Bakalářská práce se zaměřuje na školskou sociální práci. Tématem bakalářské práce je "Role a kompetence školského sociálního pracovníka". Cílem bakalářské práce je pomocí případové studie a zúčastněným pozorováním zjistit, jaké role a kompetence zastává sociální pracovník ve školství. Na základě zjištěných dat navrhnout doporučení pro konkrétní školu. Výzkum byl dále rozšířen o sekundární analýzu dat z dostupných dokumentů školy, ze kterých byly zjišťovány činnosti a kompetence jednotlivých pracovníků dané školy. Výzkum byl proveden na soukromé základní škole, která má svůj specificky nastavený systém, hodnoty a cíle, které měly významný vliv na výsledek výzkumného šetření. Sociální pracovník na škole zastával role a kompetence, které se týkaly práce s klienty na mikroúrovni a mezoúrovni sociální práce, a to pouze ve specifických situacích. Ze sekundární analýzy dat bylo zjištěno, že ve škole mají zavedený systém podpory žáků mezi pracovníky školy. Zavedení pozice školského sociálního pracovníka na této konkrétní soukromé škole by bylo tedy pouze doplněním již zavedeného systému podpory.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on school social work. The topic of the bachelor thesis is "The role and competences of the school social worker". The aim of the bachelor's thesis is to find out through a case study and participant observation what roles and competencies a school social worker holds. Based on the findings, to propose recommendations for a specific school. The research was further extended by secondary data analysis of the available school documents from which the activities and competencies of the individual social workers in the school were identified. The research was conducted in a private primary school which has its own specific system, values and objectives which had a significant impact on the outcome of the research investigation. The social worker at the school held roles and competencies that were related to working with clients at the micro and meso levels of social work, and only in specific situations. From the secondary data analysis, it was found that the school had an established system of student support among the school staff. Therefore, the introduction of a school social worker position at this particular private school would only be in addition to the support system already in place.
Klíčová slova
školská sociální práce, role, kompetence, soukromá škola, základní škola, školský sociální pracovník, pedagogický pracovník
Klíčová slova v angličtině
school social work, roles, competences, private school, primary school, school social worker, pedagogical worker
Rozsah průvodní práce
49 s. (76 247)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na školskou sociální práci. Tématem bakalářské práce je "Role a kompetence školského sociálního pracovníka". Cílem bakalářské práce je pomocí případové studie a zúčastněným pozorováním zjistit, jaké role a kompetence zastává sociální pracovník ve školství. Na základě zjištěných dat navrhnout doporučení pro konkrétní školu. Výzkum byl dále rozšířen o sekundární analýzu dat z dostupných dokumentů školy, ze kterých byly zjišťovány činnosti a kompetence jednotlivých pracovníků dané školy. Výzkum byl proveden na soukromé základní škole, která má svůj specificky nastavený systém, hodnoty a cíle, které měly významný vliv na výsledek výzkumného šetření. Sociální pracovník na škole zastával role a kompetence, které se týkaly práce s klienty na mikroúrovni a mezoúrovni sociální práce, a to pouze ve specifických situacích. Ze sekundární analýzy dat bylo zjištěno, že ve škole mají zavedený systém podpory žáků mezi pracovníky školy. Zavedení pozice školského sociálního pracovníka na této konkrétní soukromé škole by bylo tedy pouze doplněním již zavedeného systému podpory.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on school social work. The topic of the bachelor thesis is "The role and competences of the school social worker". The aim of the bachelor's thesis is to find out through a case study and participant observation what roles and competencies a school social worker holds. Based on the findings, to propose recommendations for a specific school. The research was further extended by secondary data analysis of the available school documents from which the activities and competencies of the individual social workers in the school were identified. The research was conducted in a private primary school which has its own specific system, values and objectives which had a significant impact on the outcome of the research investigation. The social worker at the school held roles and competencies that were related to working with clients at the micro and meso levels of social work, and only in specific situations. From the secondary data analysis, it was found that the school had an established system of student support among the school staff. Therefore, the introduction of a school social worker position at this particular private school would only be in addition to the support system already in place.
Klíčová slova
školská sociální práce, role, kompetence, soukromá škola, základní škola, školský sociální pracovník, pedagogický pracovník
Klíčová slova v angličtině
school social work, roles, competences, private school, primary school, school social worker, pedagogical worker
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je pomocí případové studie a zůčastněným pozorováním zjistit, jaké role a kompetence zastává sociální pracovník ve školství. Na základě zjištěných dat bude vytvořeno doporučení pro konkrétní školu.
Struktura práce:
1. Sociální práce ve školství – legislativa, současná situace
2. Role a kompetence školského sociálního pracovníka
3. Charakteristika vybrané základní školy – personální složení, charakteristika, sociodemografické složení žáků
4. Možnosti uplatnění školského sociálního pracovníka v konkrétní škole
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je pomocí případové studie a zůčastněným pozorováním zjistit, jaké role a kompetence zastává sociální pracovník ve školství. Na základě zjištěných dat bude vytvořeno doporučení pro konkrétní školu.
Struktura práce:
1. Sociální práce ve školství – legislativa, současná situace
2. Role a kompetence školského sociálního pracovníka
3. Charakteristika vybrané základní školy – personální složení, charakteristika, sociodemografické složení žáků
4. Možnosti uplatnění školského sociálního pracovníka v konkrétní škole
Seznam doporučené literatury
Dupper, D. (2002). School Social Work: skills and Interventions for Effective Practice (1st ed.). JOHN WILEY.
Hendl, J., & Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace (1st ed.). Portál.
Skyba, M. (2015). Školská sociálna práca (1st ed.). Prešovská univerzita v Prešove.
Seznam doporučené literatury
Dupper, D. (2002). School Social Work: skills and Interventions for Effective Practice (1st ed.). JOHN WILEY.
Hendl, J., & Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace (1st ed.). Portál.
Skyba, M. (2015). Školská sociálna práca (1st ed.). Prešovská univerzita v Prešove.