Tato diplomová práce se zaměřuje na masové shromažďování biometrických údajů a je zkoumáním složitého vztahu mezi technologií, identitou a mocí v současné společnosti. Téma reflektuje objekt s názvem "Obraz, který se dívá", zarámovaný televizor se zabudovanou kamerou, která skrytě detekuje přítomnost obličeje. Pokud tato kamera detekuje divákův obličej, zařadí jej do, v čase se tvořícího, pixelového portrétu, kde jsou jednotliví lidé reprezentováni pouze jednobarevnými pixely. Kamerou poukazuji na neustálý monitoring společnosti, která si ho nemusí ve většině případů ani uvědomovat. Pixel tělové barvy v obraze dehumanizuje až robotizuje člověka, a zároveň zachovává pomocí barvy jeho základní rys.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the mass gathering of biometric data and explores the intricate relationship between technology, identity, and power in contemporary society. The subject reflects an art object called "The Image That Looks" - a framed television with a built-in camera that secertly detects the presence of a face. If the camera detects the viewer's face, it includes them in a time-evolving pixel portrait, where individuals are represented solely by single-colored pixels. Through the camera, I draw attention to the constant surveillance of society, which, in most cases, people may not even be aware of. The pixelation of the body color in the image dehumanizes and even robotizes the person while simultaneously preserving their basic features through color.
Klíčová slova
monitoring společnosti, ztráta soukromí, masa, pixel, kamera, rozpoznávání obličeje, portrét, člověk jako číslo
Klíčová slova v angličtině
social monitoring, loss of privacy, mass, pixel, camera, facial recognition, portrait, person as a number
Rozsah průvodní práce
86 s,
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na masové shromažďování biometrických údajů a je zkoumáním složitého vztahu mezi technologií, identitou a mocí v současné společnosti. Téma reflektuje objekt s názvem "Obraz, který se dívá", zarámovaný televizor se zabudovanou kamerou, která skrytě detekuje přítomnost obličeje. Pokud tato kamera detekuje divákův obličej, zařadí jej do, v čase se tvořícího, pixelového portrétu, kde jsou jednotliví lidé reprezentováni pouze jednobarevnými pixely. Kamerou poukazuji na neustálý monitoring společnosti, která si ho nemusí ve většině případů ani uvědomovat. Pixel tělové barvy v obraze dehumanizuje až robotizuje člověka, a zároveň zachovává pomocí barvy jeho základní rys.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the mass gathering of biometric data and explores the intricate relationship between technology, identity, and power in contemporary society. The subject reflects an art object called "The Image That Looks" - a framed television with a built-in camera that secertly detects the presence of a face. If the camera detects the viewer's face, it includes them in a time-evolving pixel portrait, where individuals are represented solely by single-colored pixels. Through the camera, I draw attention to the constant surveillance of society, which, in most cases, people may not even be aware of. The pixelation of the body color in the image dehumanizes and even robotizes the person while simultaneously preserving their basic features through color.
Klíčová slova
monitoring společnosti, ztráta soukromí, masa, pixel, kamera, rozpoznávání obličeje, portrét, člověk jako číslo
Klíčová slova v angličtině
social monitoring, loss of privacy, mass, pixel, camera, facial recognition, portrait, person as a number
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu práce a formulace základních postupů 2. Studium doporučené literatury 3. Konzultace realizace praktické, teoretické i pedagogické části práce 4. Vypracování teoretické části práce 6. Vypracování praktické části práce 8. Realizace pedagogického přesahu 9. Instalace a obhajoba konečné podoby diplomové práce
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu práce a formulace základních postupů 2. Studium doporučené literatury 3. Konzultace realizace praktické, teoretické i pedagogické části práce 4. Vypracování teoretické části práce 6. Vypracování praktické části práce 8. Realizace pedagogického přesahu 9. Instalace a obhajoba konečné podoby diplomové práce
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 249 s. ISBN 978-80-7414-250-5.
RUHRBERG, K. a kol. Umění 20. století, II. díl. Praha: Slovart, 2004. ISBN 8072095218.
KULKA, Tomáš. Umění a falzum: monismus a dualismus v estetice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 182 s. ISBN 80-200-0954-x.
REZEK, Petr. K teorii plastičnosti. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2004, 211 s. ISBN 80-86138-53-4.
VOLAVKA, Vojtěch. O soše. Praha, 1959.
LUCIE-SMITH, Edward. Artoday: současné světové umění. Vyd. 1 čes. Praha: Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Praha: Tranzit, 2004. Navigace. ISBN 80-903452-0-4.
FOSTER, Hal, Rosalind KRAUSSOVÁ, Yve-alain BOIS a Benjamin H. D. BUCHLOH. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze: Slovart, 2007, 704 s. ISBN 978-80-7209-952-8.
FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem: příspěvekk interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 208 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, č. 146. ISBN 978-80-210-5389-2.
STURKEN, Marita, Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 471 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, č. 146. ISBN 978-80-7367-556-1.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 249 s. ISBN 978-80-7414-250-5.
RUHRBERG, K. a kol. Umění 20. století, II. díl. Praha: Slovart, 2004. ISBN 8072095218.
KULKA, Tomáš. Umění a falzum: monismus a dualismus v estetice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 182 s. ISBN 80-200-0954-x.
REZEK, Petr. K teorii plastičnosti. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2004, 211 s. ISBN 80-86138-53-4.
VOLAVKA, Vojtěch. O soše. Praha, 1959.
LUCIE-SMITH, Edward. Artoday: současné světové umění. Vyd. 1 čes. Praha: Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Praha: Tranzit, 2004. Navigace. ISBN 80-903452-0-4.
FOSTER, Hal, Rosalind KRAUSSOVÁ, Yve-alain BOIS a Benjamin H. D. BUCHLOH. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze: Slovart, 2007, 704 s. ISBN 978-80-7209-952-8.
FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem: příspěvekk interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 208 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, č. 146. ISBN 978-80-210-5389-2.
STURKEN, Marita, Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 471 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, č. 146. ISBN 978-80-7367-556-1.