Bakalářská práce se zabývá životy dětí ze sociálně vyloučených lokalit. Cílem je odhalit, jaké dopady má život v sociálně vyloučených lokalitách na kvalitu života dětí, které v nich vyrůstají. Vycházím z relevantní odborné literatury, jež se zabývá vznikem a formami sociálního vyloučení, diskriminací v oblasti bydlení, vzdělání a trhu práce, dále také kvalitou života. Samotný výzkum je zpracován na základě dat získaných z rozhovorů s participanty a jejich blízkými, zjištěné informace od participantů jsou mezi sebou v závěru porovnávány. V práci se zaměřuji na analýzu faktorů ovlivňujících kvalitu života a vyrůstání dětí v sociálně vyloučených lokalitách. Klíčové faktory, které jsem díky výzkumu identifikovala, zahrnují kvalitu bydlení, zaměstnanost rodičů, vzdělávání a způsob trávení volného času. Tyto faktory mají významné dopady na životní podmínky rodin, jsou také mezi sebou vzájemně propojeny. Je také zřejmé, že děti z vyloučených lokalit, mají často mnohem obtížnější výchozí pozici a omezenější možnosti než děti, které žijí v prosperujících oblastech, rozdílnost je tedy ve zkoumaných oblastech.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the lives of children from socially excluded localities. The aim is to reveal the impact of living in socially excluded localities on the quality of life of children who grow up there. I draw on relevant literature that deals with the origins and forms of social exclusion, discrimination in housing, education and the labour market, as well as quality of life. The research itself is based on data obtained from interviews with participants and their relatives; the information obtained from the participants is compared with each other at the end. In this thesis I focus on the analysis of factors influencing the quality of life and growing up of children in socially excluded localities. The key factors that I have identified through my research include quality of housing, parental employment, education and leisure activities. These factors have significant impacts on families' living conditions and are also interrelated. It is also evident that children from excluded areas, often have a much more difficult starting point and more limited opportunities than children who live in more prosperous areas, so there is a disparity in the areas studied.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociální začleňování, diskriminace, kvalita života, dopady na kvalitu života dětí
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, social inclusion, discrimination, quality of life, impacts on children's quality of life
Rozsah průvodní práce
48 s. (93 861)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá životy dětí ze sociálně vyloučených lokalit. Cílem je odhalit, jaké dopady má život v sociálně vyloučených lokalitách na kvalitu života dětí, které v nich vyrůstají. Vycházím z relevantní odborné literatury, jež se zabývá vznikem a formami sociálního vyloučení, diskriminací v oblasti bydlení, vzdělání a trhu práce, dále také kvalitou života. Samotný výzkum je zpracován na základě dat získaných z rozhovorů s participanty a jejich blízkými, zjištěné informace od participantů jsou mezi sebou v závěru porovnávány. V práci se zaměřuji na analýzu faktorů ovlivňujících kvalitu života a vyrůstání dětí v sociálně vyloučených lokalitách. Klíčové faktory, které jsem díky výzkumu identifikovala, zahrnují kvalitu bydlení, zaměstnanost rodičů, vzdělávání a způsob trávení volného času. Tyto faktory mají významné dopady na životní podmínky rodin, jsou také mezi sebou vzájemně propojeny. Je také zřejmé, že děti z vyloučených lokalit, mají často mnohem obtížnější výchozí pozici a omezenější možnosti než děti, které žijí v prosperujících oblastech, rozdílnost je tedy ve zkoumaných oblastech.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the lives of children from socially excluded localities. The aim is to reveal the impact of living in socially excluded localities on the quality of life of children who grow up there. I draw on relevant literature that deals with the origins and forms of social exclusion, discrimination in housing, education and the labour market, as well as quality of life. The research itself is based on data obtained from interviews with participants and their relatives; the information obtained from the participants is compared with each other at the end. In this thesis I focus on the analysis of factors influencing the quality of life and growing up of children in socially excluded localities. The key factors that I have identified through my research include quality of housing, parental employment, education and leisure activities. These factors have significant impacts on families' living conditions and are also interrelated. It is also evident that children from excluded areas, often have a much more difficult starting point and more limited opportunities than children who live in more prosperous areas, so there is a disparity in the areas studied.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociální začleňování, diskriminace, kvalita života, dopady na kvalitu života dětí
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, social inclusion, discrimination, quality of life, impacts on children's quality of life
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat, jaké dopady má život v sociálně vyloučených lokalitách na kvalitu života dětí, které v nich vyrůstají. Tyto děti mají často mnohem obtížnější výchozí pozici a omezenější možnosti než děti žijící mimo sociálně vyloučenou lokalitu. Budu vycházet z odborné literatury, jež se zabývá vznikem a formami sociálního vyloučení, diskriminací v oblasti bydlení, vzdělání a trhu práce, dále také kvalitou života. Samotný výzkum bude zpracován na základě dat získaných z rozhovorů s dětmi ze sociálně vyloučených lokalit a jejich blízkými, bude doplněn o expertní rozhovory se sociálními pracovníky. Budu se zabývat oblastmi zkoumání, které jsem si vytýčila, konkrétně se jedná o oblast bydlení, zaměstnání, vzdělání a volný čas, tyto oblasti se bezprostředně týkají kvality života.
