Tato diplomová práce je zaměřena na čtenářské biografie učitelů českého jazyka
a literatury. Předmětem zájmu se stali vyučující českého jazyka a literatury na druhých stupních základních škol a odpovídajících stupních gymnázií s nejméně dvacetiletou praxí v oboru. Nejprve se práce zabývá významem čtení a čtenářství v životě učitelů a jejich rolí jako vzorů čtenářství u žáků, rovněž je v této části práce vymezen koncept čtenářských biografií. Následně je představen soubor čtenářských biografií, které byly sestaveny na základě polostrukturovaných rozhovorů s našimi respondenty. V rámci interpretace dat je pozornost věnována především tématům souvisejícím s faktory, které ovlivňují vztah respondentů ke čtení a čtenářství.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the reader biographies of teachers of Czech language and
literature. The subjects of interest are teachers of Czech language and literature at upper primary schools and corresponding levels of grammar schools with at least twenty years of experience in the field. First, the importance of reading and readership in the lives of teachers and their role as reading role models for students is examined, and the concept of reader biographies is defined in this part of the thesis. It then presents a series of reader biographies compiled on the basis of semi-structured interviews with our respondents. Themes relating to factors influencing respondents' attitudes towards reading and readership are considered in the interpretation of the data.
Klíčová slova
čtenářské biografie, čtení, čtenář, čtenářství, učitel, literární výchova
Tato diplomová práce je zaměřena na čtenářské biografie učitelů českého jazyka
a literatury. Předmětem zájmu se stali vyučující českého jazyka a literatury na druhých stupních základních škol a odpovídajících stupních gymnázií s nejméně dvacetiletou praxí v oboru. Nejprve se práce zabývá významem čtení a čtenářství v životě učitelů a jejich rolí jako vzorů čtenářství u žáků, rovněž je v této části práce vymezen koncept čtenářských biografií. Následně je představen soubor čtenářských biografií, které byly sestaveny na základě polostrukturovaných rozhovorů s našimi respondenty. V rámci interpretace dat je pozornost věnována především tématům souvisejícím s faktory, které ovlivňují vztah respondentů ke čtení a čtenářství.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the reader biographies of teachers of Czech language and
literature. The subjects of interest are teachers of Czech language and literature at upper primary schools and corresponding levels of grammar schools with at least twenty years of experience in the field. First, the importance of reading and readership in the lives of teachers and their role as reading role models for students is examined, and the concept of reader biographies is defined in this part of the thesis. It then presents a series of reader biographies compiled on the basis of semi-structured interviews with our respondents. Themes relating to factors influencing respondents' attitudes towards reading and readership are considered in the interpretation of the data.
Klíčová slova
čtenářské biografie, čtení, čtenář, čtenářství, učitel, literární výchova
Prostudovat dostupnou odbornou literaturu věnovanou dané problematice, také obdobně koncipovanou diplomovou práci (obhájenou na KBO PF UJEP).
Promyšleně připravit šetření, jeho harmonogram.
V teoretické části představit v jednotlivých subkapitolách terminologii, metodologická východiska, výzkumný problém a cíle výzkumu, charakteristiku výzkumného vzorku, strategii získávání údajů, eventuálně způsob jejich vyhodnocování.
V jádru práce vytvořit soubor čtenářských biografií (včetně poznámek vztahujících se k uvedeným knižním titulům).
V závěru interpretovat získané údaje, pokusit se zformulovat zásadnější zjištění (vybraná pak komparovat se zjištěním v obdobně koncipované kvalifikační práci), poukázat na další možnosti jejch využití (přínos pro pedagogickou praxi).
Zásady pro vypracování
Prostudovat dostupnou odbornou literaturu věnovanou dané problematice, také obdobně koncipovanou diplomovou práci (obhájenou na KBO PF UJEP).
Promyšleně připravit šetření, jeho harmonogram.
V teoretické části představit v jednotlivých subkapitolách terminologii, metodologická východiska, výzkumný problém a cíle výzkumu, charakteristiku výzkumného vzorku, strategii získávání údajů, eventuálně způsob jejich vyhodnocování.
V jádru práce vytvořit soubor čtenářských biografií (včetně poznámek vztahujících se k uvedeným knižním titulům).
V závěru interpretovat získané údaje, pokusit se zformulovat zásadnější zjištění (vybraná pak komparovat se zjištěním v obdobně koncipované kvalifikační práci), poukázat na další možnosti jejch využití (přínos pro pedagogickou praxi).
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004
NÜNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006
PAVERA, L. - VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002
TRÁVNÍČEK, J. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). Brno: Host, 2008
TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti. Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2011
TRÁVNÍČEK, J., ed. Knihy a jejich lidé. Čtenářské životopisy. Brno: Host, 2013
TRÁVNÍČEK, J. Překnížkováno. Co čteme a kupujeme (2013). Brno: Host, 2014
TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika. Generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017
TRÁVNÍČEK, J. Rodina, škola, knihovna. Náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). Brno: Host, 2019
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004
NÜNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006
PAVERA, L. - VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002
TRÁVNÍČEK, J. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). Brno: Host, 2008
TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti. Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2011
TRÁVNÍČEK, J., ed. Knihy a jejich lidé. Čtenářské životopisy. Brno: Host, 2013
TRÁVNÍČEK, J. Překnížkováno. Co čteme a kupujeme (2013). Brno: Host, 2014
TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika. Generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017
TRÁVNÍČEK, J. Rodina, škola, knihovna. Náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). Brno: Host, 2019