Diplomová práce se zabývá odlišností postojů studentů středních škol k jedincům s postižením. Cílem práce je analyzovat postoje studentů pedagogických a nepedagogických oborů k osobám se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkumným problémem je zjistit, zda existuje souvislost mezi postoji různě oborově zaměřených studentů k vybraným druhům zdravotního postižení. V teoretické části je provedena rešerše odborné literatury a související legislativy, vymezen pojem jedinec s postižením, popsány postoje společnosti k těmto osobám a charakterizováno současné školní prostředí z hlediska podmínek jejich rozvoje. Empirická část je věnována popisu postupů a výsledků kvantitativního šetření provedeném na výzkumném vzorku cca 150 studentů středních škol v Karlovarském kraji. Data jsou získána pomocí nestandardizovaného dotazníku a následně jsou zpracována pomocí vybraných ukazatelů popisné a induktivní statistiky. Výsledná zjištění jsou konfrontována s obdobnými výzkumy a nabídnuta k využití v pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The diploma theses deals with differences of secondary schools students´ attitudes towards persons with handicap. The aim of this work is to analyse attitudes of students of pedagogical and non-pedagogical fields of study towards people with special educational needs. The research problem is focused on finding if there exists a connection between approaches of students with different fields of study to chosen kinds of health disability. The theoretical part provides research of specialized literature and related legislature, the term a person with handicap is defined, attitudes of the society towards these people are described and the contemporary educational background is characterized from the point of view of conditions of their development.
The empirical part of the theses is dedicated to description of the methods and results of quantitative survey accomplished on a research sample of approximately 150 secondary school students in the Karlovy Vary Region. The data were obtained by the medium of non-standardized question form and afterwords they were processed through the use of chosen indicators of a descriptive and inductive statistics. Resulting findings were compared with similar researches and offered to use in practical pedagogical work.
Klíčová slova
Jedinec s postižením, inkluze, postoje
Klíčová slova v angličtině
A person with handicap, inclusion, attitudes/approaches
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá odlišností postojů studentů středních škol k jedincům s postižením. Cílem práce je analyzovat postoje studentů pedagogických a nepedagogických oborů k osobám se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkumným problémem je zjistit, zda existuje souvislost mezi postoji různě oborově zaměřených studentů k vybraným druhům zdravotního postižení. V teoretické části je provedena rešerše odborné literatury a související legislativy, vymezen pojem jedinec s postižením, popsány postoje společnosti k těmto osobám a charakterizováno současné školní prostředí z hlediska podmínek jejich rozvoje. Empirická část je věnována popisu postupů a výsledků kvantitativního šetření provedeném na výzkumném vzorku cca 150 studentů středních škol v Karlovarském kraji. Data jsou získána pomocí nestandardizovaného dotazníku a následně jsou zpracována pomocí vybraných ukazatelů popisné a induktivní statistiky. Výsledná zjištění jsou konfrontována s obdobnými výzkumy a nabídnuta k využití v pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The diploma theses deals with differences of secondary schools students´ attitudes towards persons with handicap. The aim of this work is to analyse attitudes of students of pedagogical and non-pedagogical fields of study towards people with special educational needs. The research problem is focused on finding if there exists a connection between approaches of students with different fields of study to chosen kinds of health disability. The theoretical part provides research of specialized literature and related legislature, the term a person with handicap is defined, attitudes of the society towards these people are described and the contemporary educational background is characterized from the point of view of conditions of their development.
The empirical part of the theses is dedicated to description of the methods and results of quantitative survey accomplished on a research sample of approximately 150 secondary school students in the Karlovy Vary Region. The data were obtained by the medium of non-standardized question form and afterwords they were processed through the use of chosen indicators of a descriptive and inductive statistics. Resulting findings were compared with similar researches and offered to use in practical pedagogical work.
Klíčová slova
Jedinec s postižením, inkluze, postoje
Klíčová slova v angličtině
A person with handicap, inclusion, attitudes/approaches
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat odlišností postojů studentů středních škol k jedincům s postižením. Cílem práce bude analyzovat postoje studentů pedagogických a nepedagogických oborů k osobám se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkumným problémem bude zjistit, zda existuje souvislost mezi postoji různě oborově zaměřených studentů k vybraným druhům zdravotního postižení. V teoretické části bude provedena rešerše odborné literatury a související legislativy, vymezen pojem jedinec s postižením, popsány postoje společnosti k těmto osobám a charakterizováno současné školní prostředí z hlediska podmínek jejich rozvoje. Empirická část bude věnována popisu postupů a výsledků kvantitativního šetření provedeném na výzkumném vzorku cca 150 studentů středních škol v Karlovarském kraji. Data budou získána pomocí nestandardizovaného dotazníku a následně budou zpracována pomocí vybraných ukazatelů popisné a induktivní statistiky. Výsledná zjištění budou konfrontována s obdobnými výzkumy a nabídnuta k využití v pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat odlišností postojů studentů středních škol k jedincům s postižením. Cílem práce bude analyzovat postoje studentů pedagogických a nepedagogických oborů k osobám se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkumným problémem bude zjistit, zda existuje souvislost mezi postoji různě oborově zaměřených studentů k vybraným druhům zdravotního postižení. V teoretické části bude provedena rešerše odborné literatury a související legislativy, vymezen pojem jedinec s postižením, popsány postoje společnosti k těmto osobám a charakterizováno současné školní prostředí z hlediska podmínek jejich rozvoje. Empirická část bude věnována popisu postupů a výsledků kvantitativního šetření provedeném na výzkumném vzorku cca 150 studentů středních škol v Karlovarském kraji. Data budou získána pomocí nestandardizovaného dotazníku a následně budou zpracována pomocí vybraných ukazatelů popisné a induktivní statistiky. Výsledná zjištění budou konfrontována s obdobnými výzkumy a nabídnuta k využití v pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
Anderlikova, L. (2014). Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Triton.
Bazalová, B. (2014). Dítě s mentálním postižení a podpora jeho vývoje. Portál.
Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Portál.
Helus, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogiky. Grada.
Jedlička, R. (2017). Psychický vývoj dítěte a výchova: Jak porozumět socializačním obtížím. Grada.
Motschnig, R. & Nykl, L. (2011). Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Grada.
Vágnerová, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál.
Vágnerová, M. & kol. (2001). Psychologie handicapu. Karolinum.
Vomáčková, H. a kol. (2019). Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. UJEP
Zilcher, L. & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Grada
Seznam doporučené literatury
Anderlikova, L. (2014). Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Triton.
Bazalová, B. (2014). Dítě s mentálním postižení a podpora jeho vývoje. Portál.
Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Portál.
Helus, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogiky. Grada.
Jedlička, R. (2017). Psychický vývoj dítěte a výchova: Jak porozumět socializačním obtížím. Grada.
Motschnig, R. & Nykl, L. (2011). Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Grada.
Vágnerová, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál.
Vágnerová, M. & kol. (2001). Psychologie handicapu. Karolinum.
Vomáčková, H. a kol. (2019). Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. UJEP
Zilcher, L. & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Grada