocení. Metody výzkumu a následné zpracování a vyhodnocení dat poskytnou informace o vlivu změny hodnocení na žáky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on assessment and its influence on the motivation and de-velopment of pupil skills in the subject of English language. The work provides theoreti-cal information about the functions, types, and goals of the assessment. It also deals with the goal of English language teaching and how to evaluate these goals effectively. It in-vestigates strategic documents related to education in the Czech Republic and selects a vision of assessment from them. The aim of this work is to find out the impact of the change in the assessment method on pupils and on their approach to English and on the development of their skills. The research took place in the English language classes in the eighth and ninth grades of two elementary schools, where they use common classifica-tion, and in the ninth grade of the school, where verbal assessment is used. Research methods and subsequent data processing and their evaluation will provide information about the impact of the change in assessment on pupils.
Klíčová slova
školní hodnocení, funkce hodnocení, prostředky hodnocení, sebehodnocení, anglický ja-zyk, komunikační kompetence
Klíčová slova v angličtině
school assessment, functions of assessment, means of assessment, self- as-sessment, English language, communicative competence.
Rozsah průvodní práce
114 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na hodnocení a jeho vliv na motivaci a rozvoj žákových dovedností v předmětu anglický jazyk. Práce poskytuje teoretické
informace o funkcích, typech a cílech hodnocení. Zabývá se dále tím, co je cílem výuky anglického jazyka a jak tyto cíle efektivně hodnotit. Nahlíží do strategických dokumentů týkajících se vzdělávání v České republice a vybírá z nich vizi hodnocení. Cílem této prá-ce je zjistit, jaký vliv má změna způsobu hodnocení na žáky a na jejich přístup k angličtině a na rozvoj jejich dovedností. Výzkum probíhal v hodinách anglického jazy-ka v osmém a devátém ročníku dvou základních škol, kde používají běžnou klasifikaci a v devátém ročníku školy, kde se používá slovní hodnocení. Metody výzkumu a následné zpracování a vyhodnocení dat poskytnou informace o vlivu změny hodnocení na žáky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on assessment and its influence on the motivation and de-velopment of pupil skills in the subject of English language. The work provides theoreti-cal information about the functions, types, and goals of the assessment. It also deals with the goal of English language teaching and how to evaluate these goals effectively. It in-vestigates strategic documents related to education in the Czech Republic and selects a vision of assessment from them. The aim of this work is to find out the impact of the change in the assessment method on pupils and on their approach to English and on the development of their skills. The research took place in the English language classes in the eighth and ninth grades of two elementary schools, where they use common classifica-tion, and in the ninth grade of the school, where verbal assessment is used. Research methods and subsequent data processing and their evaluation will provide information about the impact of the change in assessment on pupils.
Klíčová slova
školní hodnocení, funkce hodnocení, prostředky hodnocení, sebehodnocení, anglický ja-zyk, komunikační kompetence
Klíčová slova v angličtině
school assessment, functions of assessment, means of assessment, self- as-sessment, English language, communicative competence.
Zásady pro vypracování
Diplomantka na základě studia odborné literatury podá přehled dostupných metod hodnocení a popíše možnosti jejich uplatnění ve výuce anglického jazyka na druhém stupni ZŠ. Soustředí se zejména na formativní hodncení a samohodnocení, a jejich vliv na osvojování jazykových kompetencí.
V experimentální části autorka integruje zvolené metody hodnocení do práce v běžných třídách druhého stupně ZŠ a bude monitorovat jejich vliv na rozvoj jazykových kompetencí, motivace a sebedůvěry žáků. V závěru poskytne přehled způsobů hodnocení, které se v rámci experimentu ukážou jako nejefektivnější.
Zásady pro vypracování
Diplomantka na základě studia odborné literatury podá přehled dostupných metod hodnocení a popíše možnosti jejich uplatnění ve výuce anglického jazyka na druhém stupni ZŠ. Soustředí se zejména na formativní hodncení a samohodnocení, a jejich vliv na osvojování jazykových kompetencí.
V experimentální části autorka integruje zvolené metody hodnocení do práce v běžných třídách druhého stupně ZŠ a bude monitorovat jejich vliv na rozvoj jazykových kompetencí, motivace a sebedůvěry žáků. V závěru poskytne přehled způsobů hodnocení, které se v rámci experimentu ukážou jako nejefektivnější.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Zdeněk; ŠIKULOVÁ, Renata. Hodnocení žáků. Praha : Grada Publishing a.s., 2005. 157 s. ISBN 80-247-0885-X.
KOŠTÁLOVÁ, Hana; MÍKOVÁ, Šárka; STANG, Jiřina. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7.
PETTY, G. Moderní vyučování. 4. vydání. Praha, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
SANTIAGO, Paulo. et al. OECD Reviews of Evaulation and Assessment in Education. Czech Republic. Main Conclusions. . 2012. [cit. 2019-1-14]. Dostupný z WWW: [Dostupné z: http://www.oecd.org/dataoecd/ 33/47/49479976.pdf; český překlad studie: www.msmt.c z /f ile/20716 _1_1/.].
STARÝ, Karel; LAUFKOVÁ, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. 1. vydání. Praha:Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Zdeněk; ŠIKULOVÁ, Renata. Hodnocení žáků. Praha : Grada Publishing a.s., 2005. 157 s. ISBN 80-247-0885-X.
KOŠTÁLOVÁ, Hana; MÍKOVÁ, Šárka; STANG, Jiřina. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7.
PETTY, G. Moderní vyučování. 4. vydání. Praha, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
SANTIAGO, Paulo. et al. OECD Reviews of Evaulation and Assessment in Education. Czech Republic. Main Conclusions. . 2012. [cit. 2019-1-14]. Dostupný z WWW: [Dostupné z: http://www.oecd.org/dataoecd/ 33/47/49479976.pdf; český překlad studie: www.msmt.c z /f ile/20716 _1_1/.].
STARÝ, Karel; LAUFKOVÁ, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. 1. vydání. Praha:Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.