Struktura (obsah) práce:
Koncept sociálního vyloučení a sociálního začleňování
Sociálně vyloučené lokality
Kvalita života
Život v romské rodině
Kvalitativní výzkum realizovaný metodou rozhovorů s dětmi ze sociálně vyloučených lokalit a jejich blízkými, doplněno o expertní rozhovory se sociálními pracovníky
Dopady života v sociálně vyloučených lokalitách na kvalitu života dětí, které v nich vyrůstají
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat, jaké dopady má život v sociálně vyloučených lokalitách na kvalitu života dětí, které v nich vyrůstají. Tyto děti mají často mnohem obtížnější výchozí pozici a omezenější možnosti než děti žijící mimo sociálně vyloučenou lokalitu. Budu vycházet z odborné literatury, jež se zabývá vznikem a formami sociálního vyloučení, diskriminací v oblasti bydlení, vzdělání a trhu práce, dále také kvalitou života. Samotný výzkum bude zpracován na základě dat získaných z rozhovorů s dětmi ze sociálně vyloučených lokalit a jejich blízkými, bude doplněn o expertní rozhovory se sociálními pracovníky. Budu se zabývat oblastmi zkoumání, které jsem si vytýčila, konkrétně se jedná o oblast bydlení, zaměstnání, vzdělání a volný čas, tyto oblasti se bezprostředně týkají kvality života.
Struktura (obsah) práce:
Koncept sociálního vyloučení a sociálního začleňování
Sociálně vyloučené lokality
Kvalita života
Život v romské rodině
Kvalitativní výzkum realizovaný metodou rozhovorů s dětmi ze sociálně vyloučených lokalit a jejich blízkými, doplněno o expertní rozhovory se sociálními pracovníky
Dopady života v sociálně vyloučených lokalitách na kvalitu života dětí, které v nich vyrůstají
Seznam doporučené literatury
Brož, M., & Kintlová, P., & Toušek, L. (2007). Kdo drží černého Petra: sociální vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem. Praha: Člověk v tísni
Hirt, T., & Jakoubek, M. (2006). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk.
Keller, J. (2014). Exkluze jako sociální problém a jako otázka metodologická. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Mareš, Jiří a kol. Kvalita života u dětí a dospívajících I. [online]. Brno, 2006 80-86633-65-9. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Jiri_Mares/publication/47044163_Kvalita_zivota_u_deti _a_dospivajicich_I_Brno_MSD/links/582ad50308ae138f1bf40412/Kvalita-zivota-u-deti-adospivajicich-I-Brno-MSD.pdf#page=11
Seznam doporučené literatury
Brož, M., & Kintlová, P., & Toušek, L. (2007). Kdo drží černého Petra: sociální vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem. Praha: Člověk v tísni
Hirt, T., & Jakoubek, M. (2006). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk.
Keller, J. (2014). Exkluze jako sociální problém a jako otázka metodologická. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Mareš, Jiří a kol. Kvalita života u dětí a dospívajících I. [online]. Brno, 2006 80-86633-65-9. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Jiri_Mares/publication/47044163_Kvalita_zivota_u_deti _a_dospivajicich_I_Brno_MSD/links/582ad50308ae138f1bf40412/Kvalita-zivota-u-deti-adospivajicich-I-Brno-MSD.pdf#page=11