Bakalářská práce se zabývá prací s traumatem školského sociálního pracovníka a pedagogů základní školy. V práci je nejdříve uveden současný stav duševního zdraví mezi žáky základních škol, neboť trauma, o kterém ve své práci budu psát, má na duševní zdraví negativní vliv. Dále jsem krátce představila oblast školské sociální práce, školské poradenské pracoviště a legislativní rámec. Cílem práce je pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy a školským sociálním pracovníkem zjistit, jaké mají o traumatu povědomí a jak je s traumaty na půdě základní školy pracováno. Závěr práce je doplněn o doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the trauma work of an elementary school social worker and teachers. The thesis first presents the current state of mental health among elementary school students, as the trauma I will be writing about in my thesis has a negative effect on mental health. Next, I briefly introduce the field of school social work, the school counselor and the legislative framework. The aim of this thesis is to use semi-structured interviews with teachers and school social worker to find out their awareness of trauma and how trauma is dealt with in the primary school setting. The thesis concludes with recommendations for practice.
Klíčová slova
školská sociální práce, školní sociální pracovník, trauma, práce s traumatem, pedagog
Klíčová slova v angličtině
school social work, school social worker, trauma, work with trauma, pedagogue
Rozsah průvodní práce
47 s. (83 045)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá prací s traumatem školského sociálního pracovníka a pedagogů základní školy. V práci je nejdříve uveden současný stav duševního zdraví mezi žáky základních škol, neboť trauma, o kterém ve své práci budu psát, má na duševní zdraví negativní vliv. Dále jsem krátce představila oblast školské sociální práce, školské poradenské pracoviště a legislativní rámec. Cílem práce je pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy a školským sociálním pracovníkem zjistit, jaké mají o traumatu povědomí a jak je s traumaty na půdě základní školy pracováno. Závěr práce je doplněn o doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the trauma work of an elementary school social worker and teachers. The thesis first presents the current state of mental health among elementary school students, as the trauma I will be writing about in my thesis has a negative effect on mental health. Next, I briefly introduce the field of school social work, the school counselor and the legislative framework. The aim of this thesis is to use semi-structured interviews with teachers and school social worker to find out their awareness of trauma and how trauma is dealt with in the primary school setting. The thesis concludes with recommendations for practice.
Klíčová slova
školská sociální práce, školní sociální pracovník, trauma, práce s traumatem, pedagog
Klíčová slova v angličtině
school social work, school social worker, trauma, work with trauma, pedagogue
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude pomocí sekundární analýzy dat a polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy a školním sociálním pracovníkem vybrané základní školy zjistit, jak se projevuje trauma u žáků základní školy a jakým způsobem je ve školním prostředí s traumatem pracováno. Na základě zjištěných dat bude vytvořeno doporučení pro praxi.
Předpokládaná struktura bakalářské práce:
1. Školská sociální práce - historie, současný stav, legislativní ukotvení 2. Kompetence sociálního pracovníka a pedagoga
3. Trauma - definice, reakce, projevy
4. Práce s traumatem ve školské sociální práci
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude pomocí sekundární analýzy dat a polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy a školním sociálním pracovníkem vybrané základní školy zjistit, jak se projevuje trauma u žáků základní školy a jakým způsobem je ve školním prostředí s traumatem pracováno. Na základě zjištěných dat bude vytvořeno doporučení pro praxi.
Předpokládaná struktura bakalářské práce:
1. Školská sociální práce - historie, současný stav, legislativní ukotvení 2. Kompetence sociálního pracovníka a pedagoga
3. Trauma - definice, reakce, projevy
4. Práce s traumatem ve školské sociální práci
Seznam doporučené literatury
Klepáčková, O., Krejčí, Z., & Černá, M. (2020). Trauma-informovaný přístup v sociální práci. Grada Publishing.
Levine, P. A., & Kline, M. (2012). Trauma očima dítěte: probouzení obyčejného zázraku léčení : od raného dětství po dospívání. Maitrea.
Prokop, D. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Třetí vydání. Brno: Host, 2022. ISBN 978-80-275-1078-8.
Van der Kolk, B. A. (2021). Tělo sčítá rány: jak trauma dopadá na naši mysl i zdraví a jak se z něj léčit (přeložil Monika MARTINKOVÁ). Jan Melvil Publishing.
Seznam doporučené literatury
Klepáčková, O., Krejčí, Z., & Černá, M. (2020). Trauma-informovaný přístup v sociální práci. Grada Publishing.
Levine, P. A., & Kline, M. (2012). Trauma očima dítěte: probouzení obyčejného zázraku léčení : od raného dětství po dospívání. Maitrea.
Prokop, D. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Třetí vydání. Brno: Host, 2022. ISBN 978-80-275-1078-8.
Van der Kolk, B. A. (2021). Tělo sčítá rány: jak trauma dopadá na naši mysl i zdraví a jak se z něj léčit (přeložil Monika MARTINKOVÁ). Jan Melvil Publishing.