Diplomová práce "Působení různých hudebních žánrů na výtvarný projev dítěte na 1. stupni ZŠ" se zaměřuje na propojení výtvarného a hudebního umění a je rozdělena do dvou částí. V teoretické části popisujeme vývoj výtvarného a hudebního umění od 19. století, vývoj hudby je pak pro přehlednost rozdělen na vývoj artificiální a nonartificiální hudby. Dále se zabýváme společnými prvky výtvarného a hudebního vyjadřování a popisujeme výtvarná díla některých výtvarných umělců, kteří se ve své tvorbě nechali inspirovat hudbou. Dále se v teoretické části zaměřujeme na vývoj dětské kresby a psychologický význam kresby v dětském věku. Popisujeme Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a uvádíme některé výukové metody ve výtvarné výchově. V empirické části dochází k praktickému propojení hudební a výtvarné kultury v rámci hodin výtvarné výchovy u žáků 1. stupně základní škol formou realizace metodických listů. Cílem této práce je porovnat výtvarné výsledky žáků a posoudit vlivy hudby na výtvarný projev.
Anotace v angličtině
The thesis "The Effects of different musical genres on art expression of child on 1st grade of primary school" focuses on the interconnection of visual and musical art and is divided into two parts. In the theoretical part we describe the development of visual and musical art since the 19th century, the development of music is then divided into the development of artistic and non-artistic music for clarity. Next, we discuss the common elements of visual and musical expression and describe the artworks of some artists who were inspired by music in their work. Furthermore, in the theoretical part we focus on the development of children's drawing and the psychological significance of drawing in childhood. We describe the Framework Curriculum for Primary Education and present some teaching methods in art education. In the empirical part there is a practical connection between music and art culture in the framework of art education lessons for pupils of the first stage of primary schools in the form of the implementation of method sheets. The aim of this work is to compare the artistic results of pupils and to assess the effects of music on artistic expression.
Klíčová slova
Výtvarné umění, hudební umění, artificiální hudba, nonartificiální hudba, vývoj kresby, kresebný projev, emoce, emoční projev, výtvarná výchova, dítě mladšího školního věku.
Klíčová slova v angličtině
Visual art, musical art, artistic music, nonartistic music, drawing development, drawing expression, emotion, emotional expression, art education, young school age child.
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Působení různých hudebních žánrů na výtvarný projev dítěte na 1. stupni ZŠ" se zaměřuje na propojení výtvarného a hudebního umění a je rozdělena do dvou částí. V teoretické části popisujeme vývoj výtvarného a hudebního umění od 19. století, vývoj hudby je pak pro přehlednost rozdělen na vývoj artificiální a nonartificiální hudby. Dále se zabýváme společnými prvky výtvarného a hudebního vyjadřování a popisujeme výtvarná díla některých výtvarných umělců, kteří se ve své tvorbě nechali inspirovat hudbou. Dále se v teoretické části zaměřujeme na vývoj dětské kresby a psychologický význam kresby v dětském věku. Popisujeme Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a uvádíme některé výukové metody ve výtvarné výchově. V empirické části dochází k praktickému propojení hudební a výtvarné kultury v rámci hodin výtvarné výchovy u žáků 1. stupně základní škol formou realizace metodických listů. Cílem této práce je porovnat výtvarné výsledky žáků a posoudit vlivy hudby na výtvarný projev.
Anotace v angličtině
The thesis "The Effects of different musical genres on art expression of child on 1st grade of primary school" focuses on the interconnection of visual and musical art and is divided into two parts. In the theoretical part we describe the development of visual and musical art since the 19th century, the development of music is then divided into the development of artistic and non-artistic music for clarity. Next, we discuss the common elements of visual and musical expression and describe the artworks of some artists who were inspired by music in their work. Furthermore, in the theoretical part we focus on the development of children's drawing and the psychological significance of drawing in childhood. We describe the Framework Curriculum for Primary Education and present some teaching methods in art education. In the empirical part there is a practical connection between music and art culture in the framework of art education lessons for pupils of the first stage of primary schools in the form of the implementation of method sheets. The aim of this work is to compare the artistic results of pupils and to assess the effects of music on artistic expression.
Klíčová slova
Výtvarné umění, hudební umění, artificiální hudba, nonartificiální hudba, vývoj kresby, kresebný projev, emoce, emoční projev, výtvarná výchova, dítě mladšího školního věku.
Klíčová slova v angličtině
Visual art, musical art, artistic music, nonartistic music, drawing development, drawing expression, emotion, emotional expression, art education, young school age child.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se Směrnicí děkana PF UJEP č. 5E/2019 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části DP se zaměří na vývoj dětské kresby a její postavení v pedagogickém procesu a popíše hudební žánry vybrané pro praktickou část DP. Popíše a vysvětlí pojmy projektová metoda, projektové vyučování a výtvarná řada. Dále uvede některé české i světové autory zabývající se spojením hudební sféry s výtvarnou a další významné osobnosti působící v této oblasti.
V praktické části se zaměří na realizaci projektového vyučování žáků v hodinách výtvarné výchovy, které povede k rozvoji fantazie a představivosti ve výtvarném projevu žáků 1. stupně ZŠ. Na základě metodických listů studentka představí zrealizovaný projekt, jehož výstupem bude výstava tvorby žáků. Předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se Směrnicí děkana PF UJEP č. 5E/2019 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části DP se zaměří na vývoj dětské kresby a její postavení v pedagogickém procesu a popíše hudební žánry vybrané pro praktickou část DP. Popíše a vysvětlí pojmy projektová metoda, projektové vyučování a výtvarná řada. Dále uvede některé české i světové autory zabývající se spojením hudební sféry s výtvarnou a další významné osobnosti působící v této oblasti.
V praktické části se zaměří na realizaci projektového vyučování žáků v hodinách výtvarné výchovy, které povede k rozvoji fantazie a představivosti ve výtvarném projevu žáků 1. stupně ZŠ. Na základě metodických listů studentka představí zrealizovaný projekt, jehož výstupem bude výstava tvorby žáků. Předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-716-8958-0.
DAVID, J. (1993). Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén : kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8449-4.
HAZUKOVÁ, H; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1.Praha: Univerzita Karlova, 2005, ISBN 80-7290-237-7.
KULKA, J. (2001). Grafologie – systém a technické termíny. Brno: Arcana.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995. ISBN 80-238-3744-3.
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3.
BLÁHA, J. Výtvarné umění a hudba. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-69-9
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-716-8958-0.
DAVID, J. (1993). Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén : kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8449-4.
HAZUKOVÁ, H; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1.Praha: Univerzita Karlova, 2005, ISBN 80-7290-237-7.
KULKA, J. (2001). Grafologie – systém a technické termíny. Brno: Arcana.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995. ISBN 80-238-3744-3.
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3.
BLÁHA, J. Výtvarné umění a hudba. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-69-9